Effektivaste och billigaste sättet att köra A/C på?

Sen är A/C och fläkt bra mot myggen, har du en fläkt riktad på dig slipper du mygg, jag har alltid en fläkt under datorbordet, har inte fått ett myggbett på fötterna sen jag ställde en där, dom gillar ju att gömma sig under skuggiga platser som bord, men räcker med lite vind för att myggen inte skall klara att hålla sig kvar.
Värsta är när man går på restaurang och dom har lagt dukar som hänger ner en bit över bordet, då är där myggen där under dagen och gömmer sig och bitts.

Om man skall köra AC dygnet runt eller bara när man är inne beror helt på något ni knappt nämt ,, nämligen husets konstruktion , har ni tjocka bra isolerande väggar med tillex riktigt tjock cementplatta samt klinker på det , tillika bra moderna fönster med aluram , kör hela dygnet , det är det mest ekonomiska samt även naturligtvis det skönaste , sätt ac på lågt luftflöde samt 26 grader .. en normal AC kostar då ca 1200 -1500 thbt/månad.. med ett taskigt Thaihus , stäng av när ni går ut .. behöver väl knappast förtydligas mer ..............

Tänk till lite nu innan någon kallar mig för besservisser :)

Om man skall köra AC dygnet runt eller bara när man är inne beror helt på något ni knappt nämt ,, nämligen husets konstruktion , har ni tjocka bra isolerande väggar med tillex riktigt tjock cementplatta samt klinker på det , tillika bra moderna fönster med aluram , kör hela dygnet , det är det mest ekonomiska samt även naturligtvis det skönaste , sätt ac på lågt luftflöde samt 26 grader .. en normal AC kostar då ca 1200 -1500 thbt/månad.. med ett taskigt Thaihus , stäng av när ni går ut .. behöver väl knappast förtydligas mer ..............

Så jag med tror det är.

Har ju jobbat med klimatteknik de sista 40 åren ,så skam om jag inte vet vad jag påstår..:)

Skall låta A/C stå på i alla rum över natten nu iallafall och få kylt ner golven dom håller ju utomhus temp, har inte körts A/C här på ett tag väl.
Märkte som sagt i förra huset där sovrumsgolvet var kallt att även om vi vart borta ett dygn var det rummet svalare då golvet fortfarande var kallt (kallare än ute och dom andra rummen) och A/C behövde inte köra fullt för att få rummet i behaglig temp snabbt.

Tycker taket är bland det viktigaste att det har blivit rätt gjort. Det var helt klart den svagaste punkten där jag bodde iaf.

Tycker taket är bland det viktigaste att det har blivit rätt gjort. Det var helt klart den svagaste punkten där jag bodde iaf.

Hos mig är visserligen taket viktigt , annars regnar det ju in , men när det kommer till isolering för att hålla AC kylan inne är allt annat under taket är viktigast , varför då ?

Jo för att kall luft lägger sig i botten i ett stängt utrymme , högst upp all varmluft .. Kan någon som tror sig veta varför man använder frysboxar i butiker och inte kyslskåp ..

Korrekt , kyla "rinner " ut på golvet ,,

Kalla mig gärna besservisser .......;)

PS Tänk öven på att det mot golvet skall sitta släp -borstar eller släp-gummilister underkant på dörrar till AC assisterade utrymmen ..

Hos mig är visserligen taket viktigt , annars regnar det ju in , men när det kommer till isolering för att hålla AC kylan inne är allt annat under taket är viktigast , varför då ?

Jo för att kall luft lägger sig i botten i ett stängt utrymme , högst upp all varmluft .. Varför har man öppna kyl/frysboxar i många butiker och inte öppna kyslskåp ..

Kalla mig gärna besservisser .......;)

Jo, men på dagtid gäller det ju även att se till att värmestrålningen från solen inte strålar in och värmer upp rummen.

Hej Långeman , kul att se att du lever , det var ju ett tag sen sista inlägget ..
Självklart går solvärmen ner ,så isolering ovan tak samt framförallt av-ventilering av den ytan är ju rätt , dock ingen AC kyla som går ut den vägen ..:)

Lyssna till Phonta, han vet för en gångs skull vad han pratar om. Nej , jag skojar, det gör han annars också, men i det här fallet har han särskilt rätt. Och hur man ens kan överväga att bygga hus i Thailand utan isolering, om man nu inte älskar värme -det förstår inte jag. En kommentar till inlägget ovan: värme går bara nedåt som strålningsvärme, så det krävs inte mycket för att stoppa värmen. Men fri luftväxling under yttertaket är ju en självklarhet.

Nu har jag kylt ner huset 1 dygn, ställt termostaten på 27 grader A/C har gått så tyst hela dagen hör inte dom är igång ens.

Igår fungerade ju golvet mer som ett element stängde jag av A/C tog det inte lång tid innan rummen var uppvärmda och A/C slet på full effekt.

Så om man håller A/C på som det är nu när dom knappt jobbar längre kanske det inte blir så dyrt.

Nu har jag kylt ner huset 1 dygn, ställt termostaten på 27 grader A/C har gått så tyst hela dagen hör inte dom är igång ens.

Igår fungerade ju golvet mer som ett element stängde jag av A/C tog det inte lång tid innan rummen var uppvärmda och A/C slet på full effekt.

Så om man håller A/C på som det är nu när dom knappt jobbar längre kanske det inte blir så dyrt.

Nej troligtvis inte, bara man ser till att stänga dörrarna efter sig. Dessutom om man inte kyler till så låga temperaturer så borde kostnaden vara ganska okej. Vi kör aldrig kallare än 27-28 grader med AC. Man vill inte ha förstora skillnader inne och ute. Med 27-28 blir man av med klibbet samtidigt som det inte känns kallt.

En A/C drar C:a 60 - 90 Tbh per dygn vid en temp på 29 - 30 gr.Vid dygnet runt drift,
om man inte springer runt, och lämnar dörrar öppna,samt att det är bra tätningar vid dörrarna.
Varje sänkning av tempen med 1 grad, ger en merkostnad på 140Tbh/ mån.

Solvärmen går neråt i ditt hus????
Ventilera din vind,det är en bra ide.

Strålningsvärmen strålar åt alla håll från värmekällan, i det här fallet solen, och sedan träffar den taket som reflekterar en del och absorberar en del och det varma taket stålar därför i sin tur ut värme. Sedan har vi konvektionen som motverkas genom isolering så att den värmen som har absorberats på den ena sidan av materialet i mindre utsträckning förfyttar sig genom det och börjar stråla ut på andra sidan. Slutligen har vi ju luften mitt ibland allt detta att ta hänsyn till, och när den värms upp så stiger den uppåt.

Det finns flera olika teorier om vilket system som är bäst, men med jag tycker också att en ventilerad vind verkar bra om man räknar in både pris och förmågan att hindra att huset värms upp av solen.

Här är en hur som helst video på en annan typ av system som de påstår ska vara ett av de bästa:

Tillbaka
Topp