En smått klassisk berättelse om ett dyrt och misslyckat förhållande.

Ja min fru är i beroende ställning vi lever av mina pengar.
Hon kan naturligtvis skilja sig från mig och leva på egna pengar därefter.
Vi får väl se hur hon gör fram över hursomhelst drabbar det ingen fattig.
Det är sunt för vårat förhållande jag får tänka mig för och inte köra över henne på samma sätt som jag kan göra med alla andra.
Tycker det gör mig till en bättre människa.

Tycker det är självklart att ge sin partner och livskamrat egna pengar att förfoga över mens man är ett par.
Dom ska inte behöva vänta på ett arv.
Då de flesta förhållanden har en tendens att spricka så är det bra om båda kan gå åt var sitt håll och inte vara tvungen att sitta fast i ett dåligt förhållande av ekonomiska skäl.

10.000thb/m är väl vad de flesta kan ge sin partner som buffert att förfoga över eller spara för framtiden utan villkor.

När fruns pappa gick bort sa hon stolt att jag har egna pengar så du behöver inte betala.
Så du har gett din fru såpass mycket att hon inte längre är beroende av dig?

Jag ger också min tjej pengar, mer än dom flesta antagligen men oberoende, nej det är hon inte. Där får hon allt vänta på arvet.

Så när ni en dag faller ifrån och er arvinge skall hanskas med det stora arvet, om personen under hela sitt liv har handskats med fickpengar (och kanske inte ens vetat om vad som väntar), hur skall personen klara det tror ni?
Tycker mig se ett mönster i Thailand hur personer vinner jackpot och sedan förlorar allt under en kort period.
Är det något som ni tänker på alls när ni kämpar på för ett arv för att få räcka över?

Själv har jag en helt annan approach...
det tog några år med familjens busines men vi har gått från stadie 1 till 2 nu efter 6 år.
1) när vi köper in varor och betalt alla räkningar så är alla tillgångar slut. När varorna kommer fram och sedan är sålda så finns hur mkt pengar som helst. Man passar på att unna sig lyx i några dagar sedan tillbaks till punkt 1 igen
2)har byggt upp ett stort varulager och pengabuffert. Hon har exakt koll på vad som kommer in och ut på kontona. Hon säljer och betalar alla räkningar och jag ber om pengar för att köpa in varor.

Vad som har hänt är att hon har inget behov av att bränna på fler LV väskor eller 5 sjärniga hotell... hon har nästan glömt att köpa mer guld tom. Hon jobbar o jobbar nästan dygnet runt o pratar med kunder och jag har nästan bara semester när jag e hemma.
Enda nackdelen med detta upplägget är att hon knappt vill ja ska komma hem för hon behöver alltid mer varor.

Vad jag menar är att om ni släpper henne att ta lite ansvar för egen business så kommer ni se en annan människa än en som är beroende av er. Hon slipper känna sig underlägsen med när hon tigger om pengar.

När jag va ny i Thailand var jag i Udon och pratade med många företagare i Udons grossistdistrikt (etniska vietnameser nästan alla) och fick då en klar bild att asiatiska kvinnor är väldigt drivande i alla företagen och mycket framgångsrika

Jag ger också min tjej pengar, mer än dom flesta antagligen men oberoende, nej det är hon inte. Där får hon allt vänta på arvet.

Jobbade inte din tjej?

Hehe frugan tar alla utgifter, snus oklart, om jag vill bli hemmafarsa så kan jag ta notan senare när hon pensionerar sig vid 55, hon är 39.
Så det får mig ju att tvivla på att det skulle varit ekonomiska skäl som gjorde att hon valde mig. Vi har heller inga lån, konstigt men det är väl bäst att flyta med och göra som chefen säger :)

/ SatanG

Jobbade inte din tjej?

Hehe frugan tar alla utgifter, snus oklart, om jag vill bli hemmafarsa så kan jag ta notan senare när hon pensionerar sig vid 55, hon är 39.
Så det får mig ju att tvivla på att det skulle varit ekonomiska skäl som gjorde att hon valde mig. Vi har heller inga lån, konstigt men det är väl bäst att flyta med och göra som chefen säger :)

/ SatanG
Samma hemma hos mig; jag gör som chefen säger.:eek:

Så när ni en dag faller ifrån och er arvinge skall hanskas med det stora arvet, om personen under hela sitt liv har handskats med fickpengar (och kanske inte ens vetat om vad som väntar), hur skall personen klara det tror ni?
Tycker mig se ett mönster i Thailand hur personer vinner jackpot och sedan förlorar allt under en kort period.
Är det något som ni tänker på alls när ni kämpar på för ett arv för att få räcka över?

det tog några år med familjens busines men vi har gått från stadie 1 till 2 nu efter 6 år.
1) när vi köper in varor och betalt alla räkningar så är alla tillgångar slut. När varorna kommer fram och sedan är sålda så finns hur mkt pengar som helst. Man passar på att unna sig lyx i några dagar sedan tillbaks till punkt 1 igen
2)har byggt upp ett stort varulager och pengabuffert. Hon har exakt koll på vad som kommer in och ut på kontona. Hon säljer och betalar alla räkningar och jag ber om pengar för att köpa in varor.

Vad som har hänt är att hon har inget behov av att bränna på fler LV väskor eller 5 sjärniga hotell... hon har nästan glömt att köpa mer guld tom. Hon jobbar o jobbar nästan dygnet runt o pratar med kunder och jag har nästan bara semester när jag e hemma.
Enda nackdelen med detta upplägget är att hon knappt vill ja ska komma hem för hon behöver alltid mer varor.

Vad jag menar är att om ni släpper henne att ta lite ansvar för egen business så kommer ni se en annan människa än en som är beroende av er. Hon slipper känna sig underlägsen med när hon tigger om pengar.

När jag va ny i Thailand var jag i Udon och pratade med många företagare i Udons grossistdistrikt (etniska vietnameser nästan alla) och fick då en klar bild att asiatiska kvinnor är väldigt drivande i alla företagen och mycket framgångsrika

Hej

Kör lite samma upplägg, frugan är ju utbildad civilekonom så jag låter henne sköta alla räkningar, flytta pengar mellan konton, deklarera, använder internetbanken, sköta kontakter med myndigheter och bank m.m, hon har även tillgång till mina konton, så hon är väl förberedd på ett liv efter mig som är 17 år äldre.

Hon har tre jobb, undersköterska på 60%, hemspråkslärare 2 dagar i veckan och tolk ifrån Skåne till Norrland på 8 olika företag, och jobbar i princip för mycket men det går inte att stoppa, hon har ett enormt intresse och vilja att arbeta, tjänar bra, sparar och är duktig på att hantera pengar,

Mvh isan lover

Frugan hade ju problem med att fullfölja SFI så därmed är det svårare för henne att få ett "vanligt" jobb. Hon talar utmärkt svenska men det är lite sämre med läsning och skrivning. Därför är eget den i vårt tyckte bästa sysselsättningen, där blir hon både sin egen och min chef (sistnämnda är hon redan). Så till hösten blir det egen företagsamhet här där hon får göra det hon tycker är roligt och är duktig på - att laga och sälja mat.

Än har hon inte pengar så hon är oberoende.

10.000p/mån får hon använda precis hur hon vill, det mesta sparar hon men hon har köpt lite kläder till några syskonbarn och även investerat i 5 grisar som business med en kompis.
Hon använde en del pengar till pappans sjudom och begravning men hon har väl 200.000 kvar på kontot.
Saldot växer med mer än 100.000 per år om hon sköter sig.

Dessutom får hon pensionsinbetalning, sjukförsäkring och en livförsäkring som ger en bra slant om 18år.

Totalt 22.000p eller 4000kr per månad får hon och hälften är fritt att använda som hon själv vill.
Jag ska inte styra hennes liv i detalj och skulle relationen upphöra om 5-10 år så har hon en bra grund att stå på.

Huset vi byggt är ju även hennes men det är återbetalt på 4-5 år jämfört vad vi fått betala i hyror fram till nu.
Kostnaden blev vad en ny bil kostar.

Din situation är helt olika min.
Min tjej jobbar inte.

Ang att bränna arv så är det är tämligen enkelt att ordna så att dom inte kan bränna allt på ett bräde om man är orolig för det.

Din situation är helt olika min.
Min tjej jobbar inte.

Ang att bränna arv så är det är tämligen enkelt att ordna så att dom inte kan bränna allt på ett bräde om man är orolig för det.
japp. tillex en utbetalning till deras konto a 15000 thbt /månad , det är inga problem att fixa , så har en polare till mig i Sverige . Hans päron visste han är en slösare så det trillar in 40k sek varje månad under 15 år

Hej

Så är det nog, men jag tror faktiskt att även ”rika” tänker med något annat än hjärnan ibland när det handlar om kärlek, enda skillnaden är väl att det blir en dyrare och större förlust för dom samt att dom förmodligen har råd att ta den smällen ändå.

Men sen är det ju faktiskt inte bara bartjejer som kan locka en man till Isaan, det finns ju ganska gott om falanger som har träffat kvinnor som aldrig har haft något med barer stt göra, en del män träffar ju tjejer som fortfarande studerar när dom blir ett par, i andra fall är det ju främst mannen som vill vistas i Isaan, så där kan man ju aldrig ta något för givet.

Mvh isan lover
Ibland kan man inte täcka hela fältet med en kort text.
Jag menade att många träffar sin Isaantjej i en bar i t ex Pattaya. Eller varför inteen massageshop, där finns det många lyxsökare :eek:
Lika många träffar dom genom internet men upplägget är det samma.
Jag var ju ihop med en tjej från Udon och en skötsam och fin tjej men jag anade redan från början att det var farangs 300 miljoner som hägrade.
Antar att speciellt i Isaan finns det en allmän uppfattning att en farang är omåttligt rik.
Min Noi sa till mig att folk här tror att du är multimiljonär (sant i o för sig :cool:).
Har ju köpt allt på cash, hus, land, bil, mc m m.
Visst är jag rik här, men som svar vad jag menar med rik är snuskigt rik som maggunnar skrev.
Alltså en riktig miljardär.
Inte fan flyttar dom till en risby.
Eller i så fall en mickrosekund och sedan står den ultimata husen (ofta brutalt ful och opassande till omgivningen) till salu.
Ägaren bryr sig inte ens om den blir såld, alltså en rik människa. :D

Än har hon inte pengar så hon är oberoende.

10.000p/mån får hon använda precis hur hon vill, det mesta sparar hon men hon har köpt lite kläder till några syskonbarn och även investerat i 5 grisar som business med en kompis.
Hon använde en del pengar till pappans sjudom och begravning men hon har väl 200.000 kvar på kontot.
Saldot växer med mer än 100.000 per år om hon sköter sig.

Dessutom får hon pensionsinbetalning, sjukförsäkring och en livförsäkring som ger en bra slant om 18år.

Totalt 22.000p eller 4000kr per månad får hon och hälften är fritt att använda som hon själv vill.
Jag ska inte styra hennes liv i detalj och skulle relationen upphöra om 5-10 år så har hon en bra grund att stå på.

Huset vi byggt är ju även hennes men det är återbetalt på 4-5 år jämfört vad vi fått betala i hyror fram till nu.
Kostnaden blev vad en ny bil kostar.
Låter ganska normalt och är väl ungefär så som dom flesta gör. Men oberoende så att man kan säga att hon inte sitter fast i relationen av ekonomiska skäl blir hon aldrig med dom summorna, du är för gammal för det och så är det väl för dom flesta.

Är nog extremt få falanger som har råd att göra sin fru oberoende utan att det ska ske på bekostnad av deras egen framtid.
Iaf utav dom vars fruar som inte har några större egna inkomster eller tillgångar.

Att göra en 40 åring oberoende kräver minst 40 årsförbrukningar med höjd för inflation.
Det blir i dagens penningvärde minst 6 milj baht plus höjd för inflation och då är det precis så dom överlever.

Om du ex går bort i mon så klarar hon sig inte särskilt länge för din pension får hon ju inte ärva.
Detta är ju helt normalt så inget konstigt i det.
Tycker att det blir lite fel bara när man skriver att dom är oberoende och inte sitter fast i relationen av ekonomiska skäl.
Det är ju exakt vad våra tjejer som inte tjänar bra själva gör men vad är felet med det?
Några tycks anse att det är fult på något sätt att tjejerna är beroende av oss.

Dom är ju pga deras egna val i livet och situationen i deras hemländer i allra högsta grad beroende av att någon försörjer dem, eller att dom vinner på lotteri, så är ju den normala nakna sanningen här och bara att acceptera. Självklart åligger det oss att ta hand om våra partners men att vi måste göra dom oberoende för att skapa balans i relationen anser jag vara rent nonsens och knappast något som tjejerna förväntar sig.

Varför ska någon vara oberoende livet ut.

Det räcker med att dom har en grund att stå på så dom starta ett eget liv om dom är less på sin gubbe.

Dom ska inte vara så beroende att inte vågar skilja sig för pengar.

Även att ha egna pengar att använda fritt stärker en kvinna.
Även att ha ett eget liv och umgås med kompisar utan att gubben ska kontrollera allt.

Varför ska någon vara oberoende livet ut.

Det räcker med att dom har en grund att stå på så dom starta ett eget liv om dom är less på sin gubbe.

Dom ska inte vara så beroende att inte vågar skilja sig för pengar.

Även att ha egna pengar att använda fritt stärker en kvinna.
Fast jag skulle inte ha något emot att ha blivit oberoende, säg vid trettioårs ålder. Vilket häftigt liv. Halleluja.

Frugan hade ju problem med att fullfölja SFI så därmed är det svårare för henne att få ett "vanligt" jobb. Hon talar utmärkt svenska men det är lite sämre med läsning och skrivning. Därför är eget den i vårt tyckte bästa sysselsättningen, där blir hon både sin egen och min chef (sistnämnda är hon redan). Så till hösten blir det egen företagsamhet här där hon får göra det hon tycker är roligt och är duktig på - att laga och sälja mat.
Vet de som har en matvagn på torget och drar in stora summor varje dag.

Har sagt det till min fruga med , sätt en matvagn på gatan inne i Nong Song Hong , nej nej ,inga pengar säger hon , Märkligt att hon inte vill testa , Hon är definitivt inte lat min fru , men detta med affärer är hon inte vass på

Liknande trådar

A
Svar
42
Visningar
6 K
P

Tillbaka
Topp