Corona viruset sprider sig

soysanwan

Forumveteran
Du är inte mogen att tolka statistik från thailändska myndigheter..
Ett tips, dom redovisar bara insjuknade i Covid19 och tillfrisknande totalt.
Inga andra.
Föll polletten ner eller behöver du ringa en kompis.
Du är en bättre hemmafru än allt annat.

Filippinerna har nu passerat 1 miljon positiva med Covid19 när Thailand har 67 tusen men hälften i vård.

Visst är Thailand bäst... :D :cool:
Ja jag undrar också vad som det missas när man ser siffrorna.

Acke

Forumräv
Gäller tydligen att vara petig vid val av vaccin. Citerar Bosse "Löparn" Engvall, vars fru är en auktoritet på området.

"Å andra sidan inkluderar Modernas prevaccin mRNA-kod för en större del av spikproteinet, även delar som inte är lika evolutionärt utsatta att ändras t ex pga massvaccineringen.
Det finns studier som har visat att framför allt en del barn och unga har preimmunitet dvs antikroppar mot covid-19 och det gäller just mot den del S2 av spikeproteinet som inte är lika utsatt för stort evolutionärt tryck att ändras som S1 som svarar för vidhäftningen till cellen. Dessa antikroppar fick de efter infektion av en del tidigare corona-förkylningar.
Detta innebär att Modernas prevaccin har en god chans att ha effekt längre tid än Pfizers och AstraZenecas.

Den dag man inkluderar även koden för inre virusproteiner i mRNAt skulle effekten vara mycket längre, mer i linje med naturligt erhållen immunitet. Fast då skulle det inte gå att sälja vaccinet lika ofta ;-)"

F ö, intressant läsning:
"– Vad man har sett hittills är att blodgrupp 0 är underrepresenterad hos covidpatienter. Vi vet inte varför, men en hypotes är att de med blodgrupp 0 har mindre risk att bli sjuka om de utsätts för viruset från en person med blodgrupp A eller B, eftersom de redan har antikroppar mot dessa blodgrupper, säger han.

Tidigare studier har visat att blodgrupp A är överrepresenterad bland covidsjuka. I höstas visade också en kanadensisk studie att Rh-negativa personer verkade ha ett något bättre skydd. Förutom det naturliga antikroppsskyddet spekuleras det i om skillnaderna i blodgruppernas mottaglighet för viruset beror på att olika blodgrupper har olika sockermolekyler som binder olika bra till cellvävnaden, i exempelvis lungorna. Det kan också bero på att personer med blodgrupp 0 löper mindre risk för vissa hjärt- och kärlsjukdomar, vilka i sin tur ökar risken för att bli allvarligt sjuk i covid-19."

Man kanske skall vara tacksam för att vara universalgivare (O RH-)för en gångs skull!

SatanG

Forumveteran
Thailand sticker ut när gäller antalet smittade och antalet i vård samt tillfrisknande.
Av de totala antalet smittade är nästan 50% fortfarande sjuka.

Nästan alla länder brukar ha 10% aktiva fall.

Visa bilaga 110373

Som jag förstår så är nästan hälften av alla fallen från April. Med tanke på att alla positiva sätts under vård så är det väl inte särskilt konstigt.

/ SatanG

SatanG

Forumveteran
Hej

Gäller det alla provinser?

Mvh isan lover

Alla vet jag inte men definitivt där det upptäcks sk. kluster. Nyss upptäcktes t.ex. 50 fall på en dag i Klong toey.
Även på byggarbetsplatser, fabriker och större marknader verkar det spåras vilt på efter riskgrupperingar.
Myndigheterna säger att de ska bli mer effektiva även på familjemedlemmar till smittade.

/ SatanG

Walter

Forumräv
Sista dagen i bojor...känns skönt i morgon efter frukost brickan att checka ut o vandra som en vanlig man i staden som fantomen sa I Bengali... :beer: :beer:
SmartSelect_20210503-085335_LINE.jpg

Walter

Forumräv
Jag kontaktade sjukhus i Bankok angående vaccin och de sa att regeringen kontrollerar distrubutionen och de är inte tillåtna att ge vaccin.
Är nog bara en tidsfråga, vaccinen finns redan säkert i kylförvar(kryofrys) och man vill så klart att regeringens vaccinprogram ska få koma igång först givetvis. Det borde också bli startskotten för de privata sjukhusens vaccin planering:).

Isan Lover

Forumveteran
I mindre byar är det nog mest screening som görs. Kan tänka mig att logistiken till labb kan vara ett problem.

/ SatanG

Hej

Det tror jag också, ifrån landsbygden får man nog ta sig till ett sjukhus för att bli testad ovh då blir det nog inte förrän man har blivit sjuk och behöver hjälp.

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
Alla vet jag inte men definitivt där det upptäcks sk. kluster. Nyss upptäcktes t.ex. 50 fall på en dag i Klong toey.
Även på byggarbetsplatser, fabriker och större marknader verkar det spåras vilt på efter riskgrupperingar.
Myndigheterna säger att de ska bli mer effektiva även på familjemedlemmar till smittade.

/ SatanG

Hej

Det håller jag med om men på landsbygden där ca 40% av befolkningen lever är det nog inte så vanligt, att man tar tag i Klong Toey är ju inte så konstigt eftersom det ligger mitt i Bangkok, en smittspridning där skulle ju kunna drabba hela Bangkok, i provinsernas större städer går det nog bra men jag undrar om det verkligen finns resurser att ta hand om detta på familjenivå runt om på landsbygden i landets avlägsna provinser.

Vi får nog mer sätta vårt hopp till att smittspridningen avtar och att man får kontroll på läget p.g.a detta, just nu ser det ju ut som om smittspridningen har haft en topp och avtar igen, vi får hoppas att det håller i sig.

Mvh isan lover

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Ännu en gång tvingas ett antal sjukhus i Thailand stänga p.g.a att personalen har drabbats av covid-19, den här gången är det ett i Chiang Rai, Nakhon Sawan, Chai Nat, Lop Buri, Nakhon Pathom, Surat Thani, Trang och Nakhon Si Thammarat, totalt 8 st.

Mvh isan lover

tongmat

Forumräv
Här uppe i Loei skrinas man i alla butiker. Om någon har feber blir de direkt till sjukhuset, i våran by och säkert i många är de folk från vårat lilla sjukhus som går om kring och kollar. Man får inte åka in till Loei hospital själv om man har feber, de fins en speciell ambulans som hämtar då. Så om de fungerar är de ju ganska bra, men som sagt många thai håller sej nog hemma i de tysta tills dom är riktigt dåliga

Isan Lover

Forumveteran
Hej

I Bangkok tar myndigheterna höjd för ökad smittspridning och bygger ett 5 fältsjukhus i Chaloem Phrakiat Sports Training Centre i Thung Khru distrikt, det ska ge plats för 400 patienter.

Myndigheterna uppmanar även intresserade hotellägare att höra av sig eftersom även den här typen av platser behövs till smittade.

Mvh isan lover

Topp