Corona viruset sprider sig

 
Hej

Om du hade kollat listan så hade du sett att Sverige låg på 18 plats i EU, alltså var det 17 länder i EU som hade drabbats hårdare än oss.

Det är mycket övertygande statistik som ingen kan bortförklara, men som inbiten pessimist kan man ju alltid försöka och hoppas på att dom som läser inte kollar fakta.

Mvh isan lover

Nej, men det är ju samtidigt svårt att komma runt att det bara är andra EU-länder man jämfört med. Om man kollar fakta alltså. ;)
 

"Att se till så andra delar av världen snabbt vaccineras är viktigt, eftersom vi då kan förhindra att nya, motståndskraftiga mutationer uppstår, menar Olsen."

man tycker även att "Möjligtvis kan det vara dags när riskgrupperna har fått sitt skydd"

Jag behöver nog lite hjälp att förstå här från den samlade expertisen i tråden.

Det är väl inte riskgrupperna som driver smittan i Sverige? Det är väl huvusakligen unga människor som driver på nu? Då borde man väl se till att vaccinera dem först , innan man vaccinerar riskgrupper i andra länder, om man vill undvika mutationer?
Eller är det värre om mutationer sker i "fattiga" länder?


Tycker det som vanligt verkar vara en politik där det är viktigare att få internationell berömmelse än att tjäna de människor som avlönar en.
 
Sverige ligger sist av de nordiska länderna. Har svårt att se att detta är något positivt. Ett stort antal dödsfall visar något annat. Att flera länder lyckats sämre än Sverige är heller inget att glädjas åt.

Den dagen som Sverige är bäst av de nordiska länderna ska jag vara glad. Frågan är om detta kommer att inträffa med nuvarande regering.

Uppenbarligen har vi olika förväntningar och glädjeämnen.
Hej

Ja har man en pessimistisk läggning kan man ju välja att bortse ifrån det positiva i att Sverige faktiskt har klarat sig bättre än 17 andra EU länder och välja att se det som negativt eftersom det finns 6 länder som har klarat sig ännu bättre.

Lite som att välja att se ett halvt glas vin som halvtomt medans en annan kan se det som halvfullt.

Mvh isan lover
 
Skojar du minskad korruptions.

Hej

Ja det måste vara ett misstag, korruptionen ökade direkt efter kuppen och ser man till CPI korruptionsindexet så är läget inte på det minsta vis bättre nu än 2014, i bästa fall är den efter en ökning tillbaka på samma nivå, ser man tillbaka historiskt så ökar korruptionen i princip alltid efter en militärkupp och period av diktatur.

Men han har tagit upp detta förut och få handlar det om egna upplevelser i och runt Pattaya, inte i landet som helhet och det finns absolut ingen ststistik eller forskning som stöder att korruptionen skulle ha minskat efter 2014, allt tyder tvärtom på en mindre ökning.

Mvh isan lover
 
Survivor kit i "landet tvärt imot"...
SmartSelect_20210404-154247_Gallery.jpg
 
Nej, men det är ju samtidigt svårt att komma runt att det bara är andra EU-länder man jämfört med. Om man kollar fakta alltså. ;)

Hej

Det är väl inte illa att ha haft minst restriktioner och ingen Lockdown men ändå klara sig bättre än 17 andra EU länder som i dom flesta fall har haft hårdare restriktioner och en eller flera Lockdowns, ser det helt klart som en framgång.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja har man en pessimistisk läggning kan man ju välja att bortse ifrån det positiva i att Sverige faktiskt har klarat sig bättre än 17 andra EU länder och välja att se det som negativt eftersom det finns 6 länder som har klarat sig ännu bättre.

Lite som att välja att se ett halvt glas vin som halvtomt medans en annan kan se det som halvfullt.

Mvh isan lover
Jag har snarare varit för optimistisk eftersom jag hoppades att den svenska regeringen skulle klara att hålla samma nivå som övriga nordiska regeringar men jag hade mycket fel. Nu kan vi konstatera att den Svenska regeringen klarat sig sämre än grannarna.

Trots allt finns det medborgare som redan från början utgått från att den svenska regeringen skulle misslyckas och numera gläder sig över att det finns många mindre utvecklade och fattiga länder t ex Bulgarien med sämre välfärdssystem haft det värre.

Att jämföra sig med grannarna som lever under likvärdiga förhållanden tycker jag är rimligt eftersom vi på många sätt har något så när likvärdiga förhållanden. Fattiga länder i sydeuropa har andra förutsättningar.

