Corona viruset sprider sig

Står ju faktist i ditt inlägg att det är "Global health security index 2019" som uttalat sig.
Jag anser att man inte blint ska lita på lugnande propaganda. Sverige har numera tre infektionskliniker där man har jättefin vård men till ett litet antal. I Stockholm har vi bara pesthyddan på Huddinge sjukhus. Om mot förmodan en massjukdom uppstår måste man hitta på något annat t ex enkla vårdplatser med tillgång till mat, vatten och omvårdnad.

I nuläget är det viktigaste att följa sjukdomens utbredning och studera hur farlig den är när det gäller spridning, dödlighet och återgång till jobb.

Troligen är Sverige på väg att ta fram ett vaccin med hjälp av moderna metoder som kräver mindre tester enligt SvD. Det spm man kan lära sig av den här virussvängen är också vilka effekter olika insatser gett.

Tycker synd om kineserna i Jomtien. Kan inte vara roligt att veta att man måste resa hem till ett farligt land.

Corona_200202.jpg

Själv utsätter man ju sig inte i onödan.
Dom har bokat flyg för mig till Singapore med Cathay Pacific på Torsd.
Kollade flyget och det startar i Hong Kong, mellanlandar i Bangkok.
Tänker inte sätta mig i ett flyg fullt med Kineser, skall ändra imorrn, begära Air asia från Don Muang istället.
Lion air är det bästa alternativet. De har stoppat alla flyg till Kina har jag för mig.

Ren och skär "id%0ti" Inget kan vara viktigare än att minska risken för smittspridning. Ifall viruset skulle sprida sig till Thailand och få rejält fotfäste kommer kostnaden att bli katastrofal. Både ekonomiskt och politiskt. Man tar en chans där man egentligen spelar Rysk roulett med landets framtid..

Hej

Det är lite min känsla också, det verkar som dom ekonomiska intressena inom turismen väger över och det är helt klart en chansning eftersom forskarna ännu inte riktigt vet hur farlig eller ofarlig detta virus är, kommer Coronaviruset att sprida sig i Thailand lär det ju förmodligen nästan inte komma några turister alls.

Vi ser ju dessutom hur flygbolag och övriga länder reagerar när det gäller Kina och Thailand riskerar att råka ut för samma behandling om Coronaviruser får fotfäste där och sprids i större omfattning.

Mvh isan lover

Hm... Börjar dina argument ta slut..

Vi ska varken överdriva eller förneka riskerna. Lär av historien. Vi vill inte ha någon ny sjukdom motsvarande Spanska sjukan som dödar miljontals människor i onödan. Bättre att världssamfundet agerar resolut och gör allt det kan för att minimera smittspridningen och den ekonomiska kostnaden.

Hej

Håller nog med här, att medvetet öka riskerna för spridning känns lite fel i detta läge, jag fördrar också att man fattar beslut för att minska spridningen istället för att fatta kortsiktiga ekonomiska beslut för att gynna turism ifrån Kina.

Mvh isan lover

Ja det är väl Sverige och Thailand för inte heller Sverige har väl infört några sådana restriktioner.
Och båda länderna följer WHO rekomendationer, WHO har gått ut och sagt att man rekommenderar ingen utestängning av Kina, man motsätter sig det och dom länder som gör det.

Nu har iofs kina stängt ute sig själva till en stor del.
Thailand har massa Kineser som jobbar i landet, många på sonens skola, tycker du dom skall kasta ut dom pga nationalitet?

Skall man isolera länder direkt ett influnsa utbrott uppstår?

Hej

Det finns ju en viss skillnad här, Sverige ligger ju långt ifrån Kina men det gör inte Thailand, sen har ju Thailand betydligt större turism än Sverige ifrån Kina o.s.v, vi får väl även anta att Sverige har större resurser att ta hand om dom som smittas o.s.v.

I princip alla länder som gränsar till eller ligger nära Kina har ju stängt sina gränser helt eller delvis nu, då både via Flyg, Tåg, Buss och dom gränsstationer som finns, så Thailand är ju ganska unika med att fatta beslut om att fortsätta ha öppna gränser mot Kina och att även fortsatt dela ut turistvisum.

Så personligen tycker jag att Thailands regering spelar ett högt spel här, men om det var rätt eller fel beslut får vi reda på längre fram.

Mvh isan lover

Hej

Det är lite min känsla också, det verkar som dom ekonomiska intressena inom turismen väger över och det är helt klart en chansning eftersom forskarna ännu inte riktigt vet hur farlig eller ofarlig detta virus är, kommer Coronaviruset att sprida sig i Thailand lär det ju förmodligen nästan inte komma några turister alls.

Vi ser ju dessutom hur flygbolag och övriga länder reagerar när det gäller Kina och Thailand riskerar att råka ut för samma behandling om Coronaviruser får fotfäste där och sprids i större omfattning.

Mvh isan lover
Tour groups är ju redan förbjudna resa ifrån Kina.
Var är vitsen med att förbjuda visa on arrival när dom ändås inte får utresetillstånd ifrån Kina.
Dom kommer ju ändås inte, dom fortsatt är kvar är dom som reste innan förbuden och dom börjar resa hem nu.

Som sagt du brukar ju älska ditt WHO och alltid hänvisa till dom och dom har motsatt sig dessa reseförbud.
Inte heller något EU land har infört inreseförbud, varför kritiserar du inte dom lika hårt?

Hej

Det finns ju en viss skillnad här, Sverige ligger ju långt ifrån Kina men det gör inte Thailand, sen har ju Thailand betydligt större turism än Sverige ifrån Kina o.s.v, vi får väl även anta att Sverige har större resurser att ta hand om dom som smittas o.s.v.

I princip alla länder som gränsar till eller ligger nära Kina har ju stängt sina gränser helt eller delvis nu, då både via Flyg, Tåg, Buss och dom gränsstationer som finns, så Thailand är ju ganska unika med att fatta beslut om att fortsätta ha öppna gränser mot Kina och att även fortsatt dela ut turistvisum.

Så personligen tycker jag att Thailands regering spelar ett högt spel här, men om det var rätt eller fel beslut får vi reda på längre fram.

Mvh isan lover
EU har stor Kinesturism inte minst lilla fjällbacka ;)

Sverige har ju inte ens resurser att ta hand om sitt eget folk på daglig basis.

EU har stor Kinesturism inte minst lilla fjällbacka ;)

Hej

Det stämmer men den här årstiden är den på den lägsta nivån under året och dom Kineser som går runt där träffar knappast en enda människa den här årstiden, samhället är ju närmast helt stängt, men någonstans måste dom ju bo och äta, där finns det naturligtvis en viss risk för smitta.

Mvh isan lover

Hej

Det stämmer men den här årstiden är den på den lägsta nivån under året och dom Kineser som går runt där träffar knappast en enda människa den här årstiden, samhället är ju närmast helt stängt, men någonstans måste dom ju bo och äta, där finns det naturligtvis en viss risk för smitta.

Mvh isan lover
Tror dom träffade en hel del på vägen dit ;)

Från Aftonbladet och nu har första dödsfallet utanför Kina bekräftats

Bilderna inifrån isolerade mångmiljonstaden
Profilbild August Håkansson
avAugust Håkansson

PUBLICERAD: I DAG 06.41
NYHETER
Runt fem miljoner människor lämnade Wuhan innan den kinesiska mångmiljonstaden isolerades från omvärlden. Nio miljoner stannade kvar.

I filmer inifrån staden syns hur gatorna ekar spöklikt tomma – och hur maten på vissa håll börjar ta slut.

10:09Hans Österman
Nya siffror: Mer än 300 döda i viruset
14 553 smittade personer och 305 dödsfall. Det är aktuella siffror över de drabbade av coronaviruset och en ökning med 2 590 smittade och 46 döda det senaste dygnet.

Samtliga dödsfall utom ett har inträffat i Kina och av det totala antalet smittade finns just nu 143 i andra länder. Filippinerna blev under natten mot söndagen, svensk tid, första land exklusive Kina att rapportera ett bekräftat dödsfall i coronaviruset.

Hej

Mvh isan lover
Och som sagt läser du inte, det kommer inte så mycket Kineser hit nu heller.
Alla Kinesgruppturer är stängda och dom får inte ta sig från Kina.
Utan att ta bort visa on arrival, dom kanske hamnar på Svensk nivå nu.
Så du får allt gå lika hårt på Sverige.

Tror dom träffade en hel del på vägen dit ;)

Hej

Det är sant och det är ju beslut varje enskilt land får ta, själv har jag hört att en del Svenskar lämnar Thailand och åker hem p.g.a Coronaviruset, samt att en del i Sverige med bokade biljetter väljer att avboka och ställa in sina resor, så många tillämpar uppenbarligen försiktighetsprincipen här.

Mvh isan lover

Och som sagt läser du inte, det kommer inte så mycket Kineser hit nu heller.
Alla Kinesgruppturer är stängda och dom får inte ta sig från Kina.
Utan att ta bort visa on arrival, dom kanske hamnar på Svensk nivå nu.
Så du får allt gå lika hårt på Sverige.

Hej

Att antalet Kineser som reser och kommer till Thailand har minskat är sant, men om det räcker för att förhindra en smittspridning vet vi inte i nuläget, vi får vänta och se hur det utvecklar sig, men det finns dom i Thailand som framför kritik i media om att mer borde ha gjorts och dessutom tidigare ifrån regeringens sida.

Mvh isan lover

Hej

Det är sant och det är ju beslut varje enskilt land får ta, själv har jag hört att en del Svenskar lämnar Thailand och åker hem p.g.a Coronaviruset, samt att en del i Sverige med bokade biljetter väljer att avboka och ställa in sina resor, så många tillämpar uppenbarligen försiktighetsprincipen här.

Mvh isan lover
Ja dom kommer förlora mängder kommer bli ett enormt hårt slag för Thailand.
Som jag skrev i annan tråd THB worst performing currency in Asia under Januari.
Tappa 4% hälften av hela förra årets uppgång, börsen är på gränsen att gån under 1500.
Restauranger och grouptours inriktade på Kineser har stängt ner och sagt upp sin personal.
Vissa hotell har bara 10% beläggning i Pattaya, kommer bli förödande för Thaiekonomin om det blir långvarigt och stor arbetslöshet.

Tillbaka
Topp