Corona viruset sprider sig

Hej

Då har du nog en ovanlig släkt, sen tror jag att många har haft covid-19 utan ens att veta om det, för många blir det ju som en lätt förkylning och andra blir bara lite stela i kroppen och känner sig lite trötta, sen hittar ju självtesten bara ca 50% och det var ju dessutom längesedan sjukvården slutade testa allmänheten för covid-19, så hur någon kan vara riktigt säker på att inte ha varit smittad begriper inte jag.

Själv såg jag på TV och läste i tidningarna igår att flera av våra experter sa att just vår höga vaccinationsgrad och att så många redan har haft covid-19 gör att risken för allvarlig sjukdom är liten, det är som vanligt riktigt gamla och dom med nedsatt immunförsvar och underliggande sjukdomar som bör skyddas.

Sen finns det ju som vanligt alltid någon expert som är pessimistisk och framställer det som om jordens undergång är nära, men hur folk kan gå på det gång på gång vid varje ny variant begriper inte jag.

Det kommer nog precis som tidigare att bli två läger, ett som ser viruset som livsfarligt och vill ha krav på mask överallt, nedstängda skolor, arbetsplatser, restauranger och köpcenter m.m och kanske t.o.m lockdowns, medans ett läger tycker att vi ska fortsätta leva så öppet och fritt som möjligt.

Mvh isan lover

"Sen finns det ju som vanligt alltid någon expert som är pessimistisk och framställer det som om jordens undergång är nära,"
Hahaha säger han som ville låsa in alla som inte vill tvångsvaccineras :)

/ SatanG

"Sen finns det ju som vanligt alltid någon expert som är pessimistisk och framställer det som om jordens undergång är nära,"
Hahaha säger han som ville låsa in alla som inte vill tvångsvaccineras :)

/ SatanG
Hej

Nu tog du allt i, det påståendet finns det naturligtvis ingen grund för, men jag förmodar att det är införandet och användandet av vaccinationspassen du syftar på, men det var ju helt upp till varje individ att ta ett vaccin eller avstå, något tvång var det väl inte frågan om?

Det var allt andra medlemmar som propagerade för att tvinga folk att bära mask, ville ha lockdown, stänga skolorna, stänga arbetsplatser, stänga skolor och stänga restauranger m.m, själv förespråkade jag ett så öppet samhälle som möjligt och var glad över att FHM stod emot trycket ifrån alla pessimister och domedagsprofeter.

Mvh isan lover

Det var allt andra medlemmar som propagerade för att tvinga folk att bära mask, ville ha lockdown, stänga skolorna, stänga arbetsplatser, stänga skolor och stänga restauranger m.m, själv förespråkade jag ett så öppet samhälle som möjligt och var glad över att FHM stod emot trycket ifrån alla pessimister och domedagsprofeter.
Oh, herre gud.
Du ville ju isolera Stockholm och förbjuda dom åka till sina fritidshus på västkusten påsken 2020.
Senare förbjuda att ovaccinerade vistas ute i samhället.
Vaccinpassen var den enda riktiga vägen för att nå 100% vaccinerade eller så många att det blev folkimmunitet.

Lyd nu sekten FHM och ta en fjärde onödig dos av ett antikt vaccin.

Oh, herre gud.
Du ville ju isolera Stockholm och förbjuda dom åka till sina fritidshus på västkusten påsken 2020.
Senare förbjuda att ovaccinerade vistas ute i samhället.
Vaccinpassen var den enda riktiga vägen för att nå 100% vaccinerade eller så många att det blev folkimmunitet.

Lyd nu sekten FHM och ta en fjärde onödig dos av ett antikt vaccin.
Hej

Nu pratar du våren 2020 när man Inte riktigt vad som skulle hända, hur många som skulle Hanna på sjukhus och avlida, det fanns inget vaccin o h vården visste inte hur dom skulle ta hand om covid-19 patienterna, i det läget införde FHM rekommendationer att inte resa om det inte var helt nödvändigt, speciellt uppmanades dom i områden med stor smittspridning att inte åka till områden utan smittade. Knappazt i närheten av det du och någon till påstår. Men det är ju snarare mer regel än undantag.

Mvh isan lover

Hej

Nu pratar du våren 2020 när man Inte riktigt vad som skulle hända, hur många som skulle Hanna på sjukhus och avlida, det fanns inget vaccin o h vården visste inte hur dom skulle ta hand om covid-19 patienterna, i det läget införde FHM rekommendationer att inte resa om det inte var helt nödvändigt, speciellt uppmanades dom i områden med stor smittspridning att inte åka till områden utan smittade. Knappazt i närheten av det du och någon till påstår. Men det är ju snarare mer regel än undantag.

Mvh isan lover
Ja, du har varit i väldigt många olika faser under Covid och alltid vetat vad som är rätt för stunden.

Nu är du också säker på vad som kan hända inom nästa 6 månader...

När flera av de främsta inom smittor tror att denna våg kan bli mer utbredd än tidigare, sopar du det under mattan som nonsens.

Ja, du har varit i väldigt många olika faser under Covid och alltid vetat vad som är rätt för stunden.

Nu är du också säker på vad som kan hända inom nästa 6 månader...

När flera av de främsta inom smittor tror att denna våg kan bli mer utbredd än tidigare, sopar du det under mattan som nonsens.
Hej

Mig veterligen har nog alla experter och självutnämnda sådana också gått igenom olika faser under pandemin, det ligger väl i sakens natur eftersom viruset aldrig tidigare hade drabbat människor, att ta till sig av ny fakta och kunskap under pandemins gång är väl helt naturligt, dessutom har ju viruset muterat o.s.v, den ende som hade kunnat förutse allt som hänt under dessa 2 år av pandemi är väl Sibylla själv.

Det finns precis som vid dom tidigare smittvågorna och dom nya varianterna experter som har olika uppfattning, det verkar dessutom vara samma experter som hamnar i vardera lägret, precis som på vårt forum.

1. Några experter tror återigen att det kommer att bli katastrof, vaccinen fungerar inte, alla kommer att drabbas. sjukhusen bli överfulla och dom vill ha snabbt införda och omfattande hårda åtgärder,

2. Andra experter anser att många kommer att smittas, men att dom flesta kommer att uppleva det som en kortvarig influensa eller t.o.m inte märka någonting, men man uppmanar äldre att vaccinera sig och säger att vissa rekommendationer kan bli aktuella i höst.

Jag har förståelse för att en del människor än en gång blir oriliga och tror att slutet är nära, men själv tar jag det här med ro på samma sätt som med Omikron, så länge FHM inte varnar för utbredd allvarlig sjukdom och död sover jag lugnt.

Mvh isan lover

Hej

Mig veterligen har nog alla experter och självutnämnda sådana också gått igenom olika faser under pandemin, det ligger väl i sakens natur eftersom viruset aldrig tidigare hade drabbat människor, att ta till sig av ny fakta och kunskap under pandemins gång är väl helt naturligt, dessutom har ju viruset muterat o.s.v, den ende som hade kunnat förutse allt som hänt under dessa 2 år av pandemi är väl Sibylla själv.

Det finns precis som vid dom tidigare smittvågorna och dom nya varianterna experter som har olika uppfattning, det verkar dessutom vara samma experter som hamnar i vardera lägret, precis som på vårt forum.

1. Några experter tror återigen att det kommer att bli katastrof, vaccinen fungerar inte, alla kommer att drabbas. sjukhusen bli överfulla och dom vill ha snabbt införda och omfattande hårda åtgärder,

2. Andra experter anser att många kommer att smittas, men att dom flesta kommer att uppleva det som en kortvarig influensa eller t.o.m inte märka någonting, men man uppmanar äldre att vaccinera sig och säger att vissa rekommendationer kan bli aktuella i höst.

Jag har förståelse för att en del människor än en gång blir oriliga och tror att slutet är nära, men själv tar jag det här med ro på samma sätt som med Omikron, så länge FHM inte varnar för utbredd allvarlig sjukdom och död sover jag lugnt.

Mvh isan lover
Som du vet är beredskaper mot allvarliga infektionssjukdomar inte bättre idag än 2020 då ingen framförhållning inte fanns.

Skrämmande att regeringen inte tar nästa våg på allvar när man man misslyckats 2020.

Som du vet är beredskaper mot allvarliga infektionssjukdomar inte bättre idag än 2020 då ingen framförhållning inte fanns.

Skrämmande att regeringen inte tar nästa våg på allvar när man man misslyckats 2020.
Hej

Jag låter mig inte skrämmas av dina visioner.

Nu har ju personalen inom vården två års erfarenheter ifrån tidigare smittvågor och bara det gör naturligtvis stor skillnad, man vet vilka åtgärder man ska vidta och vilka läkemedel som är verksamma, sen har ju antalet intensivvårdsplatser i regionerna blivit något fler, man har också erfarenhet av att ställa om vanliga vårdavdelningar till covid-19 avdelningar, så jag har fortsatt stort förtroende för Svensk sjukvård, dessutom är många vaccinerade och många har genomgått tidigare covid-19, det enda jag är besviken på är att inte vårdpersonalen har fått riktigt rejäla lönelyft för sina insatser under pandemin, här har dom ansvariga i Regionerna ett jobb att göra.

Mvh isan lover

Finns väl inget denna regering har lyckats med. En apa som singlar slant hade haft långt mer rätt än dessa clowner.

/ SatanG
Hej

Finns det någon regering som har lyckats stoppa coronavirusets framfart, Sveriges regering valde att lyssna på Folkhälsomyndigheten och det är ju den myndighet som ska vara våra experter på smittskydd, vissa tycker att det var fel, själv delar jag inte den uppfattningen utan ser det som naturligt att FHM får en ledande roll under en pandemi.

Mvh isan lover

Hej

Finns det någon regering som har lyckats stoppa coronavirusets framfart, Sveriges regering valde att lyssna på Folkhälsomyndigheten och det är ju den myndighet som ska vara våra experter på smittskydd, vissa tycker att det var fel, själv delar jag inte den uppfattningen utan ser det som naturligt att FHM får en ledande roll under en pandemi.

Mvh isan lover
I februari 2020 uppvaktade delar av de främsta svenska experter inom virussjukdomar och smittspridning regeringen och varnade att covid skulle utvecklas till en pandemi väldigt fort och vill få snabba åtgärder införda.

Dom fick bara beskedet att regeringen hade detta under kontroll och det skulle vara över på kort tid.
Sen vet vi hur det gick.

Man lyssnade inte på de som hade rätt kunskap.

Hej

Jag låter mig inte skrämmas av dina visioner.

Nu har ju personalen inom vården två års erfarenheter ifrån tidigare smittvågor och bara det gör naturligtvis stor skillnad, man vet vilka åtgärder man ska vidta och vilka läkemedel som är verksamma, sen har ju antalet intensivvårdsplatser i regionerna blivit något fler, man har också erfarenhet av att ställa om vanliga vårdavdelningar till covid-19 avdelningar, så jag har fortsatt stort förtroende för Svensk sjukvård, dessutom är många vaccinerade och många har genomgått tidigare covid-19, det enda jag är besviken på är att inte vårdpersonalen har fått riktigt rejäla lönelyft för sina insatser under pandemin, här har dom ansvariga i Regionerna ett jobb att göra.

Mvh isan lover
Coronakommisionen kom fram till samma slutsats att beredskapen inte har förbättrats under två år.

Även Riksrevisionens rapporter kommer fram till samma slutsats.

I februari 2020 uppvaktade delar av de främsta svenska experter inom virussjukdomar och smittspridning regeringen och varnade att covid skulle utvecklas till en pandemi väldigt fort och vill få snabba åtgärder införda.

Dom fick bara beskedet att regeringen hade detta under kontroll och det skulle vara över på kort tid.
Sen vet vi hur det gick.

Man lyssnade inte på de som hade rätt kunskap.
Hej

Sverige har en rad olika myndigheter med olika ansvarsområden med expertkunskaper och spetskompetens inom respektive område t.ex Försvaret som tar ingriper om via attackeras militärt, Polismyndigheter som har ansvar för polisära uppgifter, Luftfartsmyndigheten har ansvar för flygverksamheten och Folkhälsomyndigheten har ansvar för smittskyddsfrågor o.s.v och självklart är det dessa som en Regering använder sig av.

Sen finns det naturligtvis en massa andra fristående experter, media och självutnämnda experter och allmämhet som har åsikter precis som du och som återigen målar det mesta i svart och vill se snabba och hårda åtgärder, det får ni alla naturligtvis tycka, men jag hoppas verkligen att inte Regeringen skulle låta sig påverkas av detta.

Jag vill absolut inte att Regeringen ska dras med i hysterin och agera på oroliga människors känslor, hade Regeringen lyssnat inte lyssnat på FHM förra gången hade vi precis som en rad andra länder haft både Lockdowns, stängda skolor, arbetsplatser, köpcenter, restauranger och stängda gränser, vilket hade inneburit fler arbetslösa, fler företagskonkurser och lägre BNP m.m.

Regeringen ska behålla lugnet och lyssna på vad vår egen Folkhälsomyndighet säger och rekommenderar, allt annat vore tjänstefel, dessutom verkar dom som klagar mest och högljuddast på Sveriges hantering av coronaviruset ofta inte ens var i Sverige under pandemin, det är ett lite märkligt fenomen, dom som var på plats i Sverige under pandemin verkar ju tvärtom vara ganska nöjda över att vi kunde fortsätta leva så normalt som möjligt t.ex att kunna gå till jobbet, att barnen kunde gå till skolan, att idrottslag kunde träna vidare, att det inte rådde utegångsförbud och att vi t.o.m kunde gå ut och äta på restaurang.

Mvh isan lovet

Coronakommisionen kom fram till samma slutsats att beredskapen inte har förbättrats under två år.

Även Riksrevisionens rapporter kommer fram till samma slutsats.
Hej

Det håller nog inte dom sjukvårdsanställda med om, dom säger sig ha gjort stora framsteg i vården av dom svårt covid-19 sjuka under dom här 2 åren, i starten av pandemin visste man inte riktigt hur man bäst skulle hantera dom som insjuknade och man hade inte heller tillgång till dom läkemedel som dom nu har, chansen att överleva för svårt sjuka är nog betydligt högre nu än för 2 årsedan.

Mvh isan lover

Hur många blev smittade pga. detta?
Det var säkert jättemånga; men det som kanske är mest intressant, när man skall utvärdera i efterhand, är ju om vi hade någon s.k. överdödlighet. Vill minnas att det var sådan 2020, men det var ändå lägre än vid några tidigare svåra influensaår.

Jag har haft omikron, och antagligen även BA.5 nyligen. Hade gärna sluppit, men ingenting som man behöver begränsa tillvaron för för de som inte tillhör riskgrupper.

NHur många blev smittade pga,. detta?
Hej

Vad jag har förstått är det i princip omöjligt att stoppa ett lands befolkning ifrån smittspridningen, dom som har lyckats bäst är väl Kina men då svetsade dom igen dörrarna hemma hos familjer som inte tilläts gå ut och hade militär som patrullerade gatorna, sen har väl några Ö-nationer som stängde gränserna och klarade sig hyfsat också, men det är väl mer en följd av det geografiska läget.

Ser man till överdödligheten så har inte fler avlidit under pandemin än vanligt, folk avlider året runt av alla möjliga orsaker oavsett om vi har en pandemi eller ej, så det finns åtminstone inget statistiskt stöd för att fler har avlidit under pandemin än åren innan coronaviruset slog till.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp