En artikel om förhållanden mellan falang och Thai (Isaan).

Hej

Själv känner jag både grävmaskinister, lastbilschaufförer, fiskare, industriarbetare m.m som tjänar 50 000 eller mer per månad.

Mvh isan lover
Då tjänar fiskarna där uppe grymt mycket.
Sen är en fiskares lön inkl egenavgifter så 50% skatt på det. Jag har ju själv jobbat länge inom fisket och känner många fiskare.
Inte många fiskare som har direkt bra nettolön idag, är väl typ Fiskebäckarna.

Bullshit.
Isåfall har dom dubblat lönen på 10 år, jag jobbade själv i Göteborgs hamn för 10 år sen och om jag jobbade alla helger i December plus högtidsdagarna och nattskift på vardagar kom jag upp i 34.000kr.
Men ja dom tjänar bra i hamnen utan utbildning men att alla tjänar 50k är bullshit, det kanske du kan komma upp i som vanlig gubbe på kajen i December.
Tja, det skiljer väl mellan olika hamnar och dess inriktning.
I min gamla "hamn" drar alla som ingår i RoRo och Container utan vidare in 50k.
Det är gubbar som kör kranar, alla typer av truckar mm.
Schemalagd arbetstid med en helg per månad. 152 tim/mån.

Gubbar på kajen har inte någon fast anställning längre, extringar eller blixtgubbar tillhör de som tas in vid behov för enklare sysslor.
En hamn som den jag jobbade i är väldigt High Tech numera.
Nya avtal med nya ord som arbetsformstillägg, befattningstillägg, jour, tillägg för olika kompetenser har dragit upp lönerna till nya nivåer men samtidigt hanterar varje gubbe dubbel så många ton per timme mot för tio år sedan.

Gubbar på kajen har inte någon fast anställning längre, extringar eller blixtgubbar tillhör de som tas in vid behov för enklare sysslor.
Nya avtal med nya ord som arbetsformstillägg, befattningstillägg, jour, tillägg för olika kompetenser har dragit upp lönerna till nya nivåer men samtidigt hanterar varje gubbe dubbel så många ton per timme mot för tio år sedan.
Synd att du gått i pension då :rolleyes:

Om du frågar mig är det dock bättre med lön i reda pengar.
Annars kan man ju köra lite kommunism när man ändå håller på.
Alla arbetare får likvärdiga baracker att bo i och lön utbetalad i varor, så som ägg, limpa och mjölk.
Att komma här och tro att man ska kunna ha ett fritt val när staten vet bäst är något som vi inte önskar.

Hej

Som f.d fackligt aktiv håller jag med helt, så mycket som möjligt bör ingå i fast lön, men samtidigt fanns det ett intresse bland dom vanliga anställda också att få aktietilldelningar, bonus och förmåner som fria mobiler o.s.v, när sen dom Svenska företagen ville göra dom anställda mer intresserade och engagerade genom att erbjuda detta så blev det naturligtvis så.

Mvh isan lover

Då tjänar fiskarna där uppe grymt mycket.
Sen är en fiskares lön inkl egenavgifter så 50% skatt på det. Jag har ju själv jobbat länge inom fisket och känner många fiskare.
Inte många fiskare som har direkt bra nettolön idag, är väl typ Fiskebäckarna.

Hej

Du har rätt i att alla fiskare inte tjänar så bra, men det finns dom som gör detta numera, med allt färre båtar och kvotsystemet blir det några få som får fiska mycket och då går upp rejält i lön, vissa gånger kan månadslönen bli 70 000 kr, men det finns ju månader som är dåliga också.

Mvh isan lover

Ja men inte alla hamnarbetare då, jag jobbade i oljehamnen och där var det inte dom lönerna men var bra med tanke på att grundskoleutbildning räckte där.

Hej

Du har rätt i att alla fiskare inte tjänar så bra, men det finns dom som gör detta numera, med allt färre båtar och kvotsystemet blir det några få som får fiska mycket och då går upp rejält i lön, vissa gånger kan månadslönen bli 70 000 kr, men det finns ju månader som är dåliga också.

Mvh isan lover
Som sagt den lönen fiskaren säger han drar in får du räkna bort 50% i skatt och egenavgifter.
Finns en anledning att jag la ner fisket, det året jag slutade va det så dåligt så snitt nettot hamnade inte mer än på 9000 kronor.
Och då fiska vi rätt bra i jämförelse men Norrmännen öste in räk i Sverige.

Hej

Som f.d fackligt aktiv håller jag med helt, så mycket som möjligt bör ingå i fast lön, men samtidigt fanns det ett intresse bland dom vanliga anställda också att få aktietilldelningar, bonus och förmåner som fria mobiler o.s.v, när sen dom Svenska företagen ville göra dom anställda mer intresserade och engagerade genom att erbjuda detta så blev det naturligtvis så.

Mvh isan lover

Så länge det är ett fritt val så kan man gärna växla lön mot aktier eller telefoner.
Men att ge lägre lön till vägarbetare genom att dela ut asfalt till de anställda är ingen höjdare...om nu inte någon föredrar det.

Ja men inte alla hamnarbetare då, jag jobbade i oljehamnen och där var det inte dom lönerna men var bra med tanke på att grundskoleutbildning räckte där.
50k brutto är ju inte mycke å hänga i granen. Sverige har helt klart halkat efter men med en vettig utbildning tjänar man betydligt mer.
Det sjuka är dock att om man har en bra utbildning med spetskompetens så kan man få dubbla lönen i Thailand.
Sverige blir mer å mer ett epa land, hur kommer det sig?
Kan det ha nåt att göra med att man fyller på befolkningen med konkurrenskraftiga analfabeter....

Sen om man har egen båt och fiskar in 70k så skall diesel, is, avgifter, underhåll, redskap och avbetalning på båt räknas in.
Man brukar räkna 40-50% går till båten.
Diesel, is, fisklåder delas upp mellan manskap och båt.

Hmm.
Skattepolitiken är ju trevlig i Sverige.
Inkomstmiljonärerna är typ 200.000st och det är inte många %.
Dock står dom för 20% av skatteintäkterna.

C6F21713-8154-446A-BF84-72FDC22C32AB.jpeg

50k brutto är ju inte mycke å hänga i granen. Sverige har helt klart halkat efter men med en vettig utbildning tjänar man betydligt mer.
Det sjuka är dock att om man har en bra utbildning med spetskompetens så kan man få dubbla lönen i Thailand.
Kan det ha nåt att göra med att man fyller på befolkningen med konkurrenskraftiga analfabeter....

Nu vet jag inte vad vettig utbildning innebär, men med tanke på vad jag läser här så verkar inte utbildning hjälpa så mycket.

Idag räcker inte grundskola för en anställning.
Man ska som regel ha skaffat sig behörighet innan man blir anställd.
En färdigutbildad gubbe med nödvändiga kran/truckcertifikat får jobbet om personen klarar av data.
Minst fullgjort gymnasium numera.

Idag räcker inte grundskola för en anställning.
Man ska som regel ha skaffat sig behörighet innan man blir anställd.
En färdigutbildad gubbe med nödvändiga kran/truckcertifikat får jobbet om personen klarar av data.
Minst fullgjort gymnasium numera.
Inte i oljehamnen, där räcker det att du kan dra en slang för hand, skruva på den på manifolden, kan cykla och har gått en 2 dagars säkerhetskurs.

Får du 30% av lönen till pension och försäkringar även i Thailand?

Hej

Själv tycker jag att 50 000 kr räcker till ett bra liv i Sverige, lägger man sen till att frugan också oftast jobbar så ser det enligt mig väldigt bra ut, klarar man sig dåligt på den sammanlagda lönen i en familj så bör man nog mer se över utgifterna än klaga på lönen.

Sen tycker jag tvärtom dig att Thailand snarare har mycket att lära av Sverige när det gäller löner och anställningar, i Thailand garanterar staten alla som går ut universitetet jobb (så var det förr och jag tror att det är så än), det kan då bli nästintill påhittade jobb, man ställer helt enkelt in ett skrivbord till på någon statlig myndighet eller skola vilket jag tycker är förkastligt, här har vi inte mycket att lära tycker jag.

Sen går det ju att köpa sina betyg i Thailand, en del elever är inte ens på universitetet men får sin examen ändå, sen spelar ju även klassamhället in i skolan och på universiteten, kommer du ifrån ”rätt familj” så får du med automatik bättre betyg och jag skulle vilja se den lärare som inte godkände en elev ifrån en sån familj och det oavsett om han har varit på lektionerna eller ej.

Så ”bra utbildning” kan i Thailand helt enkelt bara innebära att man tillhör en inflytelserik familj, det behöver inte nödvändigtvis innebära att kunnandet och kompetensen finns.

Mvh isan lover

Sen om man har egen båt och fiskar in 70k så skall diesel, is, avgifter, underhåll, redskap och avbetalning på båt räknas in.
Man brukar räkna 40-50% går till båten.
Diesel, is, fisklåder delas upp mellan manskap och båt.

Hej

Mina löne exempel rörde anställdas lön och inte ägaren.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp