Dengufallen fyra gånger fler i år än vid samma tid förra året.

Det provades ett vaccin i Filippinerna mot dengu.
Framtagits i Frankrike, tyvärr var biverkningarna många och även dödliga samt att det gav bara 40% skydd.
Det är stoppat och flera skadeståndsprocesser är igång.

Dessutom var det för dyrt för vanliga familjer.

Som slutkläm är ökningen av dengu rekordartad i hela Asien.

Utan dropp finns iaf en stor risk att kroppen tagit skada ordentligt. Man klarar inte så hög feber hur lång tid som helst.
Den här gången klarade kroppen hantera viruset, vilket troligen var orsaken att Karolinska inte klarade identifiera, kroppen hade redan dödat viruset. Men nästa gång.. vem vet.. livet är ändligt, det måste man vara bredd på.
Jag har redan förbrukat mitt o går på övertid brukar jag säga
Jo, det är farligt att leva , man kan dö :oops: När jag åker ner ensam för en MC tripp så har jag allt ordnat om jag skulle bli kvar i Thailand som jordgubbe . Alla papper på vad Gumman skall ha efter mig mm. ligger i Vapenskåpet som bara min bror (bäste vän ) har en kopia på. (omärkt nyckel ) 20 mil bort från vår by. Han tar hand om min fru med allt om nåt händer mig , han får gärna ta hand om henne med :wai:,, En mycket bra vän som alla borde ha en av , men krävs två för långvarig vänskap

Jo, det är farligt att leva , man kan dö :oops: När jag åker ner ensam för en MC tripp så har jag allt ordnat om jag skulle bli kvar i Thailand som jordgubbe . Alla papper på vad Gumman skall ha efter mig mm. ligger i Vapenskåpet som bara min bror (bäste vän ) har en kopia på. (omärkt nyckel ) 20 mil bort från vår by. Han tar hand om min fru med allt om nåt händer mig , han får gärna ta hand om henne med :wai:,, En mycket bra vän som alla borde ha en av , men krävs två för långvarig vänskap
Så är det, man dör bara en gång. Man lär inte bry sig så mycket efter det heller. Jag förbrukade mitt för många år sedan och har gjort klart med både frugan, barnen och syskonen att jag inte skall transporteras någonstans som jag själv inte klarar av besluta om. Jag stannar där jag är.
Jag tar hand om frugan och hon tar hand om mig. Efterlevande får ta om sig själva så som de finner gott.

Förra vändan jag var i Thailand, flera år sedan nu och i Buri Ram, blev jag sjuk. Först rejält myggbiten och fick senare feber som höll i sig i 3-4 veckor. Vecka 2-3 låg den och toppade 40-42.
Hemkommen i Sverige blev jag inlagd på karolinska i huddinge på infektion o liggande med dropp. Men tydligen kan de inte så mycket om det här då de aldrig lyckades identifiera viruset.
Tur att kroppen klarade det själv den gången.
Åker man på sådant är det bäst stanna där de har kunskap om sådant här.

Hade det varit Dengue så hade infektion garanterat identifierat detta.

Tog två timmar för att hitta detta i Filippinerna.
Ett mycket enkelt prov och lätt att hitta.
Sen är det en tuff vecka att tillfriskna.

Jag var risig och hade hög feber vid hemresa från Thailand för några år sedan och infektion i Helsingborg konstaterade snabbt och lätt att det var Dengue.
Stockholmsvården har man ju läst spaltmeter om hur dålig den är.....

Hade det varit Dengue så hade infektion garanterat identifierat detta.
Möjligen, men de lyckades inte identifiera någonting. I princip fyra veckor så hög feber har man inte utan orsak.
Jag blev inlagd med 42 grader. Och nej, även om det var massvis elever som kom på studiebesök i mitt rum var det läraren som höll i det. Enligt honom kunde inte labbet hitta orsak men kunde inte utesluta dengue

Tog två timmar för att hitta detta i Filippinerna.
Ett mycket enkelt prov och lätt att hitta.
Sen är det en tuff vecka att tillfriskna.
På tal om tuff vecka.
Har du haft körtelfeber?
Enda gången jag ett tag trodde jag skulle avlida på sjukhus. Ett halvt års återställande på skakiga ben.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp