Corona viruset sprider sig

Stockholm188524435713%229796.6
Västra Götaland140132546526%71341.3
Jönköping353336822%16645.7
Östergötland3148431228%23049.4
Uppsala3067681015%21957.1
Skåne2897541731%23617.1
Örebro2290421126%16353.5
Västmanland217031413%16660.2
Gävleborg214829724%12643.8
Sörmland2008972425%23880.0
Dalarna155526312%15754.5
Halland130323313%6619.8
Västernorrland126837616%10944.4
Norrbotten1177+ 4122836%6726.8
Kronoberg104617318%9245.7
Jämtland100410220%4433.6
Värmland89721314%6623.4
Västerbotten6667229%3111.4
Kalmar län58119316%4920.0
Blekinge43013215%127.5
Gotland147

Två dagar sedan såg det ut så här, om det stämmer vet jag ej , Gotland fick inte vara med :) :)

En pudel...

Världshälsoorganisationen WHO uppdaterade på fredagen sina riktlinjer angående bärandet av munskydd under den pågående coronapandemin.

WHO rekommenderar nu att munskydd används av de som befinner sig i folksamlingar på en plats där en spridning förekommer.

- Regeringar bör uppmuntra den breda allmänheten att bära munskydd där det förekommer en allmän spridning och där det kan vara svårt att hålla rekommenderat avstånd till andra, till exempel i kollektivtrafiken och andra mindre utrymmen, säger WHO chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar allmänheten att bära munskydd om de befinner sig i folksamlingar på en plats där virusspridning kan förekomma.

Men statsepidemiolog Anders Tegnell anser att munskydd inte passar in i den svenska coronastrategin.

- Regeringar bör uppmuntra den breda allmänheten att bära munskydd där det förekommer en allmän spridning och där det kan vara svårt att hålla rekommenderat avstånd till andra, till exempel i kollektivtrafiken och andra mindre utrymmen, säger WHO chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus på fredagens presskonferens.

- I områden med samhällsspridning rekommenderar vi att personer som är 60 år och äldre samt de som har bakomliggande sjukdom bör bära medicinsk ansiktsmask i situationer där fysisk distansering inte är möjlig.

WHO presenterar samtidigt nya riktlinjer för hur icke-medicinska tygmasker bör vara konstruerade och förklarar att de bör bestå minst tre lager av olika material.

Tedros Adhanom Ghebreyesus betonar dock att munskydd och masker bara är en del av strategin att trycka tillbaka viruset. Det handlar inte om ett alternativ till social distansering eller god handhygien.

- Enbart masker kommer inte att skydda er från covid-19, varnar WHO-chefen.

- Hitta, isolera, testa och ta hand om varje fall. Spåra och sätt i karantän. Det vet vi fungerar. Det är varje lands bästa försvar mot covid-19.

Coronaviruset har enligt officiella siffror hittills smittat 6,6 miljoner personer sedan årsskiftet. Mer än 390 000 människor har avlidit till följd av viruset.

Anders Tegnell kommenterade under fredagskvällen WHO:s nya rekommendationer.

- Läser man hela talet ser man att det är ett väldigt försiktigt uttalande, säger han till TT.

Tegnell anser att WHO:s rekommendation innebär att användandet av munskydd kan vara en del av ett lands bredare strategi men att munskydd i sig inte löser något.

- I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell.

Han säger också att det är viktigt att vänta på den fullständiga rapport som WHO stödjer sina uttalanden på. Men noterar också att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som är sällsynta i Sverige enligt honom.

- Vi har inga allmänna tecken på stor smittspridning på svenska transportsträckor. Vi har goda kapaciteter till att kunna hålla avstånd i Sverige, säger Anders Tegnell.

- Man måste alltid vara väldigt försiktig med WHO:s uttalanden. Man kan inte plocka ut en mening utan måste se på helheten och göra en bedömning av vad de egentligen säger.

Coronastrategi? det är uttalat att det finns ingen strategi, uttalanden om flockimmunitet, har minskat över tid, kan det vara så illa, att det finns en dold agenda, vi låter folk bli smittade, men inte mer till antal än att sjukvården hinner med, då uppnår vi flockimmunitet över tid....rätt/fel, med tanke på den andra vågen, kanske inte är så tokigt tänkt ändock, men ett dyrbart experiment på bekostnad av liv.

Hej

Samma här i Bohuslän, vår smittspridning, antal vårdade och döda är nog lika låg eller lägre än i Danmark och Norge.

Mvh isan lover
Upplysningsvis så är både Danmark och även Norge nationer , Blekinge är ett vad jag förstår ett län, och då i detta avseende lite svårt att jämföra, :)

Så kortvarig var den glädjen :(
teg_8.jpg

© Youtube/Folkhälsomyndigheten

Sverige kvar på WHO:s svarta lista: "Läget har inte förändrats"
Publicerad 27 juni 2020 kl 10.12 Sverige kommer stå kvar på WHO:s svarta lista över riskländer för covid-19. Det klargör nu organisationen för TT.

Det var i förrgår som Världshälsoorganisationen, WHO, satte upp Sverige på en lista över riskländer för coronasmitta.
På listan finns även följande länder: Albanien, Armenien, Azerbajdzjan, Moldavien, Nordmakedonien, Kazakstan, Kirgizistan, Bosnien-Hercegovina, Kosovo och Ukraina.
Statsepidemiolog Anders Tegnell påstod att WHO gjort ett "stort misstag" och feltolkat Sveriges data.
På fredagskvällen förtydligade WHO sitt uttalande och sade att en ökad testning ligger bakom de höga siffrorna i Sverige.
Men det spelar ingen roll.
Problemet är nämligen att andelen positiva resultat hos de som testas ännu ligger på 12-13 procent, vilket enligt WHO "indikerar att Sverige fortfarande har en samhällsspridning".
"Intensifierade tester har identifierat en ökning av fall, men andelen positiva fall mot antalet tester förblir densamma. Detta motiverar att de svenska myndigheterna måste fortsatta sina ansträngningar", skriver WHO på Twitter.
Efter flera långa samtal med TT bekräftade WHO igår kväll att Sverige kommer stå kvar på den svarta listan.
”Situationen har inte förändrats”, skriver Stephanie Brickman vid WHO:s presstjänst i ett e-post till TT.

Så kortvarig var den glädjen :(
teg_8.jpg

© Youtube/Folkhälsomyndigheten

Sverige kvar på WHO:s svarta lista: "Läget har inte förändrats"
Publicerad 27 juni 2020 kl 10.12 Sverige kommer stå kvar på WHO:s svarta lista över riskländer för covid-19. Det klargör nu organisationen för TT.

Det var i förrgår som Världshälsoorganisationen, WHO, satte upp Sverige på en lista över riskländer för coronasmitta.
På listan finns även följande länder: Albanien, Armenien, Azerbajdzjan, Moldavien, Nordmakedonien, Kazakstan, Kirgizistan, Bosnien-Hercegovina, Kosovo och Ukraina.
Statsepidemiolog Anders Tegnell påstod att WHO gjort ett "stort misstag" och feltolkat Sveriges data.
På fredagskvällen förtydligade WHO sitt uttalande och sade att en ökad testning ligger bakom de höga siffrorna i Sverige.
Men det spelar ingen roll.
Problemet är nämligen att andelen positiva resultat hos de som testas ännu ligger på 12-13 procent, vilket enligt WHO "indikerar att Sverige fortfarande har en samhällsspridning".
"Intensifierade tester har identifierat en ökning av fall, men andelen positiva fall mot antalet tester förblir densamma. Detta motiverar att de svenska myndigheterna måste fortsatta sina ansträngningar", skriver WHO på Twitter.
Efter flera långa samtal med TT bekräftade WHO igår kväll att Sverige kommer stå kvar på den svarta listan.
”Situationen har inte förändrats”, skriver Stephanie Brickman vid WHO:s presstjänst i ett e-post till TT.
Och vi kan höra hur Skip jublar.

Och vi kan höra hur Skip jublar.
Varför då, ? ingen vill väl att eländet skall fortsätta , hur tänker du nu , det är vissa trögtänkta som ser detta som partipolitik, Det handlar om Sverige förtår du, hela Sveriges välbefinnande, ingen normal person som vill att folk skall lida och vara sjuka, tråkigt är det oavsett av vilka /vilken anledning vi ligger avsevärt sämre till i jämförelse med andra länder.

Varför då, ? ingen vill väl att eländet skall fortsätta , hur tänker du nu , det är vissa trögtänkta som ser detta som partipolitik, Det handlar om Sverige förtår du, hela Sveriges välbefinnande, ingen normal person som vill att folk skall lida och vara sjuka, tråkigt är det oavsett av vilka /vilken anledning vi ligger avsevärt sämre till i jämförelse med andra länder.
Det känns som att du mer än gärna visar saker som går emot stackars Tegnell. Sällan något positivt från dig.

Det känns som att du mer än gärna visar saker som går emot stackars Tegnell. Sällan något positivt från dig.
Jag var väldigt positiv igår till att WHO ändrade sig , sen att du tydligen inte kan läsa de inlägg som inte passar din agenda , det är svårt för mig att påverka , Jag avill precis som alla andra normalt tänkande ha slut på pandemin, jag vill kunna åka till Thailand över kommande vinter , det lär inte gå om de inte klarar av att trycka ner smittan.
Så sluta fantisera , jag ogillar detta precis som du OK ?? :)

Jag var väldigt positiv igår till att WHO ändrade sig , sen att du tydligen inte kan läsa de inlägg som inte passar din agenda , det är svårt för mig att påverka , Jag avill precis som alla andra normalt tänkande ha slut på pandemin, jag vill kunna åka till Thailand över kommande vinter , det lär inte gå om de inte klarar av att trycka ner smittan.
Så sluta fantisera , jag ogillar detta precis som du OK ?? :)

Får Du resa in, så kan Du nog åka, så här ser det ut just nu....

Thailand
Total cases
3,162

Active
51

Recovered
3,053

Fatal
58
Terms
© 2020 HERE, © 2020 Microsoft Corporation

Trevlig resa, hjälm och munskydd på...

Den andra vågen, jag har skrivit lika som andra, öppna inte upp för tidigt,

att släppa på restriktioner är som ett ko-släpp på våren...

Argentinas president Alberto Fernández meddelar att coronarestriktionerna i huvudstaden Buenos Aires med omnejd skärps, med anledning av en snabbare virusspridning.
- Vi återgår till att stänga ner Buenos Aires storstadsområde för att kraftigt begränsa trafiken så att smittspridningen och behovet av sjukhussängar minskar, säger Fernández.
Från och med den 1 juli uppmanas samtliga invånare i storstadsområdet att endast lämna sina hem för att utföra nödvändiga ärenden som att handla, tillägger presidenten. Endast samhällsbärande verksamheter samt vissa industrier kommer att få hålla igång enligt restriktionerna, som gäller till den 17 juli.
Beslutet kommer efter en snabb ökning av nya bekräftade smittofall, där spridningen är värst i huvudstadsområdet där 14 miljoner av landets 44 miljoner invånare bor.
Argentina har hittills rapporterat drygt 1 100 coronarelaterade dödsfall och över 52 000 smittade. Regeringen beslutade relativt tidigt i mars att införa strikta restriktioner, en strategi som presidenten menar har lett till att landet inte drabbats lika hårt av viruset som exempelvis grannländerna Chile och Brasilien.
- Om Argentina hade följt takten i Brasilien hade vi haft 10 000 döda, säger Fernández.
Nedstängningen har dock inneburit svåra påfrestningar för Argentinas ekonomi, som redan tyngs av två års recession och som IMF spår kommer krympa med närmare 10 procent under 2020.

Får Du resa in, så kan Du nog åka, så här ser det ut just nu....

Thailand
Total cases
3,162

Active
51

Recovered
3,053

Fatal
58
Terms
© 2020 HERE, © 2020 Microsoft Corporation

Trevlig resa, hjälm och munskydd på...
Ja, jag är inte rädd att åka , inte det det handlar om, risken att smittas i Thai är minimal tänker jag då de har hård kontroll överallt , Munskydd samt tempkontroll på de flesta ställen Apotek affärsscenter ,företag , banker mm
vad FHM nu skriver är ju lite skrämmande , de erkänner nu i alla fall indirekt att det hela har skötts uselt , att nu som vanligt skylla på kommuner samt regioner är riktigt lågt

Folkhälsomyndigheten ska gå in och stötta regionernas smittspårning aktivt som man gjorde inledningsvis i pandemin med Italienresenärerna.
Det uppdraget har man fått av regeringen, säger statsepidemiolog Anders Tegnell i en intervju med DN. Anledningen är att Sverige har hamnat på en platå i spridningen och att kurvan inte går neråt som man hade hoppats på.
Vi ska börja arbeta mer aktivt igen:oops:för att hitta alla kontakter som en smittad person kan ha haft. Och ta ställning till vad man kan göra för att de inte ska bli sjuka och smitta andra. Vi får se var vi landar men det innebär också att vi kommer att testa betydligt fler, säger han.
Exakt hur det ska gå till kommer att presenteras nästa vecka.
Tegnell säger att Folkhälsomyndigheten tidigt sa till regionerna att det var viktigt med testning. Anledningen till att regionerna inledningsvis inte testade fler berodde på att de resurserna helt enkelt inte fanns, enligt honom.
Folkhälsomyndigheten kunde inte mer än att peka på regionerna och göra dem uppmärksamma på detta. Sedan måste vi utgå från att de gör sitt bästa. Vi har ju en regional styrning, säger han till tidningen.

Upplysningsvis så är både Danmark och även Norge nationer , Blekinge är ett vad jag förstår ett län, och då i detta avseende lite svårt att jämföra, :)

Hej

Det argumentet tycker jag inte håller, varför t.ex inte låta Norrmän åka över till Bohuslän och Värmland om smittspridningen är på samma låga nivå på båda sidor om gränsen?

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp