Corona viruset sprider sig

Och detta inkluderar ordförande för advokatsamfundet, tilläggas kan att hon inte åtnjuter så mycket sympatier bland advokaterna hon skall företräda, en politisk tillsättning har det kallats ;)

Ja usch ja, dessutom är hon dålig på att svara på mail och brev....själv väntar jag fortfarande på svar...

Hej

I din värld är det säkert så, men för dom som har följt nyheterna så har det ju stått klart länge att man har tänkt utvärdera pandemin via en kommission, det är väl dessutom nästan mer regel än undantag att man gör så här vid olika kriser i Sverige.

Mvh isan lover
Javisst är det så , men vad som även framkommit av media och som du undviker i ämnet är att de ville tillsätta denna kommision först efter att oppositionen krävde det.
Sedan även att reslultatet av denna utredning skulle informeras allmännheten EFTER nästa val.
Men det är väldigt passligt att du glömmer IL , och det är i sammanhanget högst relevant.
Men det blir nog bra , minimum 30% av befolkningen i landet är visserligen ganska lättpåverkade men kan ju bevisligen tänka till själva, tar sen några fler % av sig ögonbindeln så kanske detta gör att det blir lite positionsförändringar i framtiden, det är vad landet behöver

Sydamerika vid ekvatorn har samma klimat som SOA och har haft en katastrofalt dåligt utveckling av Covid19 så klimatet utesluter i alla fall jag som en gynnsam faktor.
I Brasilien och Manaus är värst drabbat hittills. Nästan mitt på ekvatorn och tropisk värme.
Det är bra, jag känner till att fler länder har tropiskt klimat, men smittan har inte fått grepp i Thailand, trots närheten till Kina och den massiva kinesiska turismen.
Det är en tydlig skillnad med Asien och smittan finns inte här som på andra ställen.
Det är inte så att det är lock på och gömma saker. Vi som bor här hade märkt det på samma sätt som folk i Sverige märker och känner när något händer i Sverige.
Det är oerhört svårt mörka något för det egna folket, speciellt medicinska saker då många regelbundet uppsöker sjukhusen för läkarvård och kontrollera anhöriga.
Längre fram kommer vi alla säkerligen få mer information om hur förloppet sett ut och vad som troligen styrt i många fall. Jag har inte mer information än er, bara en något högre kunskap om hur smittspridning förlopp ser ut med bra åtgärder, varav jag glömt det mesta numera.
Det blir många medicinska utredningar med tiden. De från regimhåll i olika länder är jag ointresserad av, många missköter gravt, som bland andra Sverige, men det är en medicinska delen jag är nyfiken på.

Det är bra, jag känner till att fler länder har tropiskt klimat, men smittan har inte fått grepp i Thailand, trots närheten till Kina och den massiva kinesiska turismen.
Det är en tydlig skillnad med Asien och smittan finns inte här som på andra ställen.
Det är inte så att det är lock på och gömma saker. Vi som bor här hade märkt det på samma sätt som folk i Sverige märker och känner när något händer i Sverige.
Det är oerhört svårt mörka något för det egna folket, speciellt medicinska saker då många regelbundet uppsöker sjukhusen för läkarvård och kontrollera anhöriga.
Längre fram kommer vi alla säkerligen få mer information om hur förloppet sett ut och vad som troligen styrt i många fall. Jag har inte mer information än er, bara en något högre kunskap om hur smittspridning förlopp ser ut med bra åtgärder, varav jag glömt det mesta numera.
Det blir många medicinska utredningar med tiden. De från regimhåll i olika länder är jag ointresserad av, många missköter gravt, som bland andra Sverige, men det är en medicinska delen jag är nyfiken på.
Jag tror att med tiden kommer den största och ganska självklara anledningen till att vissa med mycket hårda restriktioner samt böter på att inte efterleva kraven lyckats hejda "droppsmittan" fram,
Nämligen det som AT in i det sista förnekat, men han nu börjar tillstå kan ha effekt i vården , märkligt hur envis vissa kan vara.
Hur lyder det gamla ordspråket ?
Envis som en Röd..... ??

Som epidemiolog vet du ju mest, men inte heller är det så många i Sverige som märkt något eller som känner någon som drabbats.
Jag tror att det här kanske är lite som även jag har här. Beror på hur mycket fall man hör från sina bekanta.
Min fru är ju 100% svensktalande så vi har mycket livliga diskussioner om vad som händer runt oss. Min fru har också behov av att få prata av sig på kvällen för att få ro och sova. Jag känner till för mycket om byborna och deras privatliv här.
Jag har kvar mina kontakter i Sverige, Line, Skype etc.
Jag har kännedom om betydligt fler fall i Sverige. Sveriges invånare är 10 milj och thailand är typ 70 milj.
Visst, om antalet döda hade varit samma i antal räknat hade chansen varit mindre höra om det i Thailand eftersom det per milj hade varit betydligt lägre.
Men folk är så vakna och nyfikna, vill veta om detta. Dödsfall är som du kanske vet inte en privat angelägenhet för närmaste familjen, det är mer liknande en fest där all bidrager ekonomiskt och deltager i fest med mat o dans. Mer öppet, mer information som sprids.
Det är många faktorer här.
Som jag säger, det blir många utredningar med tiden, varav de viktigaste är de medicinska. Regimer kan inget göra utan klara besked från medicinskt håll hur det kunde hända och vad vi måste göra för att skydda oss bättre i framtiden.

