Corona viruset sprider sig

Var på SVT nyheterna i Stockholm någon gång i början av sommaren när just Coronadödfallen diskuterades som detta kom upp. Det var en motorcykelförare som blev påkörd/överkörd och hade sedan ett positivt Coronatest.

Självklart är detta en ytterlighet åt ena hållet men det påvisar hur statistiska modeller inte är någon exakt vetenskap. I samma reportage fördes resonemang om att de som dött på äldreboende ändå skulle dött inom en snar framtid då medellivslängden på äldreboende var 7 månader.

Men i denna diskussion har det blivit väldigt svart eller vitt i debatten. Där båda sidor idiotförklarar den motsatta.

Trots min ringa ålder och brist på massa endagarskurser som gör mig till expert på det mesta så har jag lärt mig att världen inte är svart eller vitt utan att det mesta går i olika nyanser av grått.
Du får satsa på tvådagarskurser istället.
Då blir du dubbelt så klok.;)

Tack för ett uttömmande svar.
Det uppskattar jag verkligen.
Men om man är 97 år gammal och dör efter sviterna av kol.
Dör man inte då av syrebrist eller organsvikt?
Tror att vissa fall ligger i gråzonen och hamnar i betraktarens ögon.
Vi är nog alla överens om att det är ett jäkligt elakt virus som
ger många en allt för tidig död men tyvärr så verkar folk delas upp i två läger.
Antigen är det svart eller så är det vitt.
För min del så är det mesta grått.
Det finns faktiskt en studie på det också. Nu har jag inte länken lätt tillgänglig då jag sitter med nallen. Generellt kan man säga att de som är döda registrerade som döda i covid19 hade lång tid kvar att leva.
Så även om den i huvudsak slagit mot äldre, så ligger ingen större felprocent där heller.

Det finns faktiskt en studie på det också. Nu har jag inte länken lätt tillgänglig då jag sitter med nallen. Generellt kan man säga att de som är döda registrerade som döda i covid19 hade lång tid kvar att leva.
Så även om den i huvudsak slagit mot äldre, så ligger ingen större felprocent där heller.
Så Agda 98 år och Algot 89 år hade lång tid kvar att leva? I den åldern så är veckor lång tid. Handlar det om Josefin på 22 år så är 75 år kvar att leva lång tid.
Vad menar du med lång tid kvar att leva?

Hjärtinfarkt, hjärnblödning, överkörning av lastbil... 29 dagar efter positivt test. Men experterna ovan är ju av annan uppfattning.

Saxat ur artikeln ovan...
Folkhälsomyndighetens officiella räkning visar hur många som avlidit inom 30 dagar efter att de testats positivt för covid-19, och inkluderar därmed mycket riktigt ett antal personer som dör med covid-19 men av andra skäl.
Absolut, men samma artikel visar också att det inte är någon mängd som registrerats fel på det sättet eftersom de olika redovisningsmetoderna matchar.
Så din tes blir motbevisad i samma artikel.

Så Agda 98 år och Algot 89 år hade lång tid kvar att leva? I den åldern så är veckor lång tid. Handlar det om Josefin på 22 år så är 75 år kvar att leva lång tid.
Vad menar du med lång tid kvar att leva?
Enligt utredningen jag läst talas om minst sexton månader.
Observera att jag sade generellt. Självklart kan ett fåtal ha dött mycket tidigt på grund av egen stor svaghet.
Men generellt sett, nej, det är hyfsat friska äldre som dött i förtid av covid19.

Enligt utredningen jag läst talas om minst sexton månader.
Observera att jag sade generellt. Självklart kan ett fåtal ha dött mycket tidigt på grund av egen stor svaghet.
Men generellt sett, nej, det är hyfsat friska äldre som dött i förtid av covid19.
Ok, det är sorgligt om det stämmer. 16 månader är ändå 16 månader, men om några av dessa personer då inte dött utan levt i genomsnitt 16 månader till utan att få gå ut, utan att få träffa sina anhöriga mm, då tror jag ändå dom hade gett upp och kanske somnat in efter 7-10 månader pga av att dom tappat lusten och otroligt olyckliga.
Då är frågan dö direkt eller tyna bort 7-16 månader senare ensam och olycklig utan närhet/anhöriga o frisk luft?

Ok, det är sorgligt om det stämmer. 16 månader är ändå 16 månader, men om några av dessa personer då inte dött utan levt i genomsnitt 16 månader till utan att få gå ut, utan att få träffa sina anhöriga mm, då tror jag ändå dom hade gett upp och kanske somnat in efter 7-10 månader pga av att dom tappat lusten och otroligt olyckliga.
Då är frågan dö direkt eller tyna bort 7-16 månader senare ensam och olycklig utan närhet/anhöriga o frisk luft?

Skillnad på omtanke och omtanke...
Omtanke så de inte dör av Covid...
Omtanke så de inte dör av tristess...

