En artikel om förhållanden mellan falang och Thai (Isaan).

Vi har 90km till en större stad (Khon Kaen ) Det finns trots detta byar med större delen statsanställda , tillex. Poliser . lärare . kommunanställda mm , samt byar med nästan 100 % bönder , det syns enorm skillnad mellan dessa ;)

Jag anser jag tjänade ganska bra sista åren med runt 36 k samt fri bil och soppa-kort , Ej synligt för skattmasen , Det blir nog dryga 40 k i realiteten . har en granne som påstår sig tjäna dryga 50 k som kvalitetsansvarig på siemens i Finspång , jag känner en hel del so PÅSTÅR sig tjäna dessa slantar . Licenssvetsare inom fjärrvärme vet jag ligger djäkligt högt
Höll dom undan pensionsavsättningen för skattemasen åxå ;)

Höll dom undan pensionsavsättningen för skattemasen åxå ;)
Nej , detta med bilen förhandlade jag fram , Annars hade jag inte tagit jobbet de sista två åren , var som ett risk påslag för att jobba därute i ghettot. Har man tvåsitsig sk. arbetsbil så funkar detta

Nu jobbar ju ingen av er jet set gottstältare i Sverige :D men räkna om allt ni behöver spara för framtida pension, och dra av från lönen. Då märker ni snart att det ni kan leva på i nuet blir något annat:p
Vi va ett par fattiglappar som diskuterade hur mycket i pension och eget sparande, man bör ha för en behaglig ålderdom.
8 miljoner kom vi fram till, så ungdomar!!! Börja spara, annars blir det somtam 7 dar i veckan:)
Jobba och spara till 65 år så räcker det med 6 miljoner om man klarar av att leva på ynka 25.000 i månaden.
Vill man hoppa av tidigare så är 8 miljoner en bra beräkning.

Fan, det fick jag ändå via skitlönen i Sverige. :cool:

Jag anser jag tjänade ganska bra sista åren med runt 36 k samt fri bil och soppa-kort , Ej synligt för skattmasen , Det blir nog dryga 40 k i realiteten . har en granne som påstår sig tjäna dryga 50 k som kvalitetsansvarig på siemens i Finspång , jag känner en hel del so PÅSTÅR sig tjäna dessa slantar . Licenssvetsare inom fjärrvärme vet jag ligger djäkligt högt

Kvalitetsansvarig på Siemens tjänar nog en bra bit över 50k. Han har en hel avdelning med folk under sig. Är han däremot kvalitetskontrollant är han nog lite under 50k...

Licenssvetsaren... hör behöver vi skilja på utbetald månadslön och grundlön. Känner rätt mycket folk i den branchen och inget ovanligt med 50, 60, 70 tusen i månadslön. Men så jobbar de 100 timmar, ledig några dagar och sedan på det igen. OB, övertid och traktamente gör gott för månadslönen... men grundlönen på 35k blir de snabbt påminda om när de blir sjuka eller skall VAB:a med ungarna.

Fanns bara en chef , nämligen den jag tidigare här skrivit om , Miljardären.. Men han fixade nog detta skall du se, ingen dununge i affärer, Dussutom drog jag nog in några millar åt honom under den tiden jag jobbade där .. Så inte led han ekonomiskt :)

5555 ok då förstår jag, nu blev jag säker på att du blev blåst på pensionen sista 2 åren. Så som du beskrivit honom;)
Du är säker ?? Haha, jag ha kollat upp detta, allt ok med mina slantar , jag visste för mycket om honom , fick tre månadslöner extra , tots att vi var oense , förmodligen bara för att jag skulle vara nöjd och inte börja ställa till det för dem ;)

Nej fn, inte riktat mot dig ;)
Bara rent generellt för er med hög lön utan skyddsnät:)
Inget fel på maten i BigC.
Ja vem vet, kanske mitt skyddsnät ser bättre ut än en som skattar i Sverige och hoppas på pension om 20 år ;)
Rederiet pensionssparar ju trots allt för mig utöver det jag får i lön, pensionssparandet räknar jag aldrig med i lönen.
Sen sparar jag lite själv, om ni får ut nåt ifrån Sverige om 20 år vet jag inte om jag skulle kalla skyddsnät idag ;)
Vi får se när den dagen kommer.

Ja vem vet, kanske mitt skyddsnät ser bättre ut än en som skattar i Sverige och hoppas på pension om 20 år ;)
Rederiet pensionssparar ju trots allt för mig utöver det jag får i lön, pensionssparandet räknar jag aldrig med i lönen.
Sen sparar jag lite själv, om ni får ut nåt ifrån Sverige om 20 år vet jag inte om jag skulle kalla skyddsnät idag ;)
Har inte tänkt göra nåt annat än hänga i huset när jag blir pensionist ändå ;)
Behöver inte så mycket är billig i drift och räknar med att ungarna skall ta hand om mig i sann Thaianda, så frugan fostrar dom ;)

Jag har avstämning med Max Matthiessen en gång om året, vad det verkar, kommer jag klara mig bra som pensionär ;)

Vi kan alla enas om att lönerna är på svältnivå i Sverige. Själv satt jag kvar på kontoret i ett par timmar bara för att slippa trängselskatt på vägen hem. Får spara där det går :-D
Ja vem snålar inte, när jag vart på kurs har det bara blivit frukost och lunch, enda som är gratis, frukost på hotellet och lunch av dom som har kursen, förvisso får vi 390NOK om dagen i matersättning men sätter hellre dom på kontot, så var först när jag kom ombord igen jag fick middag.
Eller fick korv med bröd i SAS loungen innan flyget med ;)

Ja vem snålar inte, när jag vart på kurs har det bara blivit frukost och lunch, enda som är gratis, frukost på hotellet och lunch av dom som har kursen, förvisso får vi 390NOK om dagen i matersättning men sätter hellre dom på kontot, så var först när jag kom ombord igen jag fick middag.
Eller fick korv med bröd i SAS loungen innan flyget med ;)

Jo det är ju allmänt känt att man inte blir rik på de stora intäkterna utan på de små utgifterna!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp