Corona viruset sprider sig

Hej

I Norge har man tydligen stora problem med att få befolkningen att följa dom rekommendationer som myndigheterna ger, över 50% uppges bryta mot karantänsreglerna och krav på isolering.

Over halvparten av nordmenn bryter karantene og isolasjon
Seks av ti nordmenn som har fått pålegg om koronakarantene eller -isolasjon bryter pålegget. Verstingene er de over 50 år.

I mars viste beboerne i Fossheim borettslag i Oslo solidaritet i isolasjon som følge av korona-smitten som herjer samfunnet.FOTO: TORE MEEK

Publisert i går kl. 11:44 Oppdatert i går kl. 15:05

Undersøkelsen fra Universitetet i Bergen (UiB) og Folkehelseinstituttet (FHI) inkluderer 1704 personer.
402 har blitt bedt om å gå i karantene eller isolasjon og de har svart på ulike spørsmål med tre til seks ukers mellomrom.
Over halvparten opplyser at de at de har brutt karantenen eller isolasjonen de er blitt pålagt minst en gang. Kun 42 prosent gjennomførte.
Kun en fjerdedel av de som ikke har symptomer etterlever pålegg om karantene eller isolasjon.

1599801841079.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Om Sveriges strategi är misslyckad eller ej kan man nog diskutera, men vår Svenska strategi verkar i vart fall vara den enda hållbara över tid, just nu kopierar ju land efter land den Svenska strategin eftersom dom helt enkelt inte har råd att stänga ned igen.

Så vi kan nog sträcka på oss lite i Sverige och ge vår Folkhälsomyndighet lite beröm för att dom nästan var ensamma världen om att lägga fast en hållbar strategi som bygger på att medborgarna själva ska ta ansvar och följa dom råd som ges, vilket medför att man kan hålla pandemin i shack utan att stänga ned samhället

Mvh isan lover

Strategi eller mål.
Det var synd att man inte lyckades hålla smittan från äldre och sjuka.
Det har man varit relativt bra på i Norge och många andra länder.
Det bästa hade varit att unga människor hade blivit smittade, stannat hemma till dom var friska för att sedan gå på jobb eller vad dom nu sysslar med på dagarna.
Täta tester av vårdpersonal hade dessutom varit bra.

Nu ser det ut som att ett stort kaos drar igång runt om i de länder som har stängt ner tidigare och någon nedstängning vet man att man inte har råd med.
Vilka åtgärder man ska ta till vet jag inte. Men klart är att man måste hålla igång det ekonomiska hjulet mer än någonsin.

Strategi eller mål.
Det var synd att man inte lyckades hålla smittan från äldre och sjuka.
Det har man varit relativt bra på i Norge och många andra länder.
Det bästa hade varit att unga människor hade blivit smittade, stannat hemma till dom var friska för att sedan gå på jobb eller vad dom nu sysslar med på dagarna.
Täta tester av vårdpersonal hade dessutom varit bra.

Nu ser det ut som att ett stort kaos drar igång runt om i de länder som har stängt ner tidigare och någon nedstängning vet man att man inte har råd med.
Vilka åtgärder man ska ta till vet jag inte. Men klart är att man måste hålla igång det ekonomiska hjulet mer än någonsin.

Hej

Så är det och nu tvingar den ekonomiska verkligheten land efter land att följa Sveriges exempel, strategin med lockdown byggde ju på att en kortare nedstängning i kombination med stängda gränser i princip helt skulle stoppa smittspridningen inom det egna landet, men uppnådde också kortsiktigt stora framgångar, men strategin föll väl på att ett fungerande vaccin ännu inte finns.

Så sett i ett längre perspektiv ser den strategin ut att misslyckas kapitalt, vaccin saknas fortfarande, coronaviruset finns ju fortfarande kvar och smittspridningen ökar rejält igen och då har man inte råd att stänga ned en gång till, dessutom finns det ju forskningsresultat som tyder på att dom länder som har stängt ned framgångsrikast och haft minst antal smittade nu står nästintill utan immunitet och därmed riskerar att drabbas ännu hårdare än andra.

Mvh isan lover

Hej

Egentligen inte, men jag tycker att norrmännen eller rättare sagt deras regering har burit sig både egoistiskt och dumt åt mot Sverige och Svenskarna under pandemin, så på ett sätt skulle det vara skönt att svara med samma mynt.

Men vi är ju inte lika dumma och egoistiska som våra vänner på andra sidan Idefjorden så vi kom er nog inte att agera lika idiotiskt. :)

Mvh isan lover
tycker att de har haft en mer korrekt hållning än Danskarna. Danskarnas var en ren diskriminering. Det kan du inte beskylla Norrmännen för.

Det duktiga Israel kan vi väl ta upp igen?
Det kan vi göra efter Sverige varit igenom samma sak så det finns något att jämföra.
I första omgången rankades Israel som ett av världens säkraste länder, Sverige låg bland de sista.
Nu har Israel fått en ökning av antalet smittade efter lättnader restriktioner och folket agerade som att viruset nu är borta. Man återgick till gemenskap på badstränder och restauranger under sommaren, tidigare än Sverige.
Vad gjorde Svenskarna under semestern?
Vi avvaktar så vi får se vad som händer närmaste tiden. Nu är lite väl tidigt.

Det kan vi göra efter Sverige varit igenom samma sak så det finns något att jämföra.
I första omgången rankades Israel som ett av världens säkraste länder, Sverige låg bland de sista.
Nu har Israel fått en ökning av antalet smittade efter lättnader restriktioner och folket agerade som att viruset nu är borta. Man återgick till gemenskap på badstränder och restauranger under sommaren, tidigare än Sverige.

Ja, där ser man att man inte kan stänga ner eller isolera sig för att lösa problemet.
Skulle man ha ett vaccin inom sikte så kanske. Annars får men se till att man inte överbelastar sjukvården.

håller med om att utvärdering får vänta till nästa år. När vaccin kommer har vi facit om vad som var bäst.

Ja, där ser man att man inte kan stänga ner eller isolera sig för att lösa problemet.
Skulle man ha ett vaccin inom sikte så kanske. Annars får men se till att man inte överbelastar sjukvården.
Det finns inga sådana tecken alls. Det tog du direkt från fantasin.
Nedstängning kontra inte nedstängning visade sig att det sparade liv.
Som har varit på tapeten många gånger här tidigare, men som du vägrar inse av ren princip, är att ingen har haft strategin nedstängning och håll nedstängt. Ingen har heller haft strategin att använda nedstängning som generell modell. Det där är helt enkelt ett påhitt av flera här och stämmer inte med verkligheten.
Det är inte så som vissa svamlar här att andra länder anpassat sig till Sveriges modell. Tvärtom följer länderna fortfarande samma strategi de startade med, det är Sverige som hoppade över första steget.
Strategin var och är tydlig. Starta med nedstängning för att spara liv och ge sjukvården möjlighet anpassa sig, avsluta nedstängningen och ersätt med restriktioner. Det är vad länderna har följt. Dessutom råkar det vara exakt det tips jag gav initialt när den här tråden drog igång.
Att Sverige hoppade över första steget kan inte tolkas som att andra bytt till Sveriges modell. Den initiala nedstängningen andra länder gjorde har visat sig spara liv och gett sjukvården tid ställa om.
Den strategin har alltså visat sig vara lyckosam för de flesta länder.
Nu är vi i läget att pandemin tar ny fart igen och alla länder befinner sig i stadiet restriktioner.
Fler nedstängningar tror jag inte på om det inte visar sig att döda börjar ligga i drivor efter gatan, och det ser jag som en utopi. Det här viruset är inte så dödligt. Det är dessutom vaccin på väg med stor sannolikhet.
När den här andra ökningen av pandemin är över kan vi titta på hur länder klarat av detta, d.v.s. för Svenskars fall se om Sverige återigen sällar sig till de sämsta, eller om Sverige nu lärt sig efter första misslyckandet.
Jag håller personligen tummarna för att Sverige nu lärt sig och presterar bättre. Jag har med andra ord stor förhoppning.
Men att börja prata om att andra nu följer Sveriges modell är bara låg propaganda, givetvis är det inte så.
Låt oss vara hoppfulla inför framtiden.

Senast ändrad:
Det finns inga sådana tecken alls. Det tog du direkt från fantasin.
Nedstängning kontra inte nedstängning visade sig att det sparade liv.
Som har varit på tapeten många gånger här tidigare, men som du vägrar inse av ren princip, är att ingen har haft strategin nedstängning och håll nedstängt. Ingen har heller haft strategin att använda nedstängning som generell modell. Det där är helt enkelt ett påhitt av flera här och stämmer inte med verkligheten.
Det är inte så som vissa svamlar här att andra länder anpassat sig till Sveriges modell. Tvärtom följer länderna fortfarande samma strategi de startade med, det är Sverige som hoppade över första steget.
Strategin var och är tydlig. Starta med nedstängning för att spara liv och ge sjukvården möjlighet anpassa sig, avsluta nedstängningen och ersätt med restriktioner. Det är vad länderna har följt. Dessutom råkar det vara exakt det tips jag gav initialt när den här tråden drog igång.
Att Sverige hoppade över första steget kan inte tolkas som att andra bytt till Sveriges modell. Den initiala nedstängningen andra länder gjorde har visat sig spara liv och gett sjukvården tid ställa om.
Den strategin har alltså visat sig vara lyckosam för de flesta länder.
Nu är vi i läget att pandemin tar ny fart igen och alla länder befinner sig i stadiet restriktioner.
Fler nedstängningar tror jag inte på om det inte visar sig att döda börjar ligga i drivor efter gatan, och det ser jag som en utopi. Det här viruset är inte så dödligt. Det är dessutom vaccin på väg med stor sannolikhet.
När den här andra ökningen av pandemin är över kan vi titta på hur länder klarat av detta, d.v.s. för Svenskars fall se om Sverige återigen sällar sig till de sämsta, eller om Sverige nu lärt sig efter första misslyckandet.
Jag håller personligen tummarna för att Sverige nu lärt sig och presterar bättre. Jag har med andra ord stor förhoppning.
Men att börja prata om att andra nu följer Sveriges modell är bara låg propaganda, givetvis är det inte så.
Låt oss vara hoppfulla inför framtiden.

Inte ens i Sverige har vi haft döda människor i drivor längs gatorna

Nej det där med att hamstra dasspapper förstod jag inte riktigt vad folk tänkte på egentligen. Den av få produkter som Sverige är fullständigt självförsörjande på i åratal under en eventuell katastrof. Alltså en av få produkter det inte kan bli brist på i Sverige, det av allt väljer man hamstra.
Snacka om hjärnor som slog slint i grupp där.
Nåja, inget mer från mig nu.
Ha det.
Du bortser från den psykologiska effekten. Svenne fick känna glädjen av att lyckas hamstra något som man snackade om på TV. En sorts kompensation för att det blev brist på handsprit mm.

Inte ens i Sverige har vi haft döda människor i drivor längs gatorna
Nej och som jag sade, det är en utopi i min åsikt då detta virus inte är så dödligt.
Samtidigt skall man kanske tacka de högre makterna om man är troende, att det inte var ett rejält dödligt virus denna gång.
Det finns enormt mycket värre scenarion är det vi haft hittills under människans historia.
Jag själv är av åsikten att man måste lära sig av misstag man begår och minnas att nästa gång kan vara enorm mycket värre. Det finns inget att vinna på att blunda för misstag, bättre erkänna dem och lära sig.
Sverige är inte bäst som nu är visat, men har potentialen att bli om man är ödmjuk för situationen och lär sig.
Som jag sade, jag hoppas att nästa blir bättre. Det får räcka så.
Sedan stämmer det som jag sade tidigare, jag är lite trött på att diskutera om Kungariket Narnias eventuellt verkliga existens så jag gör inte så många inlägg här längre och önskar inte ha en diskussion om det.
Jag vill avvakta och se vad som händer under nu följande uppgång i smittade i den här pandemin. Sverige har pikat upp rejält enligt WHO, men det är efter en helg så det det är inte signifikant på något sätt då det ligger bra om man jämnar ut över helgen. Följande dag efter registreringen av helgen sjönk också.
Vi kan diskutera mer om vilka verkningar som är att vänta när vi har mer fakta på handen.
Just nu känns det för mig som ren förlust energi.

Senast ändrad:
Nej och som jag sade, det är en utopi i min åsikt då detta virus inte är så dödligt.
Samtidigt skall man kanske tacka de högre makterna om man är troende, att det inte var ett rejält dödligt virus denna gång.
Det finns enormt mycket värre scenarion är det vi haft hittills under människans historia.
Jag själv är av åsikten att man måste lära sig av misstag man begår och minnas att nästa gång kan vara enorm mycket värre. Det finns inget att vinna på att blunda för misstag, bättre erkänna dem och lära sig.
Sverige är inte bäst som nu är visat, men har potentialen att bli om man är ödmjuk för situationen och lär sig.
Som jag sade, jag hoppas att nästa blir bättre. Det får räcka så.
Sedan stämmer det som jag sade tidigare, jag är lite trött på att diskutera om Kungariket Narnias eventuellt verkliga existens så jag gör inte så många inlägg här längre och önskar inte ha en diskussion om det.
Jag vill avvakta och se vad som händer nu under följande uppgång i smittade i den här pandemin. Sverige har pikat upp rejält enligt WHO, men det är efter en helg så det det är inte signifikant på något sätt då det ligger bra om man jämnar ut över helgen. Följande dag efter registreringen av helgen sjönk också.
Vi kan diskutera mer om vilka verkningar som är att vänta när vi har mer fakta på handen.
Just nu känns det för mig som ren förlust energi.

Ja Israel har ju långt fler smittade (registrerade) men färre döda.
Antingen så måste vi ha fått en enormt farlig variant i Sverige, genetiskt klena eller så är våran statistik väldigt bristfällig. Jag tippar själv på det sista.

Om nu viruset inte är så väldans farligt så är det väl fruktansvärt dumt att stänga hela världen....

Ja Israel har ju långt fler smittade (registrerade) men färre döda.
Antingen så måste vi ha fått en enormt farlig variant i Sverige, genetiskt klena eller så är våran statistik väldigt bristfällig. Jag tippar själv på det sista.

Om nu viruset inte är så väldans farligt så är det väl fruktansvärt dumt att stänga hela världen....
Eller, är det som verkligheten visar. att vi har varit på en platå. Före platån genomfördes vissa åtgärder, Israel som du verkar gilla jämföra med klarade sig mycket väl i den.
Eftersom Israel hade sin period av folk i platån som bröt mot restriktioner tidigare än Sverige, ligger de också före i uppgången. Som jag sagt många gånger, vänta till Sverige kommit in i sin uppgång. Då först kan vi jämföra något.
Eller hade du tänkt dig vi skall jämföra en saklig situation Israel befinner sig i just nu på grund av att folket bröt mot restriktioner och jämföra med en önskebild om hur Sverige kommer hantera sin när det kommer dit?
Nej, vänta till Sverige haft sin uppgång.

Senast ändrad:
Eller, är det som verkligheten visar. att vi har varit på en platå. Före platån genomfördes vissa åtgärder, Israel som du verkar gilla jämföra med klarade sig mycket väl i den.
Eftersom Israel hade sin period av folk i platån som bröt mot restriktioner tidigare än Sverige, ligger de också före i uppgången. Som jag sagt många gånger, vänta till Sverige kommit in i sin uppgång. Då först kan vi jämföra något.
Eller hade du tänkt dig vi skall jämföra en saklig situation Israel befinner sig i just nu på grund av att folket bröt mot restriktioner och jämföra med en önskebild om hur Sverige kommer hantera sin när det kommer dit?
Nej, vänta till Sverige haft sin uppgång.

Nu får jag inte ihop matematiken

Tillbaka
Topp