Corona viruset sprider sig

Tar hellre lite narkolepsi än att avlida i Corona

Sedan är frågan om narkolepsi verkligen var en konsekvens av det. Det har hävdats det och det har valts acceptera det som en konsekvens, men det saknas tillförlitlig forskning att det verkligen var så.
Men, nu är den delen redan skrinlagd till historia.
Men jag håller med dig, hellre bieffekter än att man avlider.
Många har höjt sin röst efter förra smittan och sagt, titta vad få som blev sjuka, det var onödigt att göra den vaccineringen.
Jag anser ju tvärtemot, att vi inte vet ur stor smittospridningen varit utan den omfattande vaccineringen som gjordes. Det som gjordes kan vara det som gjorde att det viruset tappade fästet och inte blev mer.
Man kan inte heller referera till andra länder som inte vaccinerade, eftersom man precis som i det här fallet med Corona ser att det är resorna som sprider det. De länder som valde att inte vaccinera låg inte i de först smittade, de hade lågt antal smittade som kunde tas om hand och stoppa vidare spridning.
Det är så många parametrar så man kan inte helt säkert säga någonting om vad som hade hänt utan vaccinering och de åtgärder som då gjordes.

Från dagens DN om hur det går när sjukvården leker industri med "just in time". Detta uppfanns för att sänka ränte- och lagringskostnader. Nu borde inte räntekostnader vara ett stort problem. Hade man satt ett värde på människoliv hade man insett att "just in time" kan ifrågasättas även av lönsamhetsskäl. I dag när det fattas allt möjligt tar man till "svenska metoden" d v s sekretess på allt obehagligt för att hålla folk lugna. Allt var inte bättre förr men lagerhållningen var det.

------------

Socialstyrelsens ställföreträdande krisberedskapschef Taha Alexandersson försvarar sekretessen för DN.

– Vissa siffror är skyddsvärda för oss nationellt. Det kanske inte är jättebra att prata om all vår förmåga och alla kvantiteter i den omvärld vi lever i.

Samtidigt beskriver hon att Sveriges känslighet har ökat på grund av minskad lagerhållning, enligt metoden ”just in time”. Metoden som bland annat införts på Karolinska, har sin grund i japansk bilindustri och tanken är att producera och leverera varor i precis rätt mängd och vid rätt tid.

– Vi måste förhålla oss till att vi har ”just in time”-system och annat som gör att det blir ett svårare jobb, säger Taha Alexandersson.

I DN:s enkät till regionerna svarar åtta att man tillämpar just in time. Region Dalarna anser dock att organisationsformen är information med bäring på rikets säkerhet och svarar inte på frågan.

Det finns motsatsen också, ska man hålla jobbet igång för att folk tjäna pengar eller ska man rädda dem. Skatteverket har väl koll på allt i landet. Man kan kompensera dem mycket enkelt.
Vi befinner oss i ett unikt läge det går inte att tjafsa bort faran. Sverige har inte den vård som krävs, enda utväg är stängning.
Tror du att alla kommer dö eller hur fungerar det i ditt huvud? Stänga vad?

Sveriges Regering måste göra en totalanalys av hela situationen. Tycker att de har gjort ett någorlunda avvägd beslut. Regeringen skall fatta beslut för hela landet. det skiljer sig väldigt mycket mellan regionerna och enskilda byar så det som är rätt i Stockholm passar inte i Karlstad. Eller Vilhelmina. Där har den enskilda komunledningen ett stort ansvar. En nedstängning utan konsekvensanalys kan få oanade konsekvenser. En stängd skola kan leda till att flera läkare saknas, eftersom det är oansvarigt att låta farmor passa hemskickade barn som kan bära på influensavirus. Skulle vi utfärda samma åtgärder som vissa ropar efter mot kriminaliteten så hade vi haft mord som räknas i ental.
Du har delvis rätt. En nackdel med alltför lokalt beslutsfattande är att det kostar pengar för att varje företag och offentlig verksamhet måste ta fram egna riktlinjer. Man kunde utgått från generella riktlinjer som sedan alla kunna peta i för att få fram det som gällde vare företag.

Sedan är frågan om narkolepsi verkligen var en konsekvens av det. Det har hävdats det och det har valts acceptera det som en konsekvens, men det saknas tillförlitlig forskning att det verkligen var så.
Många har höjt sin röst efter förra smittan och sagt, titta vad få som blev sjuka, det var onödigt att göra den vaccineringen.
Jag anser ju tvärtemot, att vi inte vet ur stor smittospridningen varit utan den omfattande vaccineringen som gjordes. Det som gjordes kan vara det som gjorde att det viruset tappade fästet och inte blev mer.
Man kan inte heller referera till andra länder som inte vaccinerade, eftersom man precis som i det här fallet med Corona ser att det är resorna som sprider det. De länder som valde att inte vaccinera låg inte i de först smittade, de hade lågt antal smittade som kunde tas om hand och stoppa vidare spridning.
Det är så många parametrar så man kan inte helt säkert säga någonting om vad som hade hänt utan vaccinering och de åtgärder som då gjordes.
Ett praktiskt problem är väl att när man står framför sprutan vet man inte om det finns nackdelar och om dessa gäller alla individer. I regel kan man lita på myndigheterna.

Ett praktiskt problem är väl att när man står framför sprutan vet man inte om det finns nackdelar och om dessa gäller alla individer. I regel kan man lita på myndigheterna.
Jag har för vana att säga som Janne Carlzon.
I ett beslut där det inte går se vilket som är det rätta beslutet fattar jag ett beslut. Det enda felaktiga beslutet är om man inte fattar ett beslut.
Efter det får man leva med det beslut man fattat, så enkelt är det i min värld.
I fallet med eventuellt okänd biverkningar, mot en eventuell död som är statistiskt visad i storlek, är det ett enkelt beslut. Sprutan vinner.
Och nej, jag litar inte på myndigheter (eller någon annan), utan gör alltid en egen bedömning efter den information jag har vid handen.

Ja jäklar nu är alla plötsligt vänstermänniskor och kräver att staten ska lösa detta.
Ingen karens för sjukskrivning, stänga ner skolor och då föräldrar måste ta hand om sina egna barn och företag stannar ska staten betalar en medborgarelön för detta.

När det krisar blir alla Sossar. :cool:

Vi skall aldrig glömma var detta viruset kommer i från. Kineserna har experimenterat med biologisk krigföring som nu drabbar hela världen. Kostnaderna som nu uppstår för länder människor skall kineserna hållas ansvariga för och de skall betala skadestånd. Jag hoppas folk visar civilkurage och gör vad de kan.

Ja jäklar nu är alla plötsligt vänstermänniskor och kräver att staten ska lösa detta.
Ingen karens för sjukskrivning, stänga ner skolor och då föräldrar måste ta hand om sina egna barn och företag stannar ska staten betalar en medborgarelön för detta.

När det krisar blir alla Sossar. :cool:
Tala för dej själv du

Dasspapper är något som är det sista som det blir brist på. det produceras inom landets gränser, så där kommer det till butiken så länge lastbilschauförerna jobbar. Mindre förtroende har jag för sånt som importeras.
Hej
Dasspapper kan det väl inte vara någon här som köper, man har väl lärt sig använda vatten i sådana situationer.
Mvh

Kina uppmanar i en tidning knuten till det styrande kommunistpartier att EU bör fördöma Sverige för ett lamt agerande av coronautbrottet.

De har mage att göra politik av detta. Tycker Sverige skall svara med en förskott faktura. Det är ju utom all tvivel var detta viruset kommer ifrån.

Hej
Att resorna sprider det skriver du, det stämmer säkert.
Jag ställer mig också undrande varför WHO skriver "att sluta resa när smittan väl upptäckts skadar mer än hjälper, då är det redan försent, "karantäner" och resestopp sänker ekonomin".
Mvh

Hej
Att resorna sprider det skriver du, det stämmer säkert.
Jag ställer mig också undrande varför WHO skriver "att sluta resa när smittan väl upptäckts skadar mer än hjälper, då är det redan försent, "karantäner" och resestopp sänker ekonomin".
Mvh
Det är en helt annan del av det. Jag talar om smittan som sådan och de väger in den ekonomiska faktorn. Allt vi gör påverkar alltid något annat på något sätt, positivt eller negativt.
Inte att glömma, som WHO verkar ha glömt, är att stop i resandet i sig inte sänker ekonomin, utan att det är sjuka personer som gör det. Det är helt enkelt ett korkat argument. Vi lever i en digital värld där det i princip inte behövs en personlig närvaro. Gods behöver fortsätta och det kan det göra, piloter och personal behöver inte släppas fritt ut på gatan ut till ett hotell bara för att de flugit hit.
Nu sägs det att gods inte för smitta, vilket är osakligt att hävda. Den kan göra det, på samma sätt som andra organismer och djur följer med gods.
Inspektion, sterilisering, värme/frysbehandling, karantän, det finns många verktyg.
Vi kan se som exempel att Italien som mer eller mindre stängde landet, nu kan rapportera om inga fler smittade. Det är ett stort steg för att återta kontrollen.

I dessa dagar kan man inte vara nog försiktig;)
Srora frågan är om man kan suga i sig SangSom i den slangen:D:D:D

FB_IMG_1584190249809.jpg

Det är en helt annan del av det. Jag talar om smittan som sådan och de väger in den ekonomiska faktorn. Allt vi gör påverkar alltid något annat på något sätt, positivt eller negativt.
Inte att glömma, som WHO verkar ha glömt, är att stop i resandet i sig inte sänker ekonomin, utan att det är sjuka personer som gör det. Det är helt enkelt ett korkat argument. Vi lever i en digital värld där det i princip inte behövs en personlig närvaro. Gods behöver fortsätta och det kan det göra, piloter och personal behöver inte släppas fritt ut på gatan ut till ett hotell bara för att de flugit hit.
Nu sägs det att gods inte för smitta, vilket är osakligt att hävda. Den kan göra det, på samma sätt som andra organismer och djur följer med gods.
Inspektion, sterilisering, värme/frysbehandling, karantän, det finns många verktyg.
Vi kan se som exempel att Italien som mer eller mindre stängde landet, nu kan rapportera om inga fler smittade. Det är ett stort steg för att återta kontrollen.
Hej
Digitalvärld, vad babblar du om???
Behövs inte normal arbetskraft???
Tror du alla varor bara hanteras av en robot eller allt är 1:or och 0:or???
Du som gillar att märka ord: digital värld, en värld med fingrar, eller fingrar att räkna med???
Mvh

Tillbaka
Topp