Corona viruset sprider sig

Har fundert o funderat
Se om jag kan spetsa till det lite.
Om vi inte hade haft Corona epidemi hade vi då haft noll döda.
Nej men betydligt färre döda.
Om det är något positivt med denna virus är det nog att när folk i viss mån har bättre hygien och är försiktiga för att i te bli smittade s färre dog i den vanliga influensan troligtvis. Denna statistik ger aldrig helt korrekt svar. Lägger in ett klipp och källan efter texten.

Varje år dör runt 90 000 personer i Sverige. Innan pandemin så innebar det att i genomsnitt runt 1 700 människor per vecka miste livet. Coronavirusets framfart tog den siffran upp till en topp på 2 500 döda under en vecka i början av april.

Här är en koll på överdödligheten under coronakrisen – i Sverige, i våra regioner och i Europa."

Nej men betydligt färre döda.
Om det är något positivt med denna virus är det nog att när folk i viss mån har bättre hygien och är försiktiga för att i te bli smittade s färre dog i den vanliga influensan troligtvis. Denna statistik ger aldrig helt korrekt svar. Lägger in ett klipp och källan efter texten.

Varje år dör runt 90 000 personer i Sverige. Innan pandemin så innebar det att i genomsnitt runt 1 700 människor per vecka miste livet. Coronavirusets framfart tog den siffran upp till en topp på 2 500 döda under en vecka i början av april.

Här är en koll på överdödligheten under coronakrisen – i Sverige, i våra regioner och i Europa."
Inte seriöst att jämför en enstaka toppvecka 2020 med ett årsgenomsnitt (utsmetat) för tidigare år !

Vänta med den jämförelsen tills vi har ett årsgenomsnitt för antalet döda per vecka för 2020 att jämföra med t.ex de senaste 10 årens årsgenomsnitt

Egentligen handlar det här helt om det kommer ett vaccin eller inte. OM det inte kommer ett vaccin kommer hela världen få en spridning och det enda som är "räddning" är en framtida flockimmunitet. Alla ansträngningar utöver att på bästa sätt sköta vården är rent ut sagt, rent slöseri.

Däremot om det kommer ett vaccin, återstår den enda bedömningen liv kontra pengar.
Ökade ansträngningar kostar mer pengar och ger mindre dödsfall. Spara pengar och skördade liv blir fler.
Sverige har tillsammans med en mindre skara länder, valt en väg där man accepterar fler egna döda för att slippa betala de pengar det annars kostar.
Det är ett vägval som är gjort.
Men det finns några åtgärder man av gammal hävd vet fungerar minska spridning av smittor som inte kostar samhället mer pengar. Här känns det som det gått prestige i saken. Det tycker jag är synd, då det är folket som betalar med sina liv för någon annans prestige.

Hur lång tid brukar det ta att få fram ett vaccin?

Inte seriöst att jämför en enstaka toppvecka 2020 med ett årsgenomsnitt (utsmetat) för tidigare år !

Vänta med den jämförelsen tills vi har ett årsgenomsnitt för antalet döda per vecka för 2020 att jämföra med t.ex de senaste 10 årens årsgenomsnitt

2019 var det dessutom ovanligt få som dog, vilket gör att 2020 med stor sannolikhet hade gått över snittet

Ja kanske ske det men denna typ av statistik ger aldrig svar på exakt hur många dog i Covid19. Det ger ändå en uppfattning om vad som hnder.
Det antalet är snart uppe på 6000 personer i Sverige och det kan inte dribblas bort med statistik.
De är bekräftade fall som har labb test på.
Jämförelsen av överdödlighet haltar ändå hur du än gör det. Annars har dödstalen sjunkit under sista tio åren undantaget blir nog just detta året.

Nu är det underdödlighet i Sverige. Många gamla och sjuka dog lite i förtid av Corona, det syns nu då förre än normalt avlider.

Får se om ett halvår vad årets utfall blev.

Jag har bekanta som var i Grebbestad för någon vecka sedan. Nästan alla, ca 30 av 35 som var med den veckan har nu testats positivt för Corona. Men ingen har blivit något vidare sjuk. Lite feber, hosta, osv... men inget allvarligt.

Så kanske är det början på andra vågen vi nu ser. Men känns som att de som nu drabbas inte får så allvarliga symptom.

Nästan som att fråga, hur långt är ett snöre?
Vi har teknik för att ta fram vacciner mot många virus och jag personligen ser inte att man skall börja med att förutsätta att det inte kommer gå.

Visst, det är svårt att ge ett svar. Själv gissar jag att dom bör bli färdiga med HIV vaccinet vilken dag som helst.
Ett vettigt vaccin kanske tar 5-10 år till Covid-19

Ok här lite seriös statistik och information. Lägg märke till att det ni skriver att detta är som ett normalt år har fullständigt fel. Och detta kan beräknas redan idag. Behöver inte vänta alls.
Sluta gärna att sprida konstiga idéer som skulle bevisa att denna pandemi inte rigtikt är ett pandemi utan nästan något normalt.
Folk måste börja ta detta på allvar.

Hej

Håller med, då först får vi facit på det här.

Mvh isan lover

Hej

Att jämföra ett år med ett annat ger helt riktigt ingenting, det måste vara en längre period av år, förmodligen ca 10-20 år för att man ska kunna få ett tillräckligt bra underlag.

Mvh isan lover

Jodå, det ger ett rätt bra underlag.
Ponera att det dör 90.000 människor varje år i 15 år. År 16 så dör det 80.000. Statistiskt sett så bör det dö fler efterkommande år då vi hade fler som överlevde än vanligt.
Sedan kan det även ha med stora årskullar att göra, men en underdödlighet ena året skapar mest troligt en överdödlighet året/åren efter.

Nu är det många här som förespråkar att använda mask för att skydda sig mot virus.
Jag har sen pandeminutbrottet skyddat mig genom att försöka hålla avstånd o spritat o tvättat händerna mer än jag brukar.Var köper jag en skyddande mask om jag nu måste ut o exponera mig för e.v smitta?

Tillbaka
Topp