Senast ändrad:
Jag tror att med tiden kommer den största och ganska självklara anledningen till att vissa med mycket hårda restriktioner samt böter på att inte efterleva kraven lyckats hejda "droppsmittan" fram,
Nämligen det som AT in i det sista förnekat, men han nu börjar tillstå kan ha effekt i vården , märkligt hur envis vissa kan vara.
Hur lyder det gamla ordspråket ?
Envis som en Röd..... ??
Som jag nämnt tidigare, AT är obegriplig. Mina föråldrade kunskaper från 80-talet, varav jag glömt nästan allt, vet mer än det han säger på pressmöten nu 2020. Vetenskapen går tydligen bakåt numera.
Det finns bara ett sätt att möta en smitta som sprids där man inte har medicinskt motmedel. Sättet är väl känt och uttänkt av bättre hjärnor än våra, för länge sedan.
Jag är bara glad att jag bor här i Thailand och inte i Sverige. Jag kan garantera att jag inte hade ens en liten önskan åka till Sverige igen när denna pandemi blev känd. Jag var tvärtemot road av de svenskar som köade på flygplatsen för en resa till Sverige.

Senast ändrad:
Som jag nämnt tidigare, AT är obegriplig. Mina föråldrade kunskaper från 80-talet, varav jag glömt nästan allt, vet mer än det han säger på pressmöten nu 2020. Vetenskapen går tydligen bakåt numera.
Det finns bara ett sätt att möta en smitta som sprids där man inte har medicinskt motmedel. Sättet är väl känt och uttänkt av bättre hjärnor än våra, för länge sedan.
Jag är bara glad att jag bor här i Thailand och inte i Sverige. Jag kan garantera att jag inte hade ens en liten önskan åka till Sverige igen när denna pandemi blev känd. Jag var tvärtemot road av de svenskar som köade på flygplatsen för en resa till Sverige.
Mot bakgrund av vad du vet just nu, vad anser du om två teorier som framförts:

1. Vaccin för BCG och polio ger statistiskt sett ett visst skydd även för coronan.

2. Olika befolkningsgrupper kan vara olika mycket mottagliga allt annat lika.

1. Vaccin för BCG och polio ger statistiskt sett ett visst skydd även för coronan.

Båda är sanna, men i marginell betydelse. Orsaken bakom detta är då något olika. Säg hellre, kan det bidraga?
För att säga mer måste jag studera det mer i detalj och det undviker jag gärna på grund av mina andra åtaganden för tillfället.
Det är inte så att man lugnt kan slappa här. Det var vad frugan lovade när vi flyttade hit, hon skulle ta hand om allt sade hon.
Jojo, har man hört den förr eller?

Som epidemiolog vet du ju mest, men inte heller är det så många i Sverige som märkt något eller som känner någon som drabbats.
I Sverige är den lokala variationen stor. I stockholmstrakten är Rinkeby med omgivning hårt drabbat. I Södertälje är gruppen assyrier/assyrianer hårt drabbad. Jag bor själv i en hårt drabbad kommun men har trots detta inte märkt så mycket bortsett från när jag tittade till mina anhörigas gravar på kyrkogården. Då såg jag att det var ovanligt många nya gravar.

Troligtvis är det så att man märker mer i ett litet samhälle.

Hur pass stor skillnad har vi i detta , dvs vaccinering av de mest utsatta i vårt Svenska samhälle kontra den ursprungliga befolkningen , Jag vet ju att tonåringar som kommer hit kollas noga och ges tillex vaccination mot nämda sjukdomar , tänker på frugans barn när de kom hit , mycket noga uppföljda blev dessa i fråga om vaccinationer

Hur pass stor skillnad har vi i detta , dvs vaccinering av de mest utsatta i vårt Svenska samhälle kontra den ursprungliga befolkningen , Jag vet ju att tonåringar som kommer hit kollas noga och ges tillex vaccination mot nämda sjukdomar , tänker på frugans barn när de kom hit , mycket noga uppföljda blev dessa i fråga om vaccinationer
Ulf kanske har mer statistik tillgänglig då han verkar följa detta mer.
Men generellt sagt har nysvenskarna inte samma vaccineringsgrad, eller ens liknande.
Som du säger fångas barn upp i Sverige, de vuxna dock inte i samma grad.

Turister och deras pengar är mer värda än några små corona-virus, öppna inte upp för tidigt....och öppnade gjorde man.

Omkring 70 000 invånare i Galicien i nordvästra Spanien isoleras återigen från omvärlden på grund av spridningen av coronaviruset.

Inskränkningen följer på att cirka 200 000 invånare fått samma dom i Katalonien i nordost.

- För tillfället. . . har vi 106 positiva fall, vilket innebär en ökning från föregående dag med 21 fall, säger Jesús Vázquez, vid Galiciens hälsovårdsmyndighet, vid en presskonferens i regionhuvudstaden Lugo.

Han tillägger att det anses nödvändigt att skärpa restriktionerna och "isolera oss själva från möjligheten till exponentiell tillväxt vilket tenderar att inträffa i fall av samhällssmitta vilket, här, ännu inte har inträffat".

Det innebär att alla invånare i staden La Mariña, cirka 14 mil öster om A Coruña förbjuds att lämna sitt grannskap och att folksamlingar på fler än tio personer förbjuds. Området kommer i ett första skede att isoleras i fem dygn medan myndigheterna analyserar utvecklingen.

Under lördagen beslutades att över 200 000 människor, däribland invånarna i staden Lleida med runt 140 000 invånare, isoleras från omvärlden efter en ny virusvåg i Katalonien i Spanien.

Boende i grevskapet Segrià, i den västra delen av Katalonien, blev förbjudna att röra sig utanför den avspärrade zonen. Resor in i området förbjöds också.

Det hårt coronadrabbade Spanien öppnade gränserna för besökare från Schengenområdet och Storbritannien den 21 juni. Även turister från tolv länder utanför EU välkomnas till landet.

Ulf kanske har mer statistik tillgänglig då han verkar följa detta mer.
Men generellt sagt har nysvenskarna inte samma vaccineringsgrad, eller ens liknande.
Som du säger fångas barn upp i Sverige, de vuxna dock inte i samma grad.
Jag har ingen statistik men har hört läkare, som har jämfört olika länder. T ex Spanien tog bort vaccin för ett antal år sedan medan Portugal fortsatte. Om teorin stämmer kommer östeuropa att klara sig bra medan sydeuropa inkl benelux klarar sig dåligt.

I Sverige har vi ju många illegala och många som väntar på asyl. Sannolikt dåligt med vaccinationer. Har hört en siffra på omkring 100.000 illegala.
Det korrekta i Sverige är ju att skylla allt på socioekonomiska faktorer. Men det finns antagligen andra också.

Delar PeterSfa:s uppfattning om att det troligen rör sig om marginella effekter men eftersom vi rör oss med hela länder och stora absoluta tal blir det ändå intressant.

I väntan på att få borda och komma iväg, nu blir det till att planera några extra timmar för ankommande...

Suvarnabhumi is ready to receive foreign travellers and has put in place facilities under the Civil Aviation Authority of Thailand’s guidelines and the government’s regulations to contain the spread of Covid-19.

Wing Commander Suthirawat Suwanawat, Suvarnabhumi’s general manager, said the airport has set up checkpoints where passengers will be screened as well as a laboratory to conduct Covid-19 tests.

“The lab is equipped to conduct polymerase chain reaction [PCR] tests, which provides up to 95 per cent accurate result within 90 minutes,” he said.

“We have also turned the area near gates D3 and D4 into waiting rooms with restrooms and facilities for passengers waiting for test results. Seats have been kept socially distant, while the room will be regularly cleaned.”

Thai passengers will also have to undergo measures to contain spread of the disease.

Source: Suvarnabhumi, armed with Covid-19 lab, is ready for foreign arrivals

Nog mörkas det en del......

YANGON: Myanmar reported 23 cases of coronavirus infection on Friday among a group of people held in quarantine there after being deported from Thailand.

The health ministry said in a statement the group had tested positive while in a quarantine centre in Kayin state in the country’s southeast.

Thant Zin Aung, a lawmaker for Myawaddy township, which borders Thailand, said all 23 had been deported to Myanmar from Thailand on June 8.

Försiktighet hjälper ofta inte och resultatet kan vara förödande för ekonomin.
Hur många hus åker inte på vattenskador där husägaren inte haft en chans förutse.
Lika med viruset, finns inget sätt att förutse.
De som är smittade har definitivt ett mycket mindre droppsmittemoln runt sig med munskydd, men har du också skydd mot inandning är det flera steg bättre, totalt sett.

Ang. ansiktsmask som du nämner, en självklarhet att det hjälper hindra smittspridningen kan man tycka. Här en input från Harvard, man får väl anta att de inte har tillgång till samma expertis som Tegnell :)

"He estimates that if two people are wearing masks, the risk that one will infect the other drops by over 90%."
says Harvard T.H. Chan School of Public Health epidemiologist Michael Mina.

/ SatanG

Tillbaka
Topp