Men nu har du gått vilse i kommentarerna igen. Som jag sagt många gånger här, jag tror inte att det finns någon som har nedstängning som strategi.
Jag har också ända sedan den här tråden startade sagt att nedstängningen är en initial åtgärd när pandemin fått grepp och att den lyfts så snart vården hunnit ikapp och lärt sig hantera. D.v.s för att spara liv när sjukvården inte kan eller har kapacitet för att hjälpa.
Den ersätts därefter med lättare restriktioner som styr. En ev. ytterligare nedstängning kan sedan bara bli fråga om man verkligen tappar greppet och börjar ha typ lik liggande på gatorna. Och det ser jag som en utopi då detta virus inte är så dödligt.
Inget land har börjat följa Sverige strategi för andra länder har inte nedstängning som strategi, strategin för alla länder är restriktioner.
Enda skillnaden mellan Sverige och andra länder är att Sverige hoppade över första steget.
Hur restriktiva restriktionerna är i länder är väldigt varierande.
Är det ditt inbyggda propagandamakeri där du försöker skydda sittande ansvariga för blundern de gjort? Lär istället, det försöker jag oftast göra.
Det finns ingen som förespråkar nedstängning på det sättet som du argumenterar, så det är läge lägga ned detta.
Eftersom det också återkommande kommit upp det här med immunitet och flockimmunitet läger jag också här in en länk som på ett lättfattligt populärvetenskapligt sätt förklarar detta.
https://www.quantamagazine.org/the-tricky-math-of-covid-19-herd-immunity-20200630/
Ja det finns också kommentar och diskussion med i denna länk om Brittons 20% immunitets obekräftade idé.
För att inte hamna i låst diskussion igen angående ev återetablering av viruset i Sverige. Som jag nämnt flera gånger, jag ser inga faktorer i Svenskt fall som skulle kunna motverka en ev. återetablering. Det enda som skulle kunna försvåra en sådan är immunitet och den finns inte ännu, vad vi känner till.
Så länge det inte finns en immunitet, naturligt eller uppbyggd av vaccin kommer viruset att sprida sig så länge människor träffas.