Corona viruset sprider sig

Men.... vi ser ju inte någon enorm ökning i antalet döda? Det är ju detta som är intressant, varför stänga hela samhället för en sjukdom som inte är särskilt dödlig längre?
Ledsen för lite lång text här.
Angående nedstängning svarar jag separat.
Jag är som kanske iaf en del känner till förespråkare, för att använda alla former av restriktioner baserat på behov, det inkluderar nedstängning som ett alternativ av den absolut kraftigaste sorten.
Som en generell grund anser jag att man inte skall skjuta mygg med kanon, nedstängning är ett av de kraftigaste verktygen.
I början på en pandemi beror det helt och hållet på vad man vet om viruset. I vårt fall var det rapporter om en hög dödlighet och befarad snabb smittspridning. I det läget stänger man ned, OM det inte var så att man redan varit snabba och hade en generell beredskap och hade satt upp restriktioner på inkommande flygfält och genomförde aktiv smittspårning av sjuka.
Nedstängning är alltså till för att hjälpa sjukvården anpassa sig.
Kom ihåg att initialt tror man väldigt mycket och vet väldigt lite.

Med tiden lär man sig mer, man ser t.ex. att dödstalen inte var så stora i den här omgången initialt. Men, man vet att om viruset släpps fritt i samhället, om man t.ex. skulle sikta på flockimmunitet som verktyg, då ökar risken för flertalet oönskade mutationer som kan vara mycket värre.

Vad gäller fortsatt nedstängning efter den initial om det funnits behov av den, anser jag den skall ske bara i extremfall. Första klarar ekonomi och folk, fler blir mycket kännbara.
De flesta länder jag har hört om och det är inte många då jag inte följer detta nämnvärt har svarat mot ökade smittspridningen med att skärpa restriktioner. Israel känner jag till som enda som stängt ned igen.
Generellt sett har jag alltid sedan denna tråd startat förespråkat restriktioner, smittspårning och karantän som huvudsakliga verktyg. Nedstängning är bara extremfallet.
Och nej, det är inte det registrerade antalet dödsfall man tittar på som argument för restriktionerna, det är i huvudsak risken för en vild smittspridning.
Sprids det vilt och det muterar som följd, kan vi hamna i rejält dålig situation.

Senast ändrad:
Den statistiken jag presenterade är antal döda per dag, inte någon procentandel av befolkningen så den förklaringen köper jag inte.
Ok, kurvan för dödstal hade inte någon eftersläpning i första vågen men visst, den kanske har det nu då. Då får vi vänta en månad och se om du hade rätt. Annars har vi gjort våld på människors demokratiska rättigheter ännu en månad.
Du gör jämförelsen med antalet smittade. Eftersom det är minde dödsfall per smittad så är det högst relevant.
Du får att kraftig fall i antal döda med ökad testning.
Jo kurvan för döda släpade något i våras också,zomma in i starten så ser du det. Däremot var den kortare då eftersom det var akutfallen som kom till kännedom, de fallen dog rätt snabbt då de redan var så illa däran.
Idag eftersom du har så många yngre som helt enkelt normalt sett inte dör i statistiken får du inte samma dödstal längre. Idag måste det vara en betydligt högre grad av smittade före du börjar se dödsfallen och de kommer med förskjutning.

Nu är jag inte riktigt med... gör alltså ökad testning att färre människor dör? Oavsett vilka åtgärder du vidtar som en konsekvens av informationen du får fram via testningen?
I den statistiken du tittar på gör den det ja.
Ju mer du testar, desto förre dödsfall får du i förhållandet mellan registrerade smittade och döda på grund av sjukdomen.
Orsaken är som jag nämnt att testar du inte så får du bara in de som är så sjuka att de sökte vård, och de är i farozonen att dö.
Med ökad testning får du in personer som inte ens har symptom och blir sjuka i viss utsträckning.
Statistiskt minskar dödstalen eftersom du för in fler och fler personer i statistiken som helt enkelt inte dör för de var inte i farozonen.

I den statistiken du tittar på gör den det ja.
Ju mer du testar, desto förre dödsfall får du i förhållandet mellan registrerade smittade och döda på grund av sjukdomen.
Orsaken är som jag nämnt att testar du inte så får du bara in de som är så sjuka att de sökte vård, och de är i farozonen att dö.
Med ökad testning får du in personer som inte ens har symptom och blir sjuka i viss utsträckning.
Statistiskt minskar dödstalen eftersom du för in fler och fler personer i statistiken som helt enkelt inte dör för de var inte i farozonen.
Åter igen.... den statistik jag visade är dels faktiskt antal döda och dels faktiskt antal testade positiva. Ingen av kurvorna visar något förhållande mellan döda och testade

Åter igen.... den statistik jag visade är dels faktiskt antal döda och dels faktiskt antal testade positiva. Ingen av kurvorna visar något förhållande mellan döda och testade
Det var ju exakt den jämförelsen du gjorde när du startade dessa inlägg. Du reagerade över att dödsfallen inte följer kurvan för smittade.
Det vi talar om är orsaken varför den inte gör det.

Har du inte insett att det inte går att diskutera med folk som inte kan ta till sig andras synpunkter? De självutnämnda experterna ger sig aldrig, mycket tråkigt liv de måste ha.

Har du inte insett att det inte går att diskutera med folk som inte kan ta till sig andras synpunkter? De självutnämnda experterna ger sig aldrig, mycket tråkigt liv de måste ha.

20200924_084145.webp

Ja eftersläpning på döda är ju minst två veckor men många gånger fyra veckor.

Sen diskuteras det ju om viruset blivit mildare, det är visst vanligt att virus muterar till en mildare variant för att inte dö ut, en mildare variant gör ju att viruset enklare förs vidare. Om detta hänt lär vi väl få se om några månader när andra vågen nått riskgrupper i större utsträckning.
Källa på att det är två - fyra veckors eftersläpning på att registrera ett dödsfall?
Gärna en seriös källa.
@PeterSfa uppfyller inte det kravet.

Källa på att det är två - fyra veckors eftersläpning på att registrera ett dödsfall?
Gärna en seriös källa.
@PeterSfa uppfyller inte det kravet.
Där är rätt känt att man inte dör knall och fall när man kommer in på sjukhuset? Man har en viss behandlingstid som rör sig om upp till några veckor. Till det rekommenderar jag gå till SCB hemsida och där själv läsa, att de säger att det tar minst två veckor för dem registrera. Alltså tar det inte två veckor enligt SCB utan MINST.
Därför jag säger att det initialt är den eftersläpningen.
Däremot, eftersom SCB registrerar på rätt dödsdatum kan man i efterhand se dödsfallen på rätt datum med enbart sjukdomsförloppets tid från registrerad som sjuk till död.

Senast ändrad:
Eftersom det blir fler yngre registrerad så minskar statistiskt dödstalet i procent.
Den trenden idag jämfört med i våras håller i sig, d.v.s. ökar den inte på samma sätt eftersom idag står testade yngre för en mycket större del av statistiken. Att vi testar idag har inte korrigerat statistiken bakåt.
Men det här är bara en delfaktor då fler saker väger in.
Till det här, när smittotalet börjar gå upp kommer inte siffran för döda att öka samtidigt, den släpar efter med minst två veckor, fel den släpar efter med minst en månad. Minst två veckor för att bli så sjuk att man trots vård avlider, minst två veckor till för att ha registrerats som död i registren.
Det behövdes ingen mask på den kroken för att du skulle nappa.
Att man oftast inte dör direkt när man kommer in på sjukhusområdet är vi nog överens om.
Men enligt din sista mening i citatet ovan så påstår du att det tar minst två veckor att registrera en avliden som död.
Under helgerna har vi haft en eftersläpning i registrerade dödsfall.
Därför har de nu slutat att lämna ut några siffror under helgerna.
Även måndag och tisdag kan det diffa lite.
Men två veckor?

Det behövdes ingen mask på den kroken för att du skulle nappa.
Att man oftast inte dör direkt när man kommer in på sjukhusområdet är vi nog överens om.
Men enligt din sista mening i citatet ovan så påstår du att det tar minst två veckor att registrera en avliden som död.
Under helgerna har vi haft en eftersläpning i registrerade dödsfall.
Därför har de nu slutat att lämna ut några siffror under helgerna.
Även måndag och tisdag kan det diffa lite.
Men två veckor?
Jag gjorde också referensen till källan SCB ja. Man kan också se ungefär de tiderna i dödsorsaksregistren.
Preliminär data börjar komma in ja, inte slutgiltigt.
Går man på preliminär data hamnar man med i skägget brevlådan rätt snabbt som media gjorde förut, speciellt med tanke på hur få det är idag som är registrerade som sjuka i covid19 som dör. Under 2% om jag minns rätt.

Visst, jag gör jämförelsen men du påstod att det faktiska antalet döda går ned, och det kan det knappast göra.
Det faktiska antalet i statistiken i den jämförelsen går ned ja. Det fanns ingen referens att antal personer i sig dör mindre.
Det är statistiska siffror vi talar om när man jämför två statistiker, en med smittade och en med döda.
Det är ren matematik, om man i en mängd ökar antalet personer som helt enkelt inte kommer dö i Covid, minskar antalet döda jämfört med antal registrerade eftersom gruppen totalt sett ökar man de döda är kvar på samma mängd eller ökar med den dödlighetsprocent vi ser nu, ungefär.
Kom ihåg att man räknar dödligheten i procent av antalet sjuka.
Självklart kan du säga att antalet som inte dör är större i den mängden och de döda det samma eller något fler. Går på ett ut i statistik.

Senast ändrad:
Jag har inte alls tittat på den statistiken och hur den ser ut faktisk idag, men det är de här faktorerna som räknades upp i läromedlen förr i tiden.
Kom ihåg att jag inte detaljstuderar det här alls eftersom jag har helt andra saker jag sysslar med om dagarna.
Har du tid över att kolla den, tror jag vi alla tycker det skulle vara intressant se om det kan vara en delförklaring. Del eftersom det är flera faktorer som spelar in här.

Idag ska jag syssla med flygande och har således inte tid.
Jag finner allt ganska ointressant då man inte kan göra någon vettig statistik på ofullständig indata om man dessutom har tänkt göra jämförelser av statistiken.

Detaljerade beräkningar av ”rough guesstimates” är resultatet.
Någon form för reverse engineering som bygger på okvalificerade gissningar.

Får se om jag får tid något annat år

Jag finner allt ganska ointressant då man inte kan göra någon vettig statistik på ofullständig indata om man dessutom har tänkt göra jämförelser av statistiken.

Haha var det en pudel när du försökte få till covid statistik med hjälp av priset på en burk tonfisk.

Ta en snabbkurs i statistik, kan vara trevligt att kunna följa med i debatten.

Då är vi helt överens. En av orsakerna till att jag inte följer det här i detalj.
Man får bara huvudvärk som konsekvens om man skall ge sig för djupt in i ett gungfly.
Jag gav förslaget enbart för att du nämnde man borde kunna se det i en sådan statistik.

Nu har ju redan ett svar kommit. Jag menar inte eftersläpning av registrering utan att man lever två till fyra veckor innan man dör, om man dör. Så man kan inte jämföra antal som smittad idag med hur många som dog i dag.
Lägg till att det FHM talar om i sin statistik är den tid de sammanställer data och inte den dag personer smittades eller testades. De kan inte göra sin sammanställning före de fått in data, den tid det tar för dem att få data beror på dödsorsaksundersökningen och läkarens registrering. Det sitter ingen automatisk räknare på sängen som skickar data till FHM. Inte heller har FHM någon utsänd enkom för det här som har en annan bedömning än sjulkvårdspersonalen.
FHM registrerar smittade och döda på statistikdatum (rapportdatum), inte smittodatum eller dödsdatum. SCB och Dödsorsaksregistret går däremot på korrekta datum men uppdaterar löpande.
Viss data tas från snabbare register, det är lagg i hela systemet och därför uppdateras registren relativt lång tid efteråt.

Daglig data
  • Daglig data sammanställs tisdag till fredag med anmälningar inkomna fram till föregående dag. Siffrorna görs tillgängliga vardagar kl 14.00.
  • Föregående dags antal är ofullständigt och blir komplett först följande dag.
Veckodata
Veckodata sammanställs veckovis fram till och med föregående söndag och görs tillgänglig torsdagar kl 14.00.

Laboratoriebekräftade fall och intensivvårdade fall
  • Antalet fall som redovisas i statistiken är baserat på laboratoriebekräftade fall anmälda enligt smittskyddslagen och redovisas enligt rapporteringsdatum, inklusive positiva prover tagna inom sentinelprovtagningen.
  • Data om antal intensivvårdade inhämtas från svenska intensivvårdsregistrets särskilda rapporteringsmodul SIRI och redovisas enligt dag då intensivvård påbörjades. Endast fall som är laboratoriebekräftade ingår i Folkhälsomyndighetens rapportering av intensivvårdade, antalet kan därför skilja sig något från svenska intensivvårdsregistrets statistik.
  • Viss fördröjning i rapportering och komplettering av uppgifter om nya fall och avlidna fall förekommer så de senaste dagarnas antal (speciellt under helgdagar) ska tolkas med försiktighet.

Senast ändrad:

Tillbaka
Topp