Billigaste flyg till Thailand?

Reser ned i slutet av oktober inte bokat nå hemresa än nån gång före eller efter jul, det är frågan det.
Skall ta mig funderare.
Reser lite tidigare 18 september tillsammans med frugan som stannar i Thailand tills efter Songkran troligen. Själv så tar jag en tur till Sverige i antingen mot mitten av december om jag inte skulle få en förlängning på plats av mitt 90 dagars visum som gift med en Thai. Annars så kommer jag till Sverige i januari och stannar några veckor upp till en månad och reser sedan tillbaka till Thailand igen och åker med frugan tillbaka till Sverige i april. Har varit i Thailand 70 dagar hittills i år så kommer att hålla mig under totalt 180 dagar under detta året så att jag inte skall räknas som skattepliktig till Thailand enligt de nya reglerna som började tillämpas från och med 1 januari i år.

Fick en dålig känsla och bokade hotell vid Kastrup igår så att vi tar och åker tåg från Kalmar redan den 17 september och tar en övernattning. Det är alldeles för mycket strul med tågen och skulle det stopp på enkelspåret mellan Kalmar och Alvesta den 18.e så skulle vi missa att komma med Thai Airways flyget.

Reser lite tidigare 18 september tillsammans med frugan som stannar i Thailand tills efter Songkran troligen. Själv så tar jag en tur till Sverige i antingen mot mitten av december om jag inte skulle få en förlängning på plats av mitt 90 dagars visum som gift med en Thai. Annars så kommer jag till Sverige i januari och stannar några veckor upp till en månad och reser sedan tillbaka till Thailand igen och åker med frugan tillbaka till Sverige i april. Har varit i Thailand 70 dagar hittills i år så kommer att hålla mig under totalt 180 dagar under detta året så att jag inte skall räknas som skattepliktig till Thailand enligt de nya reglerna som började tillämpas från och med 1 januari i år.

Fick en dålig känsla och bokade hotell vid Kastrup igår så att vi tar och åker tåg från Kalmar redan den 17 september och tar en övernattning. Det är alldeles för mycket strul med tågen och skulle det stopp på enkelspåret mellan Kalmar och Alvesta den 18.e så skulle vi missa att komma med Thai Airways flyget.
Jo vi brukar ta en natt på Arlanda nu mera fint med en 3 rätters till middag och rör på sig lite i gymet innan avgång passar mig. Det blir lite av en nedvarvning efter jobb in i sista minuten.
Förut tog vi flyget från Sundsvall, men nu mera är det sällan nån avgång som passar. Att ta tåget dagen innan om kliva på hemma i byn funger för det mest helt ok.

Tråden var om billigaste flyget....

Lite drygt 5000 kronor per person från Kastrup via Suvarnabhumi till Udon Thani med Thai Airways var kanske inte det absolut billigaste? Men det har ju sina fördelar att åka med samma bolag på båda benen på samma biljett om något skulle strula. Problemet med många alternativ är också att man kommer till Suvan så sent på ankomstdagen att man inte hinner med sista inrikesflyget till Udon Thani och då åker på en övernattning också som också kostar plus besväret att ta sig till och från hotellen...Priset som vi betalade var för vanliga ekonomibiljetter och ej flex eller full flex men som går att boka om till annan dag för 5000 Baht per person. Frugan får som Royal Orchid "Silver" medlem checka in 35 kg och jag 25 kg men har snart också "Silver"...

1725435084364.png

. Problemet med många alternativ är också att man kommer till Suvan så sent på ankomstdagen att man inte hinner med sista inrikesflyget till Udon Thani och då åker på en övernattning också som också kostar plus besväret att ta sig till och från hotellen...
Man kan ju ev. ta sovtåget. Tyckte det var ett bekvämt och billigt alternativ att komma fram på morgonen till Udon. Frun är inte alls lika förtjust i det, då hon har väldigt bråttom med att komma till huset; så hon är uppenbarligen beredd att betala flera tusen för några kvällstimmar extra. :confused:

Inget bolag från Norden. Att Turkish är 7an är lite kostig, jag flög till Istanbul med dem verken landningen eller maten var bra.
Bäst i vad? I säkerhet, mat,punktlighet, bekvämlighet....

Läs deras hemsida så får du svar på alla dina frågor

Inget bolag från Norden. Att Turkish är 7an är lite kostig, jag flög till Istanbul med dem verken landningen eller maten var bra.
Bäst i vad? I säkerhet, mat,punktlighet, bekvämlighet....
Finnair borde ligga i högsta rank vad gäller säkerhet, men faller visst inte alla i smaken att erkänna att de inte har haft incident under överskådlig tillbaka blick

Does Finnair have a good safety record?

Finnair is one of the oldest airlines in the world and one of the safest. They have had no fatal or hull-loss accidents since 1963.

Finnair borde ligga i högsta rank vad gäller säkerhet, men faller visst inte alla i smaken att erkänna att de inte har haft incident under överskådlig tillbaka blick
Åkt med Finnair 3 år i rad, en gång fick vi vänta på nästa flyg så missade flyget till Umeå, kom hem 12 på
natten istället för ca 2 på eftermiddagen, nästa måste dom landa i Dubai för att tanka, en övernattning i
Helsingfors, en dag försent. Det var nåt problem med tredje flyget också men bra mat sen alco service
bryr jag mej inte om, får eller köper en öl till maten och min fru dricker inte så helt Ok.
Emiraterna och qatar tycker jag är bäst. Har provat mång under 22 år

Worlds Safest Airlines 2024

AirlineRatings evaluates the safety and in-flight products of 385 airlines using its unique seven-star rating system. The evaluation process considers various factors, including past incidents, audits from aviation governing bodies, fleet age, and pilot training.
_
Source: AirlineRatings

1735527411659.jpeg

Billiga flyg när man söker är ofta via Indien

Vet inte om man passerar en säkerhetskontroll där men om ni har någon form av sattelitkommunikationsutrustning som t.ex använder Irrirdium-systemet så ha den absolut inte i Handbagaget för sådana är förbjudna enligt lag i Indien

Denna kvinnan råkade illa ut när hon hade en liten Garmin GPS som kan skicka sms/nödmeddelanden via Irridium (Garmin InReach) och tydligen har flera råkat ut för samma sak.

Royal Jordanian har under förra året börjat flyga till Stockholm.

De har priser på 5000-7000 kr för enkelresor mella. Stockholm och Bangkok just nu.

Billiga flyg när man söker är ofta via Indien

Vet inte om man passerar en säkerhetskontroll där men om ni har någon form av sattelitkommunikationsutrustning som t.ex använder Irrirdium-systemet så ha den absolut inte i Handbagaget för sådana är förbjudna enligt lag i Indien

Denna kvinnan råkade illa ut när hon hade en liten Garmin GPS som kan skicka sms/nödmeddelanden via Irridium (Garmin InReach) och tydligen har flera råkat ut för samma sak.

Att ha överflödig elektronik i handbagaget är bara dumt.
Endast telefon, laptop och eventuella powerbanks i handbagaget.

Många använder sin träningsklocka (de flesta numera med inbyggd GPS) som armbandsur till vardags. Den lämnar ju en hel del medicinsk/aktivitets data då den mäter div. saker hela tiden.
Skillnad jämfört med Garmin inReach.
GPS är helt orelaterat och artikeln är lite av ett clickbait.

Garmin inReach tillåter tvåvägskommunikation över satellit, dvs du som ägare kan sända upplänks mot satelitterna. Det är detta som kräver licens, inte att ta emot signaler. Egentligen inget konstig överhuvudtaget.

Träningsklockor använder i regel telefonnätet eller WiFi-nät och är certifierade för detta, precis som en mobiltelefon. Huvudvudskapet är att du inte får sända över satellit hursomhelst, precis som man inte får sända radio hursomhelst.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar