Corona viruset sprider sig

Sanningen är väl att experterna behöver lära sig mer om coronan och dess logik och förutsättningar. När man vet mer kan man lättare fastställa hur coronan ska bekämpas. Hittills har massa olika försök och tester genomförts men resultaten är långt ifrån entydiga. Om det blir en blandning av befintliga mediciner eller något helt nytt vet ingen inte ens Trump.

En sannolik uppkomst till coronan är ju att blanda djur med människor på marknader. Förbud mot dessa marknader är ännu inte genomförda. Risken är stor att människor fortsätter att äta fladdermöss, råttor och andra djur och chansar på att inget händer. Experter har varnat för att djur kan skapa nya virus hos människor. Hur många olika sorters coronavirus har vi råd med utan att samhällen delvis brakar samman?

Hej

Att man i stora delar av världen kommer att fortsätta äta alla slags vilda djur kan vi vara säkra på, inte ens ett förbud skulle kunna ändra på detta, en kines sa en gång till mig att ” i Kina äter vi allt med ben på utom stolar och bord”, det tror jag stämmer rätt bra.

Men det är ju inte bara i Kina man äter det mesta, samma typ av marknader och vanor finns även i Thailand, Laos, Vietnam, Burma, Filippinerna och Indonesien.

Sen är det ju inte bara i Asien man har denna sedvänja utan det gäller väl även i högsta grad i Afrika, där äter man ju också i princip alla slags djur och inte minst apor som innebär risk för att smitta ifrån dessa förs över till människor.

Mvh isan lover

Covid smittar vid när kontakt , Droppsmitta , samt direktkontakt ,kramar mm , kindpussar. Egentligen borde det vara ganska enkelt att skydda sig. Aerosoler skall inte enligt expertisen förekomma i normala fall , bara i sjukvården vid tillex intubation. Tror Svensken är dum i huvet , att inte ens försöka skydda sig är synnerligen korkat anser jag. Däri ligger orsaken till att vi har det som vi har i förhållande till de andra Nordiska länderna. Korkat myndighet regering samt väldigt mycket dumt folk i detta land

Hej

Trots detta är dödligheten inte värre nu än vissa andra perioder om man tittar tillbaka statistiskt, att multisjuka åldringar avlider på äldreboenden är något som pågår hela tiden med eller utan Coronavirus, detta verkar ha varit okänt för en del Svenskar, i genomsnitt uppges ju dom äldre stanna på ett äldreboende (korttidsboende) i ca 7 månader.

Mvh isan lover

Var anser du att gränsen går? Anser du att folk ska avstå vaccin mot tuberkolos, mässling etc? Om jag inte minns fel inspirerade jag dig till att ta vaccin mot lungproblem?

Min uppfattning är att frågan om vaccin eller inte är en fråga om riskhantering. Jag har tagit alla vaccin som samhället erbjudit och några till.

Hej

Du missuppfattade nog mig här, jag är inte emot vaccin, men jag vill vara helt säker på att det fungerar, är säkert och att det inte ger farliga biverkningar innan jag tar det, med den hetsjakt som pågår nu under pandemin i kombination med något som gränsar till hysteri i jakten på ett vaccin ser jag vissa risker, det är många miljarder i potten och alla vill vara först med att få ut ett vaccin på marknaden, risken för att man rundar hörn och tar genvägar är nog ganska stor.

Mvh isan lover

Hej

Trots detta är dödligheten inte värre nu än vissa andra perioder om man tittar tillbaka statistiskt, att multisjuka åldringar avlider på äldreboenden är något som pågår hela tiden med eller utan Coronavirus, detta verkar ha varit okänt för en del Svenskar, i genomsnitt uppges ju dom äldre stanna på ett äldreboende (korttidsboende) i ca 7 månader.

Mvh isan lover
Kan hålla med dig till viss del , men man kan inte tänka som myndigheterna har gjort, det kommer att bli efterräkningar , nu kommer hård kritik, Verkar som om kanske så mycket som 80 -90 % av de avlidna har varit mycket gamla eller multisjuka med hemtjänst eller äldreboende, dessa har ju kontakt varje dag , sköts inte basala hygienrutiner så blir det smittspridning , Och som Janneman skriver, de går runt själva och snörvlar, sitter och babbalr med varandra i fikarum etc . Då blir det som det blir. Tråkigt hur som. vet en hel del äldre friska som smittats av barn eller barnbarn , men bara fått en lättförkylning, iof inte testade så kan ju vara en vanlig bonnförkylining eller influensa .Håller man hårt på avstånd så skall det funka ganska bra att skydda sig. Kanske integralhjälm på på stan , skyddar mot även mot mycket våld som nu är kanske snart vanligare än virus :rolleyes:

Hej

Du missuppfattade nog mig här, jag är inte emot vaccin, men jag vill vara helt säker på att det fungerar, är säkert och att det inte ger farliga biverkningar innan jag tar det, med den hetsjakt som pågår nu under pandemin i kombination med något som gränsar till hysteri i jakten på ett vaccin ser jag vissa risker, det är många miljarder i potten och alla vill vara först med att få ut ett vaccin på marknaden, risken för att man rundar hörn och tar genvägar är nog ganska stor.

Mvh isan lover
Kan hålla med dig , men ett av vaccinen är lite speciellt om du läser på om de olika ,, det fungerar inte alls som de andra med avdödat virus , det är en helt annan teknik .Inbillar mig i min okunskap att detta kan vara mindre biverkningar av

Det pratas om att statistiken visar det ena eller det andra.
Det beror lite på hur statistiken används.
Läste att i Italien kanske har dött många fler än rapporterats.
Men precis samma sak gäller Sverige, och kanske i andra länder speciellt i länder man inte testar folk ens när som visar det minsra symptom.
Att testa folk är ju jätteviktigt nu och framöver för det gäller att stoppa smittan direkt och att kunna följa hur den uppkom.
Att hantera detta statistiskt är ju fullständigt galet.
Det är jätteviktigt att veta vad folk dog av.
Eller skall vi sänka hastigheten på vägarna bara för att skjutnigar ökar.
Samma med virus, det kan bara strypas med vettiga åtgärder som t ex Thailand har gjort.

FB_IMG_1590649319866.jpg

Hej

Att man i stora delar av världen kommer att fortsätta äta alla slags vilda djur kan vi vara säkra på, inte ens ett förbud skulle kunna ändra på detta, en kines sa en gång till mig att ” i Kina äter vi allt med ben på utom stolar och bord”, det tror jag stämmer rätt bra.

Men det är ju inte bara i Kina man äter det mesta, samma typ av marknader och vanor finns även i Thailand, Laos, Vietnam, Burma, Filippinerna och Indonesien.

Sen är det ju inte bara i Asien man har denna sedvänja utan det gäller väl även i högsta grad i Afrika, där äter man ju också i princip alla slags djur och inte minst apor som innebär risk för att smitta ifrån dessa förs över till människor.

Mvh isan lover
Vilka slutsatser har du dragit av din analys? Är allt hopplöst och det är bara att invänta nästa pandemi eller hoppas på att de vilda djuren tar slut?

Hej

Mvh isan lover
Kanske missuppfattade jag dig men du skrev:

"Har samma uppfattning, brukar inte ta dom vanliga influensavaccin som erbjuds heller, tror också att man kan bygga upp en naturlig motståndskraft."

Jag uppfattade detta som att du var negativ till vaccin. Ditt förklarande inlägg säger egentligen något annat. Jag hävdar, att den negativa hållning som en del har mot t ex mässling och andra sjukdomar kan vara farlig. Var av intresse att veta om du tillhörde denna grupp.

Hur och på vilka grunder bestämmer du om du kan bygga upp en naturlig motståndskraft?

Det pratas om att statistiken visar det ena eller det andra.
Det beror lite på hur statistiken används.
Läste att i Italien kanske har dött många fler än rapporterats.
Men precis samma sak gäller Sverige, och kanske i andra länder speciellt i länder man inte testar folk ens när som visar det minsra symptom.
Att testa folk är ju jätteviktigt nu och framöver för det gäller att stoppa smittan direkt och att kunna följa hur den uppkom.
Att hantera detta statistiskt är ju fullständigt galet.
Det är jätteviktigt att veta vad folk dog av.
Eller skall vi sänka hastigheten på vägarna bara för att skjutnigar ökar.
Samma med virus, det kan bara strypas med vettiga åtgärder som t ex Thailand har gjort.

FB_IMG_1590649319866.jpg
Framstår som märkligt att blanda fysiska och elektroniska personer och komma fram till ett dödstal. Byter man statistisk modell kan man höja eller sänka dödstalet. På vilka grunder bestämmer man vilken modell som gäller? Finns vissa likheter med valundersökningar. Intressant att ingen vågat berätta för svenska folket vad som gäller. Bra att du tagit upp detta.

Men Corona virus är känsliga för torka samt soljus, klara sig inte länge ute på gatan en solig dag ,några minuter hävdar forskare , I optimala förhållanden en helt annan sak
Det är korrekt och det jag beskrev.
När en person hostar eller nyser ut ett moln som innehåller detta virus, "självdör" Covid viruset i rasande fart då den är utanför sin miljö.
Det betyder att det är inte absolut säkert du blir smittad för du råkat få i dig lite. Även när de kommit in din kropp fortsätter de självdö tills de lyckats manifestera sig. Därför klarar man sig ibland från att bli sjuk trots man råkat ut för smittan.
Munskyddet för att hjälpa hindra bli smittad fungerar så bra som den gör, just för att den minskar risken. Den tar inte bort risken, man är inte säker för fem öre.
Men jämfört med att inte har munskydd är det avsevärt säkrare. Utan munskydd får du full dos av smittan rakt in i andningsorganen. Med munskydd stoppas det mesta.

Myndigheterna och dess agerande har ju diskuterats och flera har ju haft en stor tro på att myndigheter gör bra saker. Här är ett inlägg som visar att alla myndigheter inte alltid ser till det som är deras kärnuppgift. Visar nog också att FHM har stor makt i dagens Sverige.

Det är korrekt och det jag beskrev.
När en person hostar eller nyser ut ett moln som innehåller detta virus, "självdör" Covid viruset i rasande fart då den är utanför sin miljö.
Det betyder att det är inte absolut säkert du blir smittad för du råkat få i dig lite. Även när de kommit in din kropp fortsätter de självdö tills de lyckats manifestera sig. Därför klarar man sig ibland från att bli sjuk trots man råkat ut för smittan.
Munskyddet för att hjälpa hindra bli smittad fungerar så bra som den gör, just för att den minskar risken. Den tar inte bort risken, man är inte säker för fem öre.
Men jämfört med att inte har munskydd är det avsevärt säkrare. Utan munskydd får du full dos av smittan rakt in i andningsorganen. Med munskydd stoppas det mesta.
Detta med att munskydd skulle vara verkningslöst är rent Bullshit från FHM , det sades för att det inga fanns att tillgå och MSB totalhavererat i sin uppgift att ha beredskap i händelse av krig eller pandemi etc. Sen kan man i vanlig ordning inte backa , då tappar man ansiktet , man skulle kunna tro att regerigen samt FHM är Asiater , nu rasar även fortroende för Lövfen samt FHM se nedan

Munskydd är väl inte bra egentligen om man vill undvika Covid, med tanke på att ett fuktigt munskydd troligen fångar upp Covid virus.

Covid test hade varit vettigare.
Det ena utesluter inte det andra , du skriver troligen, börjar låta som AT, barn smittar troligen inte skulle han sagt i början , barn blir troligen inte hellker sjuka , men jag hörde aldrig ordet troligen. :(

Som annars hade farit rätt in i andningsorganen. Orsaken att ett munskydd hjälper mer än att vara helt utan ett munskydd mot att bli smittad är just att den fångar upp.
Nej, det går inte tala sig runt det genom att säga att du skulle smitta dig själv med munskyddet eftersom om det inte fastnat i munskyddet hade det kommit in i din kropp istället. Garanterat bra ställa att hamna på om man vill bli smittad.
Men visst är det så att det fungerar bäst på att minska spridningen.
OM det inte är så att du talar om att använda begagnade munskydd från andra personer, det avrådes bestämt.
Och det vill de ju egetligen inte, eller hur skulle det gått om personalen haft masker eller munskydd på äldreboende, 50 %mindre avlidna troligen

Det ena utesluter inte det andra , du skriver troligen, börjar låta som AT, barn smittar troligen inte skulle han sagt i början , barn blir troligen inte hellker sjuka , men jag hörde aldrig ordet troligen. :(
Det känns fantastiskt skönt att veta att det finns experter här som vet bättre än FHM och den hedervärde Anders Tegnell. Undrar hur många år han har studerat för att få det jobbet. Hans CV måste vara imponerande, hatten av och all heder.

Du som älskar finland

Du som älskar finland

Förändrar ju iofs inte min syn på Finland, frågan är varför det är meningslöst , det tyckwr jag inte framgår, men då kan man ställa en följdfråga , varför har de lyckats bättre, kanske är det som många hävdar , total nonchalans av Sveriges inkommande från Italien samt andra länder med hög smitta har nu visat att det som bla, Finland gjorde var rätt , stenhård smittspårning samt stänga av kluster, arför har de inte fler döda , och varför har inte Norge fler döda , varför ??? Hur du ett svar Andrej , jag tror mig , men jag vet inte om det är rätt, kanske var Svenska myndigheter för nonchalanta, riktiga klantarselen anser jag :angry_transparent:

Förändrar ju iofs inte min syn på Finland, frågan är varför det är meningslöst , det tyckwr jag inte framgår, men då kan man ställa en följdfråga , varför har de lyckats bättre, kanske är det som många hävdar , total nonchalans av Sveriges inkommande från Italien samt andra länder med hög smitta har nu visat att det som bla, Finland gjorde var rätt , stenhård smittspårning samt stänga av kluster, arför har de inte fler döda , och varför har inte Norge fler döda , varför ??? Hur du ett svar Andrej , jag tror mig , men jag vet inte om det är rätt, kanske var Svenska myndigheter för nonchalanta, riktiga klantarselen anser jag :angry_transparent:

Nu har ju inte resultatet att göra med om man har mask eller inte.....

Tillbaka
Topp