Den rekordstarka Bath:en

 
Jag trodde att du glömt vi diskuterade varför vissa Thais lämnade storstaden.

Du skrev att några du pratat med flyttar tillbaka för att högre löner äts upp av högre kostnader.
Jag skrev att jag tror ensamhet ofta gör att vissa flyttar tillbaka.

Förklara gärna vart du vill komma.

/ SatanG
 
På vilket sätt blir du rånad? Har användt mig av banken du nämner, men har aldrig blivit rånad av nämnda bank.
Jag skickade pengar via Swedbank för 6 år sen, då var dyrt. Nyligen vet ej därför frågande jag experterna här.
Swedbank är överhuvudtaget en dålig bank, har varit kund i 40 år där, men man är för lat att ta sig i kragen och flytta allt till en annan bank som är nästan likadan.
 
Jag skickade pengar via Swedbank för 6 år sen, då var dyrt. Nyligen vet ej därför frågande jag experterna här.
Swedbank är överhuvudtaget en dålig bank, har varit kund i 40 år där, men man är för lat att ta sig i kragen och flytta allt till en annan bank som är nästan likadan.
Håller med, min bonusdotter har en enskild importfirma där kunderna oftast betalar med Swish nu ska Swedbank tvinga henne att skaffa företagskonto för att sno åt sej 2-3 kr på varje Swish men dom kommer att förlora henne som "kund" om dom inte backar dessutom kommer dom förlora mej å min fru också
Handelsbanken däremot har inte den polisyn där räcker det med personkännedom, jag ringde å frågade om jag också skulle vara tvungen att ha företagskonto (har en jordbruksfastighet) ja egentligen blev svaret
 
Ons.

Screenshot_20210331-073712.png
 
Hej

Man måste applicera lönerna i yttersta Nakorn Nowhere med Bangkok/städer när man pratar löner i Thailand eftersom en stor del av landets befolkning lever där och försörjer sina familjer på dom där 300-350 baht dom i bästa fall tjänar på en dag.

Mvh isan lover
Å andra sidan så behöver de flesta inte betala någon hyra. Det tillkommer säkert månatliga avbetalningar på nödvändiga tingestar såsom smartphones och senaste/nyaste moppen etcetera.
 
Ja för en del är nog Bkk dyrare. Personligen ser jag inte Bkk som särskilt dyrt, många saker är ju rätt bra prissatta med tanke på att det är en hubb för det mesta men det gäller ju att veta vart man ska gå också.
En del av det jag vill ha finns inte eller är dyrare i Isaan. Många marknader nära mig är ju t.ex. riktade mot Khmer och andra låglönegrupper.
Men visst, jag är nog inte rätt riktmärke för att säga att Bangkok inte är dyrt för vissa andra grupper som inte tjänar så bra. Men vi har ju flera i släkten som frugan hjälpt flytta hit för att få jobb. Ibland flyttar de tillbaka men gissar det ofta istället beror på ensamhet.

/ SatanG

Hej

För människor ifrån Isaan är den mat dom är vana att äta betydligt dyrare i Bangkok, dom äter ju många örter, frö, rötter, löv och annat som dom normalt har gratis på egen mark eller köpa väldigt billigt på den lokala marknaden, sånt här är betydligt dyrare på marknader i huvudstaden om man överhuvudtaget hittar det, både den som har plockat det, transporterat det och den som säljer det ska ju ha betalt. Är man van med priserna i Isaan upplevs det nog som dyrt på dom flesta andra platser i Thailand.

Mvh isan lover
 
Hej

För människor ifrån Isaan är den mat dom är vana att äta betydligt dyrare i Bangkok, dom äter ju många örter, frö, rötter, löv och annat som dom normalt har gratis på egen mark eller köpa väldigt billigt på den lokala marknaden, sånt här är betydligt dyrare på marknader i huvudstaden om man överhuvudtaget hittar det, både den som har plockat det, transporterat det och den som säljer det ska ju ha betalt. Är man van med priserna i Isaan upplevs det nog som dyrt på dom flesta andra platser i Thailand.

Mvh isan lover

Jag får nog erkänna att min kunskapsnivå vad det gäller priser på löv och rötter är aningen begränsad :)
Men med tanke på att det finns många miljoner Isaaniter i Bkk, deras entreprenörsanda och därmed konkurrens så lär det knappast vara dyrt. Som sagt marknader som riktar sig för Isaan/Khmer etc är ju inte svårt att hitta, det finns utbud på allt det finns efterfrågan på.
Klart att det inte är lika billigt som om man endast äter egenodlade löv, rötter och aldrig lämnar sin tomt men självklart äter de den maten de vill ha och är vana vid även i Bangkokområdet.
Har man ett jobb så går nog de flesta plus finansiellt i Bkk men många saknar nog sina nära/kära/kompisar, en lugnare livsstil och att slippa ha en chef som fräckt nog förväntar sig något utbyte av lönen man får :)

/ SatanG
 
Jag får nog erkänna att min kunskapsnivå vad det gäller priser på löv och rötter är aningen begränsad :)
Men med tanke på att det finns många miljoner Isaaniter i Bkk, deras entreprenörsanda och därmed konkurrens så lär det knappast vara dyrt. Som sagt marknader som riktar sig för Isaan/Khmer etc är ju inte svårt att hitta, det finns utbud på allt det finns efterfrågan på.
Klart att det inte är lika billigt som om man endast äter egenodlade löv, rötter och aldrig lämnar sin tomt men självklart äter de den maten de vill ha och är vana vid även i Bangkokområdet.
Har man ett jobb så går nog de flesta plus finansiellt i Bkk men många saknar nog sina nära/kära/kompisar, en lugnare livsstil och att slippa ha en chef som fräckt nog förväntar sig något utbyte av lönen man får :)

/ SatanG

Hej

Vi har ju släkt och vänner ifrån byn som bor och arbetar i Bangkok, så jag är väl insatt i priserna på den mat som dom normalt har gratis eller kan köpa extremt billigt i byn, visst köper man deras specialiteter på speciella marknader som ex.vis den i Klong Toey och det finns mindre såna marknader på många ställen där det bor folk ifrån Isaan.

För mig och dig är ju nästan allt billigt, men för dom som tjänar väldigt lite och ska försörja sin familj + äldre släktingar i byn så är hyra, hålla barnen i skola, fordon och mat dom stora utgifterna i Bangkok, t.o.m dom som bor i skjul under broar, längs järnvägar och kanaler betalar enligt mig oförskämt mycket för bostäder som håller så låg standard att ingen egentligen skulle behöva bo så dåligt med sin familj.

Inte sällan vill både markägare och polis ha betalt för att låta folk bo platser som egentligen kanske inte är avsedda för boenden, även dom som säljer i stånd längs gatorna får betala en stor del av inkomsten till fastighetsägare och polis.

Mvh isan lover
 
Hej

Vi har ju släkt och vänner ifrån byn som bor och arbetar i Bangkok, så jag är väl insatt i priserna på den mat som dom normalt har gratis eller kan köpa extremt billigt i byn, visst köper man deras specialiteter på speciella marknader som ex.vis den i Klong Toey och det finns mindre såna marknader på många ställen där det bor folk ifrån Isaan.

För mig och dig är ju nästan allt billigt, men för dom som tjänar väldigt lite och ska försörja sin familj + äldre släktingar i byn så är hyra, hålla barnen i skola, fordon och mat dom stora utgifterna i Bangkok, t.o.m dom som bor i skjul under broar, längs järnvägar och kanaler betalar enligt mig oförskämt mycket för bostäder som håller så låg standard att ingen egentligen skulle behöva bo så dåligt med sin familj.

Inte sällan vill både markägare och polis ha betalt för att låta folk bo platser som egentligen kanske inte är avsedda för boenden, även dom som säljer i stånd längs gatorna får betala en stor del av inkomsten till fastighetsägare och polis.

Mvh isan lover

Nä visst är det skillnad om man har pengar, men det är ju också skillnad på inkomster. Hade de förlorat på det så är det nog få som skulle stanna. Det är ju skolplikt dessutom så det är ju inga jättekostnader att ha kidsen i skolan även för låginkomsttagare eller hur.
Sure visst finns det ytterligheter åt båda hållen och allt där i mellan, jag håller med dig fullt ut att det blir antagligen minst utgifter om man sitter hemma och käkar löv från tomten :)
Vill man inte satsa/flytta, har låga ambitioner, begränsad kapacitet eller saknade möjligheter så hamnar man antagligen i det nedre skiktet och motsatt också. Det går ju lyckas hyffsat även om man kommer från Isaan och många miljoner av dom finns utspritt över hela stan.

Bostadskostnader de gånger frugan hjälper någon att flytta hit så brukar de ligga runt 1500 B/mån för en enkel enrummare men det är ju i förorten. Problemet är väl snarare att ytan är mindre för familjer än om de skulle valt att stanna kvar i hembyn samt svårare för kidsen att leka ute på ett någorlunda säkert sätt. Slumområden blir ju färre och färre men befolkningen ökar i Bkk så man får väl utgå ifrån att standarden höjs för de flesta. Skulle även tro det blir färre och färre invånare, särskilt thai, i t.ex. Klong Toey.

/ SatanG
 
 
 
Tillbaka
Topp