Lära sig Thai

Jag har inte haft tid att komma igång än, det blir nog inget förrän jag kommer iväg på jobb om en dryg vecka. Men det är ingen brådska, jag har några år på mig.

Hver gang jeg er i Thailand så har jeg en skolelærer som underviser meg i thai. 2 timer 5 dager i uken. Jeg betaler henne 200 Baht / time. Jeg notere flittig og så studerer jeg notatene når jeg er i Norge. Jeg må dessverre klare meg med en engelsk-thai ordbok for noen norsk-thai ordbok ser ut til ikke å finnes. Og nå tenker jeg på en ordbok hvor thai språket er skrevet på vårt alfabet.

Jag hade också thailärare förrut, några dagar i veckan som kostade runt 2-300 B i timmen, jag har sett någon norsk - thai ordbok någonstans

Hver gang jeg er i Thailand så har jeg en skolelærer som underviser meg i thai. 2 timer 5 dager i uken. Jeg betaler henne 200 Baht / time. Jeg notere flittig og så studerer jeg notatene når jeg er i Norge. Jeg må dessverre klare meg med en engelsk-thai ordbok for noen norsk-thai ordbok ser ut til ikke å finnes. Og nå tenker jeg på en ordbok hvor thai språket er skrevet på vårt alfabet.
Här har du en

http://www.dcothai.com/index.php?cPath=806

Jag gick en Thaikurs på Folkuniversitetet typ 2007. Gick dock bara en gång, insåg att vad hon gjorde var ungefär det som Paiboons böcker gjorde, fast betydligt långsammare. Det enda man vann på kursen var uttal, men så svårt var det inte att hitta folk att skypa med (på den tiden MSN:a med).

Men tänker fortfarande ibland att jag borde gå en kurs för att rätta till alla slarvfel som jag vant in mig med. Grammatiska fel och tydliga slarv, så som att förväxla ด och ต (dor dek och dtor dtao), gör det hela tiden i ord som "gå" (dern) och "vakna" (dteun), mixar också ihop utalen mellan "er" och "eu" vokalerna i orden.
Min fru kan hjälpa, men då jag först lärde mig Thai av riktiga kambodjaner så har jag alltid haft Khmer-uttal, vilket gör att hon automatiskt pratar med Khmer-uttal tillsammans med mig. Då det är hennes barndomsspråk.

Senast redigerad av en moderator:
Jag frågade för några dagar sen olika skolar i Bangkok angående deras kurser och om man fick göra en test som dom skickade med email, och alla utom en skola gick med på det då jag sa att jag eventuellt skulle plugga thai i 2 veckor nästa gång jag åkte ner. Dom skickade testet och så fyllde jag i det, och skickade tillbaka det. Testet bestod i både engelska och thai språk, så jag skickade in det när jag tyckte att jag var nöjd ned det jag gjort, och sen fick jag tillbaka ett svar , dom tyckte att jag skulle gå deras intermediate kurs där man både pratar, läser och skriver på thai. Kursen skulle vara i 3 veckor och vara en intensiv kurs som man normalt läser på 3 månader, så jag skrev tillbaka och frågade om dom hade skrivit rätt nivå med tanke på att det skulle vara en intensivkurs dessutom med böcker bara på thai. Jag tyckte det lät väldigt avancerat med tanke på den korta tiden som man har att lära sig på.

Får nog titta efter en annan skola som har en 2 veckors kurs i normal takt och, dock spelar det ingen roll om boken är på thai eller med engelsk stavning men kanske får gå ner till upper basic då det i sådana fall blir första gången man sitter i en skolbänk sen man slutade skolan för över 30 år sen. Jag tror att den nivån kan vara bättre att börja med för att sen gå upp en nivå varje gång man åker ner. Måste kolla upp vad dom olika skolorna har som kan passa mig första gången för jag tror inte att det skulle vara rättvist mot gumman om jag åket ner 1 månad och ska då sitta i skolbänken 3 veckor och då bara vara 1 vecka uppe i huset

Ett bra sätt att lära sig att prata thai kan vara att lära sig några vardagliga meningar och sen göra en kort video snutt (dom flesta har nog en någorlunda ny telefon/platta med videofunktion) dock får man lära sig några glosor också. Allt beroende på vad man vill lära sig.

Den första videosnutten kan innehålla typ:

Hej
Jag heter...
Trevligt att träffa dig
Hej då

Sen gör man en ny videosnutt med 3-4 nya meningar,

och i den 3 kan man ju göra en video snutt där man lägger in alla 7-8 meningar, osv.

Flitig och flitig vet jag inte men jag försöker iaf ;)
Det tror jag att du blir när du sätter igång :)

Det gäller bara att avsätta lite tid för det

Tycker att din approach som det heter är jättebra, att implementera Lao eller Isaan är grymt bra, där är du bättre än jag, så det är värdefullt och det skall bli spännande att lära sig massor av ord från Isaan, har redan tittat på din lista över hur Thai respektive Isaan interagerar med varandra!

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
4 K
A
D
Svar
2
Visningar
3 K