Det är rätt märkligt för så fort någon uttalar sig på någon tidning så kallas de för "Experter" av tidningarna nästan alltid.
Jag vet inte hur de flesta har gjort och tills bara för ett par dagar sedan var råden av "Experterna" att ta det med ro och inte göra någonting med sina placeringar. Nu några dagar senare så är råden av "Experterna" ofta totalt motsatsen mot vad de sade bara för några dagar sedan....Fantastiska råd man får av "Experterna"
Nu är det tyvärr för många mig inkluderat att jag kan inte göra ett skvatt åt hur mina kommande pensionspengar är placerade. Jag kan som exempel ta det som har placerats i Skandia Kapitalförsäkring i vad de kallar "Traditionell Förvaltning". Detta är enligt Skandia deras "minst riskbenägna placering" och då jag har frågat vad detta innebär så sa Skandia att det innebär 60% aktier/fonder och 40 % övrigt vilket väl är Räntefonder troligen. Detta kan jag inte ändra på och heller inte då det börjar att betalas ut under som kortast tidsperiod om 5 år eftersom 60-40 fördelningen "ligger fast och inte går att ändra på tills sista kronan har betalats ut" Nu är det så illa att det mesta som placerats ligger i just Skandia för min del!. Det som har satts in på SEB och Movestic i Tjänstepension och Kapitalförsäkringar var det enda jag kunde ändra på och där har jag flyttat 100% till Räntefonder med risknivå 1 (av 7 som är högst). Man får göra så gott man kan och hoppas på att man gjort rätt.
Skulle det bli en "global recession" så är t.ex. inte heller Räntefonder med låg risknivå idiotsäkra! Inte heller pengar på banken ligger säkra oavsett om de ligger garanterade av den statliga bankgarantin tror jag. Pengar i madrassen stoppad med t.ex. kronor, Euro eller dollar. Tja hade man haft Venezuelanska Bolivars i sedlar så hade det nog gått att stoppa många madrasser. Men att köpa något för dessa...
Stockholmsbörsen fortsätter rasa
Veckans börsras på Stockholmsbörsen fortsatte under fredagens inledande handel i spåren av torsdagens kraftiga fall. De första siffrorna visar på en nedgång på 4,1 procent.
Under den senaste veckan har Stockholmsbörsen gått ner med drygt 11,5 procent.
Anledningen är de upprepade coronautbrotten den senaste tiden världen över.
“Världens aktiemarknader går mot den värsta veckan sedan finanskrisens kärna, efter att rädslan ökat för att covid-19 kan utvecklas till en global pandemi
och leda till en global recession”, skriver Nordea i sitt morgonbrev enligt
Dagens Industri.