Corona viruset sprider sig

Olika varje dag, oftast en från FHM, en från MSB och en från Socialstyrelsen, sen ofta någon till. Från FHM är det ofta AL, Generaldirektören och en avdelningschef som roterar. Som jag skrev tidigare är det fel att ställa AT där utan mediautbildning. Han borde vara med i ett råd med andra duktiga läkare i virussjukdomar. Han har säker bra idéer, men många andra också, så förstår inte ditt motstånd att ta in synpunkter från flera när det gått dåligt för Sverige.
Går dåligt för Sverige? Din åsikt, min är en helt annan. Men att diskutera det här skulle inte ge mig ett skit.

@Micke.T , jag kommer att försöka låta bli att svara mera i denna tråd. Vi "talar" för döva öron, det finns dom här som överhuvudtaget inte är mottagliga för motargument tyvärr. Ingen vet, ingen regering, ingen FHM, inte WHO eller några andra experter. Facit kommer någon gång, ingen vet när enbart TS experter. JAG GER UPP!!
Jag tror, att det som du ser kan jämföras med fotboll. Du kan testa med att försöka få en person som har hållit på IFK Göteborg i 30 år att gå över till att hålla på AIK. Jag misstänker att du får smärre svårigheter. Se det som att människor ofta är envisa och att detta till och med gäller oss på TS.

Jag anser att du och de andra gör ett bra jobb men att vara ordningsmän för en så här splittrad skara är utmanande. Det viktigaste är väl att personangrepp och liknande försvinner. Ge inte upp.

Då har du nog missuppfattat något, för vi alla andra som lyssnar på radio eller ser på tv har snappat upp att han är frontfigur i myndigheten, alltså talesperson i detta elände som ligger dig så kärt att diskutera.
Här är en förklaring från Wermlandstidningen:

Den person vi främst av alla förknippar med den svenska strategin är Anders Tegnell som har titeln statsepidemiolog. Tegnell är i tv-studion varje dag. Vad gör en statsepidemiolog och varför ska man lita på honom? Här finns ett problem oavsett om man tror på den svenska strategin eller inte. För Tegnell har en fin titel, men är egentligen bara en vanlig statstjänsteman.

Den myndighet som har utformat strategin är Folkhälsomyndigheten vars generaldirektör heter Johan Carlson. Tegnell är underordnad honom. Det är svårt att tro det när man ser Tegnell i medierna varje dag. Låt oss därför dra oss till minnes hur staten verkligen styrs.

Enligt regeringsformen – den främsta av grundlagarna – är det regeringen som styr riket (regeringsformen 1 kap. 6 §). Detta gör regeringen genom att utfärda förordningar om vilka myndigheter som ska finnas och vad myndigheterna ska göra. Därtill författar regeringen varje år ett regleringsbrev med anvisningar för vad som ska göras under året. Chef för varje myndighet är en generaldirektör.

När så regeringen behöver råd från en myndighet för att exempelvis ta hand om en pandemi som sveper in över landet är det myndighetens chef, generaldirektören, som regeringen lyssnar på. Detta är huvudregeln, men det finns också undantag.

Jag vet att du bara vill provocera, men scrolla bak så ser du att jag frågade först.
Jag svarade först. Micke skrev att han inte delar min syn och att diskutera det här skulle inte ge honom ett skit. Jag skrev att troligen inte. Dvs jag höll med. Men ICA går väl bra?

Tillbaka
Topp