En artikel om förhållanden mellan falang och Thai (Isaan).

Vårat umgänge är nog mestadels lit av den övre medel klassen. Många är av kinesiskt släkt dom hat gott ställt, affärs män och egna företagare. Men jag tycker vi har mycket gemensamt, både i tänk å livs stil. Där är inte något problem med att man sticker ut, mitt liv är enklare med dom. Men hemma i byn har ja bra kontakt med många, jag ställer gärna upp när skolan behöver ett hand tag eller något annat. Men ger inga skryt summor med pengar

Svårt lite att smälta in som IL. Jag gillar ju film och tex datorspel. De har aldrig gått på bio. Ja gillar en grogg havana club och en weissbier de dricker bara lao khao eller Leo. Jag älskar att träna de älskar att supa. Mina barn går privatskola de går i byskolan och börjar jobba som karaoketöser vid 16.. eller om de gifter sig eller rymmer med nån kille när de e 14. Hade granne som kom o åt o drack varje kväll.. efter en månad sparkade ja ut honom. Grannkärringen såg min godispåse och skrek till sina ungar att de skulle ta så mycke de orkade bära. Jag tänkte ha det i 5 månader. Men ja stoppa dom när de hade snott runt hälften. Farfar bråka med svärmor så honom kasta ja ut. Varje dag va de nån som kom o berätta senaste ryktet om oss.. det va typ två läger för eller emot farang
Det va nästan värre innan ja hade byggt mitt hus. Då snackade precis alla skit om fattigfarangen. Nä kan nog skriva en hel bok om mina 10 år där.
Här vi bor nu e alla trevliga. Folk i samma situation som kommit upp lite. Ibland dansar även vi Mor Lam dans men inga poliser som kommer och passar så det inte blir bråk eller nån slås ihjäl.

Hej

Själv reagerade jag på det faktum att en familj i en by som har en ingift falang ofta får ökad köpkraft, kan starta rörelser, bygga större och finare än andra o.s.v vilket kan rubba balansen i byn och ogillas av dom som skribenten beskriver som ”eliten”, men även när t.ex handlar om att ge gåvor vid högtider till tempel, ge pengar till skolan, ge gåvor vid bröllop o.s.v, här har ju ofta vissa familjer dominerat i generationer och jag tror inte heller att det alltid blir så populärt om någon ny tidigare fattig familj helt plötsligt lägger sig i topp.

Just dessa saker hade jag och frugan redan räknat ut, vi byggde därför medvetet inte byns största och finaste hus även om vi naturligtvis hade kunnat det, vi har inte köpt bil utan nöjer sig med vår Saleng, vi försöker leva på samma nivå som övriga bybor och inte sticka ut, vi lägger inte mer pengar än områdets mest prominenta innevånare, myndighetschefer och politiker m.m vid insamlingar av olika slag där gåvorna redovisas offentligt, roligt att antropologen har kommit fram till ungefär samma resultat i sina studier.

Mvh isan lover
Du agerar säkert rätt strategiskt och taktiskt men det du beskriver gäller också byar i Sverige. Jag hade en gång ett hus i en by i Dalarna. Där var jag en 08 och blev ibland behandlad därefter. Jag upplevde som märkligt när de talade sin dialekt som jag inte förstod.

Maktbegär och avundsjuka finns nog på många platser. Rubbas hackordningen blir det konsekvenser.

