Corona viruset sprider sig

Om, det är ett stort om. Det var det i början av Covid19 också.
En sak vi måste vänja oss med är att inte ropa hej före vi är över bäcken.
Nej, och vissa behöver nog lära sig att inte skrika "vargen kommer" i tid och otid, själv är jag hjärtligt trött på dessa eviga "larm", Corona är bara det senaste i raden av saker som kommer att innebära en förfärlig död för oss om vi inte gör si eller så.
I början av mitt liv var det att vi skulle friteras eftersom ozonet försvann, sen skulle syret ta slut för att vi högg ned regnskogarna, sen skulle vi bli dränkta för att polarisarna smälter och nu senast är det då ett virus som skall ta kål på oss om vi inte går runt med en servett över ansiktet och slutar umgås med varandra. Uppenbarligen finns det ett behov av ett ogripbart helvete att hota oss människor med för att vi inte ska börja intressera oss för mer lokala, påverkbara, saker som att du riskerar att bli ihjälskjuten då du går ut med hunden, inte kan ta dig till jobbet för att tågen inte går och inte kommer att få någon pension när du blir gammal för att pengarna är slut.
Själv borde jag ha dött för längesen så jag kör på som vanligt.

Nej, och vissa behöver nog lära sig att inte skrika "vargen kommer" i tid och otid, själv är jag hjärtligt trött på dessa eviga "larm", Corona är bara det senaste i raden av saker som kommer att innebära en förfärlig död för oss om vi inte gör si eller så.
I början av mitt liv var det att vi skulle friteras eftersom ozonet försvann, sen skulle syret ta slut för att vi högg ned regnskogarna, sen skulle vi bli dränkta för att polarisarna smälter och nu senast är det då ett virus som skall ta kål på oss om vi inte går runt med en servett över ansiktet och slutar umgås med varandra. Uppenbarligen finns det ett behov av ett ogripbart helvete att hota oss människor med för att vi inte ska börja intressera oss för mer lokala, påverkbara, saker som att du riskerar att bli ihjälskjuten då du går ut med hunden, inte kan ta dig till jobbet för att tågen inte går och inte kommer att få någon pension när du blir gammal för att pengarna är slut.
Själv borde jag ha dött för längesen så jag kör på som vanligt.
Du anar inte hur mycket jag håller med dig.
Mitt inlägg är helt skapat av nuvarande situation och får tas som det

Det jag gjort mig "skyldig" till är att ha lagt in en studie som visar att det inte handlar om 3-6 månader, generellt sett. Och lagt in en länk ekonomi som visat att det ekonomiska argumentet du för inte håller.
Då blev det "liv i luckan".
Det tolkas mer som att ett antal andra personer här än mig, har svårt acceptera andra bilder av det som sker och har skett.
Vad gäller kommentaren om att det främst är åldrevården vi misslyckats i, så är det trots allt så att även om man frånräknar den gruppen ligger Sverige skyhögt över grannländerna. Till det skall man komma ihåg att det är FHM och regeringens uppgift att vara rådgivande och styrande i en sådan här situation. Vi har istället haft tafatta och till och med råd som ger vibbar om att basala skyddsåtgärder inte behöver vidtagas.
Till och med påstods det initialt, att smittan inte kommer att påverka Sverige.
Min bestämda åsikt är att de här argumenten inte håller. Jag ser dem enbart som ett sätt att skylla ifrån sig.

Nej, jag kräver inte att någon skall lägga sig för mig, eller tycka som jag. Det har jag aldrig gjort.
Men, däremot Samet, Dick och någon mer, har krävt exakt detta av mig.
Det ser jag som dålig stil.
Jag anser du projicerar.

Däremot precis som när andra kommentera mina inlägg, kommentarer jag också andras inlägg. När jag kommenterar gör jag det baserat på den kunskap och åsikt jag har precis som alla andra.
Som bland annat du borde sett när jag stödde dig och din post när du lade in länken om bristerna i sättet att räkna över respektive underdödlighet, du nämnde vi måste börja räkna negativt. Du hade helt rätt, det är stora brister i den statistiken och därför får och kan den inte vara ett tungt instrument. Det enda jag gjorde i mitt svar när jag stöttade dig var att bekräfta din artikel och lägga till fler variabler av samma typ som visar exakt vart bristerna är.
Med det här hoppas jag de här dumheterna får ett slut och vi ägnar oss åt trådens innehåll.
Tror att dödligheten i Sverige är konstant underdödlighet.
Räkanat på livslängd på hundra år för en befolkning på 10 mille så blir normaldödligheten 100 000.
Nu är det som så att en snittlivslängd på hundra år är en utopi, men jag tog till den siffran för att det är lätt att räkna och ändå komma över den högsta dödligheten de sista tio åren. Givetvis blir det ännu högre skillnad om man använder den officiellt beräknade livslängden på 82 år som ligger till grund för beräkningen av premiepension.

Ja det är helt korrekt och det är helt korrekt att i synnerhet de äldre får så allvarliga åkommor av det här viruset att de avlider.
Det jag vände mig emot var förklaringen med otur i just äldreboende som använts för flitigt. Även om man räknar bort den gruppen ligger vi inte på samma planhalva som våra grannar i totalt antal döda per milj invånare.
Jag anser att det är att förenkla för mycket. Det är helt enkelt inte förklaringen, på samma sätt som ev överregistrering inte är förklaringen.
Mina tankar om dödligheten inom äldrevården passar mer på politiska sidan.

Många säger sig vilja leva som vanligt och frågan är var gränsen går för vad som är acceptabelt. Ett fenomen som uppmärksammats de senaste dagarna är fester. Så här ser AT på dessa:

Statsepidemiolog Anders Tegnell pekar ut rejvfester och open air-evenemang som riskaktiviteter, och menar att risken ökar för en stor smittspridning.
Efter en vår av social distansering kommer uppgifter om att skogsrejv och open air-fester blivit vanligare runt om i landet under sommaren. Dagens nyheter rapporterar om fler illegala rejvfester i Stockholms skogar och i helgen stoppade polisen i Stockholm en olaglig skogsfest med runt 700 deltagare på Ekerö.
--------------
På TV visade man slutet på denna. Då hade polisen stoppat in ett stort antal i en SL-buss. Alla stå- och sittplatser föreföll utnyttjade.

En stor majoritet av de äldre som avlidit utanför sjukhus med bekräftad covid-19 hade också andra sjukdomar som bidrog till eller var helt avgörande för att patienten skulle dö. Det visar en granskning som Region Östergötland gjort.

Regionen har gått igenom alla fall där en äldre person avlidit i hemmet eller på särskilt boende med bekräftad covid-19. I 15 procent av de granskade fallen bedömdes coronaviruset ha varit den direkta dödsorsaken, men för hela 85 procent var viruset bara en bidragande orsak, eller påverkade till och med inte alls, rapporterar Läkartidningen och Vårdfokus.

"I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad. Men varje dödsfall är givetvis sorgligt för de närstående", säger Stefan Franzén, medicinsk direktör i Region Östergötland, i ett pressmeddelande.

Journaler från 122 personer har granskats, vilket är 51 procent av de 240 personer som hade avlidit i länet när granskningen gjordes. Bland de 122 avlidna som ingår i rapporten hade 111 omfattande samsjuklighet och 11 hade måttlig samsjuklighet. Hälften var 88 år eller äldre. De sjukdomar som var vanligaste bidragande orsaker till dödsfallen var hjärtsjukdom, lungsjukdom eller demens.

Texten från Aftonbladet..

Undrar om de politiker som fördelar resurserna har tänkt sig stanna kvar i Sverige när de uppnår pensionsåldern.
Flertalet av rikspolitikerna har löner och sidoinkomster som ligger över vad vanligt folk tjänar. Därmed har de möjlighet att planera för framtiden genom att satsa på olika pensionslösningar, fastighetsinköp mm. Om de vill stanna i Sverige eller satsa på ett land med lägre skatter är svårt att veta.

Många säger sig vilja leva som vanligt och frågan är var gränsen går för vad som är acceptabelt. Ett fenomen som uppmärksammats de senaste dagarna är fester. Så här ser AT på dessa:

Statsepidemiolog Anders Tegnell pekar ut rejvfester och open air-evenemang som riskaktiviteter, och menar att risken ökar för en stor smittspridning.
Efter en vår av social distansering kommer uppgifter om att skogsrejv och open air-fester blivit vanligare runt om i landet under sommaren. Dagens nyheter rapporterar om fler illegala rejvfester i Stockholms skogar och i helgen stoppade polisen i Stockholm en olaglig skogsfest med runt 700 deltagare på Ekerö.
--------------
På TV visade man slutet på denna. Då hade polisen stoppat in ett stort antal i en SL-buss. Alla stå- och sittplatser föreföll utnyttjade.
Din kommentar tyder på att även polisen tar lätt på det här med distansering.

En stor majoritet av de äldre som avlidit utanför sjukhus med bekräftad covid-19 hade också andra sjukdomar som bidrog till eller var helt avgörande för att patienten skulle dö. Det visar en granskning som Region Östergötland gjort.

Regionen har gått igenom alla fall där en äldre person avlidit i hemmet eller på särskilt boende med bekräftad covid-19. I 15 procent av de granskade fallen bedömdes coronaviruset ha varit den direkta dödsorsaken, men för hela 85 procent var viruset bara en bidragande orsak, eller påverkade till och med inte alls, rapporterar Läkartidningen och Vårdfokus.

"I några fall kan covid-19-diagnosen ha bidragit till att dödsfallet skedde tidigare än det annars skulle ha gjort. Granskningen visar att väldigt många av dem som avlidit med covid-19 utanför sjukhus hade förväntad kort överlevnad. Men varje dödsfall är givetvis sorgligt för de närstående", säger Stefan Franzén, medicinsk direktör i Region Östergötland, i ett pressmeddelande.

Journaler från 122 personer har granskats, vilket är 51 procent av de 240 personer som hade avlidit i länet när granskningen gjordes. Bland de 122 avlidna som ingår i rapporten hade 111 omfattande samsjuklighet och 11 hade måttlig samsjuklighet. Hälften var 88 år eller äldre. De sjukdomar som var vanligaste bidragande orsaker till dödsfallen var hjärtsjukdom, lungsjukdom eller demens.

Låter logiskt.
Konstigt att man kan läsa på TS att det inte stämmer.
( ologiskt )

Flertalet av rikspolitikerna har löner och sidoinkomster som ligger över vad vanligt folk tjänar. Därmed har de möjlighet att planera för framtiden genom att satsa på olika pensionslösningar, fastighetsinköp mm. Om de vill stanna i Sverige eller satsa på ett land med lägre skatter är svårt att veta.
visst men när de förbereder sig för att ha sin pensionärsvistelse i ex. Spanien så är misstanken att de inte prioriterar långsiktighet i planeringen av äldreboenden.

Det är iallafall klarlagt att inga politiker planerar att flytta till Thailand.
I så fall hade svensk sjukförsäkring gällt även där.
Inte riktigt säker på det då försäkringspengarna som behöver tas med i beräkningen helt enkelt inte är relevant diskutera med tanke på förmögenheten de tillskansat sig.
Personligen anser jag man inte skall underskatta girigheten.

Hej

Det här borde alla läsa och ta till sig av, att det skulle vara så här har en del av oss förstått länge, medans andra fortfarande går runt och tror att alla som avlider gör det av just coronaviruset, tror att vi kommer att få se fler såna här undersökningar med liknande resultat både ifrån andra regioner i Sverige och andra länder.

Mvh isan lover

Hej

Det här borde alla läsa och ta till sig av, att det skulle vara så här har en del av oss förstått länge, medans andra fortfarande går runt och tror att alla som avlider gör det av just coronaviruset, tror att vi kommer att få se fler såna här undersökningar med liknande resultat både ifrån andra regioner i Sverige och andra länder.

Mvh isan lover
Fast återigen, det är tre olika redovisningsmetoder varav enbart en också tar med personer som dött med Covoid19.
De andra två matchar med en ytterst liten diff som visar att det kan finnas "några" som rapporterats som med, samtidigt som de andra på grund av rapporteringsmetoden behöver justeras uppåt då det är latens före de data kommer in.
I klartext betyder det att det inte är en överrapportering,utan att det i grund stämmer.
Inte heller här kan man finna skillnaden som gör att vi i både nordiskt och världsperspektiv ligger sämst till.
Men all respekt för din åsikt, men det är så är det ligger till sakligt.
Det blir lätt missvisande om man bara lutar sig på enbart en redovisningsmetod.

Senast ändrad:
Hej

Mvh isan lover
Undersökningen är lite och innehåller flera osäkra faktorer. Min uppfattning är att det finns skäl att inte dra stora slutsatser av den här undersökningen om man inte har rysligt bråttom. Det kommer fram betydligt mer fakta senare. I Sverige har vi varit experter på medicinsk statistik länge men det brukar ta tid.

Fast återigen, det är tre olika redovisningsmetoder varav enbart en också tar med personer som dött med Covoid19.
De andra två matchar med en ytterst liten diff som visar att det kan finnas "några" som rapporterats som med, samtidigt som de andra på grund av rapporteringsmetoden behöver justeras uppåt då det är latens före de data kommer in.
I klartext betyder det att det inte är en överrapportering,utan att det i grund stämmer.
Inte heller här kan man finna skillnaden som gör att vi i både nordiskt och världsperspektiv ligger sämst till.
Men all respekt för din åsikt, men det är så är det ligger till sakligt.
Det blir lätt missvisande om man bara lutar sig på enbart en redovisningsmetod.
Visst ligger vi sämst till i Norden.
Där har du helt rätt.
Men sämst i världen?
Visa gärna mig det underlaget.

Tillbaka
Topp