Dessa länder påstås det drickas mest alkohol i världen.

 
A

anonymous

Gäst
Läste en artikel i Aftonbladet nu om var det dricks mest alkohol i världen.

På aftonbladet visar dom öl men länken till The telegraph visar det andra länder med.

Konstigt hur olika statistik undersökningar kan visa.

Jag läste en artikel i Bangkokpost förra året, där en undersökning hade gjorts, kommer inte ihåg av vilka.
Där låg Sydkorea på 1:sta plats på alkoholkonsumtion per person, Ryssland 2:dra plats och Thailand 4:de har jag för mig.

Enligt denna artikeln nu är det bara Europeiska länder på topplistan.

Vi vet ju alla hur det sups här nere så har lite svårt att tro på den här sista statistiken.

http://www.aftonbladet.se/resa/a/jq5en/har-sups-det-mest-i-varlden

Och från källan The telegraph.

http://www.telegraph.co.uk/travel/maps-and-graphics/beer-consumption-per-capita-countries/
 
Lite kul att Vatikanstaten ligger tvåa på vinkonsumtion.

Att Tjeckien leder ölligan var kanske väntat, inte helt oväntat leder Vitryssland alkoholligan, men som sagt konstigt att inga asiatiska länder är med ...
 
Lite kul att Vatikanstaten ligger tvåa på vinkonsumtion.

Att Tjeckien leder ölligan var kanske väntat, inte helt oväntat leder Vitryssland alkoholligan, men som sagt konstigt att inga asiatiska länder är med ...
Nej och som jag skrev, i en artikel i Bangkokpost förra året så var Sydkorea det land med stört alkoholkonsumtion, Ryssland 2:a och Thailand på 4:de har jag för mig.
Så man undrar ju hur tillförlitlig statistik undersökningar är ibland när dom visar så olika.
Kommer inte ihåg vilka som hade gjort undersökningen som redovisades i Bangkokpost men det var en stor internationellt känd .............. för att föra statistik.
 
Senast redigerad av en moderator:
Dessa företag som gör undersökningarna och statistiken, tar uppdrag ifrån företag, institutioner och länder. I en leverantörs/kund-relation, så är det inte alls ovanligt att den "säljande" parten mer än gärna vill gå den "köpande" parten till mötes i alla sammanhang, och gärna skrattar åt alla dess skämt på festerna... Om ni förstår hur jag menar!!

Så lika gärna som att kolla in vem som gjort undersökningen, kolla gärna vem som beställt densamma.. Där har ni svaret....
 
Jag har också undrat varför Thailand inte är med på listan, men det kanske och jag menar på allvar, är att de behöver inte dricka så mycket för att bli berusade.
De flesta kvinnor dricker inget, här i alla fall, Udon var det lite annorlunda.
Köpte två lådor öl ett par veckor sedan för bygglaget. Vi skulle festa för taket var klar och för mig gäller inte bara thaitraditioner.
Det gick åt bara en låda och det var fler än tio gubbar som drack, kvinnor drack inget. Is däremot gick det åt mycket.
I Sverige hade inte två lådor räckt långt.
Samma med Ni Yom Thai eller lao som det också kallas är rätt låg alkoholhalt så totalt blir det inte så mycket ren sprit.
Vet inte om detta stämmer men när jag har suttit och druckit någon gång med gubbarna så tycker att jag kan dricka mera än dom men är inte ens hälften så berusad som dom, och jag kan dricka rätt mycket starkare sprit.
Detta var mina vetenskapligt halvkorrekta iakttagelser.
 
Jag har också undrat varför Thailand inte är med på listan, men det kanske och jag menar på allvar, är att de behöver inte dricka så mycket för att bli berusade.
De flesta kvinnor dricker inget, här i alla fall, Udon var det lite annorlunda.
Köpte två lådor öl ett par veckor sedan för bygglaget. Vi skulle festa för taket var klar och för mig gäller inte bara thaitraditioner.
Det gick åt bara en låda och det var fler än tio gubbar som drack, kvinnor drack inget. Is däremot gick det åt mycket.
I Sverige hade inte två lådor räckt långt.
Samma med Ni Yom Thai eller lao som det också kallas är rätt låg alkoholhalt så totalt blir det inte så mycket ren sprit.
Vet inte om detta stämmer men när jag har suttit och druckit någon gång med gubbarna så tycker att jag kan dricka mera än dom men är inte ens hälften så berusad som dom, och jag kan dricka rätt mycket starkare sprit.
Detta var mina vetenskapligt halvkorrekta iakttagelser.
Du nämnde det själv ISEN hade det inte varit för den hade dom legat högt på listan;):D
 
Ser man på kartan så så dricks det mycket som det skrevs i Korea, men öststatsländer dominerar är värst.
Sverige och Thailand verkar ligga i samma liga.

I Thailand är ju det männen som håller upp siffrorna i första hand mens många länder är mer jämlikt mellan könen.



342845_980.jpg


Världshälsoorganisationen WHO har släppt rapporten "Global status report on alcohol and health 2014" där man presenterar statistik över hur mycket alkohol det dricks runt om i världen samt hälokonsekvenserna av detta.

Inte helt oväntat så domineras topp-tio-listan av europeiska länder med Vitryssland i topp. Där dricker man i genomsnitt 17,5 liter ren alkohol per person (över 15 år) och år. Det kan jämföras med Sveriges 9,2 liter ren alkohol per person varje år. Genomsnittet för hela världen är 6,2 liter per person och år.

Topp-tio-listan ser ut på följande sätt.
Vitryssland – 17.5 liter
Moldavien – 16.8 liter
Litauen – 15.4 liter
Ryssland – 15.1 liter
Rumänien – 14.4 liter
Ukraina – 13.9 liter
Andorra – 13.8 liter
Ungern – 13.3 liter
Tjeckien – 13 liter
Slovakien – 13 liter
Portugal – 12.9 liter
 
Vitryssar dricker rätt duktigt det blir 4,72 cl ren alkohol varje dag.
Om man tänker vanlig 40 % sprit får man ju multiplicera med 2.5 alltså 11,8 cl.
Först låter det inte mycket men försök beställa en tolva grogg. I Sverige skulle det bli stora ögön.
Här i Thailand får ju bli en kanna som man kan får på vissa turisthaken. Fast tror att du inte får en tolva i verkligheten utan de lurar dig troligtvis. :rolleyes:
Tänk ta en sån varje dag året runt wow. :cool:
 
Vitryssar dricker rätt duktigt det blir 4,72 cl ren alkohol varje dag.
Om man tänker vanlig 40 % sprit får man ju multiplicera med 2.5 alltså 11,8 cl.
Först låter det inte mycket men försök beställa en tolva grogg. I Sverige skulle det bli stora ögön.
Här i Thailand får ju bli en kanna som man kan får på vissa turisthaken. Fast tror att du inte får en tolva i verkligheten utan de lurar dig troligtvis. :rolleyes:
Tänk ta en sån varje dag året runt wow. :cool:
Det är ju bara två rejäla groggar eller två stora starka ... men per dag blir det ju ganska mycket ... :confused:
 
 

Liknande trådar

T
Svar
2
Visningar
2 K
titanium79
T
 
Tillbaka
Topp