Jag antar att du har bättre möjligheter än jag att se brister hos Stefans glada gäng och därför är glad över att Sverige inte hamnade sist i tabellen.

Jag nöjer mig för dagen att vara glad över det fina vädret och att i storfamiljen mår bra.
 
Hej

Ja det måste vara ett misstag, korruptionen ökade direkt efter kuppen och ser man till CPI korruptionsindexet så är läget inte på det minsta vis bättre nu än 2014, i bästa fall är den efter en ökning tillbaka på samma nivå, ser man tillbaka historiskt så ökar korruptionen i princip alltid efter en militärkupp och period av diktatur.

Men han har tagit upp detta förut och få handlar det om egna upplevelser i och runt Pattaya, inte i landet som helhet och det finns absolut ingen ststistik eller forskning som stöder att korruptionen skulle ha minskat efter 2014, allt tyder tvärtom på en mindre ökning.

Mvh isan lover
Du har vart vad är det 3 dagar i Pattaya och 2 dagar på kholarn sen 2014 och du snackar om egen erfarenhet, tillåt mig småle.
Du råkade ut för mycket korruption dessa dagar med din egna erfarenhet?
 
MP i farten igen. Från dagens DI:

Biståndsminister Per Olsson Fridh (MP) vill att Sverige skänker vaccin till andra länder så fort våra riskgrupper har vaccinerats klart. Det innebär att Sverige kan ge bort doser innan hela den vuxna befolkningen är färdigvaccinerad.
Hoppas att de väntar tills 50% är vaccinerade.
 
Tycker mest dina inlägg beskriver Thailand på 90 talet.
Och sen söker du och postar bara negativa news du är som en propagandaminister och vill bara visa det negativa med dagens styre och vägrar acceptera dem positiva delarna.
Sen är du rakt tvärtom när det gäller Sverige bara visar det positiva och vägrar se dem negativa delarna.

Du är en programmerad propaganda maskin.
Den by i Thailand som han besöker ligger troligen efter i utvecklingen.
 
Sverige ligger sist av de nordiska länderna. Har svårt att se att detta är något positivt. Ett stort antal dödsfall visar något annat. Att flera länder lyckats sämre än Sverige är heller inget att glädjas åt.

Den dagen som Sverige är bäst av de nordiska länderna ska jag vara glad. Frågan är om detta kommer att inträffa med nuvarande regering.

Uppenbarligen har vi olika förväntningar och glädjeämnen.
Lustigt vad våra grannar blivit livskraftiga. 5 % minus på dödligheten verkar märkligt.
därför undrar jag hur de har omräknat siffrorna.
 
Hej

Ja har man en pessimistisk läggning kan man ju välja att bortse ifrån det positiva i att Sverige faktiskt har klarat sig bättre än 17 andra EU länder och välja att se det som negativt eftersom det finns 6 länder som har klarat sig ännu bättre.

Lite som att välja att se ett halvt glas vin som halvtomt medans en annan kan se det som halvfullt.

Mvh isan lover
Men det går inte att komma ifrån att med vettigare personalpolitik som inte drivit ut sjukvårdspersonal till Norge och Danmark så hade siffrorna sett bättre ut. Undrar hur många liv som personalbristen kostat.
 

"Att se till så andra delar av världen snabbt vaccineras är viktigt, eftersom vi då kan förhindra att nya, motståndskraftiga mutationer uppstår, menar Olsen."

man tycker även att "Möjligtvis kan det vara dags när riskgrupperna har fått sitt skydd"

Jag behöver nog lite hjälp att förstå här från den samlade expertisen i tråden.

Det är väl inte riskgrupperna som driver smittan i Sverige? Det är väl huvusakligen unga människor som driver på nu? Då borde man väl se till att vaccinera dem först , innan man vaccinerar riskgrupper i andra länder, om man vill undvika mutationer?
Eller är det värre om mutationer sker i "fattiga" länder?


Tycker det som vanligt verkar vara en politik där det är viktigare att få internationell berömmelse än att tjäna de människor som avlönar en.
Är det samma professor som hänvisats till när Sveriges strategi kritiserats?
 
Men ändå att Danskarna blivit så mycket livskraftagare. Tydligen Nyttigt för hälsan att sitta hemma istället för krogen.
De skrev visst att de hade räknat om i statistiken vilket får mig att undra.
Oförändrad dödlighet på totalen hade varit något naturligare. Med undantag för de som dör på hemväg från krogen.
 
 
 
Tillbaka
Topp