Dick
Aktiv medlem
O hur passar det in i Ubons svar?Enär=emedan.
Kristallklart!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
O hur passar det in i Ubons svar?Enär=emedan.
Kristallklart!
"då du måste fråga....O hur passar det in i Ubons svar?
Enligt mig har du sämre ordförråd än Ubon."då du måste fråga....
" enär du måste fråga.
"emedan du måste fråga...
Enligt mig har du sämre ordförråd än Ubon.
Och du som varit så skojfrisk, verkar gått ner i Ubons mörkaste del i kolkällarenEnligt mig har du sämre ordförråd än Ubon.
Inte omöjligt - ity att-han har längre erfarenhet(äldre) än mig.Enligt mig har du sämre ordförråd än Ubon.
Du får också förstå att jag inte var ute efter att driva med dig, bara skoja lite.Enligt mig har du sämre ordförråd än Ubon.
ja nån ska väl hålla honom sällskap.Och du som varit så skojfrisk, verkar gått ner i Ubons mörkaste del i kolkällaren![]()
Nåja är väl inte helt inläggslös, men visst med tanke på åren jag varit medlem så är väl intensitet inte så vass.Blev inte så kränkt.Blev mer glad över att du lyckades skriva ett inlägg o dessutom få ett like utav skepparn!
Grattis!
Nåja är väl inte helt inläggslös, men visst med tanke på åren jag varit medlem så är väl intensitet inte så vass.
Däremot så vill jag påstå att kvaliteten på inläggen är på allra högsta möjliga nivå.
Kommentar på den du..... DARE YOU!!!
Kanske av intresse? Misstänker att det är en betalartikel, så jag lägger upp helheten:
![]()
Professorn: Vi har varit otroligt dåligt förberedda på det…
Det är bra att Sverige lättar på reserestriktionerna – men vi får lära oss leva med viruset i tio år. Det säger Björn Olsen, professor vid Uppsala universitet…www.di.se
Professorn: Glöm ”andra vågen” – vi får leva med viruset i tio år
Det är bra att Sverige lättar på reserestriktionerna – men vi får lära oss leva med viruset i tio år. Det säger Björn Olsen, professor vid Uppsala universitet och infektionsläkare på Akademiska sjukhuset, i Di TV:s Ekonomistudion. Samtidigt lyfter han ny kritik mot Folkhälsomyndigheten.
ANDREAS JOHANSSONPublicerad: 12 juni 2020, 18:33
Björn Olsen har varit en stark röst under coronapandemin. Igår presenterades han också som en av årets sommarpratare i P1. Han ser en påtaglig risk för fortsatt spridning av coronaviruset.
- Björn Olsen, professor vid Uppsala universitet och infektionsläkare på Akademiska sjukhuset.Foto: Stefan Hörberg/Rithuset; Pontus Lundahl/TT
”Det flyttar runt nu lite grand. Jag läste nyligen om en stor smittspridning på en skärgårdsö i Västra Götaland där man träffats på en ekumenisk körövning och plötsligt fått 100 smittade där.”
”Dock tror jag att det är bra att vi öppnar upp landet. Under förutsättning att vi håller distans och försöker så mycket som möjligt att använda munskydd om vi är i kollektivtrafik eller på stora varuhus med mycket folk”, säger Björn Olsen.
Men det han lyfter fram som viktigast i kampen mot viruset är att staten och regionerna tar en mer aggressiv roll när det gäller testning, smittspårning och isolering av identifierade fall.
”Då kan man ha ett öppet samhälle och samtidigt få ner antalet smittade.”
Marknaden är orolig över den andra vågen som man tror ska drabba länder som lättar på sina restriktioner. Finns det inte en risk med det om vi börjar resa igen?
”De länder som piskat ner viruset till väldigt låga nivåer kommer inte behöva bekymra sig, de har logistiken, smittspårningen på plats, garden uppe. Så det blir inga problem för dem. För oss i Sverige är det inga problem med en andra våg för vi fortsätter på den våg vi redan är inne i. Vi är i slutet på en slags första våg och sen är det frågan hur abrupt den vågen avslutas.”
”Att man tror på en andra våg är för att man har influensaglasögonen på sig. Man tror att bara för influensavirus beter sig på ett sätt, muterar hela tiden, så beter sig inte Coronaviruset. Pratet om en andra våg kan man lämna därhän. Däremot kommer man få en lång svans med fall och utbrott om man inte sköter det rätt.”
Och hur ska man sköta det rätt menar du?
”Testa, smittspåra. Precis som de länder som genomgått sitt stålbad gör och som nu har låga dödstal. Det är vad man ska göra i det läget vi är i nu.”
Vi har lärt oss mycket om viruset under det här halvåret, ur din synvinkel vad förvånar dig?
”Ja mycket! De första tre veckorna i januari när jag hörde talas om det så trodde jag fortfarande att det skulle bete sig som ett influensavirus. Men sen har det visat sig vara något helt annat. Det långa tröga sjukdomsförloppet. Att det sprider sig i klustersmittor och inte en jämn flodvåg. Vi har områden som är mycket hårt drabbade och så har vi områden som har en ganska lugn aktivitet.”
”Men det som förvånat mig mest är den brist på strategi och hur otroligt dåligt förberedda vi varit på det här.”
Du är ju en av de 22 debattörer som varit kritisk till Folkhälsomyndigheten under våren. Är du fortsatt besviken på FHM:s agerande?
”Nu finns det inte mycket att vara kritisk mot förutom att de inte kan använda ordet munskydd. Nu har det blivit närmast en religion för dem att inte säga att det är bra. Att de inte kan acceptera begrepp som asymptomatisk spridning presymptomatisk smitta.”
Vad kommer först – flockimmunitet eller ett vaccin?
”Kommer inte komma någon flockimmunitet utom i vissa områden där det kan finnas en väldigt hög immunitet. Men då ska man veta att den här immuniteten varar inte för evigt, den kan vara ett år, två år eller tio år, ingen vet. Den eventuella flockimmunitet som man kanske vinner kan vara helt borta efter ett par månader. Samma sak med vaccin, det ger en viss flockimmunitet. Men det dröjer alltför länge. Det handlar om att få ner antalet smittade så långt det går. Sen får vi gå in i ett nytt läge där vi tänker hela tiden tio år framåt att vi måste hålla reda på viruset. Vi kommer hålla på med det här i tio år.”
Vi har ju levt med andra sjukdomar ännu längre.Hej
10 år ?
Hoppas han har fel där, det skulle ju vara bedrövligt om det skulle visa sig stämma.
Mvh isan lover
Starta nya trådar är lösningen?Min teori som alltmer börjar visa att de länder som lyckats bäst har lagar om användandet.
Tyckte att denna Aftonbladet artikel var viktig , och jag är ju fortfarande förvägrad att skiva i vissa trådar , Så postar denna här så kan ju mod flytta om intresse finns
![]()
Varför vägrar du införa munskydd, Tegnell?
23 läkare och forskare: Det finns stöd i forskningen för att skydden fungerarwww.aftonbladet.se
Ja helt otroligt med tanke på hur det funkar med mat å dryck hygien, men viruset dör väl av hög temperaturJag är imponerad, börjar tro att det är korrekta siffror dessutom