Corona viruset sprider sig

Men är sanningen nattsvart så blir ju inläggen detsamma , jag kan ju skriva lite fabler så blir det mer roligt, men det passar inte mig, bättre att ge fn i att öppna tråden om man inte tål se sanningar. Men vet andledningen till det inlägget och tolkar det inte alls som du Berra

Hej

Dom flesta upplever nog vare sig sanningen eller livet i sig som nattsvart, själv tillhör jag ju den optimistiska gruppen som alltid försöker se något positivt och hoppfullt hur illa det än ser ut, det passar mig bäst, jag är ingen grubblare och tycker att livet är en gåva som man bör försöka njuta av utan att gräva ned sig och deppa.

Jag har ju inga vetenskapliga belägg för det men min uppfattning är nog att dom som tillhör den negativa och pessimistiska gruppen som fokuserar på att allt är kass, alla beslut fel och att inget går åt rätt håll o.s.v mest lider av detta själva, väljer man att se allt i svart så påverkas tyvärr nog lätt det egna livet i negativ riktning också.

Mvh isan lover

Hej

Det uttalandet ifrån din sida gäller bara om man ser till Stockholmsområdet och även då är skillnaden marginell.

Men det hade varit intressant att få reda på hur fördelningen ser ut på dom ca 40 äldreboenden runt om i landet som sticker ut och där överdödligheten är mer än 100 procent under den undersökta perioden, hur är fördelningen mellan privata och kommunala boenden där?

Mvh isan lover
Stockholm har överdödlighet. Nästan hälften av alla döda var i Stockholm men bara 1/5 av befolkningen.

*ironi*
Dom hittade 5 fall i Norrbotten. 2 i Luleå, 1 i Boden, 1 i Kiruna och 1 i Pajala.
Nu ska dom i Haparanda socialt distansera sig så de inte blir smittade.

Hej

Noterade också detta, vissa andra regioner har ju klarat sig lika bra som våra grannländer.

Mvh isan lover
Ja bla. därför att de har smittspårat , som fö. respektive regions smittskyddsläkare tagit beslut om , samma nu i Östergötland , nu startar de med smittspårning och karantän för att stoppa smittam, tvärs emot AT samt Regeringens ödesdigra metoder,. Detta skulle gjorts från början, nu vet man att AT samt de andra i FHM haft helt fel hela tiden , intet har gjorts rätt . Inga antikroppar på stor del av de som varit sjuka , samt endast dryga 7% i Stockholm som visat positivt på tester , Ett stort skämt, folket /Medborgarna börjar nu tröttna och jag vill inte vara den ansvarige när sanningar kommer fram, svarte petter skall snart tas fram , vi får se vem det blir , Jag anser att det är sittande regering, men beskyllningarna kommer snart att hagla

Ja bla. därför att de har smittspårat , som fö. respektive regions smittskyddsläkare tagit beslut om , samma nu i Östergötland , nu startar de med smittspårning och karantän för att stoppa smittam, tvärs emot AT samt Regeringens ödesdigra metoder,. Detta skulle gjorts från början, nu vet man att AT samt de andra i FHM haft helt fel hela tiden , intet har gjorts rätt . Inga antikroppar på stor del av de som varit sjuka , samt endast dryga 7% i Stockholm som visat positivt på tester , Ett stort skämt, folket /Medborgarna börjar nu tröttna och jag vill inte vara den ansvarige när sanningar kommer fram, svarte petter skall snart tas fram , vi får se vem det blir , Jag anser att det är sittande regering, men beskyllningarna kommer snart att hagla
Alltså, om Stockholm hade gjort på samma sätt som de bästa regionerna hade det varit 2000 färre döda!

Hej

I min egen region finns inte ens med som en egen parameter i statistiken utan ingick i dom övriga 30%, här har man inte heller startat upp någon smittspårning eller karantän, men smittspridningen hålls under kontroll ändå, men vi var väl bland dom första kommunerna som beslutade om besöksförbud på våra äldreboenden, sen är folk ganska noga med social distansering, det tror jag har haft stor betydelse, liksom att dom anställda inom vård och omsorg är behöriga och utbildade för sitt jobb.

Mvh isan lover

Hej

I min egen region finns inte ens med som en egen parameter i statistiken utan ingick i dom övriga 30%, här har man inte heller startat upp någon smittspårning eller karantän, men smittspridningen hålls under kontroll ändå, men vi var väl bland dom första kommunerna som beslutade om besöksförbud på våra äldreboenden, sen är folk ganska noga med social distansering, det tror jag har haft stor betydelse, liksom att dom anställda inom vård och omsorg är behöriga och utbildade för sitt jobb.

Mvh isan lover
Ja, IL vad är inte bäst var du än bor ??? :clap_tranparent:

Ja, IL vad är inte bäst vadhän du bor ??? :clap_tranparent:

Hej

Jag håller med helt, mitt liv är inte nattsvart, snarare ganska ljust och trevligt vare sig jag är i Thailand eller Sverige, är positiv, levnadsglad och försöker göra varje dag så trevlig som möjligt, just nu vilar jag ut efter att ha tränat 12-års laget i fotboll, bara att umgås med glada och träningsvilliga ungdomar gör att man blir positiv själv, imorgon är det match igen.

Mvh isan lover

Hej

Jag håller med helt, mitt liv är inte nattsvart, snarare ganska ljust och trevligt vare sig jag är i Thailand eller Sverige, är positiv, levnadsglad och försöker göra varje dag så trevlig som möjligt, just nu vilar jag ut efter att ha tränat 12-års laget i fotboll, bara att umgås med glada och träningsvilliga ungdomar gör att man blir positiv själv, imorgon är det match igen.

Mvh isan lover
Tur jag inte är smack intresserad av det , Vuxna karlar jagar en boll Hahaha :)

Hej

Det uttalandet ifrån din sida gäller bara om man ser till Stockholmsområdet och även då är skillnaden marginell.

Men det hade varit intressant att få reda på hur fördelningen ser ut på dom ca 40 äldreboenden runt om i landet som sticker ut och där överdödligheten är mer än 100 procent under den undersökta perioden, hur är fördelningen mellan privata och kommunala boenden där?

Mvh isan lover
Jag vet inte hur det ser ut i övriga landet. Det jag tyckte var intressant att de privata alternativen var bättre mot bakgrund av dina tidigare tvärsäkra uttalanden om att de privata alltid var sämst.

Jag anser att det viktiga inte är privat/offentligt. Det är alltid politiska beslut i kommunerna som bestämmer vilken standard man ska ha. Denna ska beskrivas i upphandlingsunderlaget och avtalet om det gäller privat verksamhet. Uppföljningen är viktig. Palme sa på sin tid som jag minns det: Endast det bästa är gott nog åt våra gamla. När uttalade sig senast en minister på detta sätt?

Alltså, om Stockholm hade gjort på samma sätt som de bästa regionerna hade det varit 2000 färre döda!
Stockholm var tidigt ute med sina fall liksom Sörmland. Att FHM kunnat följa utvecklingen i Stockholm och löpande kunnat förbättra sina råd har bidragit till att övriga landet kunnat uppvisa bättre resultat. Hade FHM varit snabbare med sina råd hade antalet döda i Stockholm varit färre.

Ett sätt att minska nya utbrott i Sverige är att begränsa inrikesresandet så att regioner som lyckats hålla smittspridningen låg inte får mer smittspridning. Sverige har här en fördel, med en låg befolkningstäthet och kan komma ner till noll snabbt och förebygga framtida utbrott.

Det här tror jag är någonting som inte har använts i tillräckligt hög grad. Stöder ILs åsikt ätt stadsborna inte skall få fly "pesthärdarna" så som har skett. Nu tänker jag inte på en 70+ som sätter sig i torpet i skogen, men barnfamiljer som pendlar ohämmat mellan stan och sommarstället är inte bra. Här har väl Norge varit riktigt hårda, skall bli intressant om man kan få en utvärdering av den åtgärden.

Dessutom har vi säkerligen varit för dåliga att använda munskydd vid resande i kollektiva färdmedel.

Förlängde min reseförsäkring med 12 månader till och stannar kvar.

Dock är Covid19 undantagen tills UD släpper avrådan.

Drygt 35kr/dag är prisvärt tycker jag.

20200603_174723.jpg

Tillbaka
Topp