Corona viruset sprider sig

Mycket spännande läge nu på många fronter, framförallt vad som händer på världens börser. Finns det eg någon hejd på hur mycket det kan falla på det här?

Hej

Det finns nog ingen gräns för hur mycket det kan rasa, det blir som en snöboll i rullning, många har nog längtat efter den här nedgången också, det ger ju en fantastisk möjlighet att tjäna pengar, har man placerat sina pengar i säkra papper så vill man väl ha ett så stort ras som möjligt, sen när det planar ut och vänder så byter man till papper i dom branscher som har rasat mest, många kommer att bli rika på det här.

Mvh isan lover

Hej

Senaste nytt om coronaviruset ifrån Nyheter 24.

WHO:s nya coronabesked – möjligheten att stoppa smittan minskar
NYHETER / UTRIKES / KINESISKA CORONAVIRUSET
- 01/03/2020, 10:09 - Uppdaterad 6 minuter sedan

Coronaviruset har spridits till minst 53 länder och smittat omkring 87 000 människor världen över. I Sverige har vi nu 13 bekräftade fall av viruset. Under söndagen meddelar WHO att möjligheten för att stoppa smittan minskar.

I december 2019 bröt coronaviruset ut i kinesiska Wuhan.
Sedan dess har viruset spridits till minst 53 länder, smittat omkring 87 000 människor och lett till drygt 3000 dödsfall.

I Sverige har vi nu 13 bekräftade fall av smittan, och Folkhälsomyndighetenbedömer risken som hög för att upptäckta fler fall.
USA, Australien och Thailand fått sina första dödsfall av coronaviruset.

Mvh isan lover

Ska vi inte bara diskutera sjukdomen som sprider sig, och inga pengar och det går inte att köpa att man ska bli frisk, jag önskar att alla i detta forum,tänker till som ni vet så lever jag i Thailand, Jag ska skapa sig en bild av det verkliga livet av detta land inte av att komma i land som sjöman,

För de allra flesta så är att bli infekterad med SARS-COV-2 viruset och även får sjukdomen COVID-19 inte kanske inte det man borde oroa sig för allra mest. Detta med en stor reservation för att detta Corona virus inte redan har eller muterar till en farligare mera dödlig variant!

Pengar kan inte direkt göra att man blir frisk håller jag med om. Men om man blir kritisk sjuk i t.ex. Thailand så kan det vara avgörande om man haft pengar för att köpa sig en sjukförsäkring som ger tillgång till den bästa sjukvården eller inte! Har man utvecklad ARDS och inte t.ex. kan få syrgas så minskar förutsättningarna radiakalt för hur det skall gå. För att lugna ned debatten så säger jag inte att sjuvården är allmänt dålig i Thailand utan tvärtom jämfört med flertalet av de länder som ligger i samma världsdel. Men skillnaden mellan att hamna i bra privatsjukvård och den allmänna sjukvården i Thailand är stor.

Det som kommer att slå hårdast för de allra gäller ekonomin och jobb tror jag. För min egen del så ser jag redan konsekvenser när det gäller mitt jobb, men jag är mera oroad av de kommande konsekvenserna.

Jag har kollat väldigt många Youtube klipp och de flesta är inte väldigt sakliga utan av mera av en ”panik/undergångsartad sort”. Från en del länder så verkar det finnas ett förtroende att det som redovisas är öppet och ärligt precis som det ligger till av vad länderna Vet. Jag har sett få som betvivlar de redovisade uppgifterna som kommit från t.ex. Singapore, Italien eller Syd Korea. Från en del länder så är rapporterade uppgifter bedömda som inte så trovärdiga och för att olika parametrar helt enkelt inte stämmer överens eller saknas. Ett exempel på detta är läget i Iran med rätt många döda nu.

Det gäller att se till att befolkningen är rädda, så blir de mer lättstyrda!
Tyvärr så har du alldeles rätt i att t.ex. politikerna fullt medvetet spelar med människors oro och känslor för att t.ex. bli valda eller omvalda eller som du säger för att vara lättare att styra. Press och nyheter vill sälja så mycket de kan och blåser upp vad det må vara till proportioner som inte har så mycket med förnuft att göra.

Lipsitch baserar sina beräkningar på matematiska modeller för hur smittor har spridits tidigare, under de senaste hundra åren.

Vi får väl hoppas, att det ökade resandet motverkas av effektivare åtgärder. I värsta fall, utifrån hans siffror, landar vi på c:a 110 miljoner döda. Ungefär som Spanska sjukan, men med en mer än dubbelt så stor världsbefolkning.

Hej

Artikel ifrån Aftonbladet om dom ekomiska konsekvenserna för hotell och verksamhet beroende av turism.

Svenske hotellchefen: Får större ekonomiska konsekvenser än tsunamin
avTore Berntsen

PUBLICERAD: I DAG 08.23
UPPDATERAD: MINDRE ÄN 3 TIM SEDAN

1583059088074.jpeg

”Vi hoppas på det bästa men planerar för det värsta”, säger Johan Wallen, chef på lyxhotellen Aleenta och Akyra på thailändska Phuket.

Färre turister och flera avbokningar i kölvattnet av utbrottet av coronaviruset riskerar att slå hårt mot turistnäringen.

I Thailand, som hittills drabbats relativt lindrigt med knappt 40 bekräftade virusfall, börjar oron sprida sig.

– Om det här fortsätter i två-tre månader kan det få större ekonomiska konsekvenser än tsunamin, säger svensken Johan Wallen, hotellchef på Phuket.

Mvh isan lover

Oj tittade precis in på Aftonbladet och blev lite orolig när jag såg rubriken

JUST NU: Turkiet stoppar flyg
Turkiet har stoppat alla passagerarflyg till Italien, Irak, Iran, Sydkorea och Kina. Detta för att förhindra ytterligare spridning av coronaviruset till landet, skriver turkiets hälsominister på Twitter.

Som tur var inte min rutt Stockholm - Istanbul - Kuala Lumpur nu på tisdag stoppad och att resa via Singapore som tidigare är stoppad av bolaget...

Resor påverkas rejält nu när vissa länder infört förbud på flera länder.
Filippinerna har ju Kina, Hong Kong, Macau och Sydkorea med förbud.
Tidigare Taiwan som hävts och snart är kanske Japan stoppat.

Thai Airways ställer massor av flygningar till Manila av okänd orsak.
Någon som vet?

20200301_182133.jpg

Oj tittade precis in på Aftonbladet och blev lite orolig när jag såg rubriken

JUST NU: Turkiet stoppar flyg
Turkiet har stoppat alla passagerarflyg till Italien, Irak, Iran, Sydkorea och Kina. Detta för att förhindra ytterligare spridning av coronaviruset till landet, skriver turkiets hälsominister på Twitter.

Som tur var inte min rutt Stockholm - Istanbul - Kuala Lumpur nu på tisdag stoppad och att resa via Singapore som tidigare är stoppad av bolaget...
Men har tvingat 30000 människor till gränsen till Grekland. Polisen i Turkiet kollar ID hos flyktingar i Istanbul och skickar dem med buss till gränsen.

Resor påverkas rejält nu när vissa länder infört förbud på flera länder.
Filippinerna har ju Kina, Hong Kong, Macau och Sydkorea med förbud.
Tidigare Taiwan som hävts och snart är kanske Japan stoppat.

Thai Airways ställer massor av flygningar till Manila av okänd orsak.
Någon som vet?

20200301_182133.jpg
Nej men oroande och kanske det blir till Malaysia nästa gång vilket då innebär att de filippinare som utgör huvudgruppen ombord inte längre kan ta sig till och från fartyget längre. Det kan fortfarande möjligtvis gå att resa via Singapore i nödfall för filippinarna även om bolaget har bestämt sig för att skippa Singapore. När jag rest tillsammans med filippinarna till och från Singapore & Malaysia så har jag noterat hur mycket mera kontroller och frågor de får jämfört mig som svensk. Inte minst vid senaste avmönstringen då vi åkte över gränsen med bil från Malaysia till Singapore 6 februari.

Hej

Det finns nog ingen gräns för hur mycket det kan rasa, det blir som en snöboll i rullning, många har nog längtat efter den här nedgången också, det ger ju en fantastisk möjlighet att tjäna pengar, har man placerat sina pengar i säkra papper så vill man väl ha ett så stort ras som möjligt, sen när det planar ut och vänder så byter man till papper i dom branscher som har rasat mest, många kommer att bli rika på det här.

Mvh isan lover
Ska man skämmas om man tjänar en slant på detta?
Är ju synd om dom som inte överlever men jag tar chansen till ekonomisk vinning iaf.
Har väntat länge på detta och hoppas att börsen tokrasar men kanske inte så kul för dom som har sin pension i aktiefonder.
Jag har surat lite för att jag flyttade min pensionsförsäkring till korträntefonder förra året, va lite tidigt men känns rätt bra nu om en säger.

Ska man skämmas om man tjänar en slant på detta?
Är ju synd om dom som inte överlever men jag tar chansen till ekonomisk vinning iaf.
Har väntat länge på detta och hoppas att börsen tokrasar men kanske inte så kul för dom som har sin pension i aktiefonder.
Jag har surat lite för att jag flyttade min pensionsförsäkring till korträntefonder förra året, va lite tidigt men känns rätt bra nu om en säger.

Hej

Nej jag tycker absolut inte att man ska ha dåligt samvete för detta, att försöka vända något negativt till något positivt är väl helt logiskt, det som retar mig är bara alla dessa s.k experter som ger folk fel råd vid varje större nedgång, man får hoppas att folk lär dig att inte lyssna på experterna utan tänker efter själva hur det brukar utveckla sig och agerar efter detta.

Mvh isan lover

Snacka om missflyt, corona och dengue på en och samma gång.

Det är ju så de flesta dödsfallen inträffat, en av olika orsaker försvat immunförsvar, typ dengue eller t.o.m. en vanlig förkylning, är den smittade fullt frisk är det enligt expertisen betydligt mindre risk för allvarlig och ödeläggande sjukbild

Tillbaka
Topp