Corona viruset sprider sig

34dfdf3434_0.jpg

© Werlabs

Svenskt företag erbjuder 100.000 tester per vecka
Publicerad 27 maj 2020 kl 13.06
INRIKES. Det svenska företaget Werlabs verkar ha lyckats med det som den svenska staten inte klarat av att göra. Företaget möjliggör nu masstestning av covid-19-antikroppar med nytt säkert test som ska kunna användas på 100.000 personer i veckan.

Sveriges regering har länge hävdat att det finns en kapacitet att testa 100.000 personer i veckan för covid-19.
Trots det har endast cirka 30.000 i veckan testats. Förre veckan testades 28.800 personer för viruset, vilket var cirka 4.000 färre än veckan dessförinnan.
Men nu uppger sig företaget Werlabs ha kapacitet att testa 100.000 personer i veckan, över hela Sverige.
– Hela samhället måste hjälpas åt i den här utsatta situationen. Vi är övertygade om att testning är vägen framåt och otroligt stolta över att ha fått ställa vår kompetens till samhällets förfogande. Nu kommer hela Sverige kunna testa sig för antikroppar med ett säkert test. Och jag är extra stolt över att dessa test kan genomföras utan några undanträngningseffekter för befintlig sjukvård, säger Henrik Forsberg, vd för Werlabs, i ett pressmeddelande.
Det nya testet är enligt företaget utvecklat av det amerikanska läkemedelsbolaget Abbott och har en sensitivitet på 100 procent och en specificitet på 99,6 procent. Testet utförs med venös provtagning och analyseras på Sveriges två största laboratorier Unilabs och Synlab Medilab.
Werlabs uppger sig ha en nationellt fullt integrerad testkapacitet och vara i en position att verkligen klara av att genomföra 100.000 test i veckan.
Det kommer att kosta 750 kronor att göra testet, vilket enligt Werlabs är ett självkostnadspris.
Hm... Glädjande i sig själv men vem ska ta dessa 100 000 venösa blodproven utan undanträngningseffekt. En sjuksköterska bör väl klara av kanske 50-60 blodprov om dagen...

En alternativ sanning. Här har vi mannen som suttit och uttalat sig i TV och haft delvis anda åsikter än FHM. DN verkar ha avslöjat honom. Har inte tillgång till hela DN. Viljan att tjäna pengar verkar vara gemensamt för "alla" experter. Blir de upptäckta med brallerna nere blir de ångerfulla och drar tillbaka kraven eller betalar tillbaka.

Giesecke har miljonavtal med Folkhälsomyndigheten – nu dras faktura tillbaka

Finns tydligen andra virus som behövs testas, genusvirus och andra skitvirus som friska individer normalt sett inte är behäfatde med :mad:

Den kliniken jag har varit hos erbjöd staten att utföra tester och hade kunnat masstesta folk.
Dom tar betalt för tjänsten och då kallas man oseriösa som vill tjäna på detta.
Att det även kostar när staten gör tester är inget man tänker på.
Jag gissar att staten fakturerar mer än många privatkliniker.

Den kliniken jag har varit hos erbjöd staten att utföra tester och hade kunnat masstesta folk.
Dom tar betalt för tjänsten och då kallas man oseriösa som vill tjäna på detta.
Att det även kostar när staten gör tester är inget man tänker på.
Jag gissar att staten fakturerar mer än många privatkliniker.
1590588009480.png

Kan väl egentligen inte tycka det. Man ska väl ha betalt för arbete man gör!

Kan hålla med att man ska ha betalt men man ska vara ärlig med vem som betalar och inte sitta i TV och föreställa att man har haft egna slutsatser när man är representant för en myndighet.

helt rätt IL , men du ser tydligen en andra våg hos alla andra som lyckats bättre, varför ??:reta:

Hej

Jag tror att vi alla kommer att få dras med coronaviruset ett bra tag till och jag ser inte nedstängning som någon lösning, rent logiskt sett borde smittspridningen ta fart igen i dom länder som öppnar upp igen, viruset finns ju kvar i världen även efter det att en lokal nedstängning avslutas.

Mvh isan lover

En bylärare har inte mycket lön idag kan jag säga , men han kan ju vanligtvis heller inget , vår närmaste granne är by lärare , pensionerad nu , hade 16000 thbt förra året när han gick i pension ,. Tror det är pensionen samt fri vård som även lockar . Men det är ju bara att flytta upp till Udon Thani , där har alla fri vård har jag hört sägas ;)

Hej

Det var väldigt dåligt betalt i den byskolan, i vårt område har lärarna den lön du uppgav i begynnelselön, sen förekommer alltifrån 23 000-25 000 baht till 30 000-50 000 baht i lön, lönen stiger med åren och man får påslag varje gång man fortbildar sig, så en väl dekorerad lärare med många många märken på sin uniform tjänar väl helt ok för att vara i en byskola, sen har dom ju en rad andra förmåner också.

Mvh isan lover

Hur skall man tolka detta , var femte som får sjukhusvård avlider, Men 19% av alla som får sjukhusvård är från äldreboende eller särskilt boende/hemtjänst , mao, så är det i stort sett bara dessa stackare som avlider :'(

9dccbbc7ffa29cad_800x800ar.jpg

© Oscar Segerström
Coronapatient på intensiven på Karolinska i Solna. Av de smittade som läggs in på intensivvårdsavdelningar avlider cirka 35 procent, enligt statistiken.
Ny statistik: Var femte coronapatient på sjukhus avlider
Publicerad 27 maj 2020 kl 18.14
INRIKES. Ny statistik från Socialstyrelsen visar att många vårdas länge på sjukhus för covid-19. Medianvårdtiden för patienterna som hade vårdats på sjukhus var 7 dygn, och för dem som även vårdats på intensivvårdsavdelning 20 dygn. Samtidigt avled 20 procent av sjukhuspatienterna under vårdtiden.

Socialstyrelsen har undersökt vårdtider för patienter som har bekräftats smittade och vårdats på sjukhus. Siffrorna baseras på uppgifter från 15 regioner och ger en bild av vårdtider för dem som testat positivt för coronavirus 14 mars till och med 15 april 2020.
– Det här är den första svenska statistiken som tas fram på det här området, och ett underlag som gör det lättare att förstå sjukdomen, planera verksamhet i hälso och sjukvården och göra uppföljningar, säger Thomas Lindén, avdelningschef vid Socialstyrelsen, i ett uttalande.
Totalt hade 4.487 patienter vårdats på sjukhus under perioden och av dem hade 12 procent någon gång under vårdtiden vårdats på intensivvårdsavdelning, IVA. Den totala medianvårdtiden för patienter som fick slutenvård var 7 dygn. I gruppen som även intensivvårdats låg medianvårdtiden på 20 dygn.
– Det vi ser är att vårdtiderna för covid-19 generellt är långa, särskilt för dem som intensivvårdas, det finns vissa som vårdas ända upp till 30 dagar och även därutöver. Det kan vara svårt att jämföra med annan sjukvård och andra sjukdomar, men som referens kan i sammanhanget nämnas att medelvårdtiden för alla som ligger på sjukhus är cirka 5 dygn, säger Anna Bennet Bark, enhetschef vid statistikservice på Socialstyrelsen.
Nästan alla patienter i underlaget, 97 procent hade skrivits ut inom 30 dagar, men bland de som hade intensivvårdats hade 20 procent, 67 personer, längre vårdtid än så.
Bland de covid-19-patienter som inte hade vårdats på intensivvårdsavdelning var 56 procent män och 44 procent kvinnor. I gruppen som hade intensivvårdats var andelen män större, 70 procent.
Patienter som vårdades på IVA var också oftare under 70 år än de som inte hade fått intensivvård, 77 procent att jämföra med 55 procent. Av de som vårdades på sjukhus hade 19 procent hemtjänst och 4 procent boendeform särskilt boende.
– Vi vet inte med säkerhet bakgrund än till siffrorna och vilka vårdbeslut som tagits. Men det är viktigt att alla får en individuell bedömning och ges den sjukvård man behöver. Siffrorna kring sjukhusvård och gruppen äldre är något vi kommer fortsätta att följa i kommande analyser, säger Thomas Lindén, avdelningschef vid Socialstyrelsen.
Av de 4.487 patienterna avled 20 procent under sjukhustiden. Av de som vårdats på intensivvårdsavdelning var siffran högre, 35 procent.
Det var fler äldre patienter som avled än yngre; i åldersgruppen 70 år eller äldre avled 37 procent att jämföra med 7 procent bland dem under 70 år. Totalt avled 22 procent av männen och 17 procent av kvinnorna under vårdtiden.

Hej

Det var väldigt dåligt betalt i den byskolan, i vårt område har lärarna den lön du uppgav i begynnelselön, sen förekommer alltifrån 23 000-25 000 baht till 30 000-50 000 baht i lön, lönen stiger med åren och man får påslag varje gång man fortbildar sig, så en väl dekorerad lärare med många många märken på sin uniform tjänar väl helt ok för att vara i en byskola, sen har dom ju en rad andra förmåner också.

Mvh isan lover
Jomen det är ju i ditt Changwat , det skiljer sig betydligt från andra

Äldre har det inte lätt

Italy: 96% of Coronavirus Fatalities Had Other Chronic Illnesses

Italian health authorities announced in a recent report that only 4.1 percent of fatalities testing positive for Wuhan coronavirus happened in the absence of serious comorbidities, while the average age of the deceased was over 80 years.

Den som inte tycker källan är trovärdig får googla upp rapporten på Italienska.

Men det passar med tidigare rapporterad statistik som till och med aftonblaskan redovisade.

Och folket skall hålla käften menar du ?? Folkets tilltro sviker dem mer och mer, men inte din uppenbarligen , vänta en månad skall du se , nu börjar forskarna komma med svidande kritik, Och de som styr detta är inte FMH ensamma , det är de som tillsammans med sittande regering styr detta, det vet du , och därför litar du blint på den MÖRDANDE Svenska modellen :)

Hej

Jag vet att du gärna vill göra politik av coronaviruset men jag köper inte det och avstår den diskussionen, det är en pandemi som har drabbat oss och jag har fortsatt förtroende för vår Folkhälsomyndighet, jag tycker fortfarande att det var rätt beslut att vi inte stängde ned landet.

Mvh isan lover

Hej

Vad har Anders Tegnell för politisk färg?

Mig veterligen är Folkhälsomyndigheten en helt opolitisk myndighet.

Mvh isan lover
Folk med högersympatier och har bra kvalifikationer brukar inte söka sig till statliga tjänster. Det krävs en viss ideologisk övertygelse för att söka sig till ett jobb som är lägre betalt än det är möjligt att få.

Dummaste jag läst på länge... Kolla tonläget på twitter, Facebook och Flashback så framstår den hårdaste kritiken här inne som väldigt from. Hårdare tonläge i en del utländska tidningar än det är på TS.

När det gäller mordhot, våldtäktshot och hot mot familjer så är det ingen hemlighet varifrån dessa kommer. Det är inte TS.
Du har rätt i att det är mera dämpat här.

Tillbaka
Topp