Thailand4Ever
Medlem
Nu syftade jag på en bonde i Thailand, inte vilka allmosor han går och en medelinkomsttagare i Bangkok, dvs inte en städare, taxichaufför. Tror att dessa är i majoritet i Thailand och inga av dessa vi ser. Min frus släkt jobbar många inom industrin och har jobben kvar.Hej
Hur många i Isaan påverkas kan jag berätta eftersom vi har en stor släkt där, en del nära släktingar hade redan blivit av med sina jobb p.g.a den annalkande lågkonjunkturen när vi lämnade i februari, dom återvände då till byn, frugans stoasyster med man tillhörde dom dom kom hem ifrån Chonburi då.
Sen har ytterligare släktingar och vänner blivit av med jobben på löpande band sedan turismen stängdes ned, då främst inom just turism, underhållning, mat och service sektorerna, det handlar om taxichaufförer, städerskor, hotellpersonal, försäljare på marknader och stränder, busschaufförer o.s.v.
Hur påverkar detta en bonde i Isaan kan man ju undra?
Det är ju så att dom flesta skickar pengar hem och när dessa pengar uteblir uppstår problem, avbetalningar kan inte göras på bilar, mc och annat, barnen till föräldrar som jobbar i städerna får inte längre pengar till kläder och mat, lån som finns kan inte betalas och då kan en familj riskera att förlora mark eller i värsta fall även sin bostad, åldringarna i familjen får det också sämre, så allt och alla påverkas om inte tillräckligt med pengar kommer in.
Sen påverkas hela byn och regionen om pengaflödet uteblir, det handlas mindre i byns affärer, marknader och den lokala ekonomin saktar ned och värsta fall nästan upphör.
Mvh isan lover
Jag kan ha fel, har det titt som tätt, men tror inte att 30-70% förlorat jobben.