Svårt lite att smälta in som IL. Jag gillar ju film och tex datorspel. De har aldrig gått på bio. Ja gillar fn grogg havana club och en weissbier de dricker bara lao khso rller Leo. Jag älskar att träna de älskar att supa. Mina barn går privatdkola de går i byskolan och börjar jobba dom karaoketöser vid 16.. eller om de gifter sig eller rymmer med nån kille när de e 14. Hade granne som kom o åt o drack varje kväll.. efter en månad dparkade ja ut honom. Grannkärringen såg min godispåse och dkrev till sina ungar att de skulle ta så mycke de orkade bära. Jag tänkte ha det i 5 månader. Men ja stoppa dom när de hade snott runt hälften. Farfar bråka med svärmor så honom kasta ja ut. Varje dav va de nån som kom o berätta senaste ryktet om oss.. det va typ två läger för eller emot farang
Det va nästan värre innan ja hade byggt mitt hus. Då snackade precis alla skit om fattigfarangen. Nä kan nog skriva en hel bok om mina 10 år där.
Här vi bor nu e alla trevliga. Folk i samma dituation som kommit upp lite. Ibland dznsar även vi Mor Lam dans men inga poliser som kommer och passar så det inte blir bråk eller nån slås ihjäl.

Hej

Själv var jag ju ung innan datorerna och spelens tid, så dom saknar jag inte vare sig i Sverige eller Thailand, bär ogärna mobilen på mig också, ser den mer som ett hjälpmedel i jobbet, men kollar den några gånger i dygnet ifall någon har sökt mig, men bio har vi allt på landet men då av den ambulerande sorten och utomhus, det var mycket vanligare förr, numera kommer dom tyvärr sällan, gillade att sitta utomhus på marken och se på film.

Några gym finns det juninte ute i byarna, men det går ju att springa, cykla och spela fotboll, men dom flesta männen i byarna har väl inget behov av träning, dom jobbar ju ofta hårt i värmen och har kroppar utan ett gram fett, vad det gäller dricka så är det gin och tonic som gäller för min del, det har jag alltid hemma för eget bruk och gäster, men annars duger det gott med Chang och dom spritsorter som finns på landet, t.o.m någon enstaka Lao kao slinker ned ibland men då mest för att man blir bjuden.

Vad det gäller pojken så satte vi honom i byskolan redan ifrån början, föst i förskolan sen lågstadiet och nu går han i mellanstadiet, det uppskattades mycket av rektor, lärare och byborna att vi valde deras skola, det var ett medvetet val men inte bara för att vi visste att det skulle bli populärt, det var ju dessutom praktiskt att ha pojken nära hemmet och vi kunde se till honom ibland om vi ville, han kände ju också alla i klassen.

Att bära iväg godis känner jag också igen, men då ifrån förr i tiden, hos oss var det ofta dom absolut fattigaste och då även äldre som la beslag på mesta, helt oblygt stoppade dom fickorna fulla vilket ledde till att några barn kunde bli utan, då började jag att fylla plastmuggar som jag delade ut till varje barn om det var kalas eller något liknande.

Men något direkt skitsnack eller ovänskap har jag inte upplevt under alla år, men periodvis blir man väl trött på någon en tid eller kanske dom på mig, men efter ett tag så är allt som förr igen, tycker att gemenskapen fungerar bra och t.o.m klart bättre än i Sverige trots att man lever så tätt ihop i en by.

Mvh isan lover

Du agerar säkert rätt strategiskt och taktiskt men det du beskriver gäller också byar i Sverige. Jag hade en gång ett hus i en by i Dalarna. Där var jag en 08 och blev ibland behandlad därefter. Jag upplevde som märkligt när de talade sin dialekt som jag inte förstod.

Maktbegär och avundsjuka finns nog på många platser. Rubbas hackordningen blir det konsekvenser.

Hej

Här har du nog helt rätt, hör på kusten behöver man tre generationer för att inte räknas som utsocknes sägs det.

Mvh isan lover

Läste ni förresten om Holländaren som tjänat en förmögenhet på att sälja cannabis i coffeshops i Holland, helt lagligt.
Han tog in ca 100 milj baht till Thailand och levde lyxliv tills polisen tog honom, sen blev han dömd till 75 års fängelse för pengatvätt för Thaisen tyckte inte om hur han tjänat sina pengar i Holland lagligt eller inte.
Sicket öde, vem kunde räknat med en sån grej, vad säger dom om man tjänar pengar på cannabis aktier?..

Att smälla upp något annat än vad man själv trivs med är ännu mer fel.
Att andra inte kan hantera att någon har det bättre ställt rent ekonomiskt är väl egentligen inget man ska ta hänsyn till.
Pengahungriga släktingar får väl lära sig att bli vuxna.
Att man skämmer bort 1 av 2 barn är dock fel. Ska man nu vara dum i huvudet och klema bort barnen så får man nog behandla bägge barn likt.
Att dessa vantrivs är helt klart, dom har blivit såna där "allt-är-skit-i-thailand-gubbar". Här har dom verkligen ställt till det för sig själva.
Hemma var dom väl vanlig medelklass, vanliga hus och jobb. Inga kyrkråttor som plötsligt vunnit på lotto och sen måste visa upp och posera.
Nåja tur man själv är nöjd med det lilla:cool:

Att dessa vantrivs är helt klart, dom har blivit såna där "allt-är-skit-i-thailand-gubbar". Här har dom verkligen ställt till det för sig själva.
Hemma var dom väl vanlig medelklass, vanliga hus och jobb. Inga kyrkråttor som plötsligt vunnit på lotto och sen måste visa upp och posera.
Nåja tur man själv är nöjd med det lilla:cool:

Posera? Kanske?
Man bygger väl åtminstone så komfortabelt och trevligt som man har råd till. Man bygger väl inte för att visa upp något, man bygger för att trivas.
Är väl trevligt om man kan byta ut en 3rums lägenhet i någon nedgången förort till ett hus med vettig standard.
Inte fan skulle man bosätta sig i en sunkig lägenhet i Thailand bara för att det var det enda man hade råd med i Sverige.
Själv vill jag inte ha något stort och vräkigt.
Onödigt stort känn väldigt bortkastat om man inte har behov för rummen och kvadratmetrarna. Skulle hellre satsa på komfort och kvalitet även om det inte syns.

Posera? Kanske?
Man bygger väl åtminstone så komfortabelt och trevligt som man har råd till. Man bygger väl inte för att visa upp något, man bygger för att trivas.
Är väl trevligt om man kan byta ut en 3rums lägenhet i någon nedgången förort till ett hus med vettig standard.
Inte fan skulle man bosätta sig i en sunkig lägenhet i Thailand bara för att det var det enda man hade råd med i Sverige.
Själv vill jag inte ha något stort och vräkigt.
Onödigt stort känn väldigt bortkastat om man inte har behov för rummen och kvadratmetrarna. Skulle hellre satsa på komfort och kvalitet även om det inte syns.

Hej

Tror att dom flesta utlänningar bygger med en viss standard som dom är vana med hemifrån, men en anledning till att man enligt mig inte behöver lika stora eller ännu större hus för att det är billigare kan ju vara att man vistas mycket utomhus i Thailand, där är man ju i princip ute ifrån det man vaknar tills man ska lägga sig,

Ett mindre hus och en stor möblerad altan under tak + ett utomhuskök och plats under tak för bilar, traktor och mc o.s,v räcker långt, det är ju solen och regnet man vill skydda sig ifrån, men allt som vi normalt gör inomhus i Sverige gör man ju med fördel utomhus i Thailand.

Mvh isan lover

Jag har aldrig upplevt bylivet mer än någon enstaka dag utan enbart BKK och Jomtien och det är i stort sett som livet i Stockholm men intensivare och rörigare. Inte minst gäller detta trafiken med alla MC. En iakttagelse är också att skillnaderna i rikedom är mycket tydligare. I BKK bor många mycket fattigta och man ser gamla människor gå runt och samla saker. De rikaste områdena ser man främst på långt håll eftersom de skyddas av murar och vakter.

Fattigdom finns också i Sverige men den syns inte så tydligt men kan bestå i t ex dålig bostadsstandard. De externa tiggarna är fler i Sverige men minskar.

Jag finner era skildringar av bylivet intressanta och inser att man där kommer varandra närmare än i BKK som har storstadens anonymitet.

Har kompisar som upplevt bylivet och de säger att en komplikation kan vara att nyckelpersoner kan försvinna och att de därefter inte känner sig lika hemma.

Hej

Tror att dom flesta utlänningar bygger med en viss standard som dom är vana med hemifrån, men en anledning till att man enligt mig inte behöver lika stora eller ännu större hus för att det är billigare kan ju vara att man vistas mycket utomhus i Thailand, där är man ju i princip ute ifrån det man vaknar tills man ska lägga sig,

Ett mindre hus och en stor möblerad altan under tak + ett utomhuskök och plats under tak för bilar, traktor och mc o.s,v räcker långt, det är ju solen och regnet man vill skydda sig ifrån, men allt som vi normalt gör inomhus i Sverige gör man ju med fördel utomhus i Thailand.

Mvh isan lover

Nu är det inte alla utlänningar eller thailändare som föredrar att spendera dagarna utomhus :)

För min del var de inga problem att bo utanför stan eller i en by . Född och uppvuxen på landsbygd i Sverige, har bott i städer både i sverige och andra länder. Men föredrar att bo utanför, i dag har ju dom flesta bil så man åker ju hur man vill. Loei här uppe i isaan har nog de mesta ja behöver, men Udon thani tycker ja är en bra stad. Bangkok nja där är de mest bökigt överallt

Hej

Mvh isan lover
Där måste ja hålla med dej, vårat hus är inte stort eller vräkigt. Vi har 2 ute platser så vi har skugga nästan hela Dan, brukar retas med frugan om att inne i huset är hennes men ute platserna är mina, där är jag för de mesta. Jag pusslar och sköter våran trädgård, de gillar ja

Visserligen fruns hus, enkel eller inte, som man i huset är jag il duce.

IMG_20190929_083558.jpg

Isaan tjejer är ett kapitel för sig.
Jo jag har erfarenhet.
Lämnade denna skimär för några år sedan.
Sedan tittade jag efter var jag vill bo i Thailand för här skulle jag bo.
Naturen drog mig till Norr och flyttade hit.
Sedan sökte jag en dam att leva med i norr och fick ett svar för jag sökte någon över femtio m m.
Från Isaan fick jag mera än tusen svar.
Nu försöker jag inre säga att det är något fel med Isaantjejerna men jakt är nog deras gebit. :D
Detsamma det har gått bra och även Noi har erkänt att hon var rätt trött pp att suga på ramarna varje månad.
Vi har ett öppet förhållande och kan skoja om detta som säkert gå med vilken tjej som helst från Isaan eller söderut.
Att Isaantjejer är på hugget speciellet när det gäller farang är nog för att de har haft störst behov.
Är ju ingen expert eller journalist så rätta mig om jag har fel, journalister är det annorlunda för De har fakta :wai:

Hej

Mvh isan lover

Nej, som sagt så är jag inte för några oversized hus varesig i Sverige eller Thailand. Bara onödigt mycket jobb.
Något gästrum kan vara på sin plats. Någon större balsal och ett bibliotek är det väl få som bygger.

Tycker att vi klarar oss också med vårat. 150 kvadrat meter då är ute platserna inräknade

E2665BF7-3BD3-4CD8-A001-702BA9BE5991.jpeg

A034A6F7-A3A8-44AA-90E6-32F1E5DC9AEE.jpeg

150m2 med uteplatser inräknade känns helt normalt. Jag har väldigt svårt att minnas att jag har sett några "skrytbyggen"....förutom av Thailändare.

Det är ju inte så att man bygger sig ett nytt ruckel eftersom grannens hus ser förjävligt ut och det skulle göra honom vrån och vresig om man slår upp ett lite finare hus.
Fast tydligen så är det så hos en del.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp