PanPan
Forumveteran
Jag tänker på folk i allmänhet i Japan folk på gatan.Det behöver du inte heller. Det som är min poäng är att språket engelska redan är en del av vardagen, vi lever inte längre i gamla tider med svart/vit TV och svart backelit-telefon, den tiden är passerad.
Som du säkert noterar har kommunikationsterminaler spritt sig också i Thailand och i princip alla inkl. de lägre samhällsskikten har moderna terminaler.
Utan kunskaper i standardspråket är man begränsad och utestängd.
Vi klagar ju i princip alla här på att Thai inte förstår något och inte kan göra saker rätt. Hur skall de kunna lära sig om de är utestängda från andra som har den kunskapen?
Det är samma sak som om de inte lärt sig mattematik, de måste lita på kassaapparatens siffror för summa.
En skola får inte utbilda för exakt det man ser ett direkt behov av just nu. En skola skall öppna för framtida möjligheter.
Det finns en myt som säger att kunskap är lätt att bära. Det är osant. Efter ca fem år minns man ca 20% av det man en gång lärt sig om det inte upprätthålls. Därför överutbildar man på skolan. Engelskan skall definitivt vara med som lika vikt som t.ex mattematik. OM det inte är så att man struntar i individens framtida möjligheter.
Efter skolan är det din vardag som styr vad som är det du behöver. På skolan måste det vara vad du skall få möjlighet till.
Som en sidokommentar om Japan. Jag har ju haft rätt mycket med Matsubo att göra. Av all personal där, har jag än så länge inte hittat någon som inte talade och förstod engelska mycket bra.
Personalen som jobbar där hade inte haft en chans att kunna jobba med de saker de gör om de inte kunde engelska. Japaner utan kunskap i engelska är lika utestängda som Thai är om de inte lär sig.
Dom med föräldrar högre utbildning som jag träffa på i sonens förra skola hade inget problem med Engelska.
Precis som jag antar dom du jobbade med hade bättre utbildning.