Corona viruset sprider sig

Nu spricker den så kallade "Borgfreden ", Alla opostionspartier samt stödpartierna , inkl Centern samt V och Liberalerna atackerar nu Lövfens Coronastrategi .
Har väntat på detta , dvs att någon tar bladet från munnen, nu skräds inte orden i Rapport kan jag säga, framförallt så anklagas ledningen för en otydlighet och slapphänthet som inte kan accepetars längre. Nu är det jpobbigt för AT och hans chef
Har din partiledare tagit bladet ifrån munnen?

Varför en del blir allvarligt sjuka och en del lindrigt beror troligen på flera faktorer men jag är personligen övertygad om att MÄNGDEN virus man får i sig spelar roll och därför spelar den vanliga städningen roll.

Jag tror definitivt att det är mödan värt att försöka förhindra att få in smitta i sitt eget hem. Det nämndes faktiskt i den sista utbildningen jag gick. Ingen kan gå i ett köpcentrum idag utan att ha med viruspartiklar hem under skosulan. Ta av skorna ute i trapphuset och byt till ett par inneskor. Sprita händerna när du kommer hem eller tvätta noggrant. Våttorka golvet hemma regelbundet med vanligt tvättmedel vilket dödar viruset utan problem.

Vi behöver inte bli maniska i våra åtgärder men vaksamhet är bra. Det är absolut inte "rocket science" utan vanligt sund förnuft.. Vill du vara extra noggrann skaffa en UV lampa avsedd att döda virus..
Det är korrekt att mängden spelar en viss roll, men är inte helt avgörande.
Även när viruset kommer in i andningsorgan fortsätter den dö i hög takt. Det är först när den fått fäste och kan manifestera sig som den kan replikera.
Det är alltså inte så att du tvärsäkert blir sjuk om ett virus tar sig in.

Det är korrekt att mängden spelar en viss roll, men är inte helt avgörande.
Även när viruset kommer in i andningsorgan fortsätter den dö i hög takt. Det är först när den fått fäste och kan manifestera sig som den kan replikera.
Det är alltså inte så att du tvärsäkert blir sjuk om ett virus tar sig in.
Du skriver dö , den kan inte dö , det är ingen levande organsim som en bakterie , Allt enligt ett nyligen sänt program på kunskapskanalensen kan man som du säger inte bli sjuk innan den finner en värdcell som den kan använda sig av .D vs få virus= mindre infektion som kroppen lättare kan besegra. Efterssom jag känner den forummedlem som vart sjuk i UK så kan jag säga att han blev ordentligt sjuk , han smittades i en tågvagn där flera satt och hostade, jag tror , märk väl "tror" att en smitta från ex ett dörrhantag samt sedan klia ögat kan ge en asymptomatisk infektion , Dvs det finns inte tillräcklig mängd virus för att man skall insjukna, men tillräckligt för att ge ett positivt provsvar, bara sånt som jag läser och "spånar " själv om , samt vad forskare runt om i världen funderar på.

Samt biverkningarna med ett fram stressat vaccin.

Hej

Själv kommer jag definitivt inte att stå först i kön för att få en dos av ett vaccin som har ”stressats fram”, vi har väl alla det misslyckade svininfluensavaccinet i färskt minne, ett vaccin börjas fram under ordnade former, testas grundligt under så lång tid att eventuella biverkningar hinner upptäckas.

Mvh isan lover

Hej

Själv kommer jag definitivt inte att stå först i kön för att få en dos av ett vaccin som har ”stressats fram”, vi har väl alla det misslyckade svininfluensavaccinet i färskt minne, ett vaccin börjas fram under ordnade former, testas grundligt under så lång tid att eventuella biverkningar hinner upptäckas.

Mvh isan lover
Jag lär vänta några år innan jag tar något vaccin om jag då ens tar det.
Ju mer naturlig motståndskarfft desto bättre tror jag.

Du skriver dö , den kan inte dö , det är ingen levande organsim som en bakterie , Allt enligt ett nyligen sänt program på kunskapskanalensen kan man som du säger inte bli sjuk innan den finner en värdcell som den kan använda sig av .D vs få virus= mindre infektion som kroppen lättare kan besegra. Efterssom jag känner den forummedlem som vart sjuk i UK så kan jag säga att han blev ordentligt sjuk , han smittades i en tågvagn där flera satt och hostade, jag tror , märk väl "tror" att en smitta från ex ett dörrhantag samt sedan klia ögat kan ge en asymptomatisk infektion , Dvs det finns inte tillräcklig mängd virus för att man skall insjukna, men tillräckligt för att ge ett positivt provsvar, bara sånt som jag läser och "spånar " själv om , samt vad forskare runt om i världen funderar på.
Det är sant, den lever inte. Däremot är det ett enkelt begripliga uttryck för hur länge den är aktiv, dvs klarar att skapa manifestationen.
Olika virus är olika härdiga, en del kan överleva flera (i vissa fall mycket många) år.

En liten kommentar till de allt högre kraven på tester. Jag tycker personligen att vi ska testa mer men ju mer jag vet om sjukdomen desto mer inser jag testningens begränsningar.

Jag har numera sjukdomen runt omkring mig i mitt arbete, jag kommenterar inte mer om det, men det som sker i övriga landet sker även i min absoluta närhet och det är inget roligt kan jag säga..

Man har testat personal som varit på arbetet helt friska utan symtom men ändå testar de positivt. Inte 1 person utan relativt många. Visst det är bra att dessa uppmärksammas och att de kan gå hem innan smittan sprids för mycket...

Men detta innebär att åtminstone ALL omvårdnadspersonal och ALL sjukvårdspersonal och alla som dessa är i kontakt med i arbetet i HELA landet behöver testas VARJE DAG. Är jag inte positiv idag så kan jag vara positiv imorgon..

Så till råga på allt är det vanligt att det första testet inte visar någonting utan man behöver ta fler test innan det helt plötsligt visar positivt (på en helt uppenbar coronadrabbad patient)
Sanningen är väl att experterna behöver lära sig mer om coronan och dess logik och förutsättningar. När man vet mer kan man lättare fastställa hur coronan ska bekämpas. Hittills har massa olika försök och tester genomförts men resultaten är långt ifrån entydiga. Om det blir en blandning av befintliga mediciner eller något helt nytt vet ingen inte ens Trump.

En sannolik uppkomst till coronan är ju att blanda djur med människor på marknader. Förbud mot dessa marknader är ännu inte genomförda. Risken är stor att människor fortsätter att äta fladdermöss, råttor och andra djur och chansar på att inget händer. Experter har varnat för att djur kan skapa nya virus hos människor. Hur många olika sorters coronavirus har vi råd med utan att samhällen delvis brakar samman?

Det är fortfarande så att skyddet hjälper mer än att helt vara utan.
Att själv välja att inte skydda sig efter bästa förmåga är ett privat beslut. Men att hävda till andra att det skulle vara bättre utan skydd än med, är något helt annat.
Nu tror jag de flesta inser detta själva och inte går på den bluffen.

Jodå, men man ska handskas riktigt med masken.
Å andra sidan så är ju du livrädd för mat som inte är kremerad, så det du tycker är väl inget jag riktigt lyssnar på

Det är minska risken det handlar om, ingen hävdar att det ger ett fullgott skydd.
Att som vissa hävda att det är bättre utan skydd än med är enbart rena dumheterna och inte genomtänkt.
Munskyddet tas enklast och vanligast av med att haka av snoddarna runt öronen.
Även om munskyddet har sittande virus på sig vid avtaget, är det fortfarande säkrare med än utan.
Alla former av munskydd är säkrare än helt utan, även en vanlig näsduk hängande framför andningsorganen.
Effektivt nej, men bättre än helt utan.

personligen så andas jag inte så våldsamt och således behöver jag inte mask som hyperventilerande folk gör

Hej

Har samma uppfattning, brukar inte ta dom vanliga influensavaccin som erbjuds heller, tror också att man kan bygga upp en naturlig motståndskraft.

Mvh isan lover
Var anser du att gränsen går? Anser du att folk ska avstå vaccin mot tuberkolos, mässling etc? Om jag inte minns fel inspirerade jag dig till att ta vaccin mot lungproblem?

Min uppfattning är att frågan om vaccin eller inte är en fråga om riskhantering. Jag har tagit alla vaccin som samhället erbjudit och några till.

Jodå, viruset kan dö.

Vi har under ca 75 års tid levt i ett historiskt tidsperiod med tillgång till antibiotika och bättre levnadsvilkor här på jordklotet. Den här pandemin är en "piss i mississippi " jämfört med hur det skulle kunna vara. Tänk er covid-19:s smittsamhet kombinerat med Mers dödlighet. Kina och andra berörda länder måste sluta att sälja vilda djur på köttmarknader. Det finns troligen tusentals okända virus som kan bli ett stort hot mot mänskligheten...

Vi har under ca 75 års tid levt i ett historiskt tidsperiod med tillgång till antibiotika och bättre levnadsvilkor här på jordklotet. Den här pandemin är en "piss i mississippi " jämfört med hur det skulle kunna vara. Tänk er covid-19:s smittsamhet kombinerat med Mers dödlighet. Kina och andra berörda länder måste sluta att sälja vilda djur på köttmarknader. Det finns troligen tusentals okända virus som kan bli ett stort hot mot mänskligheten...
Eller när antibiotikan slutar fungera och folk börjar dö av vanliga sår och blodförgiftning

Eller när antibiotikan slutar fungera och folk börjar dö av vanliga sår och blodförgiftning
Har aldrig haft det behovet av antibiotica för sår ,inte ens i Thailand, Thailand och Bangkok har en av Asiens största djurmarknader där de mixat tama och vilda djur , just det som är problemet enligt Björn Olsen, minst hundra olika farliga virus finns garanterat där , Program häromdagen i SVT

Det är sant, den lever inte. Däremot är det ett enkelt begripliga uttryck för hur länge den är aktiv, dvs klarar att skapa manifestationen.
Olika virus är olika härdiga, en del kan överleva flera (i vissa fall mycket många) år.
Men Corona virus är känsliga för torka samt soljus, klara sig inte länge ute på gatan en solig dag ,några minuter hävdar forskare , I optimala förhållanden en helt annan sak

Hej

Mvh isan lover
Covid smittar vid när kontakt , Droppsmitta , samt direktkontakt ,kramar mm , kindpussar. Egentligen borde det vara ganska enkelt att skydda sig. Aerosoler skall inte enligt expertisen förekomma i normala fall , bara i sjukvården vid tillex intubation. Tror Svensken är dum i huvet , att inte ens försöka skydda sig är synnerligen korkat anser jag. Däri ligger orsaken till att vi har det som vi har i förhållande till de andra Nordiska länderna. Korkat myndighet regering samt väldigt mycket dumt folk i detta land

Tillbaka
Topp