Dags att lära sig läsa thai lite bättre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Av en slump hittade jag sonens bok i modersmålsundervisning. Jag är allt sugen på att lära mig läsa lite bättre. Man är väl hänvisad till barnböcker i början med enkla ord i.

dokument_0002.gif

Då hänger jag på här.
När jag var barn fick vi lära oss konsonater, vokaler, toner och så denna bok om syskonen "มานี มานะ" för Åk.1. Texterna ser likadana ut men bilderna har moderniserat som jag kan se.
image.jpg

Då hänger jag på här.
När jag var barn fick vi lära oss konsonater, vokaler, toner och så denna bok om syskonen "มานี มานะ" för Åk.1. Texterna ser likadana ut men bilderna har moderniserat som jag kan se.
image.jpg
Jag har några liknande här hemma, plus några som grabben har i skolan åk 1-4

Satt och kollade lite i den första maanii boken, den är bra att lära sig läsa, för er som iaf. har ipad/iphone så finns den att ladda ner som podcast, vet inte om den finns för Androidtelefoner

Hur går det @Grannen Olsson med läsandet?

Själv så tog jag fram lite andra papper som jag har på thai och läste lite idag, för att i morgon göra en ljudfil till på alla ord.
Du är flitig du @Glimten

Jag bestämde mig för att ta upp läsandet igen när tjejen är här då kan vi plugga tillsammans. Ska försöka hitta en bra bok i nybörjarsvenska för henne. Några tips på sådan bok någon?

Svarade igår en halvthai tjej som vill uppmuntra sina barn och sig själv att lära sig bättre thai. Jag hittade en del thai-appar för iOS/ipad och laddat hem å testat, körde med sökord: Thai alphabet, thai alphabet for kids.

Det fanns massor med gratis appar som man kan lära sig ljuda, läsa konsonanter och vokaler, räkneord, frukter etc. Samt skriva bokstäver med hjälp av prickar. Ibland får man väl gå tillbaka till barnensvärld och börja där :)

Och den sista är jättekul... Finns som app!
Ja Den ser precis ut som Maanii-Maana boken som har funnits i evigheter. Den är för åk1 när jag i alla fall lärde mig uttala ord, läsa och skriva

เรียนภาษาไทย มานี (มีเสียง) 1 av Phaisan Kaewsang https://appsto.re/se/k9cK1.i

Kolla efter Phaisan Kaewsang appar. Han har många appar!
Satt och kollade lite i den första maanii boken, den är bra att lära sig läsa, för er som iaf. har ipad/iphone så finns den att ladda ner som podcast, vet inte om den finns för Androidtelefoner

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

De är visserligen för barn och inte för vuxna. Bra att det finns i alla fall och min 2 åring kan räkna på eng-thai-sv med hjälp av Youtube och appar. :)
Ibland så kan det vara bra att dom finns, när man läser ett språk som thai så kan dom vara väldigt bra, då alla måste börja från början som ett barn ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

D
Svar
2
Visningar
3 K
A
A
Svar
7