Corona viruset sprider sig

Hej

Antalet smittade i Thailand passerade 3 miljoner i lördags, antalet smittade per dygn ligger stadigt på 20 000-25 000 och ytterligare 52 dödsfall registrerades, 60 000-70 000 människor försökte kontakta National Health Security Office (NHSO) på deras 1330 hotline, men det fanns helt enkelt inte personal nog att ta hand om alla inkommande samtal vilket ledde till att tusentals människor inte kunde komma fram.

Mvh isan lover

Hej

Antalet smittade i Thailand passerade 3 miljoner i lördags, antalet smittade per dygn ligger stadigt på 20 000-25 000 och ytterligare 52 dödsfall registrerades, 60 000-70 000 människor försökte kontakta National Health Security Office (NHSO) på deras 1330 hotline, men det fanns helt enkelt inte personal nog att ta hand om alla inkommande samtal vilket ledde till att tusentals människor inte kunde komma fram.

Mvh isan lover

Under de drygt två år som Covid 19 härjat har Thailand haft 3 miljoner smittade, dvs 4,3 procent av befolkningen på 70 miljoner.

Motsvarande siffror för Sverige är 2,4 miljoner smittade, dvs 24 procent av befolkningen på 10 miljoner.

Registrerade dödsfall med Covid Sverige 17 000, Thailand 23.000 Källa Worldometer

Senast ändrad:
Under de drygt två år som Covid 19 härjat har Thailand haft 3 miljoner smittade, dvs 4,3 procent av befolkningen på 70 miljoner.

Motsvarande siffror för Sverige är 2,4 miljoner smittade, dvs 24 procent av befolkningen på 10 miljoner.

Registrerade dödsfall med Covid Sverige 17 000, Thailand 23.000 Källa Worldometer
Man kan ju inte med bästa vilja i världen påstå att det verkar vara någon särskilt dödlig sjukdom i så fall? o_O

Sverige: 17'/2 400' = 0,0071
Thailand: 23'/3 000' = 0,0077

0,7- 08 promille över populationen, men antagligen helt andra siffror för riskgrupperna?

Siffrorna över smittade verkar lite skumma för mig, I Sverige 24% och Thailand 4,3% varför den skillnaden. Är det munskydden eller är det trolleri med siffrorna, var har övriga länder runt Asien redovisat ?

Siffrorna över smittade verkar lite skumma för mig, I Sverige 24% och Thailand 4,3% varför den skillnaden. Är det munskydden eller är det trolleri med siffrorna, var har övriga länder runt Asien redovisat ?
Trolleri med siffror, definitivt. De strikta reglerna i Thailand gör självklart att folk inte testar sig i samma utsträckning som i Sverige, man vill inte hamna på sjukhus under bristfälliga förhållanden med enbart en lindrig sjukdom. Så man smyger undan och hoppas att det går över av sig självt. Ett stort mörkertal alltså.

Trolleri med siffror, definitivt. De strikta reglerna i Thailand gör självklart att folk inte testar sig i samma utsträckning som i Sverige, man vill inte hamna på sjukhus under bristfälliga förhållanden med enbart en lindrig sjukdom. Så man smyger undan och hoppas att det går över av sig självt. Ett stort mörkertal alltså.
Hej

Att 60 000-70 000 ringer National Health Security Office (NHSO) på deras 1330 hotline på en dag tyder ju på en betydligt större smittspridning än dom 20 000-25 000 nya smittade myndigheterna uppger per dygn.

Mvh isan lover

Här i Thailand har reglerna varit betydligt striktare än i Sverige.
Mera skrämselpropaganda i media, mera nedstängningar, kontroller, munskydd mm, och större delen av befolkningen här blir väldigt försiktiga och rädda i sådana situationer, medan man i det friare Sverige i allmänhet varit mindre rädda för Covid och därmed fått större smittspridning.
Svenska Folkhälsomyndigheten och media talade ju tidigt om fördelen med flockimmunitet.
De provinser i Thailand som har haft störst andel smittade är de öppnare turistprovinserna som Phuket, Chonburi, Bangkok, Rayong.
Här i Isaan har smittspridningen varit betydligt lägre.
Nästan alla bär fortfarande munskydd här, på marknaden, i affärerna, på jobbet etc.

Senast ändrad:
Här i Thailand har reglerna varit betydligt striktare än i Sverige.
Mera skrämselpropaganda i media, mera nedstängningar, kontroller, munskydd mm, och större delen av befolkningen här blir väldigt försiktiga och rädda i sådana situationer, medan man i det friare Sverige i allmänhet varit mindre rädda för Covid och därmed fått större smittspridning.
Svenska Folkhälsomyndigheten och media talade ju tidigt om fördelen med flockimmunitet.
De provinser i Thailand som har haft störst andel smittade är de öppnare turistprovinserna som Phuket, Chonburi, Bangkok, Rayong.
Här i Isaan har smittspridningen varit betydligt lägre.
Nästan alla bär fortfarande munskydd här, på marknaden, i affärerna, på jobbet etc.
Tycker jag ju Isaan vart slappare än tex Chonburi, först sista nyår jag såg alla bära mask i byn.
Under songkhran och förra nyår såg jag inte många maskbärare eller att man ens brydde eller tänkte på corona i byn.
Då har folk följt det striktare under pandemin här i Chonburi av vad jag sett.

Att flera smittade i Thailand än i Sverige smyger undan och stannar hemma stämmer inte.
Isåfall skulle smittspridningen i hemmen ha ökat, vilken den inte gjort.

Men det borde ju ha visat sig på dödsiffror och intensivinlagda iaf, vilket inte heller legat i överkant utan stämt överens med den statistik man sett från resten av världen gällande dödsfall, intensivbehandlade vs smittade.
Tror man delvis haft mer tester här.
Bara det att alla skolbarn måste testas 1-2 gngr i veckan.
Då ser man om det är smittspridning i hushållen.
Samt många yrken hat kravet skall testas en gång i veckan för att få gå till jobbet även symtomfria.
Sverige har ju vart ännu slappare med testning, där skulle man testa vid symptom.
Här skall varje skolbarn testas varje vecka symptom eller ej..

Och Thai inte testa sig, dom skall ju till kliniken bara dom harklar sig i vanliga fall.
Har du inte sett inlägg folk gjort här med långa köer till teststationerna.

Är nog mer faranger här nere det gäller, jag skulle tex inte gå och testa mig pga risk att bli inlagd.
Men tror inte det gäller Thai i lika stor utsträckning.

Tycker jag ju Isaan vart slappare än tex Chonburi, först sista nyår jag såg alla bära mask i byn.
Under songkhran och förra nyår såg jag inte många maskbärare eller att man ens brydde eller tänkte på corona i byn.
Då har folk följt det striktare under pandemin här i Chonburi av vad jag sett.
Jag bor halvtid i Buriram och halvtid i Pattaya, och här i Buriram människorna i allmänhet mycket försiktigare än i Pattaya avseende munskydd, men Isaan är ju stort så visst kan det variera här också.
I samband med festande och alkohol minskar troligen försiktigheten.
Det är väl också en av de officiella anledningarna till att de flesta barerna i Pattaya fortfarande inte tillåts öppna

Jag bor halvtid i Buriram och halvtid i Pattaya, och här i Buriram människorna i allmänhet mycket försiktigare än i Pattaya avseende munskydd, men Isaan är ju stort så visst kan det variera här också.
I samband med festande och alkohol minskar troligen försiktigheten.
Det är väl också en av de officiella anledningarna till att de flesta barerna i Pattaya fortfarande inte tillåts öppna
Ja vi upplever väl olika, i Jomtien tex har jag sett under hela pandemin att det varit slappare med tex maskbärande medans mycket striktare och följs bättre i Pattaya.
Bor du i Pattaya eller Jomtien?
För tycker det är stor skillnad.
När vi skulle till stranden med Thaigrannarna ville dom till Jomtien för där brydde sig ingen om mask och man kunde ta med sig whiskey sitta på stranden på mattan, dricka, äta etc.

Hade inte funkat i Pattaya då när vi var där.

Här i Pattaya tycker jag det följts bra.

I byn har jag vart sammanlagt 1 månad på 1 år så inte så mycket men som sagt först sista gången jag såg folk bära mask.
Songkhran tog svärmor på sig en mask, var väl den förste, hennes syster som också är granne skratta och undrade vad hon höll på med.

Att flera smittade i Thailand än i Sverige smyger undan och stannar hemma stämmer inte.
Isåfall skulle smittspridningen i hemmen ha ökat, vilken den inte gjort.

I den gruppen som inte ser sig ha råd att stanna hemma, eller på sjukhus/hospitel lär ducka så gott de kan.
Sen har vi motsatsen, alla gröna (inte särskilt sjuka men positiva) som läggs in, dels för att sjukhusen vill optimera pengainflödet men även då media skrämt många så de med försäkringar hoppar på och tar det säkra före det osäkra.

/ SatanG

Hej

USA avråder sina medborgare att resa till Thailand p.g.a den höga smittspridningen, det var ”The Centers for Disease Control and Prevention” (CDC) i USA som på Måndag placerade Thailand, Hong Kong och Nya Zealand i "Level Four: Very High" gällande Covid-19.

Som väntat kan man också notera att Nya Zealands plan på att isolera ör-riket ifrån omvärlden och på så vis klara sig undan pandemin misslyckades, nu klassas dom av USA tillsammans med Thailand och Hong Kong som länder man avråder sina medborgare att besöka.

Mvh isan lover

Var öde idag på skolans parkering, tänkte först jag hade tagit fel på tid eller har alla fått corona...
Inte riktigt alla men 6 elever och då stängs hela klassen om en elev vart smittad, så flera klasser stängda.

Nu kan ni sluta att ondgöra er över Anders Tegnell. Han slutar på Folkhälsomyndigheten 14 mars och börjar jobba på WHO istället med det globala vaccinationsprogrammet.
Finns inte ett enda fall av Covid19 sen Ryssland invaderade Ukraina.

Dessa gamla gubbar som inte kan sluta jobba efter en avslutad karriär.
Släpp in de yngre.

Tillbaka
Topp