Corona viruset sprider sig

Filtret ser lika ut som kupefiltret till min Huyndai. Sammanträffande? Är vi en konspiration på spåren?! Jag har länge misstänkt att sydkoreanerna håller på med något fuffens!
Haha, i det här fallet med Israel inblandat då. Virimask är Israelisk.
Men de har rätt mycket affärer i Asien, så vem vet?
Till Thailand leverera de vattenproduktion från luft.

76 people killed on Thai roads on Tuesday, 483 killed in August - year's fatalities top 8,500
Skall vi stänga av vägarna nu ?

Allt är ju relativt och om Sverige har knappt 6 000 coronadöda på 10 miljoner invånare så skulle Thailand kanske behöva 60 000 (8500 * 70/10) trafikdöda för att det skall vara samma nationella katastrof. Men inte ens med de dödssiffrorna tror jag att landet skulle stänga ned trafiken. :xmas_smiley:

Någon engelsk ekonom hade räknat ut att Sverige sparade c:a 100 Mdr på att ha mindre stränga restriktioner, jämfört med omvärldens åtgärder. Vi får väl postumt tacka dessa knappa 6000 för deras insats för landets ekonomi. :wai::wai::wai:

"Never was so much owed by so many to so few"
- Winston Churchill on 20 August 1940

Allt är ju relativt och om Sverige har knappt 6 000 coronadöda på 10 miljoner invånare så skulle Thailand kanske behöva 60 000 (8500 * 70/10) trafikdöda för att det skall vara samma nationella katastrof. Men inte ens med de dödssiffrorna tror jag att landet skulle stänga ned trafiken. :xmas_smiley:

Någon engelsk ekonom hade räknat ut att Sverige sparade c:a 100 Mdr på att ha mindre stränga restriktioner, jämfört med omvärldens åtgärder. Vi får väl postumt tacka dessa knappa 6000 för deras insats för landets ekonomi. :wai::wai::wai:

Jag ser gärna att man offrar en generation i taget.
Hellre mina kära föräldrar än att mina barn är arbetslösa i tjugo år.
När min tid börjar närma sig så tar jag smällen.

Jag ser gärna att man offrar en generation i taget.
Hellre mina kära föräldrar än att mina barn är arbetslösa i tjugo år.
När min tid börjar närma sig så tar jag smällen.

Är nog många som egentligen tänker så, men få vågar säga det. Samt att det är lättare att peka finger att någon gjort fel än att behöva ta besluten...

Likt i krig... hur många skall offras för att rädda de andra? Vilken ratio är acceptabel, en enormt svår diskussion.

Är nog många som egentligen tänker så, men få vågar säga det. Samt att det är lättare att peka finger att någon gjort fel än att behöva ta besluten...

Likt i krig... hur många skall offras för att rädda de andra? Vilken ratio är acceptabel, en enormt svår diskussion.
Sant.
Men krig är nog lättare.
Att offra sitt liv för fosterlandet är accepterat.
Men blandar man in pengar så är det inte ok.

Jag känner mig fortsatt pessimistisk till att kunna återvända detta år. Då smittan sprids och med Thai ögon så skall den bekämpas. Hårt. Vi som vill tillbaka och måste acceptera Thailands krav....på bl a försäkring 100 000 US dollar. Fick denna broschyr - tycker denna hälsa försäkring ser bra ut. Jag tror man skall se till att alla dokument är klara för REPA flight. Då du kan med mycket kort varsel få kliva på någonstans i Europa....Därför känner jag press att betala för en försäkring. De kollar enligt tidigare REPA flight resenärer att det är en årspremie som betalats och försäkringens omfattning mycket noggrant. Tidigare hade jag offert på lägsta premien 66 000 bath men LUMA erbjuder 20 000 bath!!!. Undrar om jag missat något - tänkte att jag delar med mig i forumet om någon annan har behov av försäkring p g a corona tider.

Bilagor

Och ett antal tusen dör varje år av trefikens luftföroreningar Exakta antalet är lika osäkert som av corona. Men även i det här fallet anses de som dör av luftföroreningar från biltrafik ett acceptabelt pris. Hur många av de som var bärare av corona verkligen dog av smittan vet vi lika lite som de som dog av luftföroreningar. I bägge fallen talar vi om flera tusen individer.

Och ett antal tusen dör varje år av trefikens luftföroreningar Exakta antalet är lika osäkert som av corona. Men även i det här fallet anses de som dör av luftföroreningar från biltrafik ett acceptabelt pris. Hur många av de som var bärare av corona verkligen dog av smittan vet vi lika lite som de som dog av luftföroreningar. I bägge fallen talar vi om flera tusen individer.
Nej det är inte alls osäkert. De som dör i Covid19 har absolut dött av Covid19 inte med viruset samtidigt som de dog i något annat.
Sluta med det där. Det är helt utom all tvivel att corona har dödat för tidigt nästan 6 tusen svenskar. Det är helt enkelt folkmord på grund av okunskap eller medvetet jävulskap.

Nej det är inte alls osäkert. De som dör i Covid19 har absolut dött av Covid19 inte med viruset samtidigt som de dog i något annat.
Sluta med det där. Det är helt utom all tvivel att corona har dödat för tidigt nästan 6 tusen svenskar. Det är helt enkelt folkmord på grund av okunskap eller medvetet jävulskap.
Håller inte med. Det är lsom med de som dör av luftföroreningar Där har vi också i så fall ett folkmord. Enligt trafikverket är det flera tusen varje år. Här accepteras det för att det koster så mycket att åtgärda.

Korrekt. Det är populärt numera att hävda de är döda med Covid19, inte av.
En myt, ingenting annat. Läkarna registrerar vad man dör av, inte med.
Kanske en dum fråga men eftersom jag inte vet så ställer jag den ändå:
Om man dör av Covid19. Vad exakt dör man av då?
Eller kanske mer korrekt, hur dör man?

Organsvikt alternativt syrebrist på grund av pajade lungor orsakat av covid19.
Det är lugnt, de utreder noggrant vad som orsakade dödsfallet.
Har man t.ex dött av kol eller lunginflammation orsakat av annat, registreras man inte som död av Covid19.
Visst finns det en risk att det skulle kunna ske, men det är därför man jämför tre olika redovisnigsmetoder. I det här fallet matchar de, så det betyder att enbart ett mycket begränsat fåtal har kunnat registreras fel.
Vi har det höga dödstal av Covid vi har, det är inte fel.
”Vi räknar döda av och inte med covid-19”

Hjärtinfarkt, hjärnblödning, överkörning av lastbil... 29 dagar efter positivt test. Men experterna ovan är ju av annan uppfattning.

Saxat ur artikeln ovan...
Folkhälsomyndighetens officiella räkning visar hur många som avlidit inom 30 dagar efter att de testats positivt för covid-19, och inkluderar därmed mycket riktigt ett antal personer som dör med covid-19 men av andra skäl.

Organsvikt alternativt syrebrist på grund av pajade lungor orsakat av covid19.
Det är lugnt, de utreder noggrant vad som orsakade dödsfallet.
Har man t.ex dött av kol eller lunginflammation orsakat av annat, registreras man inte som död av Covid19.
Visst finns det en risk att det skulle kunna ske, men det är därför man jämför tre olika redovisnigsmetoder. I det här fallet matchar de, så det betyder att enbart ett mycket begränsat fåtal har kunnat registreras fel.
Vi har det höga dödstal av Covid vi har, det är inte fel.
”Vi räknar döda av och inte med covid-19”
Tack för ett uttömmande svar.
Det uppskattar jag verkligen.
Men om man är 97 år gammal och dör efter sviterna av kol.
Dör man inte då av syrebrist eller organsvikt?
Tror att vissa fall ligger i gråzonen och hamnar i betraktarens ögon.
Vi är nog alla överens om att det är ett jäkligt elakt virus som
ger många en allt för tidig död men tyvärr så verkar folk delas upp i två läger.
Antigen är det svart eller så är det vitt.
För min del så är det mesta grått.

Hjärtinfarkt, hjärnblödning, överkörning av lastbil... 29 dagar efter positivt test. Men experterna ovan är ju av annan uppfattning.

Saxat ur artikeln ovan...
Folkhälsomyndighetens officiella räkning visar hur många som avlidit inom 30 dagar efter att de testats positivt för covid-19, och inkluderar därmed mycket riktigt ett antal personer som dör med covid-19 men av andra skäl.
Nja.
Jag är tveksam till att man registreras som avliden pga Corona om man blir överkörd av en lastbil.
Inte ens om chauffören hade Covid19.

Nja.
Jag är tveksam till att man registreras som avliden pga Corona om man blir överkörd av en lastbil.
Inte ens om chauffören hade Covid19.

Var på SVT nyheterna i Stockholm någon gång i början av sommaren när just Coronadödfallen diskuterades som detta kom upp. Det var en motorcykelförare som blev påkörd/överkörd och hade sedan ett positivt Coronatest.

Självklart är detta en ytterlighet åt ena hållet men det påvisar hur statistiska modeller inte är någon exakt vetenskap. I samma reportage fördes resonemang om att de som dött på äldreboende ändå skulle dött inom en snar framtid då medellivslängden på äldreboende var 7 månader.

Men i denna diskussion har det blivit väldigt svart eller vitt i debatten. Där båda sidor idiotförklarar den motsatta.

Trots min ringa ålder och brist på massa endagarskurser som gör mig till expert på det mesta så har jag lärt mig att världen inte är svart eller vitt utan att det mesta går i olika nyanser av grått.

Tillbaka
Topp