Corona viruset sprider sig

Turismen är viktig och nu har Thailändska myndigheter hittat ett nytt sätt.
Vem utfärdar sådana??

THAI Requires Health Certificate Clarifying No Risk of COVID-19 from Passengers Traveling from Disease Infected Zones in Following to CAAT Announcement THAI requires its passengers traveling from the Republic of Korea (Seoul and Pusan), the People’s Republic of China (Beijing, Shanghai, Chengdu, and Guangzhou), the Hong Kong Special Administrative Region, the Macao Special Administrative Region and the Republic of Italy (Rome and Milan), to present certificate clarifying No Risk Of COVID-19 prior to boarding pass issuance. In addition, passengers are required to fill the T 8 form.
Jag tror du får fylla i en blankett på flyget, ett erkänt bra system för att hantera dylika problem.

En enkel jämförelse. Sverige skrotar det mesta vi har haft, men fortsätter slå sig för bröstet och hävda vi är i framkant.
Tydligen finns andra länder som inte skrotar, utan tvärtom satsar och dessutom bjuder på hjälp från sig till hela världens smittade (eller i kris) befolkning.
Sverige har legat bra till, men faller rätt kraftigt då det under senaste decennierna tas bort. Samtidig har vi internt i landet, en skenande beskattning. Men lustigt nog trots de ökade skatteintäkterna sämre och sämre skyddsnät och fler och fler landsting och kommuner som går på knäna.
Men ändå säger vissa av oss fortfarande att vi är typ världsbäst.
Roande.
Sverige har haft "tur" och råkat ut för få riktiga katastrofer men då det har hänt har det varit improvisation som varit nödvändigt. Det har gällt bränder t ex Värmland och Dalarna men också "skjutningar" och ekonomi. Långsamhet och trögtänkande har varit utmärkande när man har överraskats med byxorna nere. Det har bland dagens styrande elit varit roligare att prata om välfärd i stället för kris. Tror inte att folket i dag kommer att gå på att man skyller alla problem inkl corona på Trump, Åkesson och Putin.

Expert: ”Man kan inte känna skillnaden själv”
SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSET

Kan inte själv läsa artikeln då man måste vara prenumerant.

Men att en Corona / SARS-COV-2 /Covid-19 infektion inte blir mera än typ en vanlig förkylning för många är ju jättebra naturligtvis

Men samtidigt svårt att särskilja från en vanlig förkylning och för den enskilda och andra att avgöra om det kanske bara är en "vanlig förkylning" eller om det kan vara Corona?

Väldigt svårt att kunna testa alla även om testkit med snabbt svar fanns i närmast obegränsade mängder vilket det som bekant inte gör.

man får se till att sjukskriva sig nu när man bara känner sig lite krasslig också. Riksdagen bör ta bort karensdagen närmsta sex månaderna. Arbetsgivare som har anställda med stor potentiell smittspridning bör självmant ta bort den.

Nu har färska siffror hur turismen i Filippinerna påverkas av Corona kommit.
-85% i hotellnätter.
Många har inga bokningar alls för mars och april.
Det är Kina, Sydkorea och Japan som står för 2/3 av turismen.

Stora avskedande av personal på flygplatserna.

Det slår hårt ekonomiskt.
Filippinarna jag jobbar med ombord berättar om hur annorlunda det är nu och att det är hemskt många utlandsarbetare som har återvänt och inte minst de som arbetar på kryssningsfartyg normalt. De är vana vid allehanda sorter av katastrofer och händelser som de klarar att hantera på ett sätt som få! Men nu när mångas levebröd är hotade och som försörjare av sina familjer så är de mera oroliga än vanligt.

Vi har pratat om här på forumet hur vi t.ex. som siffrorna som redovisas från Thailand på hur mycket turister mm som vistas i Thailand överensstämmer någorlunda med de intryck vi fått själva. Jag personligen tror att de siffror att den ”uppskattning” TAT redovisar inte kommer att komma att stämma speciellt väl och att deras ”worst case scenario” är väl optimistiskt.
——————-

Thailand could lose almost 10 million foreign tourists in a worst-case scenario if the Covid-19 outbreak is not contained soon, Tourism Authority of Thailand (TAT) governor Yutthasak Supasorn said.

Currently the TAT is estimating total foreign tourists in 2020 at 34.2 million, down 5.6 million from last year’s 39.8 million, which is considered a best-case scenario amid the Covid-19 outbreak,” he said.

“In the worst case, the number could fall to 30 million foreign tourists or about 10 million lower than last year.”

En analog jämförelse. Nej att ha bra mönster på däcken är inte det första man tänker på, för man kan få punktering och åka av vägen ändå.
Helt enkelt bara så totalt intelligensbefriat så man mår illa.
Han gör ju parodi på sig själv.

Bästa exemplet är ju när han får frågan om vad som händer om S vinner valet.
-vad som händer är att jag blir statsminister

-Ja vad faaaan vi fattar väl det??? Och händer det Inget mer då eller?

Om han hade fått den följdfrågan hade han svarat.

-jo då kommer jag att få 150.000 kronor i månaden...

Han lyckas svara på frågan men man får alltid ett ickesvar som man redan räknat ut.

Men jag tror att många sossar är nöjda med sådana svar. Så länge mello går... Konsum har öppet och S regerar så är liksom allt bra.. vi har inga fler krav

J
Jag tror du får fylla i en blankett på flyget, ett erkänt bra system för att hantera dylika problem.
Jag fick när jag flög med Turkish Airways förra veckan fylla i många uppgifter på ett papper som samlades upp av kabipersonalen innan vi landade i Istanbul. Det var dock relevanta saker som kunde vara till hjälp för alla parter med tanke på ett insjuknande av Corona mm. Men kan verkligen det ”Health Certificate” som Thailand begär när man reser från de länder som det pratas om vara baserat på uppgifter som man själv fyller i? Jag har aldrig fått något sådant utan underskrift av någon slags läkare också har undertecknat detta.

Rätt intressant om testning på CNN.
Än är det bara mellan 4300 och 6000 testade i hela USA och kapaciteten är än bara 500 analyser per dag.

De nya test-kit som nu produceras säljs först och främst till privata sjukhus, privata läkare och kommersiella lab.

Kryssningsfartyget som fått lägga till i Californien har 45 testats och 21 var positiva.
Inga fler tester kommer att göras utan man sätter samtliga i karantän i 14 dagar på olika platser och vårdar bara de som insjuknar.

En expert uttryckte sig att tester är ganska onödiga, för vi vet redan att viruset finns i landet.
Bättre att upplysa folk att stanna hemma om man har symtom och bara kontakta sjukvården via telefon än att åka till sjukhuset.

Aha, var brukar utländska turister bo om inte på hotell?
Det jag menar är att man utsätter sig för stor risk att resa. Alla bör stanna hemma just nu. Självklart drabbar det alla länder och företag som livnär sig främst på turism men det finns inga alternativ.

Att det inte finns fler fall i Thailand och Filippinerna tror väl ingen på, inte ens de själva. Det skulle ju vara en internationell övervakning på tester och hur de isoleras.

Det jag menar är att man utsätter sig för stor risk att resa. Alla bör stanna hemma just nu. Självklart drabbar det alla länder och företag som livnär sig främst på turism men det finns inga alternativ.

Att det inte finns fler fall i Thailand och Filippinerna tror väl ingen på, inte ens de själva. Det skulle ju vara en internationell övervakning på tester och hur de isoleras.
För Filippinerna är det inreseförbuden från Kina, Hong Kong, Taiwan, Macau och Sydkorea som stoppat massvis av turister.
Även turister som varit i dessa länder de senaste 14 dagarna får inte checka in i andra länder, lyckas dom med en transfer nekas dom av immigration och får resa tillbaka.

Sen finns väldigt dåligt med tester och lab.
Bara 2000-5000 test-kit än.
Finns nästan ingen som vill testa sig heller då det som regel kostar.

Medical cerificate ser ut som så här. Besök certifierad läkare som undersöker och skriver under.

A3E6D7C0-758D-446C-9A81-4020A0542114.jpeg

Jag vill verkligen resa nu, men gör det ändå inte.
Skulle gärne lämna blöta södra Sverige till fördel för sol och värme !
en liten tröst är, att några italiener, som jag gillar, får resa till Australien i denna vecka.
Ferrari till F1 säsongstart i Melbourne ! :)

Sitter o tar en kaffe på Backaplan o ser hur svenska medborgare gubbar 60+ kindpussar varann o tänker att det här med virus har man nog inte tänkt på.
Gött kör till UK om 2 dagar men frågan e om inte Sverige hinner bli som Italien under tiden jag blir utomlands. Om man ens kan komma tillbaka innan sommaren.
Ja tiden får utvisa
325 bekräftade fall nu. Det blir nog 2 - 300 fall om dagen nästa vecka.. :rolleyes:

Han gör ju parodi på sig själv.

Bästa exemplet är ju när han får frågan om vad som händer om S vinner valet.
-vad som händer är att jag blir statsminister

-Ja vad faaaan vi fattar väl det??? Och händer det Inget mer då eller?

Om han hade fått den följdfrågan hade han svarat.

-jo då kommer jag att få 150.000 kronor i månaden...

Han lyckas svara på frågan men man får alltid ett ickesvar som man redan räknat ut.

Men jag tror att många sossar är nöjda med sådana svar. Så länge mello går... Konsum har öppet och S regerar så är liksom allt bra.. vi har inga fler krav
Du glömde den svenska nationalklenoden systembolaget.

Tyvärr är vi svenskar ett trögtänkt folk. Vi har funnit oss i att ha höga skatter och en ineffektiv överhet lång tid. Alla har på något sätt levt kvar i det förgångna och trott att vi har ett starkt försvar, bra myndigheter och god välfärd för gamla och sjuka. Kanske kan corona ha det goda med sig att vi vaknar och ser att regeringen inte är det bästa alternativet. Tror, att "sjukvårdsministern" kan få det ganska svettigt och svårt att besvara alla frågor.

Nu har risknivån officiellt höjts. Troligen bara början. Varför skulle vi vara mer skyddade än de i Italien?

Utsätter sig för stor risk. Jo, jag brukar i och för sig oftare bli sjuk när jag åker tunnelbana och går på barnkalas. Barnkalasen har jag redan lagt av med just av den orsaken (snoriga glin som grisar runt i tårtan med sina små läbbiga fingrar tilltalar mig inte). Men ska vi även rekommendera befolkningen att sluta åka kollektivt? Blir ju lurigt för många att ta sig till jobbet.

Hej

Just detta gör ju att man undrar hur många ex.vis Thailand testar?

Mvh isan lover
Men har smittan fått större spridning i något land med tropiskt klimat??
Dom fick i början länder som Thailand, Singapore, Malysia, Australien etc men stoppade ju upp när kineserna försvann.
Inget land runt jorden med varmare klimat verkar ha fått någon inhemsk smittspridning?
Så är ju inte bara Thailand det gäller.
Virus sprids olika vid olika klimat.
Alla stora smittspridningar går längs ett bälte med kyligare klimat nu om man ser på kartan här.

Tillbaka
Topp