Corona viruset sprider sig

Förstår inte ens problemet med att bära mask, gjorde det i ett och halvt år där nere och såg inget problem med det?
Hej

Förstår inte heller det problemet, vill man ha mask och trivs i det blir det ju fortfarande fritt fram att göra detta även utan att det är obligatoriskt för alla andra, dom som vill kan ju ha mask resten av sina liv om dom vill.

Mvh isan lover

Hej

Förstår inte heller det problemet, vill man ha mask och trivs i det blir det ju fortfarande fritt fram att göra detta även utan att det är obligatoriskt för alla andra, dom som vill kan ju ha mask resten av sina liv om dom vill.

Mvh isan lover
Nu är det ju dom som är smittade som sprider om dom inte bär mask.
Så där blir det ett problem om smittade går ut utan mask.
Det största skyddet mask ger är att stoppa smittade från att sprida.

Hej

Dom som inte bär mask har förmodligen varit förkylda många gånger tidigare i livet och ser inte med oro på att bli det igen, många är ju dessutom vaccinerade och har redan haft covid-19, så vi får lära oss leva med covid-19 precis på samma sätt som med förkylning, influensa, vinterkräksjuka m.m, förmodligen innebär smitta dessutom att immunförsvaret stärks och det ser nog många som positivt.

Mvh isan lover

Hej

Dom som inte bär mask har förmodligen varit förkylda många gånger tidigare i livet och ser inte med oro på att bli det igen, många är ju dessutom vaccinerade och har redan haft covid-19, så vi får lära oss leva med covid-19 precis på samma sätt som med förkylning, influensa, vinterkräksjuka m.m, förmodligen innebär smitta dessutom att immunförsvaret stärks och det ser nog många som positivt.

Mvh isan lover
Vad är det du inte förstår?
En mask hindrar i huvudsak att sprida smitta, inte i huvudsak hindra att bli smittad.
Förstår du skillnaden?
Man bär mask för att skydda omgivningen.

images (23).jpeg

Hej

Mvh isan lover
Du har ju vart sjuk flera gånger under pandemin jag har inte vart sjuk i något.
Jag bär mask i större trängsel, du inte så ditt immunförsvar verkar ju inte så bra.

I Asien till skillnad från Europa så är det vanligt att man bär mask om man är lite rosslig, då för att förhindra att smitta andra, sen har du luftföroreningar som gör att många bär mask, då lämpligen en p3 mask. Den skyddar dessutom mycket bra mot virussmitta, många Thai bar mask i offentlig miljö långt innan Covid pandemin. Som du säger, känner man för mask så är det fritt att bära mask, och inte gör det någon som helst skada

I Asien till skillnad från Europa så är det vanligt att man bär mask om man är lite rosslig, då för att förhindra att smitta andra, sen har du luftföroreningar som gör att många bär mask, då lämpligen en p3 mask. Den skyddar dessutom mycket bra mot virussmitta, många Thai bar mask i offentlig miljö långt innan Covid pandemin. Som du säger, känner man för mask så är det fritt att bära mask, och inte gör det någon som helst skada
Tycker jag ju inte att det var vanligt med mask i Thailand innan pandemin, en stor majoritet bar ingen mask.

Det har aldrig sagts att mask ger ett 100% skydd men nyser man i en mask eller hostar så minskar det självklart spridningen i ett rum än om man nyser rakt ut.
Behöver man inte ens vara expert för att förstå.
Och dom flesta "experter" och nationella motsvarigheter till fhm plus WHO förespråkar mask.
Många fler än din expert.
Det är just det som är grejen, enligt Petty ger masken ett skydd på ca 1 %. Masken hjälper inte till 100 % då aerosolerna smiter ut i glappet mellan mask och ansikte när du nyser och eftersom partiklarna är så små och lätta kan de ligga kvar i luften i flera dagar.
Psykiskt är det givetvis bra då du tror att du skyddar andra och det är väl den känslan politiker etc vill få dig att känna.

Det är just det som är grejen, enligt Petty ger masken ett skydd på ca 1 %. Masken hjälper inte till 100 % då aerosolerna smiter ut i glappet mellan mask och ansikte när du nyser och eftersom partiklarna är så små och lätta kan de ligga kvar i luften i flera dagar.
Psykiskt är det givetvis bra då du tror att du skyddar andra och det är väl den känslan politiker etc vill få dig att känna.
I tillägg ska sägas att experterna förespråkar bra ventilation och luftrenare inomhus istället. Utomhus behövs ingen mask då den naturliga ventilationen sköter detta.

Vad gäller senare varianter har mask bättre skydd än vaccin som är för tidigare varianter.
Finns studier som fastställer att mask bromsar smittspridning med ungefär 10% i trånga miljöer som kollektivtrafik och varuhus.
Men det betyder att 90% ändå blir smittade?????

Väst med hög andel vaccinerade leder ändå all statistik över smittade av Omicron.

Varför??

Vad gäller senare varianter har mask bättre skydd än vaccin som är för tidigare varianter.
Finns studier som fastställer att mask bromsar smittspridning med ungefär 10% i trånga miljöer som kollektivtrafik och varuhus.
Men det betyder att 90% ändå blir smittade?????

Väst med hög andel vaccinerade leder ändå all statistik över smittade av Omicron.

Varför??
Hmmm , du påstår mao att 100 % blir smittade om ingen bär mask, jag tolkar det emellertid om 10 % är korrekt att 10 % av de som bär mask , skulle bli smittade utan mask, dvs klarar sig från smitta. Vad för mask är aktuell i diskussionen, högst relevant , mask eller munskydd ?? Du är väl ändock införstådd med att det är inte 100 % som blir smittade av ett visus i trånga miljöer /kollektivtrafik. Det finns en del lärdom att söka om detta via internet och fakta om virus spridning samt bla. hur mycket virus som krävs för att bli smittad. Nog om det, orkar inte ta dessa diskussioner, finns som jag skrev kunskap att införskaffa

Vad är det du inte förstår?
En mask hindrar i huvudsak att sprida smitta, inte i huvudsak hindra att bli smittad.
Förstår du skillnaden?
Man bär mask för att skydda omgivningen.

images (23).jpeg
Hej

Hade det varit meningen att människor skulle ha mask hade vi nog utrustas med detta av moder natur, själv tror jag att det är hälsosamt att andas in lite baciller ibland och bli förkyld o.s.v någon gång om året, det håller nog vårt immunförsvar uppdaterat och aktivt.

Mvh isan lover

Du har ju vart sjuk flera gånger under pandemin jag har inte vart sjuk i något.
Jag bär mask i större trängsel, du inte så ditt immunförsvar verkar ju inte så bra.
Hej

Det beror nog på att tränar jag ett fotbollslag 2 gånger i veckan plus matcher på helgerna, jag umgås nära med mängder av folk, dom flesta som har eller har haft barn vet ju hur mycket smitta dom drar med sig ifrån dagis, skola och idrott o.s.v, jag har inte vare sig någon önskan eller behov av att försöka undvika att bli förkyld, ser det som något normalt för människor med mycket sociala kontakter och umgänge med barn.
Jag brukar normalt bli förkyld några dagar eller en vecka om året, så har det väl varit hela livet och det är inget som skulle få mig att bära mask året runt, men känner man oro så är väl mask en bra lösning, själv både mår jag och sover bra utan mask.

Mvh isan lover

Hej

Hade det varit meningen att människor skulle ha mask hade vi nog utrustas med detta av moder natur, själv tror jag att det är hälsosamt att andas in lite baciller ibland och bli förkyld o.s.v någon gång om året, det håller nog vårt immunförsvar uppdaterat och aktivt.

Mvh isan lover
Ja immunförsvaret är viktigt och vaccin kan lika gärna rubba immunförsvaret som att stärka försvaret.

Nu spelar det nästan ingen roll då skyddet är helt borta efter 6-8 månader och nya virus finns ännu inget vaccin emot.

Vete sjutton om ens Pfizer och Moderna lägger så mycket resurser längre på en produkt ingen köper längre.

Undra hur många länder som tänker lägga miljarder på något vaccin igen?

Det går utmärkt att leva utan vaccin.

Ja immunförsvaret är viktigt och vaccin kan lika gärna rubba immunförsvaret som att stärka försvaret.

Nu spelar det nästan ingen roll då skyddet är helt borta efter 6-8 månader och nya virus finns ännu inget vaccin emot.

Vete sjutton om ens Pfizer och Moderna lägger så mycket resurser längre på en produkt ingen köper längre.

Undra hur många länder som tänker lägga miljarder på något vaccin igen?

Det går utmärkt att leva utan vaccin.
Hej

Det går utmärkt att leva utan mask också även om en del inte tycks tro det, detta är folket i Skandinavien ett levande bevis på.

Ja jag tillhör dom som tror att det är nyttigt att bli lite förkyld någon gång om året, ser ingen som helst anledning eller vinst med att försöka undvika detta genom att gå runt med mask.

Mvh isan lover

Hej

Det går utmärkt att leva utan mask också även om en del inte tycks tro det, detta är folket i Skandinavien ett levande bevis på.

Ja jag tillhör dom som tror att det är nyttigt att bli lite förkyld någon gång om året, ser ingen som helst anledning eller vinst med att försöka undvika detta genom att gå runt med mask.

Mvh isan lover
Du verkar ha lätt för att bli smittad och även smitta andra.

Antalet smittade i Skandinavien per miljon innevånare ligger väldigt högt i internationell statistik och någon flockimmunitet blev det inte heller som utlovat.

Tycker det är helt logiskt.
Mer förvånad över att medborgare innan behövt ha sådant thailandpass för att få komma in i sitt hemland.
Många andra länder har ju haft krav på utlänningar under pandemin men medborgare har ju ofta kunnat få ta sig hem utan speciella intyg (med vissa undantagsländer).
Nej, inte mig... :mad: hela Nord Afrika rann in från Paris på ARN men vi skulle checkas...Vart så förbannad att gränspolisen sa att jag skulle sätta mig en bit bort så dom kunde ringa ÖB för vad som gäller när man ska in i landet...

Många börjar tydligen ställa sig aningen tveksamma till bromsmedicinen, om de nu inte tillhör en riskgrupp, och det verkar finnas rätt goda skäl till att avstå.

"När Kirsch summerar alla tabellerna kommer han till det chockerande resultatet att de som vaccinerat sig, generellt klarat sig lite bättre undan ”covid-döden”, men i högre utsträckning dött av andra orsaker. För 80-åringar går det ungefär jämt upp, men ju längre ner i åldrarna man söker sig desto större blir skillnaden. Vaccinerade 50-åringar uppvisar till exempel tre gånger högre dödlighet totalt, än ovaccinerade i samma ålder. I 20-årsåldern är faktorn hela 15 gånger och för gruppen 10 – 14-åringar astronomiska 1 600 gånger. "

Att "vaccinera" friska barn och ungdomar är väl snudd på kriminellt! :police:

Tillbaka
Topp