Corona viruset sprider sig

29 nya fall, exakt , den infon fick du från mitt inlägg . Ibland undrar jag hur du tänker. 29 nya fall , över 331 nya fall varje dag i Sverige och ökande sista dagarna ,
Finland gör något åt detta det gör inte Sverige . Vari ligger skillnaden mellan 29 fall och 331 . Finland har kontroll , Sverige har noll koll på smittspridningen
Självklart vill de inte öppna upp helt , de rekommenderar även nu munskydd på allmänna färdmedel , vad gör Sverige?
Ingenting

Hej

Det är inte jag som tänker utan Finländska myndigheter i det här fallet, dom ser ökningen som en följd av lättnader i restriktionerna och överväger nu att återinföra dom restriktioner man tog bort.

Min egen reflektion är att Finland precis som alla andra länder som valde nedstängning som strategi ser ut attdrabbas av ökad smittspridning när dom börjar öppna upp igen.

Mvh isan lover

Hej

Det är inte jag som tänker utan Finländska myndigheter i det här fallet, dom ser ökningen som en följd av lättnader i restriktionerna och överväger nu att återinföra dom restriktioner man tog bort.

Min egen reflektion är att Finland precis som alla andra länder som valde nedstängning som strategi ser ut attdrabbas av ökad smittspridning när dom börjar öppna upp igen.

Mvh isan lover
Nej, det är inte en konsekvens av nedstängning. Det är en konsekvens av lättade restriktioner. Det är faktiskt två helt olika saker.
Det är helt naturligt att en smitta tar ny fart när så snart man lättar restriktioner eftersom restriktioner håller tillbaks den.
D.v.s alla länder som lättar restriktioner får en ökning i smittade, helt oavsett om man stängt ned.
De som stängt ned minst, kommer få den kraftigaste ökningen av smittade eftersom de har en större bas smittade i botten.
Hur kraftig ökningen blir, beror sedan helt på hur man håller efter de nya fallen.

Hej

Kastrup som precis som andra flygplatser har drabbats av minskat resande under pandemin måste nu göra sig av med ca 1/4 del av sina anställda.

JONAS MÅNSSON
i går22:36
Coronapandemin och inställt flygresande har slagit hårt mot Kastrup. Nu meddelar den danska flygplatsen att personal varsal.
Enligt SVT hotas 650 personer av flygplatsens 2 600 anställda nu av uppsägning.
Passagerartrafiken minskade med 65,2 procent under första halvåret jämfört med samma period under 2019, enligt Copenhagen airport.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Om du anser att 29 fall är "en ökad smittspridning" .vad anser du då om dryga 300 nya fall, , bara en undran . Även Sverige har ökad smittspridning, trots att Sverige inte stängt ner, du skall se att Finland löser detta snabbt , dock inte den stelbenta och tröga FHM i vårt land ,
Finnarna tar tag i sånt direkt , till skillnad mot Svenska FHM
Sveriges dåliga hanterande av detta kommer att avspeglas i våra möjlighter att få åka till vårt kära Thailand i vinter

Nej, det är inte en konsekvens av nedstängning. Det är en konsekvens av lättade restriktioner. Det är faktiskt två helt olika saker.
Det är helt naturligt att en smitta tar ny fart när så snart man lättar restriktioner eftersom restriktioner håller tillbaks den.

Hej

Håller med om att ökad smittspridning verkar vara en naturlig utveckling när länder som stängde ned börjar lätta på sina restriktioner, kan på rak arm inte komma på något land som inte har drabbats på detta vis, det är ju enligt kritiker den svaga punkten i denna strategi.

Mvh isan lover

Om du anser att 29 fall är "en ökad smittspridning" .vad anser du då om dryga 300 nya fall, , bara en undran . Även Sverige har ökad smittspridning, trots att Sverige inte stängt ner, du skall se att Finland löser detta snabbt , dock inte den stelbenta och tröga FHM i vårt land ,
Sveriges dåliga hanterande av detta kommer att avspeglas i våra möjlighter att få åka till vårt kära Thailand i vinter

Hej

Återigen så är det inte jag som gör den bedömningen utan Finländska myndigheter.

Mvh isan lover

D.v.s alla länder som lättar restriktioner får en ökning i smittade, helt oavsett om man stängt ned.
De som stängt ned minst, kommer få den kraftigaste ökningen av smittade eftersom de har en större bas smittade i botten.
Hur kraftig ökningen blir, beror sedan helt på hur man håller efter de nya fallen.
Exakt så är det , Tack Peter . Inom en månad har vi femhundra nya fall per dygn i detta land , Finland har 6 personer i sjukhusvård i hela landet och noll på IVA , Jag anser det att ha lyckats extremt bra med begränsningen av smittan

Restriktioner i all ära , men nu är det även slut på semestrar för många i Finland , allmänna färdmedel innebär helt klart en stor smittorisk.

Hej

Håller med om att ökad smittspridning verkar vara en naturlig utveckling när länder som stängde ned börjar lätta på sina restriktioner, kan på rak arm inte komma på något land som inte har drabbats på detta vis, det är ju enligt kritiker den svaga punkten i denna strategi.

Mvh isan lover
Gäller alla, oavsett om man stängt ned eller inte. Restriktioner håller tillbaks, lättas de återfår smittan sina offer.

Gäller alla, oavsett om man stängt ned eller inte. Restriktioner håller tillbaks, lättas de återfår smittan sina offer.
Och utan restriktioener så får man som i vårt fall närstan 6000 avlidna samt flera hundra nya fall verje dygn ,, Bara att tänka till en stund så förstår man skillnaderna samt för och nackdelar. Dessutom så ser vi nu att ekonomin blev inte sämre än Sveriges pga av nedstängning. Så ett antal tusen människoliv till spillo helt i onödan och endast för prestigens och inkomptensens skull

Och utan restriktioener så får man som i vårt fall närstan 6000 avlidna samt flera hundra nya fall verje dygn ,, Bara att tänka till en stund så förstår man skillnaderna samt för och nackdelar. Dessutom så ser vi nu att ekonomin blev inte sämre än Sveriges pga av nedstängning. Så ett antal tusen människoliv till spillo helt i onödan och endast för prestigens och inkomptensens skull
Jag tycker det är synd att vissa försöker böja verkligheten till att det skulle vara en konsekvens av nedstängning och därmed mer eller mindre påstå att de som inte stänger ned slipper. Typ att Sverige skulle ligga bättre till där. Det är ju inte sant alls, då de som inte stängt ned, har en större bas smittade och därmed har en ännu större uppgång av smittade för varje släppt restriktion.
Sanningen är alltså invertering av det som påstås.

Eller med andra ord. Nedstängning är enbart en kraftigare form av restriktion. Då den är kraftigare har man fått ned antal smittade mer än den som inte stängt ned. När man lättar restriktioner får man alltså en betydligt lindrigare ökning av antal smittade från de som stängt ned, än de som inte stängde ned.

Om man har ca 30 smittade som var och en smittar 10 st har man nu 300 nya smittade som var och en ytterligare smittar 10 var (3 000).
Om man har ca 300 smittade som var och en smittar 10 st har man nu 3000 nya smittade som var och en ytterligare smittar 10 (30 000) var.
Enkel mattematik från grundskolan, typ..
Nu är det egentligen ännu värre, för jag satte här att man tar bort restriktioner helt får båda fallen samtidigt.
Så görs ju inte, utan det lättas stegvis. Vilket betyder att de som inte stängde ned kommer att få en ännu brantare kurva uppåt i antal smittade än i ex eftersom de har försteg.

Det är typ lika tokigt som påståendet som cirkulerade ett tag, att personer som släpps ur karantän ökar spridningstakten av smittan. Det är en tankevurpa. Man släpps ur karantän när man är frisk, man bidrager alltså inte alls till att öka smittan.

Och så var vi där igen men de borde ändra namn på papegojan till @Skip .

Jag tycker det är synd att vissa försöker böja verkligheten till att det skulle vara en konsekvens av nedstängning och därmed mer eller mindre påstå att de som inte stänger ned slipper. Typ att Sverige skulle ligga bättre till där. Det är ju inte sant alls, då de som inte stängt ned, har en större bas smittade och därmed har en ännu större uppgång av smittade för varje släppt restriktion.
Sanningen är alltså invertering av det som påstås.

Eller med andra ord. Nedstängning är enbart en kraftigare form av restriktion. Då den är kraftigare har man fått ned antal smittade mer än den som inte stängt ned. När man lättar restriktioner får man alltså en betydligt lindrigare ökning av antal smittade från de som stängt ned, än de som inte stängde ned.

Om man har ca 30 smittade som var och en smittar 10 st har man nu 300 nya smittade som var och en ytterligare smittar 10 var (3 000).
Om man har ca 300 smittade som var och en smittar 10 st har man nu 3000 nya smittade som var och en ytterligare smittar 10 (30 000) var.
Enkel mattematik från grundskolan, typ..
Nu är det egentligen ännu värre, för jag satte här att man tar bort restriktioner helt får båda fallen samtidigt.
Så görs ju inte, utan det lättas stegvis. Vilket betyder att de som inte stängde ned kommer att få en ännu brantare kurva uppåt i antal smittade än i ex eftersom de har försteg.

Det är typ lika tokigt som påståendet som cirkulerade ett tag, att personer som släpps ur karantän ökar spridningstakten av smittan. Det är en tankevurpa. Man släpps ur karantän när man är frisk, man bidrager alltså inte alls till att öka smittan.

Jodå, jag kan hålla med dig att IL har en "omskrivningsteknik" och ett sätt att skriva som gör att det blir lite religiös fanatism över hans inlägg.
Sverige har ju fortfarande långt mycket mer smitta än t.ex Finland, det är ju ofrånkomligt att inte upptäcka det.
Dock så klappar man ihop samhällena återigen och därav blir länder hårdare drabbade av en ökning oavsett vilken nivå den ökar från.

Jag förstår att din och Skips mening om hur man bör hantera Coronakrisen är någon form av Thailändsk eller Malaysisk strategi och då helst lite hårdare också. Frågan är hur länge man kan hålla på med att stänga, öppna, stänga, öppna, stänga och återigen öppna.

Hur IL väljer att presentera detta är ju beklagligt.
Hoppas Finland stänger ner ordentligt

Herregud!!! Skulle du inte sluta skriva i denna tråd? Eller börjar farbror bli senil.

Jodå, jag kan hålla med dig att IL har en "omskrivningsteknik" och ett sätt att skriva som gör att det blir lite religiös fanatism över hans inlägg.
Sverige har ju fortfarande långt mycket mer smitta än t.ex Finland, det är ju ofrånkomligt att inte upptäcka det.
Dock så klappar man ihop samhällena återigen och därav blir länder hårdare drabbade av en ökning oavsett vilken nivå den ökar från.

Jag förstår att din och Skips mening om hur man bör hantera Coronakrisen är någon form av Thailändsk eller Malaysisk strategi och då helst lite hårdare också. Frågan är hur länge man kan hålla på med att stänga, öppna, stänga, öppna, stänga och återigen öppna.

Hur IL väljer att presentera detta är ju beklagligt.
Hoppas Finland stänger ner ordentligt
Egentligen handlar det här helt om det kommer ett vaccin eller inte. OM det inte kommer ett vaccin kommer hela världen få en spridning och det enda som är "räddning" är en framtida flockimmunitet. Alla ansträngningar utöver att på bästa sätt sköta vården är rent ut sagt, rent slöseri.

Däremot om det kommer ett vaccin, återstår den enda bedömningen liv kontra pengar.
Ökade ansträngningar kostar mer pengar och ger mindre dödsfall. Spara pengar och skördade liv blir fler.
Sverige har tillsammans med en mindre skara länder, valt en väg där man accepterar fler egna döda för att slippa betala de pengar det annars kostar.
Det är ett vägval som är gjort.
Men det finns några åtgärder man av gammal hävd vet fungerar minska spridning av smittor som inte kostar samhället mer pengar. Här känns det som det gått prestige i saken. Det tycker jag är synd, då det är folket som betalar med sina liv för någon annans prestige.

Dessutom så har enligt ILs egen utsago inte Coronafrågan någon politisk koppling , FHM är opolitiskt likaså hanteringen av pandemin samt framställning av vaccin , Då kommer IL på att Ryssland och China är riktiga banditer med sin diktaturer , plötsligt blev det hela väldigt politiskt
Vet inte riktigt hur IL tänker i detta, men att det inte är konsekvent är då säkert :rolleyes:
Nej, FHM är såklart politiskt.
Tegnell blev utnämnd till statsepidemiolog under Freddes tid, så så måste det vara.

Om det kommer ett vaccin mot corona virus återstår att se. Vilken skydd det kan ge vet ingen heller.
Det finns ett antal virus vi inte har vaccin mot men vi har lärt mycket om hur man lever för att undvika spridning.
Thailands modell är inte att förakta trots att det mesta som skrivs om landet i Svenska tidningar och media är negativt och ofta nervärderande. Resultatet talar för sig.
Det kommer säkert nya mediciner som kanske fungerar, ungefär som mot Hiv.
Hepatit A är rätt vanlig i världen men vaccination är inte med obligatoriska programmet.
Nu börjar kunskapen växa även när det gäller Covid19 och att den bland annat är luftburen som man inte trodde från början.
Det gäller att hänga med i utvecklingen.
Kanske blir t ex munskydd obligatorisk i miljöer där det inte kan hållas avstånd till folk. (Även i Sverige kanske.)
Bara folk börjar lyssna på forskare som en viss Greta sa i ett annat sammanhang.
Idag är det nästan självmord för en seriös forskare att komma med en avvikande åsikt även om den skulle vara korrekt, för både folk och de styrande kommer att döma ut denna person som alarmist eller nekare av något slag.
Detta tror jag är farligare än själva virus.
Vad som gäller flockimmunitet så kan det vara tillämpligt när det gäller harar eller andra kortlivade djur.
Den typen av experiment med människor leder förmodligen till folkmord i stor skala.

Tillbaka
Topp