Corona viruset sprider sig

Hm... Har det hänt något med dödligheten av Coronaviruset. Igår 89 rapporterade döda. Idag 2!!!

Här finns hur mycket statistik som helst..
Kina rapporterar vid 23 vår tid. Så vänta tills imorgon.

Hej

Att vapen kan ställa till mycket elände är sant, men jag är inte säker på att den psykiska ohälsan är större i Thailand, jag tror tvärtom att den psykiska ohälsan är större i Sverige.

Mvh isan lover
Varför inte se på saken i en annan synvinkel. Hur är det jämfört med äldre tider? Är det mer idag? Påverkar miljögifter? Det används kemikalier mot psykotiska diagnoser. Varför skall kemikalier inte ha motsatt effekt?

I Sverige har vi en av världens hårdaste vapenlagar .ändock skjuts det ihjäl folk nästen varje dag
Bara en reflektion på ditt svar
I Sverige är det ett stort problem med illegala vapen. Vapen som hamnar i händerna på psykiskt störda. Polisen skulle ha mycket lättare att utreda om dödandet skedde med morakniv. Det är nog en stor anledning till att finska polisen har en betydligt bättre uppklarningsprocent trots högre antal mord per capita. Det senaste var för 4 år sedan har ej tittat på siffrorna sedan dess. är det någon som har färskare statistik?

Sant men helst inte i förtid pga kinesiska fladdermusätare. :eek:
Vid all mänsklig hantering av djur så finns risk att virus och bakterier hoppar över till att leva på människor. Följderna av det har vi sett i form av epedimier när de här livsformerna anpassat sig till att leva i människokroppen. Så länge människor har kontakt med djur så kommer sådana här fenomen att dyka upp. Var det inte någon som hade en konspirationsteori att det var ett Kinesiskt experiment med biologiska stridsmedel som gick snett?

I Sverige är det ett stort problem med illegala vapen. Vapen som hamnar i händerna på psykiskt störda. Polisen skulle ha mycket lättare att utreda om dödandet skedde med morakniv. Det är nog en stor anledning till att finska polisen har en betydligt bättre uppklarningsprocent trots högre antal mord per capita. Det senaste var för 4 år sedan har ej tittat på siffrorna sedan dess. är det någon som har färskare statistik?
Den här kommentaren skulle nog passa bättre i en tråd med vapen relaterat brott.

Vaknade klockan 4 även denna morgon p.g.a. Jetlag och har läst lite artiklar på The Lancet och WHO

Jag läste på någon plats att de uppskattar att ca 20 % av de som insjuknar blir så allvarligt sjuka att de behöver sjukhusvård. Tyvärr så verkar det som att i Kina så har spridingen av viruset till stor del just varit inom sjukvården.

Hej

WHO har ju länge hävdat att dödligheten p.g.a coronaviruset är ca 2% vilket är en låg siffra, men nu kommer uppgifter som tyder på att siffran kan vara högre, ser man på dödligheten i Wuhan som är värst drabbat av Corona så är dödligheten 4.9% och i Hubei är siffran 3.1%.

Mvh isan lover

Hej

jag är inte säker på att den psykiska ohälsan är större i Thailand, jag tror tvärtom att den psykiska ohälsan är större i Sverige.

Mvh isan lover
Vad grundar du det på?
Är det som vanligt bara nåt du tror eller har du fakta?

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Om jag inte minns fel hade vi uppe detta i en tråd under fjolåret och om jag kommer ihåg rätt så var situationen i Sverige klart sämre än i Thailand när det handlade om psykisk ohälsa.

Mvh isan lover
Hur är oddsen att du minns fel om man ser historiskt på dig och faktakoll?

Hej

WHO har ju länge hävdat att dödligheten p.g.a coronaviruset är ca 2% vilket är en låg siffra, men nu kommer uppgifter som tyder på att siffran kan vara högre, ser man på dödligheten i Wuhan som är värst drabbat av Corona så är dödligheten 4.9% och i Hubei är siffran 3.1%.

Mvh isan lover

Tack! Det ligger l länken info om olika sätt att beräkna dödligheten varav jag översatte den första delen. Den andra delen om hur Kina beräknar har jag inte översatt. Jag anser att det är rätt dumt att ge sig på gissningar, men tyvärr var det så att med fallet med SARS att dödlighets procenten med facit på hand blev väsentligt högre än enligt de prognoser som gjordes under tiden som SARS härjade. Jag hoppas naturligtvis inte att så nu blir fallet med 2019-nCoV men det går inte blunda för att % dödlighet enligt olika källor är på väg uppåt.

How to correctly calculate the mortality rate during an outbreak

Hur man beräknar dödligheten korrekt under ett utbrott
Fallet dödlighet (CFR) representerar andelen fall som så småningom dör av en sjukdom.

När en epidemi har avslutats beräknas den med formeln: dödsfall / fall.

Men medan en epidemi fortfarande pågår, som det är fallet med det nuvarande nya koronavirusutbrottet, är denna formel åtminstone "naiv" och kan vara "vilseledande om, vid analysstillfället, är resultatet okänt för en icke försumbar andel patienter. " [8]

(Metoder för att uppskatta fallets dödsfallsförhållande för en ny, ny infektionssjukdom - Ghani et al, American Journal of Epidemiology).

Med andra ord, nuvarande dödsfall tillhör en totalsumma av det förflutna, inte till det aktuella fallet där utfallet (återhämtning eller död) av en andel (de senaste fallen) ännu inte har fastställts.

Rätt formel tycks därför vara:

CFR = dödsfall vid day.x / fall på day.x- {T}
(där T = genomsnittlig tidsperiod från fallbekräftelse till dödsfall)

Detta skulle utgöra ett rättvist försök att använda värden för fall och dödsfall som tillhör samma grupp patienter.

En fråga kan vara att bestämma om det finns tillräckligt med data för att uppskatta T med någon precision, men det är verkligen inte T = 0 (vad som implicit används när man använder formeln nuvarande dödsfall / aktuella fall för att bestämma CFR under ett pågående utbrott).

Låt oss till exempel ta uppgifterna i slutet av 8 februari 2020: 813 dödsfall (kumulerat totalt) och 37 552 fall (kumulativt totalt) över hela världen.

Om vi använder den felaktiga formeln (dödsfall / fall) får vi:

813 / 37,552 = 2,2% CFR (bristfällig formel).

Istället, även med en konservativ uppskattning av T = 7 dagar som den genomsnittliga perioden från fallbekräftelse till dödsfall, skulle vi korrigera ovanstående formel genom att använda 1 februari kumulativa fall, som var 14 381, i nämnaren:

8 februari dödsfall / 1 februari fall = 813/14 381 = 5,7% CFR (korrekt formel och uppskattning av T = 7).

En alternativ metod, som har fördelen att inte behöva uppskatta en variabel, och som nämns i American Journal of Epidemiology-studien som tidigare nämnts som en enkel metod som ändå skulle kunna fungera rimligt bra om riskerna för död och återhämtning när som helst t uppmätt från inlägg på sjukhuset, villkorad av att en händelse inträffade vid tidpunkten t, är proportionell, skulle vara att använda formeln:

CFR = dödsfall / (dödsfall + återhämtat)

som med de senaste tillgängliga uppgifterna skulle vara lika med:

910 / (910 + 3,324) = 21% CFR (över hela världen)

Om vi nu utesluter fall i Kina, med hjälp av aktuell information om dödsfall och återhämtade fall, får vi:

2 / (2 + 44) = 4,3% CFR (utanför Kina)

Provstorleken ovan är extremt begränsad, men denna initiala avvikelse i dödlighetsnivåer, om den bekräftas när provet växer i storlek, kan förklaras med en högre falldetektionshastighet utanför Kina, särskilt med avseende på Wuhan, där prioritering först måste vara placeras i allvarliga och kritiska fall med tanke på den pågående krisen.

När dagarna går och staden organiserar sina ansträngningar och bygger infrastrukturen bör förmågan att upptäcka och bekräfta fall förbättras. Från och med 3 februari, till exempel, hade den nya testförmågan för coronavirus-nukleinsyra för Wuhan ökat till 4 196 prover per dag från de första 200 proverna. [10]

En liknande avvikelse i fallet dödlighet kan observeras vid jämförelse av dödlighetsnivåer, beräknat och rapporterat av Kina NHC: en CFR på 3,1% i Hubei-provinsen (där Wuhan, med den stora majoriteten av dödsfall finns), och en CFR av 0,16% i andra provinser (19 gånger mindre).

Slutligen ska vi komma ihåg att medan SARS-epidemin 2003 fortfarande pågick rapporterade Världshälsoorganisationen (WHO) om en dödlighet på 4% (eller så lågt som 3%), medan den slutliga dödlighetsgraden uppgick till 9,6%.

Ytterligare 60 personer har testat positivt för det nya coronaviruset på kryssningsfartyget Diamond Princess som försatts i karantän i Japan.

På kryssningsfartyget Diamond Princess, som isolerats utanför Japans kust efter att passagerare insjuknat ombord, är nu 130 fall bekräftade, enligt den japanska tv-kanalen TBS TV.

På skeppet befinner sig runt 3 700 personer, varav drygt 2 600 är passagerare.

Fartygets isolering kommer att pågå till den 19 februari, men kan komma att förlängas för de individer som varit i nära kontakt med de som diagnostiserats efter den 4 februari, meddelar Världshälsoorganisationen WHO.

Hur är oddsen att du minns fel om man ser historiskt på dig och faktakoll?

Hej

Oddset på det är nog väldigt lågt, i princip 99% chans att jag kommer ihåg rätt, men när man visar sig ha det brukar det bli tyst. :)

1581327478639.png

Den här bilden visar väl ganska tydligt att jag har rätt?

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp