Effektivaste och billigaste sättet att köra A/C på?

Dum fråga (så klart), men är en inverter samma sak som en värmepump?
JO , me i Thailand vet man inte vad en inverter är , så därför säljer man inverter för det kan ju sälja s dyrare med i stort samma funktion .. Vad jag skulle vilja ha , det är just en riktig inverter uppe i Issan , kan bli riktigt kallt på vintern

JO , me i Thailand vet man inte vad en inverter är , så därför säljer man inverter för det kan ju sälja s dyrare med i stort samma funktion .. Vad jag skulle vilja ha , det är just en riktig inverter uppe i Issan , kan bli riktigt kallt på vintern
Blir billigare med långkalsonger och en långärmad och krypa ihop med frugan och ett bra täcke ;)

Men så fattig är jag ju inte , sen har jag ju en fru att krypa ner med , inte alla som är så lyckligt lottade ....
Så dom får väl handla en inverter (luft/luft värmepump

Men så fattig är jag ju inte , sen har jag ju en fru att krypa ner med , inte alla som är så lyckligt lottade ....
Så dom får väl handla en inverter (luft/luft värmepump
Tänkte mest på att ett par långkalsonger räckte gott ;)
Vi bodde ju omringade av 2 bergskedjor och blev rejält kallt där ibland, men på med långärmat, träningsbyxor och kroppsvärme så söv en rätt bra ;)
Hade ju inte ett hus som stängde ute kylan heller.

Om du syftar på luftvärmepumpar som vi har i Sverige så ja dom är av inverter typ.

Tack, är novis på detta område men vi har ett rum som torde behöva en AC. Dock kunde det vara förnämligt med möjlighet till uppvärmning om det skall fortsätta att vara så kallt i Isaan som det tydligen var i vintras. Är det dessutom mycket tystare och energisnålare så är det väl inte mycket att fundera på?

Är det någonting sådant här jag skall försöka hitta i Thailand?
https://www.byggmax.se/värme/värmep...vit-p6410046?gclid=CPOGl6em8c0CFQrqcgodF7oI5g

Det priset motsvarar c:a 25 000 THB, är det ungefär vad vi får räkna med att det kostar i Thailand?

Tack, är novis på detta område men vi har ett rum som torde behöva en AC. Dock kunde det vara förnämligt med möjlighet till uppvärmning om det skall fortsätta att vara så kallt i Isaan som det tydligen var i vintras. Är det dessutom mycket tystare och energisnålare så är det väl inte mycket att fundera på?

Är det någonting sådant här jag skall försöka hitta i Thailand?
https://www.byggmax.se/värme/värmepumpar/luftvärmepumpar/luft-luftvärmepump-new-basic-vit-p6410046?gclid=CPOGl6em8c0CFQrqcgodF7oI5g

Det priset motsvarar c:a 25 000 THB, är det ungefär vad vi får räkna med att det kostar i Thailand?

Vi har köpt Mitsubishi inverter till vårt hus i Thailand och är väldigt nöjda med dem. "Storleken" påverkar priset men ca 25 000 baht installerat och klart.

Dum fråga (så klart), men är en inverter samma sak som en värmepump?
Nej, det kan även vara enbart ac. En aircon av inverter typ är mer kostnadseffektiv än en apparat av vanlig teknik.
En vanlig ac slår av och på hela tiden när den är igång vilket drar mer el än en inverter som anpassar effekten hela tiden. Det innebär att invertern jobbar precis så mycket som behövs istället för att " köra fullt, slå av, köra fullt. Hoppas du förstår skillnaden.

Hur kör ni eran A/C, vad blir billigast.

Ha A/C på dygnet runt och hålla huset nedkylt så att A/C går mer på lågvarv hela tiden, gör man såhär så hålls ju tex. golven nedkylda och hjälper till med att hålla huset kallt.
märkte det på sovrummet i det förra huset att har man kört A/C länge i ett rum då är golvet så genomkylt så det håller sig kallt ett tag och ger en kylande effekt på hela rummet i ett dygn iallafall.
Kör man såhär och inne väggar och golv är nedkylda borde A/C gå på mer sparlåga.

Eller stänger av A/C i alla rum man inte vistas i och stänger av A/C när man lämnar huset för att åka handla eller går ut och sätter sig. Då är ju aldrig huset i sig nedkylt, och A/C får gå i full speed för att kyla ned luften inne i huset, och får kanske jobba hårdare imot den värmande effekt som inneväggar och golv ger nu när dom inte är nedkylda?
Fast då går ju inte A/C och drar någon ström när man inte är hemma, men tjänar man på det när A/C får gå för fullt för att kyla ner huset igen?

Förra huset hade vi ju bara en A/C i sovrummet, nu har vi en jäkla massa A/C här, var jäkligt skönt att käka middag i en matsal med normaltemp, och till och med jag la mig framför TV:n igår kväll när det var nedkylt ;)

Har ni oxå jämfört elkostnaderna mellan att köra A/C hela dagen eller bara köra A/C under sovtid ?

Vi har byggt med ett högt ventilerat vindsutrymme, dessutom 1,5 m taksprång. Det i sin tur gör att vi har ett svalt hus.

Vårat sovrum är 35 kvm och när vi använder ac 24 grader nattetid är räkningen på ca 1800 baht. Kör vi ac 24 H är räkningen ca 3500 baht. Men vi använder även tvättmaskin, elspis, dator, frys m.m. Så räkningen beror förstås på hur mycket man nyttjar övriga elslukare.

Hur pass välisolerade hus har ni andra ?, det framgår inte nån stans och det borde ju vara avgörande för nedkylningskostnaderna.

Jag vet inte jag hyr ju och flyttade in för 5 dagar sen, så har ingen aning.

Tillbaka
Topp