Min far är absolut i riskgrupp, 73år och hjärtopererad och med infektion i kroppen sedan 1år.

Idag har vi släktmiddag hos honom.
Han säger att han skall inte dö ensam och uttråkad. Han lever som vanligt med visa försiktighetåtgärder när han handlar.

Definiera hyfsat.
Det är ett ganska stort spann i det ordet.
Jag kan inte definera det mer exakt då jag inte har länken till utredningen just nu. Orkar inte släpa mig till datorn o starta den igen. Mitt i natten här.
Men generellt sett är det fråga om personer som inte skulle ha dött nu iaf, de dog i förtid.
Alla självklart med olika längd förkortade liv. Det här är ingen exakt vetenskap då vi inte har uppgift på framtiden. Det här är medicinstatistiskt, det är värt vad det är och inte mer.

Skillnad på omtanke och omtanke...
Omtanke så de inte dör av Covid...
Omtanke så de inte dör av tristess...

Min far är absolut i riskgrupp, 73år och hjärtopererad och med infektion i kroppen sedan 1år.

Idag har vi släktmiddag hos honom.
Han säger att han skall inte dö ensam och uttråkad. Han lever som vanligt med visa försiktighetåtgärder när han handlar.
Detsamma säger min mor som blir 80 år på tisdag.
I morgon ska vi ut och äta tillsammans och fira henne.
Hon ska självklart inte ha något stort kalas utan det blir vi som är närmast.
Brorsan brukar handla åt henne när dom är på Willys.
Brorsan tar ut pengar åt henne för hon vill inte använda kort.
Själv går hon till Coop och småhandlar någon gång per/vecka.
Hon lever som hon brukar men åldern och balansen gör att hon är inte runt och ränner, men hon går ut i den mån hon klarar, kramar inte om sina grannar utan sitter på sin uteplats och vinkar på grannarna och vi i närmaste familjen hälsar på utan visir.

Jag kan inte definera det mer exakt då jag inte har länken till utredningen just nu. Orkar inte släpa mig till datorn o starta den igen. Mitt i natten här.
Men generellt sett är det fråga om personer som inte skulle ha dött nu iaf, de dog i förtid.
Alla självklart med olika längd förkortade liv. Det här är ingen exakt vetenskap då vi inte har uppgift på framtiden. Det här är medicinstatistiskt, det är värt vad det är och inte mer.
Exakt.
Du har helt klart för dig.
Det är värt vad det är och inte mer.
Snarare mindre...

Det totala mängden folk som dör är inget mått på vad folk har dött av. Det är bara ett totalt antal som varierar. De som dör i Covid19 är offer för denna virus, absolut inget annat.

Hej

Tror inte att läkare och forskare är lika säkra som du på detta, har man ytterligare 3-4 livshotande sjukdomar som var och en ofta leder till en för tidig död så är det nog inte så lättat säga att det var just coronaviruset som tog livet av någon.

Mvh isan lover

Var på SVT nyheterna i Stockholm någon gång i början av sommaren när just Coronadödfallen diskuterades som detta kom upp. Det var en motorcykelförare som blev påkörd/överkörd och hade sedan ett positivt Coronatest.

Självklart är detta en ytterlighet åt ena hållet men det påvisar hur statistiska modeller inte är någon exakt vetenskap. I samma reportage fördes resonemang om att de som dött på äldreboende ändå skulle dött inom en snar framtid då medellivslängden på äldreboende var 7 månader.

Men i denna diskussion har det blivit väldigt svart eller vitt i debatten. Där båda sidor idiotförklarar den motsatta.

Trots min ringa ålder och brist på massa endagarskurser som gör mig till expert på det mesta så har jag lärt mig att världen inte är svart eller vitt utan att det mesta går i olika nyanser av grått.

Hej

En del verkar nästan tro att vi normalt inte har några människor som avlider alls i Sverige och att alla som nu avlider nu gör detta p.g.a Coronaviruset, så är det naturligtvis inte, en del kommuner har ju även äldreboenden som kallas för korttidsboenden och här är omsättningen på hyresgästerna alltid ganska hög, det ligger ju i sakens natur.

Mvh isan lover

Hej

I Grebbestad har nu minst 24 personer smittats av coronaviruset, besök på restaurang (bar) misstänks ligga bakom smittspridningen.

Smittutbrott kan ha kopplingar till Grebbestad.
Vårdpersonal från Kungälv, deltagare i ett födelsedagsfirande i Dals Ed och ett fotbollslag från Ale. Minst 24 av personerna har insjuknat i covid-19 och nu visar det sig att flera ur sällskapen varit vid samma restaurang. Detta enligt uppgifter till SVT Väst. Men Smittskydd Västra Götaland säger att de inte med säkerhet kan spåra utbrottet till den specifika restaurangen.

Mvh isan lover

Hjärtinfarkt, hjärnblödning, överkörning av lastbil... 29 dagar efter positivt test. Men experterna ovan är ju av annan uppfattning.

Saxat ur artikeln ovan...
Folkhälsomyndighetens officiella räkning visar hur många som avlidit inom 30 dagar efter att de testats positivt för covid-19, och inkluderar därmed mycket riktigt ett antal personer som dör med covid-19 men av andra skäl.
Blir alltid så fel när man saxar så att det stödjer den egna agendan. Lägg till läkarens kommentar till detta.
Lite Marjasin känsla över detta. :)

Hej

Trots att Thailand har väldigt få coronafall och är beroende av turism säger Chattan Kunjara Na Ayudhya på landets turistmyndighet att landets gränser kommer att bli stängda minst till 2021, han säger också att även om gränsen öppnas 2021 så tror han inte att antalet internationella besökare kommer att överstiga 7 miljoner under året.

Thailand Shuts its Borders to Tourism Until 2021
By Laura Taylor
-
14 August 2020 @ 16:19

Eev3kciX0AEhCys.jpeg

Phuket, Thailand: Closed till 2021 Credit: twitter @Coolmon2009

THE major tourist dependent countries have all begun to de-escalate out of strict quarantine measures, some with greater success than others. This choice to de-escalate has been taken by many countries as they rely on tourism as one of their main economic engines. However, an exception to this rule is Thailand.
Thailand has kept its borders completely closed to outside foreigners. The Telegraph reports that the ninth most visited country in the world (with 38.2 million tourists in 2019) has ruled out reopening internationally until at least 2021.

Chattan Kunjara Na Ayudhya, the director of the Thai tourism promotion agency, explained that although they have considered the possibility of reopening, the outbreaks of neighbouring countries such as Indonesia, the Philippines or Vietnam, has led them to be cautious and learn from other’s mistakes.
Chattan was also not optimistic about 2021: “Although we will reopen the borders in January, I do not expect us to exceed seven million tourists over the whole year.” It should be noted that tourism generates a substantial amount of revenue for the Asian country, 12 per cent of GDP (more than 60 billion dollars annually). So far, this nation that boasts of around 70 million inhabitants, Thailand has registered 3,300 cases and 58 deaths from Covid-19 in total.

Mvh isan lover

Hej

Thailands relativa framgång i bekämpningen av coronaviruset har lett till ett ekonomiskt misslyckande,
sedan pandemin startade har 70% av arbetskraften förlorat 47% av sin tidigare inkomst, 11% av dom små företagen har slagits ut permanent, 75% av all turismrelaterad verksamhet har förlorat minst 3/4 av sin omsättning.

Thailand’s Covid success turns economic failure
Kingdom's economic contraction is starting to bite as bankruptcies rise, unemployment swells and even tougher times ahead
By PETER JANSSENAUGUST 14, 2020

Thailand-Poverty-May-23-2020-e1593511700942.jpg

Pedestrians walk near a beggar along a sidewalk in Bangkok on May 23, 2020. Photo: AFP/ Romeo Gacad

BANGKOK – Thailand’s relative success in containing Covid-19 is being overshadowed as the pandemic’s impact on the kingdom’s devastated economy becomes more glaringly apparent.

Since the pandemic hit in March, 70% of Thailand’s national workforce has seen their average monthly income decline by 47%, 11% of micro and small businesses are verging on permanent closure and 75% of small tourism-related businesses have had their revenues decline by at least three-quarters.

These are some of the Asia Foundation’s revealing preliminary findings from national surveys the think tank conducted with local partners in May and June to assess Covid 19’s impact on what is expected to be one of Asia’s hardest-hit economies.

Mvh isan lover

Hej

Tror inte att läkare och forskare är lika säkra som du på detta, har man ytterligare 3-4 livshotande sjukdomar som var och en ofta leder till en för tidig död så är det nog inte så lättat säga att det var just coronaviruset som tog livet av någon.

Mvh isan lover
Forskare vet jag inte för det är ett diffust definition på ett yrke, men läkare är absolut säkra på detta. Finns inte på kartan att de skulle ta fel annat än ytterst få fall.
Jag är tämligen säker på att detta kommer att dömas hårt i framtiden.
Det blåser kalla vindar i Sverige, jag vill absolut inte åldras där.

Forskare vet jag inte för det är ett diffust definition på ett yrke, men läkare är absolut säkra på detta. Finns inte på kartan att de skulle ta fel annat än ytterst få fall.
Jag är tämligen säker på att detta kommer att dömas hårt i framtiden.
Det blåser kalla vindar i Sverige, jag vill absolut inte åldras där.

Hej

Själv är jag mer inne på att fler kommer att gå samma väg som Storbritannien som i veckan sänkte antalet döda i sin statistik med 5 000 genom att ändra sättet att räkna på, vad det gäller Sverige så är det fortsatt säkerligen ett av dom bästa länderna i världen att åldras i.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp