Corona viruset sprider sig

En undran bara får man lov att torka röven på en patient i Sverige utan utbildning. Problemet i Sverige är inte sjukvården.
Enligt en kompis till mig aktiv inom sjukvården räcker inte utbildningen till för praktiska uppgifter. Den treåriga USK-utbildningen kompletteras med en ettårig praktisk utbildning på en del håll. Torka röven går nog bra utan utbildning men är det en aktivitet som måste dokumenteras enligt hälso-och sjukvårdslagen eller socialtjänstlagen krävs utbildning. Dessutom måste man kunna svenska.

Nej mörkeravtal är dom flesta överens om då majoriteten bara utvecklar en lätt förkylning och med det skriver ner dödsstatistiken..
Vem vet vi kanske har haft det då hela familjen vart sjuka efter vi var i Bangkok och vi självisolera oss och satt hemma en vecka, frugan vart riktigt dålig ett dygn vi andra hade bara lätt hosta.
Ingen aning men barnen gick inte till skolan och vi fixade mat hemma, det var efter vi stannade en natt i Bangkok, tror jag ju inte det men hela familjen vart sjuka en vecka efter.

Det är säkert många som kommer har upplevt den på detta viset.

Är du helt säker på det undersköterska är nog vad som krävs.
Vi får göra det som inte sköterskor har lov till, vi har utbildning och praktik till detta då vi är utsatta på öppet hav..
Om en behövs sys ombord och vi är på typ stilla havet så är det jag som utför det med direktkontakt av läkare ifrån Sahlgrenska där dom har en doktor sittandes standby på radiomed 24/7 för att assistera oss muntligt..
Som jag skrivit innan vi får göra ingrepp som inte en vanlig sköterska får pga våran utsatta situation..
Sverige är riktigt bra här då vi måste göra praktik på sjukhusen var 5te år.
Inget annat land som har det så, tex norska sjömän har bara en förstahjälpen utbildning, så ser det ut i dom flesta länder, här skiljer sig Sverige ut på kraven på oss.

Alla fall i Thailand behandlas i karantän och salar som är rustade för det.
För tillfället med dom fall dom har så har dom sjuka blivit transporterade till Samitivej hospital där dom har fullt isolerade salar och folk får full vård, 22 stycken av 42 bekräftade fall har blivit utskrivna och friskförklarade efter vart sjuka..
Par hundra sitter i karantän pga tecken men provsvaren visar inte på smitta än men dom hålls fortsatt isolerade på sjukhus för säkerhets skull ifall att.
Det är skillnad mot sverige.

Finns iaf 2 statliga sjukhus som tar hand om Coronapatienter i Bangkok, om jag förstått rätt, sannolikt utvalda för sina möjligheter.

/ SatanG

Värsta fall jag har tagit hand om var bosun som blev av med ett finger.
Men även kollega på motsatt skift har fått sy handen på fittern med 18 stygn när han skar upp handen.
Vi har sjukvårdsrum ombord med all nödvändig medicin och utrustning för enklare operationer.

Värsta fall jag har tagit hand om var bosun som blev av med ett finger.
Men även kollega på motsatt skift har fått sy handen på fittern med 18 stygn när han skar upp handen.
Vi har sjukvårdsrum ombord med all nödvändig medicin och utrustning för enklare operationer.

Hej

Förr var det en stoppnål och björntråd som gällde. :)
En del uppges t.o.m ha sytt sig själva.

Mvh isan lover

Finns iaf 2 statliga sjukhus som tar hand om Coronapatienter i Bangkok, om jag förstått rätt, sannolikt utvalda för sina möjligheter.

/ SatanG
Som sagt, dom har möjligheter, om en pandemi uppstår, tror jag (tror) att alla resurser tas in och där med privatsjukhusen i antal så ligger Thailand bra till.
Bara kolla runt mig jag har tillgång till 5 toppsjukhus inom 15min bilresa.
Orkar inte leta men Thailands refering har enligt artikel gått till kategori 3 gällande corona och att inte rapportera från ett sjukhus är nu brottsligt och all vård även från toppsjukhusen är fri om det gäller corona, även tester.
Ni får googla själva men detta stod i bp i veckan eller om det var förra veckan

Nej det tror jag inte, genom jobbet kom jag i kontakt med 5 professorer från Iran i Sverige , 2 av dem jobbar på Karolinska.
Iranier är en av de folkgrupperna som Sverige fick mest nytta av.

Hej

Håller med, vad jag har förstått var det främst välutbildade och mer välbeställda som flydde vid revolutionen, dom har knappast varit någon belastning för Sverige, snarare tvärtom.

Mvh isan lover

Hej

Förr var det en stoppnål och björntråd som gällde. :)
En del uppges t.o.m ha sytt sig själva.

Mvh isan lover
Även fiskebåtarna har sitt apotek men det vet du.
Och ja, vi är som vi är, vi känner oss som hulkar, även bosun när han blev av med fingret.
Jag fick trycka ner han på stolen för han skulle börja packa för hemresa..
Jag drog ut fingret ifrån handsken, 30cm sena hängde på så fingret klipptes inte av utan drogs av.
På nordsjön har man dock fördelen med alla plattformar så hade sjukvårdspersonal ombord på 7 min med helikopter från rigg.
Men kan ju ske olyckor ombord som nu 2nd officer ramla på vass kant ombord och skar upp magen mitt på Indiska oceanen, då är det vi som är sjukvårdspersonal.

Jag litar helt och fullt på att Sverige kommer att lösa även detta väldsproblem. De har ju Löfven och Standhäll med flera av världens bästa problemlösare och genier.
Om inget annat hjälper så kan man ju höja skatterna.
Vi ska inte ha för höga tankar om något land i världen när det gäller att klara av detta. Sportlovsveckorna håller på eller har precis avslutats i Sverige. Tusentals personer har varit på skidsemester i norra Italien. Hem kommer dom och många går till skolan. Detta utspritt över hela landet..

Tillbaka
Topp