Engelskakunskaperna sjönk för 3 året i rad enligt EF Education First.

Det behöver du inte heller. Det som är min poäng är att språket engelska redan är en del av vardagen, vi lever inte längre i gamla tider med svart/vit TV och svart backelit-telefon, den tiden är passerad.
Som du säkert noterar har kommunikationsterminaler spritt sig också i Thailand och i princip alla inkl. de lägre samhällsskikten har moderna terminaler.
Utan kunskaper i standardspråket är man begränsad och utestängd.
Vi klagar ju i princip alla här på att Thai inte förstår något och inte kan göra saker rätt. Hur skall de kunna lära sig om de är utestängda från andra som har den kunskapen?
Det är samma sak som om de inte lärt sig mattematik, de måste lita på kassaapparatens siffror för summa.
En skola får inte utbilda för exakt det man ser ett direkt behov av just nu. En skola skall öppna för framtida möjligheter.
Det finns en myt som säger att kunskap är lätt att bära. Det är osant. Efter ca fem år minns man ca 20% av det man en gång lärt sig om det inte upprätthålls. Därför överutbildar man på skolan. Engelskan skall definitivt vara med som lika vikt som t.ex mattematik. OM det inte är så att man struntar i individens framtida möjligheter.
Efter skolan är det din vardag som styr vad som är det du behöver. På skolan måste det vara vad du skall få möjlighet till.
Som en sidokommentar om Japan. Jag har ju haft rätt mycket med Matsubo att göra. Av all personal där, har jag än så länge inte hittat någon som inte talade och förstod engelska mycket bra.
Personalen som jobbar där hade inte haft en chans att kunna jobba med de saker de gör om de inte kunde engelska. Japaner utan kunskap i engelska är lika utestängda som Thai är om de inte lär sig.
Jag tänker på folk i allmänhet i Japan folk på gatan.
Dom med föräldrar högre utbildning som jag träffa på i sonens förra skola hade inget problem med Engelska.
Precis som jag antar dom du jobbade med hade bättre utbildning.

Men herregud jag skriver ju varför inte Pisa resultatet blir rättvist ändås frågar du om Kina?

Grannländerna får själva välja vilka skolor som dom vill ha med i PISA undersökningen så dom kan välja dom bästa.

Thailand får inte den möjligheten dom måste visa resultat från alla skolor.

Ser du inte skillnaden och varför dom andra länderna kan dopa sina resultat?

Detta var ju anledningen till att Thailand ville lämna för att dom ansåg att det blev orättvist när grannländernas resultat inte kom från samma förutsättningar.

Sen skyller jag inte Thailands dåliga resultat på Pisa.

Hej

Det du tänker på är nog att vissa skolor bland vad som närmast är infödingar i väglöst land t.ex bland bergen inte har tagits med, men jag tror inte att PISA tillåter att dom länder som ingår i undersökningen friserar sina resultat, hela tanken med undersökningen är ju att man ska kunna jämföra resultaten länder och regioner emellan.

Mvh isan lover

Hej

Det är bara att konstatera att den allmänna skolutbildningen i Thailand är undermålig och håller en internationellt sett väldigt låg klass, när det gäller högre utbildningar så är läget lite bättre och istället för väldigt låg så får man nog säga att den håller en relativt låg klass både regionalt och internstionellt.

Mvh isan lover

Hej

Det du tänker på är nog att vissa skolor bland vad som närmast är infödingar i väglöst land t.ex bland bergen inte har tagits med, men jag tror inte att PISA tillåter att dom länder som ingår i undersökningen friserar sina resultat, hela tanken med undersökningen är ju att man ska kunna jämföra resultaten länder och regioner emellan.

Mvh isan lover
Men det har jag redan visat dig med länkar innan när detta diskuterats, grannländerna får göra självvalda urval av skolor medans Thailand måste ta med alla även byskolor i väglöst land.

Därför Thailand ansåg att deras resultatnivå i regionen jämfört med resten av länderna i regionen var orättvis.

Det betyder inte att Thailand är bättre än resultaten visar, dom är precis så dåliga för dom har med alla skolor.
Och förbättringar behövs.

Men grannländerna är sämre än resultatet visar för dom har bara med urvalda bättre skolor och får ett bättre resultat än deras skolsystem är värda.

Dom med föräldrar högre utbildning som jag träffa på i sonens förra skola hade inget problem med Engelska.
´Matsubo är en av Asiens största distributörer av mätinstrument för olika processer i industrin ja.
Jag har däremot ingen kunskap om exakt när Japanska elever börjar lära sig engelskan annat än att det högst troligt är exakt som i Kina, tidigt i grundskolan. Dock är det precis som du säger, folket på gatan kan inte.
Jag kan bara konstatera det jag gjorde i Kina på den tiden jag var där. Unga skolelever förstår engelskan, men är för blyga att tala. När de sedan blir vuxna kan de ingenting.
Kina dubbar filmer. Frankrike dubbar filmer. Tyskland dubbar filmer. Thailand dubbar filmer. Japan dubbar filmer.
D.v.s. landet tar bort det från vardagen, de glömmer. Regeln fem år och du minns bara 20%.
Vardagen styr, men först efter skolan.
Skolan måste öppna möjligheter för framtiden. Ses inte engelskan som lika viktigt som mattematik försvårar man gravt kunskapsinhämtning för personerna i framtiden. Det är inte likvärdigt att lära sig senare i livet för du har oerhört svårare nå syntes med nyinlärda ämnen som vuxen än som barn.

I Tokyo upplevde jag inte det som ett jätteproblem att finna någon som kunde engelska. I resten av landet var det helt kört, tur vi hade en polare med som pratade japanska.

I Tokyo upplevde jag inte det som ett jätteproblem att finna någon som kunde engelska. I resten av landet var det helt kört, tur vi hade en polare med som pratade japanska.
Jag var i Yokohama, träffade inte på en enda som kunde Eng, som tur var hade vi med oss lappar med adressena på Japanska, annars hade vi inte kommit nånstans, det var peka som gällde.

Sonen får 20 Eng. glosor i hemläxa som dom skall öva in varje vecka sen har dom skriftligt prov på dom varje Fredag.
Han är 10 år och pratar bra Eng.
Finns många skolor nere i dom civiliserade områdena där dom fokuserar mer på Eng. och en ny generation Thai kommer med bättre Eng kunskaper.
Tyvvär gäller det inte hela landet och majoriteten av skolorna är usla men det kommer komma en generation som kan inrikta sig mer internationellt och det är en början.

1573026189390.jpg

Har ni rest i Frankrike? Vad anser ni om deras engelskakunskaper. :rolleyes:
Tyskland då? Trots att det är ett släktspråk till engelskan, liksom svenskan.
Pisa kan ni ju glömma för som här kom fram är som resultaten missvisande, vilket borde ju i och för sig gynna Sverige. :cool: (pisa)
Att jämföra asiatiska länder och deras engelskakunskaper med europé är rätt lönlöst, både svårighetsmässigt och motivering eller behovsmässigt.
Hur många europer som bor i Thailand har lärt sig landets språk?
Eller anser ni det är viktigare att thai i dom förhållanden lär sig engelska eller t o m svenska. :p

Pisa kan ni ju glömma för som här kom fram är som resultaten missvisande, vilket borde ju i och för sig gynna Sverige. :cool: (pisa)
Att jämföra asiatiska länder och deras engelskakunskaper med europé är rätt lönlöst, både svårighetsmässigt och motivering eller behovsmässigt.
Eller anser ni det är viktigare att thai i dom förhållanden lär sig engelska eller t o m svenska. :p
Jag har bott i Menton. Skrala engelskakunskaper, de förstår ofta men kan inte svara.
I Tyskland klarade jag mig bättre med Svenska än engelskan fram tills jag själv började lära mig tyskan, iaf under 80 talet när jag reste rätt mycket där med motorcykel.
Men det är samma grundproblem här. De egna språken är så inhemskt stora och starka att vad de lär sig i skolan snabbt glöms.

Senast ändrad:
Kommer ihåg när vi var i Le Havre, dom fick hydraulic läckage på land som spruta ut över kaj och vatten.
Stod 10 fransmän på kajen som jag försökte kommunicera med, ingen! kunde eller förstod någon Eng fick vänta på att loadingmastern kom.
Detta i en hamn med båtar med internationell handel och Eng talande besättningar.
Dom är helt usla på Eng.

Samma här i Spanien.
Var i Barcelona, stor turiststad gick till turistinformationen kunde ingen Engelska och alla turistbrochyrer var på katalonska och Spanska.
Dom man mötte som kunde Engelska var pakistanier.

Hej

Men om man nu ändå har bestämt sig för att ha engelska på schemat i den Thailändska skolan borde man väl åtminstone se till att lärarna själva kan tala, läsa och skriva på engelska?

Utan kunskap hos lärarna så är det ju omöjligt för barnen att lära sig engelska, så enligt mig bör man bestämma sig och antingen ta bort engelska ifrån schemat eller så se till att lärarna själva kan engelska och har något att lära ut.

Mvh isan lover

Jag har bott i Menton. Skrala engelskakunskaper, de förstår ofta men kan inte svara.
I Tyskland klarar jag mig bättre med Svenska än engelskan from tills jag själv började lära mig tyskan, iaf under 80 talet när jag reste rätt mycket där med motorcykel.
Men det är samma grundproblem här. De egna språken är så inhemskt stora och starka att vad de lär sig i skolan snabbt glöms.
Min bror som var ekonomichef på Harman Cardon europa var mycket till Tyskland en tid då han byggde upp deras organisation i Europa.
Menar att på den nivån borde engelska språket vara självklar.
Han sa att han pratade aldrig tyska med tyskar för när han använde engelska så var han alltid i slagläge.
De kunde bara vardagsengelska med andra ord.
Om inte i dessa länder uppskattar man engelskan, hur i bävulens namn kan man vänta sig att man gör det i asien. :D

Hej

Men om man nu ändå har bestämt sig för att ha engelska på schemat i den Thailändska skolan borde man väl åtminstone se till att lärarna själva kan tala, läsa och skriva på engelska?

Utan kunskap hos lärarna så är det ju omöjligt för barnen att lära sig engelska, så enligt mig bör man bestämma sig och antingen ta bort engelska ifrån schemat eller så se till att lärarna själva kan engelska och har något att lära ut.

Mvh isan lover
Med tanke på den artikel du för ett tag sedan postade, där det framgick att de istället kände sig tvungna att sänka kravet på engelska för att alls kunna få lärare, känns det som en utopi idag.
Det krävs mycket insatser från statens sida för att förverkliga detta.

Hej

Mvh isan lover
Tror det kallas för plakatpolitik. Det finns dom som är duktiga på det :xmas_smiley:

Min bror som var ekonomichef på Harman Cardon europa var mycket till Tyskland en tid då han byggde upp deras organisation i Europa.
Han sa att han pratade aldrig tyska med tyskar för när han använde engelska så var han alltid i slagläge.
Om inte i dessa länder uppskattar man engelskan, hur i bävulens namn kan man vänta sig att man gör det i asien. :D
På tekniksammanträden med representanter från tyska distributörer och agenter brukar jag säga dem att de får gärna tala tyska under sammanträdet, men jag kommer att svara tillbaks mestadels på engelska på grund av mina egna svårigheter uttrycka mig helt korrekt på tyskan.
Det har fungerat, smörjer deras självkänsla.

Men det är som du säger, det är ett problem. Kina och även Japan är i sig själva så stora att de känner andra får anpassa sig efter dem.

Hej

Mvh isan lover
Kommer ihåg i byn, ena ungen kom med sin eng läxa.
Det var en lapp det stod "thisisapen"
Det var det hela, undrade först va 17 står det?
Aha "this is a pen" men dom hade fått det skrivet utan mellanrum och det var typ månadens Eng läxa ;)

Med tanke på den artikel du för ett tag sedan postade, där det framgick att de istället kände sig tvungna att sänka kravet på engelska för att alls kunna få lärare, känns det som en utopi idag.
Det krävs mycket insatser från statens sida för att förverkliga detta.

Hej

Håller med och själv ser jag inga tecken alls på någon kommande satsning på skolan heller, man får nästa intrycket av att dom som styr tycker att det är rätt ok att alla dom miljoner barn som går i statliga allmänna skolor hålls på en låg nivå.

Kommer ihåg när min Belgiske kompis som är engelskalärare i Thailand frågade två nyanställda engelskalärare varför dom hade sökt jobb som detta när dom inte kunde engelska alls, deras svar var då att ”det var ju engelskalärare som skolan sökte”, detta säger rätt så mycket tycker jag.

Mvh isan lover

Ja, jag har träffat på tyskar och italienare här nere där Thaifruarna fått lära sig Tyska och Italienska för att kunna kommunicera, gubbarna vägrar lära sig Eng och Thai.
Nä vi vita är allt jäkligt självgoda många gånger och bara kräver att dom lär sig, det gäller allt.

Ja, jag har träffat på tyskar och italienare här nere där Thaifruarna fått lära sig Tyska och Italienska för att kunna kommunicera, gubbarna vägrar lära sig Eng och Thai.
Nä vi vita är allt jäkligt självgoda många gånger och bara kräver att dom lär sig, det gäller allt.

Hej

Det håller jag med om helt, självklart ska man själv föregå med gott exempel, att ställa krav på andra som man inte är beredd att leva upp till själv känns ju lite fel.

Men en bättre allmän statlig skola handlar ju också om att ge fattiga barn bättre möjligheter i livet och ökar i någon mån även chanserna till en klassresa.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp