Corona viruset sprider sig

Och var står det att de råkade illa ut.
De har blivit smittade.
Inte råkat illa ut.
Not same same. Different.

Visar ännu en gång att utan underliggande sjukdomar eller väldigt hög ålder så är
Coronaviruset inte dödshotande nästan alla sammanhang.

Väldigt tråkigt för alla som blir drabbade och deras anhöriga men lite verklighetsförankring skadar inte.
Istället för att stänga ner samhällen så borde vi lägga pengar på riskgrupperna.
Vi har mängder med arbetslösa som kan handla åt dem.
Vi kan tom ge dem deras matkasse gratis.
Det hade blivit mycket billigare för staten.

Precis!

Lite åtgärder hade varit vettigt. Att stänga ner samhället är inte vettigt.

Och var står det att de råkade illa ut.
De har blivit smittade.
Inte råkat illa ut.
Not same same. Different.

Visar ännu en gång att utan underliggande sjukdomar eller väldigt hög ålder så är
Coronaviruset inte dödshotande nästan alla sammanhang.

Väldigt tråkigt för alla som blir drabbade och deras anhöriga men lite verklighetsförankring skadar inte.
Istället för att stänga ner samhällen så borde vi lägga pengar på riskgrupperna.
Vi har mängder med arbetslösa som kan handla åt dem.
Vi kan tom ge dem deras matkasse gratis.
Det hade blivit mycket billigare för staten.
Rent sakligt har många i riskgruppen gamlingar med hemtjänst redan tillgång till handlad mat. Särskilda boenden serverar mat. Hemtjänsten kommer med matlådor.

Jag använde uttrycket "råka illa ut" därför att jag ansåg att det var rätt. Även om ett virus nu inte skulle vara dödshotande kostar det pengar att ha folk på sjukhus och tar resurser från t ex canceroperationer.

Rent sakligt har många i riskgruppen gamlingar med hemtjänst redan tillgång till handlad mat. Särskilda boenden serverar mat. Hemtjänsten kommer med matlådor.

Jag använde uttrycket "råka illa ut" därför att jag ansåg att det var rätt. Även om ett virus nu inte skulle vara dödshotande kostar det pengar att ha folk på sjukhus och tar resurser från t ex canceroperationer.
Det har du helt rätt i.
Jag menade att man skulle ta det ett steg till.
Isolera riskgrupperna till en högre kostnad.

Inte bara tillgång till handlad mat.
Gratis mat.
Annars ger sig många ut och handlar ändå.
En matkasse från staten kostar inte många ören per svensk/taliban.

Gratis taxi till läkare istället för kollektivtrafik.
Ordentligt yestad personal för nemtjänst och städning.
Listan kan göras längre men det viktiga att skydda debaom skyddas bör.
Tror det är mycket billigare och effektivare än att försöka skydda alla.

Tolkar uttalanden AT som att han förbereder en lämplig reträtt. Han gör numera uttalande av typ: Att hålla avstånd ger bättre effekt än munskydd. Tyvärr ställde ingen journalist frågan om hur man ska se på situationen med en överfull buss. Stadsbussarnas logistik i rusningstid bygger på att alla sittplatser och ståplatser utnyttjas. Ståplatserna är många och utnyttjas normalt ordentligt. Därför ger det bara en muntlig effekt att säga att man inte ska utnyttja hela antalet sittplatser. En turistbuss eller långfärdsbuss har andra möjligheter.

Trafikregionrådet i Stockholm (M) åker själv med mask men hans trafikområde inför inga förbud.

Fredrik den store sa, att i hans rike fick var och en bli salig på sin fason. Analogt med detta anser jag att vi som individer ska kunna göra våra val fritt utan att utsattas för mobbing av andra.
Varför inte ändra maximala antalet passagerare en buss får ta.. Det har i andra sammanhang diskuterats om förbud mot stående i bussarna.
här är lagen om överlast kanske en möjlig väg att gå

Varför inte ändra maximala antalet passagerare en buss får ta.. Det har i andra sammanhang diskuterats om förbud mot stående i bussarna.
här är lagen om överlast kanske en möjlig väg att gå
Tror, att det kan behövas rätt mycket lagstiftning men jag håller med dig. Bilbälteskrav kan framstå som märkliga när stående passagerare saknar skydd t ex men stående passagerare gör väl "lönsamheten".

Hörde nyss på SR Nyheter, Norge släpper även in Norrbottningar nu. Härifrån till Narvik Ca 17 mil,och många som brukar brukar åka över för att fiska.

Det har du helt rätt i.
Jag menade att man skulle ta det ett steg till.
Isolera riskgrupperna till en högre kostnad.

Inte bara tillgång till handlad mat.
Gratis mat.
Annars ger sig många ut och handlar ändå.
En matkasse från staten kostar inte många ören per svensk/taliban.

Gratis taxi till läkare istället för kollektivtrafik.
Ordentligt yestad personal för nemtjänst och städning.
Listan kan göras längre men det viktiga att skydda debaom skyddas bör.
Tror det är mycket billigare och effektivare än att försöka skydda alla.
Nu bryter det mot grundlagen att isolera grupper av människor i Sverige, länder som Kina mfl har de mörka krafterna.

Föreslå brott mot grundlagen och rätten till medborgarna att röra sig fritt mm är det tyvärr flera här som förespråkar.

Det finns smittskyddslagen men den går inte att använda på friska personer.

Nu bryter det mot grundlagen att isolera grupper av människor i Sverige, länder som Kina mfl har de mörka krafterna.

Föreslå brott mot grundlagen och rätten till medborgarna att röra sig fritt mm är det tyvärr flera här som förespråkar.

Det finns smittskyddslagen men den går inte att använda på friska personer.
Det kommer ska du se. Tänk vad bra om man lagligen, med våld, kunde hindra människor från att samlas i grupper eller resa. Allt för att inte sprida otäcka åsik... förlåt, sjukdomar!
Vi är ju redan där med övervakningen.
Tänk bara vad säkert samhället har blivit nu när vi har givit storebror större möjligheter att övervaka våra åsik... förlåt, brottsliga gärningar!

Det kommer ska du se. Tänk vad bra om man lagligen, med våld, kunde hindra människor från att samlas i grupper eller resa. Allt för att inte sprida otäcka åsik... förlåt, sjukdomar!
Vi är ju redan där med övervakningen.
Tänk bara vad säkert samhället har blivit nu när vi har givit storebror större möjligheter att övervaka våra åsik... förlåt, brottsliga gärningar!
Det är många som ska skyddas, vi har inte en ordningsmakt som klarar av att ”skydda” alla diabetiker, alla med förhöjt blodtryck, hjärtproblem, samtliga personer över 70 år.
Inte ens att mobilisera Hemvärnet hjälper....:cool:

Därför har överdödlighet blivit underdödlighet
Många av de äldre som avlider till följd av covid-19 har ofta andra sjukdomar och är så sköra att det ofta är svårt att veta vad som egentligen orsakade dödsfallet. Detta har gjort att den överdödlighet som syntes i statistiken i våras nu har förvandlats till en underdödlighet.

Något åt det hållet.
Kommer till Thailand i juni, avverkat två veckor karantän och testar negativt.
Att man sen testar positivt i mitten av augusti tyder på ett oväntat besök.
Inte omöjligt att hon var infekterad hela tiden. Första testet gav utslag att hon hade en viss mängd virus. Uppföljande test visade negativt. Slutliga visade positivt.
Två test av tre, det första och det sista visade positivt. Det är inte ovanligt med fel i resultat på testen. Till det kommer att många saknar symptom men är ändå smittade och för smittan vidare.
Jag menar bara att även om det känns troligt på ett sätt, att hon brutit karantänen, finns en chans som inte går att utesluta att hon inte gjort det.
Det känns annars sådär knepigt om hon först har virus, vilket antyder hon var smittad, helt plötsligt är viruset borta. Därmed borde hon då ha antikroppar, och kan mao inte vara smittad igen. Ändå visade det positivt.
Därav stödjer jag läkaren som insisterar hon vart smittad utomlands, det är i vart fall logiskt.

Senast ändrad:
Patrik Engellau visar upp intressanta siffror. Det verkar som att ökningen i ny coronafall inte har sin motsvarighet i ökade dödstal eller antalet som behöver intensivvård.

Kanske är förklaringen:
a) De i riskgrupperna är nu döda
b) Viruset har blivit svagare - muterat
c) Det är unga/medelålders som smittas

eller vad kan man dra för andra slutsatser? Jag tycker i o f sig att det ändå är en positiv utveckling trots allt.

Tillbaka
Topp