Corona viruset sprider sig

Hej

Skulle Sverige drabbas av ett större utbrott av coronaviruset så ställer ju sjukhusen in planerade operationer och undersökningar som inte är akuta, detta frigör ju då resurser samtidigt som man har möjlighet att kalla in personal vid en nödsituation.

Så när det väl gäller tror jag att vi kan lita på den Svenska vården, en hel del av den kritik som har framförts det senaste året har ju varit ren smutskastning, rejält överdriven och ofta framförd av partipolitiska skäl.

Själv känner jag mig trygg med den Svenska vården trots all kritik den har fått utstå, jag tycker att vården ligger på en hög internationell nivå och att dom anställda gör ett fantastiskt jobb som dock borde belönas bättre.

Mvh isan lover
Problemet är att dom har inte resurserna, när jag gjorde min praktik på Sahlgrenska så gick dom på sista droppen, akuten var knökfull, folk låg i gångarna och dom skicka hem dom minst akuta från väntrummet efter full dags väntan för fanns inte tid.
Tror du skall sätta dig i lunchrummet på akuten en dag innan du uttalar dig.

Hej

Australienska forskare hoppas dock kunna ha ett vaccin färdigt om 6 månader, hur det blir med det får vi vänta och se.

Mvh isan lover
Och sedan skall det testas. det är den längsta processen Mycket lovas för att få fram bidrag till labben. Tror att om två år så är det tillräckligt testat för mig.

Problemet är att dom har inte resurserna, när jag gjorde min praktik på Sahlgrenska så gick dom på sista droppen, akuten var knökfull, folk låg i gångarna och dom skicka hem dom minst akuta från väntrummet efter full dags väntan för fanns inte tid.

Hej

För det första finns det ju fler sjukhus än just Sahlgrenska, tror inte att det fungerar likadant överallt, dessutom prioriterar nog även Sahlgrenska om i en nödsituation.

Mvh isan lover

Och sedan skall det testas. det är den längsta processen Mycket lovas för att få fram bidrag till labben. Tror att om två år så är det tillräckligt testat för mig.

Hej

Flera av dom länder som forskar på ett vaccin just nu tror ju att deras vaccin ska vara ute på marknaden inom 6-7 månader, sen om genomförda tester räcker för att ex.vis Sverige ska anse att det säkert att använda detta vaccin får vi väl se.

Mvh isan lover

Resurserna i Sverige kommer inte att räcka till. Precis som i alla andra länder. Ve och fasa när det nya viruset når (om) Afrikanska miljonstäder med obefintlig sjukvård och dåliga sanitära förhållanden...

Typiskt ex. på bidragsfiske. Bara det att de har lovat en tid väcker mina misstankar.

Hej

Kan så vara, men det kan ju även vara så att man kan använda sig av erfarenheter ifrån tidigare virus och på så sätt kan spara en del tid, även Australienska forskare tror sig kunna ha ett vaccin inom ca 6 månader, även Kina låter hoppfulla gällande ett vaccin.

Mvh isan lover

Hej

Skulle Sverige drabbas av ett större utbrott av coronaviruset så ställer ju sjukhusen in planerade operationer och undersökningar som inte är akuta, detta frigör ju då resurser samtidigt som man har möjlighet att kalla in personal vid en nödsituation.

Så när det väl gäller tror jag att vi kan lita på den Svenska vården, en hel del av den kritik som har framförts det senaste året har ju varit ren smutskastning, rejält överdriven och ofta framförd av partipolitiska skäl.

Själv känner jag mig trygg med den Svenska vården trots all kritik den har fått utstå, jag tycker att vården ligger på en hög internationell nivå och att dom anställda gör ett fantastiskt jobb som dock borde belönas bättre.

Mvh isan lover

Nu är jag inte direkt orolig för ett utbrott i Sverige men just det du nämner är en del av det som skulle oroa mig... Redan idag klarar inte sjukvården trycket och operationer ställs in, resurser saknas vid allt från förlossningar till cancer och skulle vi behöva ställa in ännu fler operationer och undersökningar så påverkar det givetvis hälsan väldigt negativt.

Att eran vårdcentral fungerar är verkligen inte detsamma som att Sverige har en fullt fungerande sjukvård! Exempel finns dagligen i tidningarna.

Knappast en tröst om fler dör i vårdkön men vi lyckas behandla några Coronafall.

Resurserna i Sverige kommer inte att räcka till. Precis som i alla andra länder. Ve och fasa när det nya viruset når (om) Afrikanska miljonstäder med obefintlig sjukvård och dåliga sanitära förhållanden...

Hej

Det beror väl i.o.f.s väl på hur många som smittas och insjuknar samtidigt, planen är väl att försöka hålla smittan på en låg nivå i väntan på ett vaccin, vi ligger ju ganska långt ifrån smittkällan och vi är ju glest befolkade jämfört med många andra länder.

Mvh isan lover

Nu är jag inte direkt orolig för ett utbrott i Sverige men just det du nämner är en del av det som skulle oroa mig... Redan idag klarar inte sjukvården trycket och operationer ställs in, resurser saknas vid allt från förlossningar till cancer och skulle vi behöva ställa in ännu fler operationer och undersökningar så påverkar det givetvis hälsan väldigt negativt.

Att eran vårdcentral fungerar är verkligen inte detsamma som att Sverige har en fullt fungerande sjukvård! Exempel finns dagligen i tidningarna.

Knappast en tröst om fler dör i vårdkön men vi lyckas behandla några Coronafall.

Hej

Huvuddelen av den vård som bedrivs är inte akut utan planerad och här kan man absolut frigöra resurser.

mvh isan lover

Hur är försvarets möjligheter till att sätta upp fältsjukhus?
Det är det snabbaste sättet att få fram lokaler men har själv ingen koll på den här kapaciteten.

Hej

För det första finns det ju fler sjukhus än just Sahlgrenska, tror inte att det fungerar likadant överallt, dessutom prioriterar nog även Sahlgrenska om i en nödsituation.

Mvh isan lover
55555 så du tror att andra sjukhus med akutvård i storstäderna har bättre resurser i Sverigr, vi snackar om Gbg huvudsjukhus?
Bara inom 10km radie här jag bor har vi 9 stora sjukhus och det är bara dom jag känner till.
5 av dom hade fått vården på sahlgrenska att se fattig ut.
Jag vet att det inte ser ut så i byarna men resurserna hade nog förflyttats vid ett nödläge.
Sen har Thailand militära resurser att ta till av som är nästan obefintliga i Sverige.

Hej

Mvh isan lover
När det gäller o frigöra resurser o kalla i mer personal ,, Herregud kolla vad undersköterskorna o syrrorna gör, De går redan på knäna i svensk sjukvård som har dalat väsentligt de senaste åren. Var ska du kalla in extra personal ifrån när något händer, ja du glöm det , Svensk sjukvård dalar år efter år tyvärr, Blir nog till o kalla in hemvärnet o militären om något stort händer för sjukvården har inte resurser. O nej jag känner mig inte trygg i Sverige längre när det gäller sjukvård...

Hur är försvarets möjligheter till att sätta upp fältsjukhus?
Det är det snabbaste sättet att få fram lokaler men har själv ingen koll på den här kapaciteten.
Vilket försvar, par lumparkillar där den erfarnaste har vart i skogen i några månader och dem finns ju inte heller längre, blir repmånad då!

Hej

Flera av dom länder som forskar på ett vaccin just nu tror ju att deras vaccin ska vara ute på marknaden inom 6-7 månader, sen om genomförda tester räcker för att ex.vis Sverige ska anse att det säkert att använda detta vaccin får vi väl se.

Mvh isan lover
Påminner lite om tivolidirektörers reklamsnack. Stora löften som mest är till för att sälja. Skulle de släppa efter 6 månader så vet de inget om träffsäkerheten och biverkningar. Hur var det med vaccin mot EBOLA?

Hej

Mvh isan lover
En sak har du rätt i dom är skickliga, riktiga proffs sköterskorna på akuten kan jag säga.
Men jag har aldrig vart på en sådan arbetsplats med så mycket ilska mot det styrande innan.
Det var aldrig nåt glatt prat i lunchrummet och hade man tur han man med hela lunchen.
Det gick i ett.
Vissa saker jag upplevde.
Man var tvungen att gå 2 och 2 i medicinrummet för det var stort svinn av lugnande.
Dom hade hängt upp skottsäkra västar till personalen.
Kommentar när polisen kommer in med skadad "nu räcker inte ambulanserna längre"
Poliser och akuten var väldigt irriterade på varandra såg 2 gånger när dom körde ut poliserna.
Stor del av dom jag såg på morgonen satt fortsatt kvar på akutmottagningen och väntade när jag gick på eftermiddagen.
Sköterskorna fick inget andrum allt gick i ett, fanns ingen 5 min paus.
Det var proffs men utslitna sådana och alla prata om andra möjligheter.

Tillbaka
Topp