Effektivaste och billigaste sättet att köra A/C på?

Vårat sovrum är 35 kvm och när vi använder ac 24 grader nattetid är räkningen på ca 1800 baht. Kör vi ac 24 H är räkningen ca 3500 baht. Men vi använder även tvättmaskin, elspis, dator, frys m.m. Så räkningen beror förstås på hur mycket man nyttjar övriga elslukare.

24 Gr. Hur överlever du då dagtid ?????:confused::)

Vårat sovrum är 35 kvm och när vi använder ac 24 grader nattetid är räkningen på ca 1800 baht. Kör vi ac 24 H är räkningen ca 3500 baht. Men vi använder även tvättmaskin, elspis, dator, frys m.m. Så räkningen beror förstås på hur mycket man nyttjar övriga elslukare.

Betalar 850tbh/ mån.. kör Ac på 27 gr 10 tim / dygnet, har Tv Tm Kyl/frys Dator vattenpump utebelysning mm

Oj, har aldrig fått en räkning under tusenlappen trots 16 år i landet och olika boenden.

Köpte en Daikin Inverter, bytte ut en gammal Mitsubichi 12,000 btu. Detta sänkte min elräkning med 1000 bath/ mån. Men däremot så var den nya kylvätskan som ska fyllas på ibland mer än dubbelt så dyr. (miljövänlig)
Kör a/c var natt på27- 28grader men har då aldrig lyckats få ner elräkningen under 1000bth/mån

Köpte en Daikin Inverter, bytte ut en gammal Mitsubichi 12,000 btu. Detta sänkte min elräkning med 1000 bath/ mån. Men däremot så var den nya kylvätskan som ska fyllas på ibland mer än dubbelt så dyr. (miljövänlig)
Kör a/c var natt på27- 28grader men har då aldrig lyckats få ner elräkningen under 1000bth/mån

Du skall INTE behöva fylla på vätska/gas om din anläggning är tät,den skall ha ett tryck på 70 Psi,om jag minns rätt.Om den är ny, och du behöver fylla extra, så se till att dom kollar ALLA kopplingarna.

Du skall INTE behöva fylla på vätska/gas om din anläggning är tät,den skall ha ett tryck på 70 Psi,om jag minns rätt.Om den är ny, och du behöver fylla extra, så se till att dom kollar ALLA kopplingarna.

Det är som @Långeman, säger @Mickey666, du ska inte behöva fylla på gas/vätska titt som tätt, det innebär att du har ett system som inte är korrekt ihop monterat och möjligtvis en mikrosopisk läcka någonstans på lödningarna. Din nya Daikin hur många "Btu" är den på? Är den på samma btu som din gamla AC (12,000btu), då kan du ha lyckats med att installera en AC som är för liten till rummets storlek.

Jo-Be/JBK-Airservice.

Senast ändrad:
Denna är på samma btu. Hade problem med denna efter installationen, läckte från enheteten in I rummet, tog firman ganska så många gånger att få rätsida på detta. Har just haft den rengjord för att jag tyckte att den inte kylde lika effektivt som förut, och då fyllde de även på gas/ vätska Rengörning 400 bth. gas/ vätska 700bth. Men nu kyler den ok igen. Tack för visat intresse grabbar

Denna är på samma btu. Hade problem med denna efter installationen, läckte från enheteten in I rummet, tog firman ganska så många gånger att få rätsida på detta. Har just haft den rengjord för att jag tyckte att den inte kylde lika effektivt som förut, och då fyllde de även på gas/ vätska Rengörning 400 bth. gas/ vätska 700bth. Men nu kyler den ok igen. Tack för visat intresse grabbar

Förlåt !!!
Vätska 700tbh. och den är ny,då skall du väl inte betala för vätskan,dom har väl ett garantiåtagande.
Tydligen läcker den fortfarande, om du måste fylla igen,sedan är det klart att den efter fyllning ger full effekt, under en begränsad tid.
För övrigt är 700 tbh en superblåsning,betalade själv 40 tbh /unit då jag fyllde en gammal en för några år sedan.

Förlåt !!!
Vätska 700tbh. och den är ny,då skall du väl inte betala för vätskan,dom har väl ett garantiåtagande.
Tydligen läcker den fortfarande, om du måste fylla igen,sedan är det klart att den efter fyllning ger full effekt, under en begränsad tid. För övrigt är 700 tbh en superblåsning,betalade själv 40 tbh /unit då jag fyllde en gammal en för några år sedan.

@Långeman, ang. gas/vätskan så är den nya miljövänliga dyrare i inköp, jämfört med gamla R22:an och 90% av alla "gamla" AC:n använder R22. Men frugan var för 3 veckor sen på en visning hos Panasonic, där visade de upp nya och kommande modeller och dessa körs på nya miljövänliga gasen och vi(firman)måste skicka iväg våra anställda/montörer på kurs så de handskas korrekt med alla nyinstallationer och de som redan har installerat den senaste AC:n.
Så prismässigt måste du inse att priset går upp, vi(firman)har också omkostnader som måste täckas på ett eller annat sätt och i slut änden så är det "kunden" som får ta smällen, det innebär att nyinstallationer/reparationer/rengöring blir dyrare.
När det kommer till en utförd installation hos en kund, så är det upp till firman att se till att AC:n funkar till 100% shysst. Men någon 1-2års servicegaranti finns inte tillhanda för kunden, men oftast brukar firmorna ge en/ett muntligt avtal att de kommer (på nyinstallation) kollar att enheten lirar bra.

Jo-Be/JBK-Airservice Ltd. Chonburi/Ban Beung

Senast ändrad:
Ursäkta ,den är nu 2 år gammal. Hade 1 års garanti, så jag behövde inte betala något när de kom för att fixa läckaget från enheten inne I rummet. Förutom det problemet har jag varit mycket nöjd med min Daikin, och som sagt så har elräkningarna sjunkit drastiskt minst 500 bth/ månad

Ursäkta ,den är nu 2 år gammal. Hade 1 års garanti, så jag behövde inte betala något när de kom för att fixa läckaget från enheten inne I rummet. Förutom det problemet har jag varit mycket nöjd med min Daikin, och som sagt så har elräkningarna sjunkit drastiskt minst 500 bth/ månad

Hade själv Daikin i mitt förra hus, är nog en av dom bästa på marknaden.I dag sitter det LG och dom är nog nr. 2 på marknaden i Th i dag, går fantastiskt tyst, och drar lite ström.

@Långeman, ang. gas/vätskan så är den nya miljövänliga dyrare i inköp, jämfört med gamla R22:an och 90% av alla "gamla" AC:n använder R22. Men frugan var för 3 veckor sen på en visning hos Panasonic, där visade de upp nya och kommande modeller och dessa körs på nya miljövänliga gasen och vi(firman)måste skicka iväg våra anställda/montörer på kurs så de handskas korrekt med alla nyinstallationer och de som redan har installerat den senaste AC:n.
Så prismässigt måste du inse att priset går upp, vi(firman)har också omkostnader som måste täckas på ett eller annat sätt och i slut änden så är det "kunden" som får ta smällen, det innebär att nyinstallationer/reparationer/rengöring blir dyrare.
När det kommer till en utförd installation hos en kund, så är det upp till firman att se till att AC:n funkar till 100% shysst. Men någon 1-2års servicegaranti finns inte tillhanda för kunden, men oftast brukar firmorna ge en/ett muntligt avtal att de kommer (på nyinstallation) kollar att enheten lirar bra.

Jo-Be/JBK-Airservice Ltd. Chonburi/Ban Beung

Nu handlar det om Thailand, inte gamla Svedala. Här finns säkert inte några nya miljövänliga alternativ.

Vill sätta liv i denna tråd eftersom jag har en liten undran i ämnet.
Det gäller inverterns funktion med tyngdpunkt på avfuktning.

Jag förstår funktionen med en inverter. Den är inte "allt eller inget", utan jobbar jämt och ökar krämen efter behov.

Mitt dilemma är inte värmen utan fukten. IOF inget större problem här uppe i Isaan då det är så långt från havet men det uppstår efter regn. Mina tidigare AC'n har varit att kompressorn startat när temperaturen överstigit den inställda. Det har hållt temperaturen på jämn nivå men eftersom jag brukar ställa termostaten på 26-27 grader så under natten slutar kompressorn att jobba (av naturliga skäl). Det gör att den fuktiga luften som är under 26 grader inte torkas upp av AC'n.

Min fråga är:
En inverter som jobbar lite smått hela tiden, torkar den upp luften genom att den lite sakta kyler hela tiden? Eller blir mitt alternativ att sätta den på funktionen "lufttork" och ta temperaturen där efter?
Jag förstår även principen att när varm fuktig luft passerar "kylgallret" så kondenserar fukten.

Eftersom kompressorn går på varierad hastighet så vill jag få det till att "kylgallret" alltid är kallt och kan således kondensera fukten. Temperaturen styrs med hastigheten på fläkten men jag kan vara helt ute och resa.
Hoppas ngn kan förklara

32 grader varmt i torr luft stör min mindre än 30 grader med 75% luftfuktighet (ett exempel).

Moderna maskiner har ju den som inställning..??
Symbolen brukar vara en vattendroppe... Eller har jag missförstått..??

Vi har inverter och är mycket nöjd med den. Har inte så mycket att jämföra med men förvånas av hur tyst och fint den går. Vi brukar ha den inställd på 27-28 grader och har aldrig upplevt rummet som fuktigt då vi vaknat.

Tycker också att den rent effektmässigt är bra, bra tryck i den.

Vi har ett rum kvar att installera AC i. Det blir inverter i samtliga rum förutom i storstugan.

Tillbaka
Topp