Corona viruset sprider sig

Nån som vet vilka som skall ingå i den Kommision som nu skall utreda denna hantering av Coronapandemin ??

Men det spelar ju ingen roll , nu är vi nere i "Bara 23 st som avlidit idag" Nu är de snart hjältar , ner med huvet i sanden och glöm , det är den "Svenska modellen "

AC714685-FC72-4629-A872-ECF900D56E85.jpeg

Beklagligt med varje dödsfall, det förnekar ingen. Men årets siffra sticker inte ut, jag trodde den skulle vara mycket högre.
Alla vet väl hur många som avlidit , men de flesta var ju inte ens Svennnar :mad: jag inser dock att även de har anhöriga och överdödligenheten var ju skyhög

Tyvärr finns det säkert någon som kan hitta något negativt vad gäller våra fakta. Varför söka depression när man kan skönja optimism?
Jag tycker att det positiva består i att det kommer fram läkemedel, vaccin, att många bryr sig om avstånd och att kunskapsnivån ökar i kampen mot en förödande sjukdom. På lång sikt kan vi också se ett slut.
Däremot tycker jag inte att det är positivt med 23 döda och 145 på IVA. Hade någon berättat för ett drygt ett halvår sedan att det bara skulle dö 23 sista dagen i juni i en obehaglig sjukdom hade säker många av oss blivit förfärade.

Det är nog viktigt att vi människor i detta utsatta läge inte blir kalla och känslolösa inför det som händer.

Nån som vet vilka som skall ingå i den Kommision som nu skall utreda denna hantering av Coronapandemin ??
Ordförande i kommissionen blir juristen Mats Melin som tidigare medverkat i flera statliga utredningar.

– Rimligen finns det gränser för hur ny kunskap ska inhämtas under tiden som kampen mot smittan fortfarande pågår. Direktiven säger att den pågående krishanteringen inte ska påverkas negativt av vårt arbete och det är givet att vi måste vara försiktiga med att lägga nya bördor på tex sjukvården och smittskyddet, säger Mats Melin.

Förutom dess ordförande kommer kommissionen att bestå av sex till åtta personer som representerar hälso-, sjukvård- och omsorgsområdet, samt personer med expertis inom statsvetenskap, nationalekonomi, etik- och kriskunskap.

Ja, då har man en åtgärd att göra.
Har man gått smittad i tre månader så har man nog kunnat sprida smittan till en hel del.

Här i Norge så har en del företag skaffat egna testcenter och lab. Vad hindrar oss i Sverige? Viljan?
Nysmittad eller inte nysmittad är ganska ointressant. Det viktiga är att vi känner till totalen just nu och hur många det är.
Det underlättar om man vill göra åtgärder.
Det verkar som om det i Sverige är första tanken innan det förs något är....Är det säkert att någon annan betalar. Absolut inte jag.
Det var visst någon som rent ut sa att det inte blivit av eftersom de inte litade på att staten skulle täcka kostnaden

Tyvärr finns det säkert någon som kan hitta något negativt vad gäller våra fakta. Varför söka depression när man kan skönja optimism?

Hej

När det var som värst dog det mellan 50-100 per dag och nu är vi nere i 23, en enorm förbättring, här är en länktips statistik med grafer som tydligt visar den positiva ytvevklingen.

Mvh isan lover

Jag tycker att det positiva består i att det kommer fram läkemedel, vaccin, att många bryr sig om avstånd och att kunskapsnivån ökar i kampen mot en förödande sjukdom. På lång sikt kan vi också se ett slut.
Däremot tycker jag inte att det är positivt med 23 döda och 145 på IVA. Hade någon berättat för ett drygt ett halvår sedan att det bara skulle dö 23 sista dagen i juni i en obehaglig sjukdom hade säker många av oss blivit förfärade.

Det är nog viktigt att vi människor i detta utsatta läge inte blir kalla och känslolösa inför det som händer.
Jag har aldrig sagt att siffran i sig är bra men i jämförelse med för bara en månad sedan visar den att vi är på rätt väg. Om folk nu bara följer råden och inte slappnar av så fortsätter det förhoppningsvis nedåt.

Det verkar som om det i Sverige är första tanken innan det förs något är....Är det säkert att någon annan betalar. Absolut inte jag.
Det var visst någon som rent ut sa att det inte blivit av eftersom de inte litade på att staten skulle täcka kostnaden
Man kan ju alltid säga att man har symptom , då får man testas här i Finspång, Gratis också :)

Endast 23 st:( Det lät inte så bra IL

Hej

Jämfört med ca 100 när det var som värst är det ju en fantastisk förbättring med 23 som vi alla borde glädjas åt, det som är ännu mer positivt är väl egentligen att vi sedan länge har haft en positiv trend både när det gäller antal som vårdas på sjukhus, intensivvårdas och avlider, just nu går allt åt rätt håll.

Mvh isan lover

Du har helt rätt men det finns en svårbedömd tänkbar effekt. Svenskarna har i hög utsträckning varit lydiga och gjort som FHM och regeringen sagt. Nu skingras i viss mån dimmorna kring coronan och det finns mycket som lockar t ex bad, sol och öldrickande i grupp. Nu kan många testa sig och dra egna slutsatser. Andra kan tro att landet "nästan" uppnått flockimmunitet och att man därför inte behöver vara så noga. Inläggningen på IVA minskar och resandet och annat roligt tillåts öka. Flera "rättänkare" berömmer regeringen och FHM för Sveriges geniala coronastrategi. Förr i världen när landet hade ett försvar fick alla lära sig: Utan spaning ingen aning. Detta känner inte dagens ungdomar till.

Kunskapen om vad Sverige gör och inte gör verkar inte spridd ens inom regeringen. Utrikesministern hävdade ju t ex att alla som ville fick testa sig och visste inte att detta bara gällde stockholmsregionen.

Det finns en risk att allt detta leder till att fler tycker att livet snabbt kan bli som vanligt och att riskerna är försumbara. Testresultat snackas bort och man hänvisar till att fler testats. Att i semestertid höja kapaciteten på sjukhusen blir inte lätt. Min slutsats är att landet lever farligt. Därför behövs fler tester, smittspårning och tydlig ledning av landet.
Precis som överalt vi gör dagligen. Avvägning mellan risk kontra nytta eller nöje.
Risken är att utökad testning kan slå åt två håll. En del kan börja tänka som så. Testet gick bra igår så kan ha lite roligare. Andra kan bli rädda för att gå utanför dörren efter att set höga siffror av smittade.

Idag hörde jag på jobbet att jobbarkompisens vän vart på Isaberg i helgen, vännen hade hört övervägande Danska och Tyska där.
Så dom vill inte ha in oss till deras länder för vi har ”spetälska ” men dom kommer gärna hit och vill bli smittade.
Samtidigt läste jag att någon dansk har kommit in i Sverige och smittar oss nu. Det börjar bli mer än snurrigt nu.

820B59D8-6321-4ED6-B2DD-5D859BD75B82.png
Misstänker att Danmarks attityd mera är politik än smittskydd. Hade de menat allvar med smittskydd så skulle de danskar som turistat i Sverige tvingats till karantän.

© Leveres av ABC Nyheter
Hver gang koronaviruset infiserer en ny person, endrer det seg litte grann. Men det har inntil videre ingen betydning for virusets oppførsel. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix/Shutterstock.

Bør vi være redde for mutasjoner og nye varianter av coronaviruset?

Færøyene og i Kina har forskere funnet to ulike varianter av coronavirus, og det ser ut til at den ene sprer seg raskere enn den andre.

Kartlegging av coronavirusets arvemasse på Island har vist at det bare på den øya finnes 40 mutasjoner av coronavirus, skriver den danske avisen Information.dk og nå viser analyser fra Aalborg universitet og Statens Serum Institut i Danmark at coronaviruset ser ut til å mutere hver gang det infiserer en ny person, ifølge avisen Politiken.

Bør vi være redde for mutasjoner og nye varianter av coronavirus?

Hva er egentlig forskjellen på en mutasjon og en variant?

Og hvordan påvirker mutasjonsraten mulighetene våre for å utvikle en vaksine?

Vi har snakket med en rekke virusforskere.

Mutasjoner kan være «stumme» – altså uten betydning
For å forstå hvordan og hvorfor virus muterer, må vi ha på plass hva et virus egentlig er.

Et virus består av en streng av arvemateriale omgitt av et skall som omslutter det. Det er helt hjelpeløst på egen hånd.

Men når det møter en celle som det kan infisere, blir virusets arvemateriale vekket til live.

Arvematerialet blir inkorporert i cellen, og cellen begynner nå å lage de proteinene virusets arvemateriale koder for.

Alt det kan du lese mye mer om i denne videnskab.dk-artikkelen: Skritt for skritt: Slik smitter det nye coronaviruset

Coronavirus er et RNA-virus. Det innebærer at det arvematerialet viruset har med seg, består av RNA, som er en enkelt streng av baser som ved hjelp av de riktige enzymene kan få en celle til å lage bestemte proteiner og nye viruspartikler.
Skulle detta kunna förklara varför symtomen varierar så mycket?

Tillbaka
Topp