Corona viruset sprider sig

Hej

Det är många som tror och tycker medans andra överlåter åt vetenskapen och ansvariga myndigheter att sköta det här.

Litar man inte på dom ansvariga myndigheterna och vetenskapen så är det ju fritt fram att gå sin egen väg.

Mvh isan lover
Omicron har ritat om spelplanen helt, men vissa tvivlar på att det är sant.

Det finns många länder som har kommit mycket längre i studier och uppföljning än Sverige.
Speciellt Israel och UK.
Omicron är inte som tidigare varianter utan något helt annat.
Mycket smittsam och mildare.

Nu är jag ganska övertygad om att staten inte skulle betala för verkningslösa vacciner. Expertisen här hemma hävdar hur som helst att det skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Men du är kanske en okänd epedimiolog och expert på vacciner som vet bättre än våra experter och professorer?
Källkritisk är inget man skall rata, många som stått på tröskeln med mössan mellan knäna inför styret o ursäkta sin lekamen...förr fanns respekt o ärlighet som ett mantra:). Nu är det tuffare tider även i det som man ser som en självklarhet...känns som att det är extra viktigt att vi är samsynta och stöttar med upplevelser och fakta att dela med oss:thumbsup:.

Omicron har ritat om spelplanen helt, men vissa tvivlar på att det är sant.

Det finns många länder som har kommit mycket längre i studier och uppföljning än Sverige.
Speciellt Israel och UK.
Omicron är inte som tidigare varianter utan något helt annat.
Mycket smittsam och mildare.
Hej

Att Omikron är smittsammare och mildare är ju inte direkt någon nyhet.

Mvh isan lover

Ja, men jag frågar dig med...hjälper vaccinet?
Hej

Jag har ju haft Covid-19 som vaccinerad och blev relativt lindrigt drabbad trots att jag har astma, men hur det hade påverkat mig utan vaccinationerna vet jag ju inte, så något bra svar har jag nog inte.

Men jag var lite hängig, trött och hade torrhosta flera veckor efter att jag först blev frisk igen, det kom liksom tillbaks efter några dagar och hängde sen i ganska länge.

Så jag kommer att fortsätta lita på vår Folkhälsomyndighet och vetenskapen även framöver, säger dom att vi bör vaccinera oss igen så lär jag göra det höst inför den förmodat ökade smittspridning som väntas då.

Mvh isan lover

.

Självklart svårt att svara på, alla har sin egen övertygelse om det hjälper eller inte. Men lyfter man inte på stenen så får man inte reda på vad som finnes under...
Faktiskt är nästan alla länder i världen överens att två doser räcker för att resa mm.
Vet själv inget land som kräver tre doser för inresa.
Däremot flera som tillåter ovaccinerade resa in med ett test vid ankomst.
I juli kanske det är borta helt med vaccinbevis då det inte fyller någon uppgift.

Hej

Jag har ju haft Covid-19 som vaccinerad och blev relativt lindrigt drabbad trots att jag har astma, men hur det hade påverkat mig utan vaccinationerna vet jag ju inte, så något bra svar har jag nog inte.

Men jag var lite hängig, trött och hade torrhosta flera veckor efter att jag först blev frisk igen, det kom liksom tillbaks efter några dagar och hängde sen i ganska länge.

Så jag kommer att fortsätta lita på vår Folkhälsomyndighet och vetenskapen även framöver, säger dom att vi bör vaccinera oss igen så lär jag göra det höst inför den förmodat ökade smittspridning som väntas då.

Mvh isan lover

.
Ja, samma här. Duktig rinnsnuva i Oktober men gick över när vi gick i skogen i Lappland :thumbsup:. Men nu nyser vi igen här hemma o undrar varför...

Faktiskt är nästan alla länder i världen överens att två doser räcker för att resa mm.
Vet själv inget land som kräver tre doser för inresa.
Däremot flera som tillåter ovaccinerade resa in med ett test vid ankomst.
I juli kanske det är borta helt med vaccinbevis då det inte fyller någon uppgift.
Moment 22...?

Hur lätt är det att hålla rätt på en "sjuk" myra i en stor stack...Vad är rätt tro, plocka bort myran i fråga eller isolera stacken från skogen...?

Ja Sverige har nu från sista mars hävt alla restriktioner och det är inte längre ett krav på att vara vaccinerade för att resa till Sverige från alla länder.
Samtidigt slutat rapportera antal smittade fall till internationella organ.
Det är ingen farlig sjukdom längre.

Samma här, inte något krav på vaxcard för att åka färjor, flyg mellan olika regioner sen sista mars.
Antal fall är knappt mätbart men man behåller mask, tempkoll och spritning av händerna i de flesta affärer.

På några dagar blev nästan allt normalt.

Väldigt få fortsätter vaccinera sig.
Kanske folk är immuna idag.

Ja Sverige har nu från sista mars hävt alla restriktioner och det är inte längre ett krav på att vara vaccinerade för att resa till Sverige från alla länder.
Samtidigt slutat rapportera antal smittade fall till internationella organ.
Det är ingen farlig sjukdom längre.

Samma här, inte något krav på vaxcard för att åka färjor, flyg mellan olika regioner sen sista mars.
Antal fall är knappt mätbart men man behåller mask, tempkoll och spritning av händerna i de flesta affärer.

På några dagar blev nästan allt normalt.

Väldigt få fortsätter vaccinera sig.
Kanske folk är immuna idag.
Hmm..Ja så ser det ut och lätt att följa som styrande organ. Frågan är, avlider sköra o äldre idag likt I början pandemin?

Hmm..Ja så ser det ut och lätt att följa som styrande organ. Frågan är, avlider sköra o äldre idag likt I början pandemin?
Tror jag inte, de absolut svagaste försvann väldigt snabbt i början dels från dålig kunskap, brister i sjukvården mm.
Coronarapporten tar upp rätt många brister i inledningen.
Idag är man mycket duktigare på nya metoder att behandla Covid.
Från början visste man nästan ingenting och snabba tester kom först efter flera månader.
Vaccin hade bra effekt på tidiga virus.

Men svaga och multisjuka löper fortfarande stor risk för alla typer av infektioner.
Övriga kan leva normalt.

Tror jag inte, de absolut svagaste försvann väldigt snabbt i början dels från dålig kunskap, brister i sjukvården mm.
Coronarapporten tar upp rätt många brister i inledningen.
Idag är man mycket duktigare på nya metoder att behandla Covid.
Från början visste man nästan ingenting och snabba tester kom först efter flera månader.
Vaccin hade bra effekt på tidiga virus.

Men svaga och multisjuka löper fortfarande stor risk för alla typer av infektioner.
Övriga kan leva normalt.
Ja, låter sunt och väl utvärderat postumt covid. Vi har väl inte så mycket val heller...vill kunna resa, umgås mm. Helt enkelt får man inrätta sig i ledet och hålla tummarna att vi går ur det här snarast:thumbsup:.

Tillbaka
Topp