Corona viruset sprider sig

En oväntad förändring har skett i Stockholm. I våras var det Rinkeby och liknade fattiga orter som toppade. Nu är det innerstaden som toppar. Ska bli intressant att höra AT:s förklaring till förändringen.
Står mycket mer på SvT.se t ex en tabell för alla kommuner/stadsdelar.

---------------

Coronaviruset i Stockholm
• Torsdagens siffror från region Stockholm visar en ökning på 1 125 nya fall av covid-19 i länet sedan igår. Totalt har 40 090 personer bekräftats smittade. Två nya dödsfall har rapporterats sedan tisdagen. Totalt har 2 449 personer avlidit i länet.
• På onsdagen intensivvårdades 24 patienter för covid-19 i Region Stockholm, vilket är två fler än på tisdagen. Totalt vårdas 231 patienter med konstaterad covid-19 på akutsjukhus eller geriatrisk vård, inklusive de på intensiven.

Hej

Det har ju sagts att det den här gången bl.a är yngre människor som är ute på krogen och festar som ligger bakom mycket av den nuvarande smittspridningen, även om dom inte blir så sjuka själva så kan dom ju smitta andra.

Mvh isan lover

Tycker du överdriver. "Alla" tar inte sitt ansvar och detta är ett problem i framför allt storstäderna. Det kan komma fler restriktioner. Vi svenskar i form av regering och myndigheter är ju av tradition lite trögare än många andra. Nu drabbas de rikare och finare delarna i Stockholm. Detta kan möjligen också påverka ivern att göra något.

Hej

Att ungdomar i städerna skiter i restriktionerna och festar på som vanligt är naturligtvis ett problem, men det är ju inte restriktionernas fel utan individers beslut som tas trots att dom mycket väl vet att dom riskerar att sprida smitta.

Slutar dom inte med detta och underkastar sig restriktionerna så återstår väl tyvärr inget annat än att stänga ned krogar och nattklubbar i storstäderna, det vore ju tråkigt och det skulle drabba ägare och anställda hårt, men man kan ju inte tillåta en del att egoistiskt roa sig med följden att sprida hur mycket smitta som helst.

Mvh isan lover

Hej

Att ungdomar i städerna skiter i restriktionerna och festar på som vanligt är naturligtvis ett problem, men det är ju inte restriktionernas fel utan individers beslut som tas trots att dom mycket väl vet att dom riskerar att sprida smitta.

Slutar dom inte med detta och underkastar sig restriktionerna så återstår väl tyvärr inget annat än att stänga ned krogar och nattklubbar i storstäderna, det vore ju tråkigt och det skulle drabba ägare och anställda hårt, men man kan ju inte tillåta en del att egoistiskt roa sig med följden att sprida hur mycket smitta som helst.

Mvh isan lover
Det som du beskriver anser jag att myndigheterna borde tagit beslut mot tillsammans med att bötlägga stora fester i förbjudna utrymmen.

Det har skrivits en bok som heter "Flocken" och som handlar om coronan och varför AT valde den "strategi" som han valde. Ett mindre del återberättas i SvD. Läsvärt.

Det har skrivits en bok som heter "Flocken" och som handlar om coronan och varför AT valde den "strategi" som han valde. Ett mindre del återberättas i SvD. Läsvärt.

Hej

Hörde om detta på nyheterna idag, men det är ju tveksamt om det verkligen finns något beslut om att satsa på flockimmunitet, det verkar mer vara så att en eventuell flockimmunitet kunde bli resultatet av den strategi Sverige valde eftersom man helt riktigt trodde att ett vaccin låg ganska långt bort vid denna tidpunkt.

Mvh isan lover

Stänger England igen, läste också imorse om att forskare rekomenderar att stänga ner Sverige nu annars kan det bli riktigt illa om ett par veckor.
Norrmännen och Danskarna har ju stängt ner.

Under denna andra lockdown får engelsmän inte umgås med personer i andra hushåll och får bara lämna hemmet för motion, matinköp, studier eller arbete som inte kan göras hemifrån.

Stänger England igen, läste också imorse om att forskare rekomenderar att stänga ner Sverige nu annars kan det bli riktigt illa om ett par veckor.
Norrmännen och Danskarna har ju stängt ner.

Under denna andra lockdown får engelsmän inte umgås med personer i andra hushåll och får bara lämna hemmet för motion, matinköp, studier eller arbete som inte kan göras hemifrån.

Jag vill minnas att "forskare" sa samma sak för några månader sedan? Jag tror fortfarande inte det är någon bra metod att hantera den här krisen.

Jag vill minnas att "forskare" sa samma sak för några månader sedan? Jag tror fortfarande inte det är någon bra metod att hantera den här krisen.
Ja vi får se hur det går nu, förra gången det var som värst gick Sverige ifrån förkylningssäsong påväg till sommarsäsong.
Nu är det lika många fall igen men påväg in i början av förkylningssäsongen och vinterkylan.
Får se hur det går och jag förstår lite varför Stockholm har vart värst drabbat efter man vart där.
Men det var en väldigt fin stad annars, ser fram emot återbesök efter pandemin.

Hej

Nej total nedstängning verkar inte fungera så bra, nu stänger ju många länder ned för andra gången, själva har vi inte stängt ned den första gången ännu, ändå har många länder som ser nedstängning som en lösning på problemet större problem än vi har.

Nej håll avstånd, tvätta händerna, begränsa utelivet, besök inte äldreboenden och fortsätt försöka leva så naturligt som möjligt trots den svåra tid vi nu lever i.

Mvh isan lover

Hej

Hörde om detta på nyheterna idag, men det är ju tveksamt om det verkligen finns något beslut om att satsa på flockimmunitet, det verkar mer vara så att en eventuell flockimmunitet kunde bli resultatet av den strategi Sverige valde eftersom man helt riktigt trodde att ett vaccin låg ganska långt bort vid denna tidpunkt.

Mvh isan lover
Du kan ha rätt men det är en tolkningsfråga. AT skriver något om att de går mot alternativ 3 d v s flockimmunitet. Om detta är ett formellt beslut eller något annat är oklart för mig. Effekten är dock detsamma som ett beslut.

I en annan tidning funderar en annan journalist över om regeringen var medveten om valet av alternativ.

Jag har hela tiden uppfattat AT och hans myndighet som svajig och oklar. Tolkar också uppgifterna i boken som att AT:s gloria inte längre är så stark så att man måste ha solglasögon vid ett möte.

Hej

Nej total nedstängning verkar inte fungera så bra, nu stänger ju många länder ned för andra gången, själva har vi inte stängt ned den första gången ännu, ändå har många länder som ser nedstängning som en lösning på problemet större problem än vi har.

Nej håll avstånd, tvätta händerna, begränsa utelivet, besök inte äldreboenden och fortsätt försöka leva så naturligt som möjligt trots den svåra tid vi nu lever i.

Mvh isan lover
Dina rekommendationer är bra men det finns några besvärligheter. Folk måste komma till och från jobbet. Med nuvarande förutsättningar är detta svårt. Alltför många börjar jobba 8. Jag tror att man måste slå hårt mot utelivet. Efter 4 öl och några vita eller svarta glömmer många coronan. Se på stureplanslivet eller ravefester. Standarden på äldreboenden behöver höjas för att göra dem säkra. Jag ser till storstadslivet som är farligare. I din värld kommer man säkert långt med dina rekommendationer. Var lycklig över din situation.

Dina rekommendationer är bra men det finns några besvärligheter. Folk måste komma till och från jobbet. Med nuvarande förutsättningar är detta svårt. Alltför många börjar jobba 8. Jag tror att man måste slå hårt mot utelivet. Efter 4 öl och några vita eller svarta glömmer många coronan. Se på stureplanslivet eller ravefester. Standarden på äldreboenden behöver höjas för att göra dem säkra. Jag ser till storstadslivet som är farligare. I din värld kommer man säkert långt med dina rekommendationer. Var lycklig över din situation.
"Enligt en beräkning för år 2009 (Socialstyrelsen/Statens folkhälsoinstitut 2012) var det i Sverige drygt 4 500 dödsfall som hade ett konstaterat orsakssamband med alkoholkonsumtion. "
att det har dött lite drygt 5000 personer per år av alkohol, och det har nog snarare varit högre än lägre historiskt, har ju tydligen inte varit något gångbart argument för att förbjuda alkoholförsäljning. Men om man befarar att någon skulle kunna smittas av Covid-19 som en effekt av att man varit på lyset, då är det alltså okej. Märkligt.
Det dör ca 30.000 personer av hjärt och kärlsjukdomar varje år. Varför förbjuder vi inte onyttig mat? Om de gick på rave lite oftare hade säkert överlevt längre.
30.000 till dör av cancer. Det bekymrar oss inte heller så mycket.
5.000 dör av psykiska sjukdomar. Ingen som bryr sig om det heller.
Om vi satsade lika mycket resurser på forskning och åtgärder mot ovanstående som vi just nu gör på detta influensa virus så är jag övertygad om att vi skulle få upp medelåldern betydligt...

"Enligt en beräkning för år 2009 (Socialstyrelsen/Statens folkhälsoinstitut 2012) var det i Sverige drygt 4 500 dödsfall som hade ett konstaterat orsakssamband med alkoholkonsumtion. "
att det har dött lite drygt 5000 personer per år av alkohol, och det har nog snarare varit högre än lägre historiskt, har ju tydligen inte varit något gångbart argument för att förbjuda alkoholförsäljning. Men om man befarar att någon skulle kunna smittas av Covid-19 som en effekt av att man varit på lyset, då är det alltså okej. Märkligt.
Det dör ca 30.000 personer av hjärt och kärlsjukdomar varje år. Varför förbjuder vi inte onyttig mat? Om de gick på rave lite oftare hade säkert överlevt längre.
30.000 till dör av cancer. Det bekymrar oss inte heller så mycket.
5.000 dör av psykiska sjukdomar. Ingen som bryr sig om det heller.
Om vi satsade lika mycket resurser på forskning och åtgärder mot ovanstående som vi just nu gör på detta influensa virus så är jag övertygad om att vi skulle få upp medelåldern betydligt...
Jag kan hålla med dig till stor del.

Det görs en del på området mat och sjukdomar som är relaterade till mat. Hittills har det varit upplysningar av olika slag. En återgång till sockerskatt diskuteras också. Tror det blir svårt att tvinga folk att äta vissa saker men jag kan ha fel. En nyttig kost påverkar flera sjukdomar.

På 1970-talet hade nog Karelen världens vackraste änkor, som ofta var i 40-årsåldern. Gubbarna dog tidigt i hjärt- kärlsjukdomar. En stor undersökning pekade på kosten och då närmast piroger, fett fläsk och vodka.
När det gäller alkohol finns det annat än rena dödsfall av skrumplever att ta hänsyn till. En sak är bilkörning.

En annan sak är att mat och dryck kan påverka immunförsvaret på olika sätt.

Vi har ju ofta diskuterat coronans påverkan på ekonomin. Här är en rapport från Europaportalen, som visar att Sverige har klarat sig jämförelsevis bra men har problem med arbetslösheten.

Prognos: Sverige tredje minsta BNP-fallet i EU
EU-kommissionen räknar med att den svenska ekonomin kommer att klara sig tredje bäst i EU under coronaåret 2020. Arbetslösheten i Sverige är dock fortsatt en av de högsta i unionen.
– Pandemin har orsakat den djupaste recessionen i EU:s historia under första halvan av 2020, sade EU:s ekonomikommissionär Paolo Gentiloni på torsdagen i samband med att årets ekonomiska höstprognos presenterades.
Rapporten innehåller EU-kommissionens beräkningar för en rad ekonomiska frågor som BNP, arbetslöshet och statsskulder i medlemsländerna för de kommande två åren.
Kommissionen räknar nu med att EU-ländernas samlade ekonomier kommer att krympa med 7,4 procent i år. Sveriges ekonomi klara sig dock betydligt bättre – bara i två medlemsländer är BNP-fallet mindre än i Sverige.

Det feta fläsket tror inte jag gjorde någon större skada däremot brödet och vodkan. Förövrigt tycker jag att sådana här undersökningar har de närmast IQ befriad nivå.
Undersökningen som var mycket omfattande ansågs betydelsefull på 1970-talet. Det är möjligt att dåtidens slutsatser anses självklara i dag runt 50 år senare.

Tillbaka
Topp