Corona viruset sprider sig

En ny mätning publicerad i Svenska Dagbladet visar överdödligheten i Europa mellan 2020-2022, alltså hur många fler människor än förväntat som dog under perioden. Längst ner, med lägst siffror av alla i hela EU, ligger Sverige.

En ny mätning publicerad i Svenska Dagbladet visar överdödligheten i Europa mellan 2020-2022, alltså hur många fler människor än förväntat som dog under perioden. Längst ner, med lägst siffror av alla i hela EU, ligger Sverige.

Bortsett från "massmorden" på våra äldreboenden så anser jag nog att vi hanterade "influensan" någorlunda vettigt.

Man får dock säga att vi hade tur, då det ändå var rätt tveksamt att vi släppte in kreti och pleti över gränsen med flyg från länder som Iran och MENA. Dessutom visade det sig att vår beredskap var rätt usel för den här typen av händelser.

Bortsett från "massmorden" på våra äldreboenden så anser jag nog att vi hanterade "influensan" någorlunda vettigt.

Man får dock säga att vi hade tur, då det ändå var rätt tveksamt att vi släppte in kreti och pleti över gränsen med flyg från länder som Iran och MENA. Dessutom visade det sig att vår beredskap var rätt usel för den här typen av händelser.
Finns alltid något att gnälla på men jag var i många länder runt om i världen under pandemin och tyckte den tiden jag var i Sverige att där funka det bäst.
Och även Thailand funka det bra då.

Jag var i UK, Sverige, Norge, Gibraltar, Spanien, Frankrike, Saud Arabien, Egyptien, Thailand, Singapore, Syd Korea, Orkney öarna och upplevde pandemi under dom åren.

Senast ändrad:
Sverige under pandemin var bäst, sommaren när jag inte kom hem pga stängda gränser.

20200619_192428.jpg

20200619_124056.jpg

20200627_132019.jpg

Finns alltid något att gnälla på men jag var i många länder runt om i världen under pandemin och tyckte den tiden jag var i Sverige att där funka det bäst.
Och även Thailand funka det bra då.
Hej

T.o.m jag är lite överraskad att det hårt kritiserade Sverige som aldrig stängde ned visade sig få lägst överdödlighet i hela EU när man nu efteråt sammanfattar resultatet av pandemin, en härlig revansch för den av många utskällde Tegnell som för andra samtidigt var något av en idol. Sverige och Tegnell gick sin egen väg och med facit i hand lyckades han bäst i Europa.

”Lowest excess deaths in Europe over 2020 to 2022 goes to … Sweden, the one country that did not panic and toss out all wisdom.”

Mvh isan lover

Hej

Det var inte bara här på forumet många ogillade och kritiserade Tegnell för hans strategi under pandemin och oviljan att införa lockdowns.

Brittisk journalist: Tegnell var Hancocks stora fiende​

Storbritanniens tidigare hälsominister Matt Hancock såg Sverige och dåvarande statsepidemiolog Anders Tegnell som den globala fienden mot nedstängningar. Det skriver den brittiske journalisten Fraser Nelson i en gästkolumn på SvD:s ledarsida.
”Hancock utmålade Anders Tegnell som en rent ideologisk motståndare – han blev rasande när han fick veta att Johnson talat med Tegnell utan att berätta det”, skriver Nelson.
Nelson är en av de journalister som varit inblandad i granskningen Lockdown Files, där The Daily Telegraph kommit över 100 000 Whatsapp-meddelanden till och från Matt Hancock. Chattarna visar de brittiska ministrarnas, tjänstemännens och rådgivarnas egna ord om nedstängningar och pandemihantering. Hancocks ilska mot Sveriges ovilja att införa lockdowns återkommer ständigt, enligt Nelson.

Mvh isan lover

1678609296437.png

Hej

Den Brittiska Finansministern tycker att Storbritannien har mycket attlära av Sveriges pandemihantering.

Jeremy Hunt: Britain has ‘a lot to learn’ from Swedish approach to Covid rules​

Chancellor acknowledged the Scandinavian country had achieved a similar outcome to the UK without having to resort to draconian measures

ByThe Lockdown Files Team11 March 2023 • 12:00am

Jeremy Hunt has said Britain has “a lot to learn” from Sweden’s decision not to impose a mandatory Covid lockdown.

The Chancellor acknowledged that the Scandinavian country had achieved a similar outcome to the UK without having to resort to draconian rules.

Throughout the pandemic, Stockholm stuck to a voluntary approach to restrictions, relying on people to exercise personal responsibility.

Mvh isan lover

Hej

Det var inte bara här på forumet många ogillade och kritiserade Tegnell för hans strategi under pandemin och oviljan att införa lockdowns.

Brittisk journalist: Tegnell var Hancocks stora fiende​

Storbritanniens tidigare hälsominister Matt Hancock såg Sverige och dåvarande statsepidemiolog Anders Tegnell som den globala fienden mot nedstängningar. Det skriver den brittiske journalisten Fraser Nelson i en gästkolumn på SvD:s ledarsida.
”Hancock utmålade Anders Tegnell som en rent ideologisk motståndare – han blev rasande när han fick veta att Johnson talat med Tegnell utan att berätta det”, skriver Nelson.
Nelson är en av de journalister som varit inblandad i granskningen Lockdown Files, där The Daily Telegraph kommit över 100 000 Whatsapp-meddelanden till och från Matt Hancock. Chattarna visar de brittiska ministrarnas, tjänstemännens och rådgivarnas egna ord om nedstängningar och pandemihantering. Hancocks ilska mot Sveriges ovilja att införa lockdowns återkommer ständigt, enligt Nelson.

Mvh isan lover

1678609296437.png
Var mycket fram och tillbaks i åsikter, mönstrade på i Singapore när nedstängningarna började, norrmännen ombord förbannade hur hanterades i Norge och tyckte borde lyssna på Sverige.
Men sen kom dödstalen i äldrevården upp så skifta det. Sen kom totalefekten av vad länder gjort skifta tillbaks igen.
Själv vet jag inte om jag haft det, ingen i mitt släktled har veterligen blivit sjuka, så har ingen sjukdoms erfarenhet, frugan och ungarna var ju dåliga några dagar, frugan kom inte ur sängen på par dygn, jag var enda fungerande hemma men kan ju vart annat med, testa oss inte.

Nu finns det värre hot än Covid-19. Läste precis en artikel i Sydsvenskan (tyvärr låst) om multiresistenta bakterier och överanvändningen av antibiotika i världen. Mycket farligare än Covid, även en banal skärskada kan i olyckliga fall orsaka en dödlig infektion. Operationer och cancerbehandling kan bli mycket svårare inom en snar framtid.

Thailand är inget föregångsland när det gäller att knapra antibiotika precis, det käkas ju som godis ibland verkar det som. Mycket illa!

Nu finns det värre hot än Covid-19. Läste precis en artikel i Sydsvenskan (tyvärr låst) om multiresistenta bakterier och överanvändningen av antibiotika i världen. Mycket farligare än Covid, även en banal skärskada kan i olyckliga fall orsaka en dödlig infektion. Operationer och cancerbehandling kan bli mycket svårare inom en snar framtid.

Thailand är inget föregångsland när det gäller att knapra antibiotika precis, det käkas ju som godis ibland verkar det som. Mycket illa!
Hej

Ja det här överskuggar väl på sikt alla andra problem gällande hälsa och vård, redan nu tar antibiotikaresistens ca 700 000 liv om året enligt WHO och resistensen tros snart leda till att miljontals människor mister livet om årer.

Mvh isan lover

Min mamma dog av resisten bakterie, var på OBS bäckebol, börja må lite dåligt 24 timmar efter död 36 år gammal.

Hej

1678773807578.jpeg

Smittskyddstoppar: Andra dolde osäkerhet genom att skälla på Sveriges strategi​

Sveriges vägval under pandemin blev stundtals hårt kritiserat, ofta på ett överdrivet sätt. Det säger Finlands statsepidemiolog Mika Salminen och Norges motsvarighet Preben Aavitsland till SvD.
Aavitsland, som inte var smittskyddschef under pandemin, säger att den svenska kommunikationen skapade mindre rädsla än den norska. Han tror också att många smittskyddskollegor kände sig hotade av Sveriges vägval.
– Sverige blev kontrasten som de inte önskade sig [...] De dolde sin egen osäkerhet genom att skälla ut Sverige.

Mvh isan lover

DEt visar bara på en sak, den var inte speciellt farlig för friska personer ungdomar, medelålders samt friska äldre , Vaccinet gjorde förmodligen varke till eller från annat än för de gamla som avled straxt efter vaccineringen :mad: Massmord på äldre var nog en del av agendan från myndigheterna
Nu får du väl i alla fall ge dig! Den anklagelsen är fruktansvärd. Självfallet dog många äldre men det berodde på dålig beredskap samt okunskap om sjukdomen. Vi lever inte i ett totalitärt land.

Nu får du väl i alla fall ge dig! Den anklagelsen är fruktansvärd. Självfallet dog många äldre men det berodde på dålig beredskap samt okunskap om sjukdomen. Vi lever inte i ett totalitärt land.
Ett påstående i inlägget var så hemskt att jag bestämde mig för att ta bort det helt. Fler sådana anklagelser i öppet forum kommer att medföra konsekvenser. Och även i politikdelen!

Har du glömt vad Strandhäll kläckte ur sig i media, när en minister säger rakt ut att citat" Ja väldigt många äldre har ju tyvärr avlidit i Covid , men dessa är ju just äldre och mest en belastning för samhället" Visserligen är hon Såzze, men lite väl grovt och då anser jag mig ha rätt att konspirera

Tillbaka
Topp