Corona viruset sprider sig

Hej

Norrmän som vill fira sin semester i Sverige tänker trotsa förbudet att resa till Sverige, detta säger dom på sociala medier, dom vill till sina fritidshus och tycker att reglerna är för stränga.

MATILDA ANDERSSON
06:10
En hel del norrmän som har stuga i Sverige planerar att trotsa de norska reseråden och spendera sommarsemestern i Sverige, skriver Östersunds-Posten.
Det betyder att de kommer att behöva avsluta ledigheten med att sitta i karantän hemma i Norge.
– Jag har en del praktiska saker att fixa med i stugan i Storvallen och det måste göras i sommar. Tiden i karantän hemma i Norge kan jag fördriva med att måla om huset, säger Lars Otto Grønseth från Stjørdal, till tidningen.
Han skapade en grupp på sociala medier i april för norrmän som äger fritidshus i Sverige. Gruppen har på kort tid växt och har nu 5 000 medlemmar. Många av inläggen vittnar om att flera är beredda är bryta mot den norska regeringens rekommendationer om att undvika Sverige.
– Det är många i gruppen som säger att de ska göra det. De flesta tycker att reglerna är alltför stränga. Vi hoppas såklart på undantag från karantänsreglerna för oss som har fritidshus att vistas i, säger Lars Otto Grønseth. (TT)

Mvh isan lover

Hej

Pandemin verkar vara långt ifrån över, tvärtom registrerades igår flest smittade på ett dygn någonsin under hela pandemin,
hela 183 020 nya coronavirusfall registrerades över hela världen under gårdagen. Det är den högsta globala dygnssiffran någonsin.

Över 60 procent av fallen kommer från Nord- och Sydamerika, skriver Reuters.

Flera delstater i USA har fått en ökad smittspridning i samband med att restriktionerna lättats, 10 delstater har flest smittade just nu, vissa hävdar att det beror på ökat antal tester medans vården säger sig uppleva en ökning.

Mvh isan lover

Hej

Stränderna i Pattaya har ju öppnat upp igen, men det råder fortfarande alkoholförbud och det är förbjudet att ha party på stranden, bryter man mot dessa regler väntar böter på upptill 100 000 baht eller maximalt 2 års fängelse.

CORONAVIRUS (COVID-19)
Police warning: Pattaya’s beaches remain party and alcohol-free zones

Published 22-06-2020
By Maya Taylor
Police warning: Pattaya’s beaches remain party and alcohol-free zones | The Thaiger

PHOTO: www.tourismthailand.org

Police in Pattaya are warning beach-goers that a ban on parties and the consumption of alcohol on the city’s beaches remains in force.

Mvh isan lover
Thailand ett av de länder som hanterar denna smitta på rätt sätt tänker jag

Var på vårdcentralen i Finspång idag , kollade ett födelsemärke i frugans ansikte(börjat klia ), Ingen av vårdpersonalen hade skydd , inga munskydd eller masker , titta storögt på våra 3 M ffP3 masker samt att vi har glasögon , (vanliga) på oss, tror fn att det smittas inom vården med den släpphäntheten, nu påstod dessa att de var nyligen kollade mot smitta då denna vårdcentral har en Covid tetstsation på baksidan av sjukhuset , i ett tält .
Finspångs kommun har hittils kunnar konstatera 145 fall (häromdagen ) vilket man nog får se som ganska litet, detta med tanke på att de har ganska många migranter som bor trångt och inte kan språket nere i den stan,
I vår by har vi haft fem fall av konstaterad smitta , varav två på äldreboendet,
Det kommunla kanske bäst att tillägga ;)

Lite att fundera över för de som skarttar åt min försiktighet , varsågod , håll till godo , och hoppas ni inte drabbas
8b2764581d2ea225_800x800ar.jpg

© Oscar Segerström/KU

Forskare: "Tydliga tecken" på hjärnskada vid svår covid-19
Publicerad 21 juni 2020 kl 17.30
VETENSKAP. Vissa patienter som vårdas på sjukhus för covid-19 har kliniska och neurokemiska tecken på hjärnskada, visar en studie från Göteborgs universitet. Redan vid måttlig covid-19 kunde en biomarkör för hjärnskada uppmätas.

I projektet på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet har 47 patienter med mild, måttlig och svår covid-19 fått lämna blodprover under vårdförloppet. Proverna har sedan analyserats med högkänsliga mätmetoder för biomarkörer för hjärnskada.
Resultaten har därefter jämförts med en frisk kontrollgrupp bestående av 33 ålders- och könsmatchade personer.
När forskningen nu presenteras i tidskriften Neurology visar det sig att en av biomarkörerna ökade redan vid måttlig covid-19, alltså hos patienter som var inlagda på sjukhus men som inte behövde respiratorvård. Markören betecknas GFAp, gliafibrillärt surt protein, och finns normalt i hjärnans astrocyter, stjärnceller, men läcker ut vid skada eller överaktivering.
Den andra biomarkören som undersöktes var NfL, neurofilament light, som normalt ska finnas inuti nervcellsutskotten och stabilisera dem, men som läcker ut i blodet om de skadas. NfL-koncentrationen ökade hos de flesta patienter som behövde vårdas i respirator och det var tydligt att ökningens storlek korrelerade med sjukdomens svårighetsgrad.
– Ökningen av framför allt NfL över tid är högre än vad vi har sett i tidigare studier i samband med intensivvård, vilket talar för att covid-19 faktiskt kan ge en direkt hjärnskada. Om det är viruset eller immunsvaret som står för detta är i dagsläget oklart och mer forskning behövs, säger Henrik Zetterberg (vänstra bilden), professor i neurokemi, vars forskarlag vid Sahlgrenska akademin genomförde mätningarna, i ett utskick.
Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Sahlgrenska akademin och överläkare på infektionskliniken på Sahlgrenska Universitetssjukhuset Östra, leder den kliniska forskningen på covid-19 inom akademin. Han menar att blodtesterna för biomarkörer med koppling till hjärnskada skulle kunna användas för att övervaka patienter med måttlig till svår covid-19 för att minska riskerna för hjärnskada.
– Det vore väldigt intressant att se om NfL-ökningen kan bromsas med nya behandlingar, exempelvis den nu föreslagna behandlingen med dexametason, säger Magnus Gisslén.

cov.jpg

© Pixabay

Forskare: Blir ingen andra våg
Publicerad 22 juni 2020 kl 12.17
INRIKES. Coronaviruset kommer inte komma tillbaka i någon stor "andra våg" i höst, enligt flera forskare, uppger SR Vetenskapsradion. Däremot lär mindre utbrott inträff
Det har länge spekulerats om coronaviruset kommer explodera i en ny stor "andra våg" i höst.
Det var nämligen så spanska sjukan för hundra år sedan betedde sig.
Men så kommer inte bli, säger nu alltfler forskare. Anledningen är att det nya coronaviruset inte är som en influensa.
Enligt infektionsprofessorn Björn Olsen vid Uppsala universitet beter sig corona "inte alls" som en influensa. Och viruset ser inte heller ut att mutera till en värre form.
Han får medhåll av andra forskare. Visserligen kommer det säkert återkomma mindre utbrott, med det räknas inte som en andra våg.
Sådana "små gräsbränder" måste dock släckas snabbt.
– Det är ju ett lömskt virus på det sättet att det kan dyka upp som skogsbränder eller gräsbränder lite här och där, och då måste man ju ha ett system som hittar det där snabbt och kasta på brandfilten snabbt som attan, säger Johan von Schreeb, professor i katastrofmedicin vid Karolinska institutet, till Sveriges Radio.

Den som är i Sverige just nu tycker jag räcker till
tgeg.jpg

© Lena Katarina Johansson

Nästan 3.000 nya smittfall i Sverige
Publicerad 22 juni 2020 kl 14.10
INRIKES. Nästan 3.000 nya smittfall av coronavirus har registrerats i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Samtidigt har ytterligare 69 personer dött.

Antalet smittade svenskar av det nya coronaviruset fortsätter växa.
Enligt Folkhälsomyndighetens statistik, som uppdaterades vid 14-tiden på måndagen, finns det nu 58.932 bekräftade sjukdomsfall i landet, en ökning med 2.889 persopner.
Samtidigt är antalet avlidna uppe i 5.122, en ökning med 69 personer.
Antalet personer som fått intensivvård har ökat från 2.333 till 2.354.
Folkhälsomyndigheten har inte uppdaterat sina siffror sedan i torsdags.
Myndigheterna håller bara pressträffar på tisdagar och torsdagar.

Men nu provtas det väldigt mycket , det gillar jag , 20 st fler som får intensivvård är ju iofs illa , men inte en katastrofal ökning som jag personligen ser det .
Kanske dags att smittspåra för att stoppa spridningen

Den som är i Sverige just nu tycker jag räcker till
tgeg.jpg

INRIKES. Nästan 3.000 nya smittfall av coronavirus har registrerats i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Samtidigt har ytterligare 69 personer dött.

Enligt Folkhälsomyndighetens statistik, som uppdaterades vid 14-tiden på måndagen, finns det nu 58.932 bekräftade sjukdomsfall i landet, en ökning med 2.889 persopner.

Men nu provtas det väldigt mycket , det gillar jag , 20 st fler som får intensivvård är ju iofs illa , men inte en katastrofal ökning som jag personligen ser det .
Kanske dags att smittspåra för att stoppa spridningen
Bra att dödsfallen fortsätter minska

Har ju varit på tal om att blodgrupp kan påverka hur illa man blir drabbad. Storebrorsan fick positivt på testning och hade feber, trött etc några dagar men repade sig snabbt. Han har blodgrupp 0 och är vältränad, vet inte hur mycket det sppelar in.
Han har flera kollegor som, vad jag förstår, blivit riktigt risiga men vet inte vilken blodgrupp de har än.

/ SatanG

Har ju varit på tal om att blodgrupp kan påverka hur illa man blir drabbad. Storebrorsan fick positivt på testning och hade feber, trött etc några dagar men repade sig snabbt. Han har blodgrupp 0 och är vältränad, vet inte hur mycket det sppelar in.
Han har flera kollegor som, vad jag förstår, blivit riktigt risiga men vet inte vilken blodgrupp de har än.

/ SatanG
Har läst detta , många länder som säger att A sam AB är överrepresenterade på IVA , själv har jag o positiv, 32 5 minst av Svenskarna skall tydligen ha denna , men även till afrikanska länder har mycket höga andelar av just o ,
Det som nu påstås är att mörkhyade inte kan tillgodgöra sig vitamin D på samma sätt som oss vithylta , dessutom så får du inte detta bara genom solljuset utan födan spelar stor roll.
Ägg , ost , kyckling, fet fisk mm är bra D vitaminkällor, och där kanske det är sämre då dessa folkslag ofta är fattiga och har en bristande kosthållning, hämtat från forskning runt om i världen

Hej

Både antalet dödsfall, inlagda på sjukhus och antal intensivvårdade har ju minskat stadigt en längre tid nu, att man hittar fler smittade beror ju på att man har börjat testa storskaligt, ganska väntat och lätt att förstå.

Mvh isan lover
Läs nu på IL enligt FHM idag så har antalet inlagda samt IVA vårdade ökat , du kan inte skriva om alla siffror så de passar dig , det går just nu åt fel håll tyvärr :confused:

Läs nu på IL enligt FHM idag så har antalet inlagda samt IVA vårdade ökat , du kan inte skriva om alla siffror så de passar dig , det går just nu åt fel håll tyvärr :confused:

Hej

Antalet inlagda på intensivvård har enligt FHO minskat sedan v.15, även antalet döda uppges ha minskat vecka för vecka ifrån 660 till 250 avlidna per vecka, detta kunde man läsa i veckorapporten v.24.

Visst kan en enskild vecka avvika mot denna relativt långa nedåtgående trend, men om detta är något tillfälligt eller bestående trendbrott återstår väl att se.

Antalet inläggningar inom intensivvården har sedan vecka 15 minskat. Under vecka 20 till 23 var antalet inläggningar stabilt med mellan 111 och 124 inläggningar per vecka, och antalet minskade något vecka 24. Sett över tid så har antalet avlidna rapporterade per vecka långsamt minskat från 660 avlidna per vecka under veckorna 15 och 16 (när flest fall avled per vecka) till 250 avlidna per vecka under veckorna 22 och 23. Vecka 22 sjönk antalet dödsfall till det normala för årstiden och ingen förhöjd överdödlighet ses i någon del av landet.

Mvh isan lover

Var hittar du dina siffror? Den fhm-sida jag har visar att iva-vårdade och dödsfall fortsätter gå ned.
Orkar inte leta igen, men 20 fler patienter på IVA samt 3000 ca nya fall , inget att bråka om som jag skrev , hoppas det håller sig så, men inte fn sjuknker det inte , önskedrömmar, skall se om jag orkar söka igen ;)

En bra sida att kolla på , ;) kan ha läst fel , eller inte , men i stort ser det ju bättre ut än tidigare, men vad jag trodde mig finna så var det 20 fler på IVAöver hela landet, mao en piss i Missisippi.

Har fått kan ha tolkat siffrorna fel, för mycket politik i detta , eller hur IL ;)

tgeg.jpg

INRIKES. Nästan 3.000 nya smittfall av coronavirus har registrerats i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Samtidigt har ytterligare 69 personer döt

Har fått kan ha tolkat siffrorna fel, för mycket politik i detta , eller hur IL ;)

tgeg.jpg

INRIKES. Nästan 3.000 nya smittfall av coronavirus har registrerats i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Samtidigt har ytterligare 69 personer döt

Hej

Självklart ökar antalet smittade, antal sjukhusvårdade och intensivvårdade sammanlagt dag för dag, men det säger ju inget om i vilket läge Sverige befinner sig just och vilken trend vi har.

Både kurvor för sjukhusvårdade, intensivvårdade och avlidna är nedåtgående om man ser till trenden och på vilken nivå vi befann oss på tidigare, så utvecklingen är ju positiv.

Vad det gäller antalet nya smittade så har det ju sin grund i ökad provtagning och inte i ökad smittspridning, det tror jag att du också förstår.

Så läget är bättre nu än på väldigt länge.

Enda orosmolnet är väl den lokala smittspridningen i Gällivare området.

Mvh isan lover

Hej

Självklart ökar antalet smittade, antal sjukhusvårdade och intensivvårdade sammanlagt dag för dag, men det säger ju inget om i vilket läge Sverige befinner sig just och vilken trend vi har.

Både kurvor för sjukhusvårdade, intensivvårdade och avlidna är nedåtgående om man ser till trenden och på vilken nivå vi befann oss på tidigare, så utvecklingen är ju positiv.

Vad det gäller antalet nya smittade så har det ju sin grund i ökad provtagning och inte i ökad smittspridning, det tror jag att du också förstår.

Så läget är bättre nu än på väldigt länge.

Enda orosmolnet är väl den lokala smittspridningen i Gällivare området.

Mvh isan lover
Vi hoppas på det bästa IL , ingen av oss, oberoende av politisk inrikting vill ha en sämre situation , gangnar ingen av oss på något sätt ;)

Tillbaka
Topp